VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
2008 Nr.4 (61)
 
PORTRETA ATLANTĪDA RUNDĀLES PILĪ
Eduards Kļaviņš
  Izstāde "19. gadsimta portrets Latvijā"

Rundāles pils muzejā no 24. maija līdz 1. novembrim

 
...KO SPĒJ ĪSTS GLEZNOTĀJS
Maija Tabaka
  Leonīda Mauriņa personālizstāde

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Baltajā zālē no 27. jūnija līdz 27. jūlijam

 
Vietas faktors
Vilnis Vējš
  Šogad katrā numurā "Studija" raksta par jauniem latviešu laikmetīgās mākslas darbiem, kas bijuši apskatāmi Maskavā, Flensburgā, Diseldorfā, tagad arī Amsterdamā, Reimsā, Prāgā un... Šo sarakstu var turpināt. Vienlaikus gandrīz vai jāatvainojas lasītājiem - sak, jūs šos darbus ne­esat redzējuši un ticams, ka arī neredzēsiet, tāpēc, lūk, jums tikai fotogrāfijas un ap­raksti. Kam būtu jānotiek, lai Rīga, Latvijas galvaspilsēta, pašiem māksliniekiem nešķistu vis­bez­cerīgākā vieta pasaulē, kur izstādīt savus mākslas darbus?

 
SKAISTUMS CĒSĪS
Laima Slava
  Mākslas festivāls "Cēsis 2008"

Cēsu alus brūzī no 18. jūlija līdz 16. augustam

 
CILVĒKI PILSĒTĀ
Inese Baranovska
  Izstāde Homo Urbanus - Homo Sapiens?

Amsterdamā, kultūras parkā Westergasfabriek, no 29. maija līdz 15. septembrim

 
Iepazīt Arlu
Inese Baranovska
Starptautiskais festivāls Les rencontres d'Arles. Photographie
Arlā no 8. jūlija līdz 14. septembrim
 
Mākslas un šampanieša kopdzīve Pomrī
Laima Slava
Izstāde "Māksla Eiropā" Reimsā, Domaine Pommery
No 14. jūnija līdz 31. decembrim
 
Sarežģītā cilvēka vienkāršās patiesības vai otrādi
Alise Tīfentāle
Eiropas laikmetīgās mākslas biennāle Manifesta 7
Trentīno - Dienvidtiroles reģionā Itālijā no 19. jūlija līdz 2. novembrim
 
Signe Baumane. Ķermenis un karnevāls
Viktors Freibergs
  Pastāv uzskats, ka animācija ir vienīgā konsekventi pa­tie­sā kino forma, jo tajā (protams, ir arī izņēmumi kā jebkurā jomā) filmas autors rada pilnīgi visu vēstījuma telpu, neko neaizgūstot no tā dēvētās realitātes, nav nekā tāda, kas ne­­­būtu mākslinieka rokas radīts. Turpretim kino, kā reiz to ap­­galvojis Pazolīni, mākslinieks veido savu izteiksmes līdzekļu arsenālu, patapinot tēlus no apkārtējās pasaules un tikai pēc tam iestrādājot tos savā personiskajā kino valodā. Ani­mācijas filmā autors (vismaz iluzori) pilnībā valda pār tēliem, ciktāl vēlmes un meistarība to atļauj, bet spēlfilma daudz vairāk pakļauta nejaušībām nekā animācijas lente - kaut vai tāpēc, ka katram aktierim ir sava personība un griba, turpretim zīmēti personāži (kā varētu šķist) ir bez savas gri­bas izpausmēm. Taču nepārspīlēsim autora brīvību, kā reiz apgalvojis angļu rakstnieks Džons Faulzs, ikviens per­so­nāžs kādā brīdī sāk dzīvot savu dzīvi un atsakās tev, autoram, pa­klausīt. Lai nu kā, bet jebkurš mākslas darbs, arī animā­cija, ir tas esamības lauks, kurā iespējama vislielākā pašiz­pausmes brīvība, ko Signe Baumane visā pilnībā izmanto.

 
Kultūras kari pret klusumu
Māra Traumane
  "Homoseksuāļu "kopiena", feministes, pilsoņi brīvdomātāji, abortu piekritēji, karo­gu dedzinātāji un daudzas citas malējās politiskās grupas ir aktīvākas nekā jebkad, popularizējot savus bīstamos antiģimeniskos un antiameri­kāniskos plānus. Viņi cīnās ar mums visās frontēs! (..) Džerij, Amerikai nepieciešama Jūsu palīdzība - atkal.1 Tā noslēdzas ASV republikāņu senatora (Ziemeļkarolīnas pārstāvja)  Dže­ses Helmsa (Jesse Helms) 1991. gadā rakstīta vēstule sludi­nā­tājam Džerijam Falvelam (Jerry Falwell). Ar centieniem iegrožot, viņaprāt, "neķītras un nepiedienīgas" mākslas parādīšanos ASV sabiedrības redzeslokā Džese Helmss 1991. gadā jau bija kļuvis par pazīstamāko un ietekmīgāko konservatīvi  reliģiskās nometnes pārstāvi t. s. kultūras karos. Helmsa konservatīvisms tobrīd vērsās ne vien pret mākslas brīvību un tās atbalstu no valsts puses, viņam bija izšķiroša loma arī AIDS politikas veidošanā ASV. Viņa no­pelns cita starpā ir ar AIDS slimo cilvēku ieceļošanas ierobe­žošana (kopš 1987. gada), kā arī  "rūgts AIDS izpētes un ārstēšanas noliegums"2.

 
Par sievietēm – māksliniecēm un Aleksandru Beļcovu
Baiba Vanaga
Šoruden Rīga kļūs par vienu muzeju bagātāka - oktobra sākumā bijušajā Alek­sandras Beļcovas un Romana Sutas dzīvoklī tiks atvērts abiem māksliniekiem veltīts muzejs, kura ideju izauklējusi viņu meita Tatjana Suta.

 
Orlānas metamorfozes
Jekaterina Vikuļina
  Nesen Tallinā notika slavenās franču mākslinieces Orlānas (Orlan) izstāde Post Identity Strategies. Orlāna ir multimediāla autore, viņa darbojas fotogrāfijas, video, tēlniecības, instalāciju un performances jomā. Bet šo mūsdienu māksliniekiem ierasto līdzekļu vidū ir viņas pašas ķer­­ menis, ko viņa pārvērtusi par mākslas darbu un, citējot mākslinieces teikto, arī par "publisku diskusiju vietu".

 
Nāves un vientulības aizvējā – Ženē par Džakometi
Dens Dimiņš
  Žana Ženē (Jean Genet, 1910-1986) draudzība ar Alberto Džakometi (Alberto Giacometti, 1901-1966) bijusi nesek­suāla un nenoturīga, taču starp šiem diviem īpa­šības vār­diem nav meklējamas nekādas cēlonības vai laika attiek­smes. Ženē vien­kārši nav piemitis sabiedriskums, tur­pre­tim Džakometi, no­rāda viņa pētnieki, bijis gana konven­cionāls. Šīs draudzības augļi ir Džakometi gleznotais Ženē portrets un Ženē rakstī­tais teksts "Alberto Džakometi darb­nīca" (L'atelier d'Alberto Giacometti), kura fragmenti tagad lasā­mi arī latviski. No vienas puses, Džakometi desakralizē "svēto" Ženē, uzliekot viņu uz audekla visai izmisušā, neti­cīgā un bezpalīdzīgā pozā, bet, no otras, - Ženē profanē Džakometi elitāro māk­slu, jo, "uzdodot dumjus jautājumus, to var labāk pieradi­nāt", tai var vairāk pietuvoties un tad ļaut vaļu emocijām un asociācijām.

 
Nojaukt pieminekli
Elīna Reitere
  Viena no slavenākajām epizodēm Serge­ja Eizenšteina filmā "Oktobris" ir cara Alek­sandra III pieminekļa nojaukšana, bet vēlāk filmas gaitā tas no detaļām soli pa solim tiek atjaunots. Līdzīgi ir ar pirmajā acu uzmetienā mon­­strozo tēlu "Sergejs Eizenšteins", kas tiem, kuri cik necik apzinātā vecumā paspējuši padzīvot Padomju Savienībā, šķiet padom­ju kino "svētā govs".