VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
2007 Nr.4 (55)
 
PIESKĀRIENS SILTAJAI ĀDAI
Līga Lindenbauma
Elīnas Ļihačevas un Lailas Halilovas darbu izstāde "Siltā āda" Latvijas Laikmetīgās mākslas centra projektu telpā "Ēdnīca" Andrejsalā no 12. jūlija līdz 12. augustam

 
GLOBALIZĀCIJA UN MĀKSLA
Eva Ližbovska
Izstāde "Globālā intriga" - 3. Eiropas tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāle "Tradicionālais un laikmetīgais" Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē "Arsenāls" no 6. jūlija līdz 12. augustam

 
PIRMĀ MONOGRĀFIJA PAR LATVIEŠU MĀKSLAS TEORIJU
Kristiāna Ābele
Stella Pelše. Latviešu mākslas teorijas vēsture: Mākslas definīcijas valdošo laikmeta ideju kontekstā (1900-1940) Disertācija. Rīga: LMA Mākslas vēstures institūts, 2007. 196 lpp.

 
“PROGRAMMA MŪSU MĀKSLAI, VIDEI, GARAM”
Alise Tīfentāle
Valdis Celms. Latvju raksts un zīmes: Baltu pasaules modelis, uzbūve, tēli, simbolika Rīga: Folkloras informācijas centrs, 2007. 272 lpp.: il.

 
IMANENCES UN TRANSCENDENCES VALGOS
Eva Ližbovska
Neles Zirnītes personālizstāde Nexus "Rīgas galerijā" no 21. augusta līdz 11. septembrim

 
Ojāra Feldberga gads Pedvālē
Ruta Čaupova
Pedvāle pārsteidz. Gandrīz vienmēr. Nu jau piecpadsmit gadu garumā katra jauna sezona ir sākusies ar kādu īpašu notikumu, ar Ojāra Feldberga plānotu scenāriju, kurā gan neparastas idejas, gan laika un telpas attiecības izaicinoši saspēlējas, veidojot daudznozīmīgi tulkojamus metus paredzētajām programmām un norisēm.

 
ATMIŅU DĀRZS
Ilzes Avotiņas personālizstāde "Atmiņu dārzs" "Rīgas galerijā" no 14. jūnija līdz 14. jūlijam

 
Imanta Lancmaņa runa, saņemot Francijas Goda Leģiona ordeni
2007. gada 16. jūlijs

Cienītās ministru kundzes un godātie ministru kungi, godātais Francijas vēstnieka kungs, ekselences, mēra kungs, dāmas un kungi!

 
Latvijas laikmetīgās mākslas izstāde
Daiga Rudzāte
Eiropas Centrālajā banka Frankfurtē (Kaiserstraße 29)

no 20. jūnija līdz 14. septembrim

 
Piecu gadu jaunieguvumi
Dace Lamberga
20. gs. 90. gadu beigās situācija kļuva patiesi katastrofāla - Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) krājumi, izņemot dažāda rakstura dāvinājumus, gandrīz vairs nepapildinājās ar jauniem darbiem.

 
Beļģu māksla Ārzemju mākslas muzeja kolekcijā
Daiga Upeniece
Ārzemju mākslas muzeja direktores Daigas Upenieces saruna ar Antverpenes Karaliskā mākslas muzeja direktora vietnieci zinātniskajā darbā Dorīni Kardeinu-Omenu 5. jūnijā pirms izstādes atklāšanas Ārzemju mākslas muzejā

 
Glezniecisks sveiciens kurmim
Dace Lamberga
Helēnas Heinrihsones personālizstāde "Sveiks, kurmi!" Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Baltajā zālē no 13. jūlija līdz 19. augustam

 
Mana dvēsele saindētā avotā raugās...
Irēna Bužinska
"Metafora un mīts. Literārie un vēsturiskie motīvi Polijas mākslā 19. un 20. gadsimta mijā" LNMM Baltajā zālē no 2007. gada 31. augusta līdz 30. septembrim "Saindētais avots. Polijas mūsdienu māksla postromantisma ainavā" LNMM izstāžu zālē "Arsenāls" no 31. augusta līdz 21. oktobrim

 
Kad es dzirdu "scenogrāfija"...
Anita Vanaga
  Prāgas scenogrāfijas un te‚tra arhitektūras kvadriennāle PQ07

no 14. līdz 24. jūnijam

 
Sculptur Projekte Münster
Gundega Cēbere
Sculptur Projekte Münster 07 no 17. jūnija līdz 30. septembrim
 
Documenta vājums vai spēks?
Solvita Krese
  Kas ir documenta, Kaselē zina pastāstīt katrs taksists un neaizmirst arī piebilst par 7000 Boisa iestādītajiem ozoliem. Kad 1955. gadā Arnolds Bode snaudošajā Vācijas mazpilsētā organizēja pirmo documenta, diez vai viņam varēja ienākt prātā, ka visai īsā laika periodā tā pārvērtīsies par starptautisku mākslas Meku, kas ik pa pieciem gadiem pulcēs neskaitāmus mākslas svētceļnieku pūļus. Sākotnēji Bodes mērķi bija ilgajos nacionālsociālistu diktatūras gados pie mākslas kā valdošās ideoloģijas ilustrācijas pieradināto vācu publiku konfrontēt ar starptautiskām modernās mākslas tendencēm. Bodes ideja guva plašu atbalstu gan Vācijā, gan ārvalstīs. Documenta kļuva par savveida laikmetīgās mākslas seismogrāfu.

 
Pilis – strādniekiem!
Alise Tīfentāle
Venēcijas mākslas biennāle ir īstā vieta un īstais laiks apcerēt laikmetīgās mākslas derīguma termiņu un tamlīdzīgus jautājumus. Piemēram, tepat mazajā Latvijā mēs šausmināmies, noraugoties uz kārtējo muižu vai baznīcu, kurā padomju laikā ierīkota skola, nabagmāja vai preču noliktava. Savukārt, aizbraucot uz Venēciju, esam stāvā sajūsmā, ieejot kārtējā kapelā, palaco vai baznīcā, no kuras izmēzts viss, kas asociējas ar tās sākotnējo funkciju, un tā vietā vienā stūrī nolikts kāds monitors ar nevienam nevajadzīgu video, otrā - izbērtas smiltiņas, pieslieta koka miza vai piekārts kārtējais bezcerīgais abstraktās glezniecības astotā uzlējuma paraudziņš. Simtiem pārgudru ekspertu, bruņojušies ar pilsētas karti un piezīmjdatoru, nevērīgi izbradā kādreizējās guļamistabas, bēniņus, virtuves un pieliekamos, meklējot, kur varētu būt paslēpta vēl viena nejauka instalācija. Mākslas apsēstajā pilsētā paradoksālā kārtā piepildījies padomiskais sauklis "Pilis - strādniekiem!", un katrs skatītājs var privileģēti iegriezties lepnos namos, lai starp simtiem mākslas darbu atrastu tos, pēc kuru aplūkošanas viņa viedoklis par pasaules kārtību nekad vairs nebūtu tāds pats.

 
Māksla, kas nav tikai māksla: Didaktikas sājā garša
Ieva Astahovska
  Apkopojot savas piezīmes un apmainoties iespaidiem par šīgada Venēcijas biennāli, rezumējums ir gandrīz vienprātīgs - šoreiz, īpaši kopējās izstādēs Itālijas paviljonā un Arsenālā, ir maz īstu "atradumu" un kopiespaids ir drīzāk neizteiksmīgs, jo izplūst gandrīz monotonos konfliktu atspoguļojumos, kas ieturēti amerikāniskā didaktikā - terorisms, imigrācijas problēmas, politisku un militāru konfliktu sagrauta pasaule, haoss un cerību trūkums labākai nākotnei utt. Ziņās par biennāli mediji uzsver, ka šīgada kurators Roberts Stors (Robert Storr) ir pirmais amerikānis, kam ticis gods veidot izstādi, savukārt viņa tautieši noteikti piebilst - kā amerikānis viņš izmantojis iespēju atgādināt pasaulei par liberālajām vērtībām, kuras šī valsts garantējusi un arī turpmāk turpinās nodrošināt pasaulē. Eiropeiskai uztverei minētais didaktiskums drīzāk liekas vai nu naivs, vai divkosīgs, liekot uzdot bezgala banālo jautājumu: kāds gan ir ieguldījums pasaules sirdsapziņas modināšanā, piepildot grandiozās izstāžu telpas ar neskaitāmām, bieži visai formālām vienas tonalitātes problēmu reprezentācijām, kas apelē pie pasaules varu sagādātām un neatrisinātām globālām problēmām, kuras mākslas pasaules pārstāvji un kultūras tūristi lietišķi vai paguruši aplūko, lai pēc tam no tā visa atpūstos, iebaudot espresso vai spritz un vērojot "pasaulē skaistākās pilsētas" kanālus?

 
Citi akcenti
Laima Slava
Venēcijas biennāle ir kā neizbēgamā likteņa klauvējieni, kas mākslas karsējam atskan ik otro pavasari. Intriga allaž saglabājas, jo mainās kuratori un valstu mākslinieciskās prioritātes, turklāt vizuālo mākslu pasaules aktuālais klimats te ir kā uz delnas. Venēcijā viss turpinās līdz pat novembra vidum, un, lai arī akcenti šogad veidojas citādāk, ko redzēt netrūkst

 
Ardievas teorijām?
Helēna Demakova
Leonarda Laganovska daiļrade no postmodernisma skatpunkta