VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Sculptur Projekte Münster
Gundega Cēbere
Sculptur Projekte Münster 07 no 17. jūnija līdz 30. septembrim
 
Maiks Kelijs. Mājas zvērudārzs
 
Eiropas mākslas kartē viens no vasaras lielākajiem notikumiem ierakstīts šādi: "Tēlniecības projekts Minstere 07". Kā tradīcija šīs izstādes aizsākās 1977. gadā un notiek ar desmit gadu intervālu. Tātad pietiekams laiks, lai sagatavotos, uztvertu un izvērtētu galvenās tendences un būtiskos akcentus. Pilsētvidē izvērstie projekti jau sākotnēji iezīmēja Minsteri kā laikmetīgās tēlniecības centru Eiropas un - nu jau droši var apgalvot - arī pasaules mērogā, un par skatītāju trūkumu visā izstādes laikā organizētājiem nav jāuztraucas.

Izstādes kuratori Brigite Francena (Brigitte Franzen), Kaspers Kēnigs (Kasper König) un Karīna Plata (Carina Plath) vērienīgo ekspozīciju iecerējuši gan pilsētvidē, atsevišķus darbus ievietojot kādā piemērotā iekštelpā, gan Ziemeļreinas-Vestfālenes pavalsts muzejā. Kaspers Kēnigs (gan ar citiem partneriem) bijis visu šo vērienīgo Minsteres tēlniecības projektu kurators - 1977., 1987., 1997. un 2007. gadā. Tātad konceptuālo problēmu līkločos uzkrājis vērā ņemamu pieredzi organizatoriskajos jautājumos  un - pats būtiskākais - mākslinieku izvēles motivācijā.

 
Domeniks Gonsaless-Fersters. Minsteres stāsts
 
Jau sākotnēji Minsteres tēlniecības projekti izcēlušies ar daudzveidību un izdomas pārbagātību. Tradicionāli esam pieraduši, ka skulptūras telpiskums izpaužas divējādi: pirmkārt, tā uztverama kā trīsdimensiju objekts, otrkārt, skulptūra apkārtējā vidē ietiecas ne tikai ar fiziskajiem izmēriem, bet atklādamās no dažādām pusēm un attālumiem, tā iesaistot tēla tapšanā apkārtni. Pamazām pierodam pie tā, ka tēlniecība nav sižets, bet zīme, un "Tēlniecības projekts Minstere 07" to pilnā mērā apliecina, uzsverot mūsdienu pieblīvētās vides un laika nosacījumus, attieksmi, uztveri un sapratni, iespējams, ar cerību uz saprātīgu risinājumu iespējām. 

Kuratoru izvēlētajā dalībnieku lokā ir 35 mākslinieki, galvenokārt no dažādām Eiropas valstīm un Amerikas (plašāk pazīstamais - Brūss Naumans), bet no tuvākiem kaimiņiem - Deimants Narkevičs.

Arī šajā izstādē neredzam tēlniecības darbus mums ierastā tradicionālā izpratnē kā vides dekorus, bet gan drīzāk kā kritisku šīs tradīcijas izvērtējumu. Vairumu darbu netieši ietekmējuši divi faktori: blīvā centra apbūve un attālāko rajonu ainaviskā vide. Lielā mērā varam runāt par emocionālu saistību. Minsterē atliek vien iekļauties riteņbraucēju straumē un pilsētas kartē sekot atzīmēm ar mākslas darbu izvietojumu, lai ļautos to rosinātajām pārdomām.

 
Atgriezties