Ieva Lancmane Pēteris Bankovskis, Dace Čoldere, Latvijas Restauratoru biedrības vadītāja Slimība un nāve ir divi notikumu apjēgumi, kas liek vai vismaz ļauj prātam satikties ar "fizioloģiju". Citādi tās gluži vienkārši nav. Kuram gan, maldoties savu domu un iedomu pusnecaurspīdībā, kurā kā vāri tverami un tūdaļ pat izzūdoši ēnojumi ieslīd priekšstati par "kādu citu", domas kristalizējas tiktāl, ka iedomātie priekšstati spēj kļūt ķermeniski? Tas vienkārši un pašsaprotami nav iespējams. Citādi ir pie slimnieka gultas. Nespējot iekļūt viņa psihiskajā tēlā un slimības izraisītajās šī tēla izmaiņās, tuvinieks vai jelkurš cits līdzi jutējs rada iedomāti līdzīgas slimības "simptomātiku" sevī un jauš kaut ko, kas nu notiek ar viņu pašu – ar tik netveramo un tomēr neapšaubāmi esošo "es". Un, tuvojoties mirušajam, līdzīgā kārtā piedzīvo tādu kā nāves imitāciju: varbūt tā ilgst tikai sekundes tūkstošdaļu, tik mirklīgu zibsni, ka apziņa to vispār nepamana, pamana ... pavisam kas cits.
Es nepazinu Ievu Lancmani, nekad neesmu ar viņu runājis vairāk par dažiem vispārēja rakstura teikumiem vienā reizē; neesmu Lancmaņu ģimenes draugs, pat tuvs paziņa ne; neesmu arī ne gleznotājs, ne glezniecības restaurators, tāpēc pat nemēģinu iedziļināties viņas un viņas kolēģu profesionālās darbības niansēs un sasniegumos – man ir diezgan, ja kārtējā izstādē Rundāles pilī redzu respektablas 17. un 18. gadsimta autoru gleznas respektablā izskatā: gludi uzstieptas uz ķīļrāmja, bez plaisām un nobirumiem, caurumiem un plīsumiem. Man ir diezgan, ka, aplūkojot šos priekšmetus, kas neapšaubāmi ir sava laikmeta sūtņi tagadnē (tādas kā laika mašīnas), vienkārši zinu, ka ir cilvēki, kuri kaut kur bēniņos nomētātu, sadrupušu veca audekla rullīti spējuši par šādu laika mašīnu padarīt. Kā burvji, kuru publikas acīm apslēptā darbošanās izrauj no nebūtības jau gandrīz nāves ceļam gatavu sirdzēju, iedodot tam vēl vienu, protams, citādāku dzīvi.
Dīvaini šķiet, bet, kas zina, varbūt tikai tā tam jābūt, ka brīnumdarītāji (īstie burvji) nekad neiespēj šos brīnumus darīt pie sevis, vien pie citiem.
Man, pats par sevi saprotams, nav iespējams neko teikt par Ievas Lancmanes dzīvi, jo "teikt" par "dzīvi" vienmēr un neizbēgami nozīmē nepateikt, noklusēt, izdomāt, sagudrot, melot. Cilvēkstāvoklis ir tāds, ka patiesība sākas tur, kur dzīve un līdz ar to arī vārdi beidzas. Tomēr viens sakāmais man ir, turklāt ne manis paša izsacīts. Stāvot tajā nāves piesātinātajā brīdī Rundāles pils Zelta zālē, gara acu priekšā nez kāpēc nostājās reiz tik slavenā Maijas Tabakas glezna "Kāzas Rundālē". Vēl mirklis, un tajā attēlotie jau virpuļoja pa spožo parketu. La danse macabre. |
|
Maija Tabaka. KĀZAS RUNDĀLĒ. 1974
ERNSTA JOHANA PORTRETS. Stāvoklis pirms restaurācijas.
ERNSTA JOHANA PORTRETS. Stāvoklis pēc restaurācijas
NEZINĀMAS DĀMAS PORTRETS. Stāvoklis pirms restaurācijas
NEZINĀMAS DĀMAS PORTRETS. Stāvoklis pēc restaurācijas
Ungurmuižā 1974. gada jūnijā
|
| Ievas Lancmanes aiziešanas cirstā brūce vēl arvien ir pārāk jūtīga, lai
bez emocijām atskatītos uz laiku, kad viņa bija kopā ar mums. Atkāpe
vēl ir pārāk īsa, lai visaptveroši varētu vērtēt viņas mūža veikumu. Es
arī apzinos, ka man neviens nav devis tiesības to darīt. Bez manis
visapkārt vēl ir ļoti daudzi, kuri Ievu pazina daudz labāk par mani,
kuri viņai bija daudz tuvāki, tāpēc daudz vairāk ir izjutuši viņas
personības starojumu un spēku. Un varbūt arī vājumu. Cilvēciskās
īpašības. Siltumu. Dzīvīgumu. To visu brīnišķo, ko katrs cilvēks nes
sevī. Mīlestību. Ir cilvēki, kuri Ievai bijuši cieši līdzās un tāpēc
arī zaudējuši vairāk nekā es. Tomēr man ir kaut kas jāpasaka, lai
cilvēka – Ievas – vārds un darbs iegulsnētos šajā mirklī kā akmens
laika upē. Ūdens skalosies tam pāri mūžīgi, bet akmens paliks (ne jau
manis, bet Ievas atstātais). Viss, ko šobrīd varu pateikt, ir tikai
mans skats no malas. Iespējams, ka tas neatbilst patiesībai. Taču –
Ievas patiesība ir kopā ar viņu.
Man jāmēģina pateikt, kāpēc mēs – tie, kam bija dota iespēja sastapties
ar Ievu katram sava darba gaitās, – esam tik sāpīgi skarti. Un es gribu
apgalvot, ka šis skārums ir ar ilgstošu iedarbību. Visus trīsdesmit
gadus, strādājot pieminekļu aizsardzības darbā, esmu vienmēr zinājusi,
ka gudrā, pieejamā, atsaucīgā Ieva Lancmane ir tepat netālu, blakus.
Esmu vienmēr no viņas guvusi – zināšanas, izpratni, padomu, labvēlīgu
attieksmi. Man saskare ar Ievu Lancmani bija jautājumos un lietās, kas
saistītas ar pieminekļu aizsardzību un restaurāciju. Tāpēc manis
teiktais vairāk attieksies uz Ievas kā restauratores, konsultantes,
speciālistes darbību. Cik tas vispār iespējams šādā saraustītā tekstā,
jo pietrūkst spēka un apņēmības kam lielākam.
Mūžīgi Ieva Lancmane paliks vienota ar Rundāles pili. Tajā ir
satecējuši visi viņas dzīves pavedieni, stiprā audumā veidojot viņas
mūžu. Arī restaurācijas nozares apgūšana atnāca kā viena no
nepieciešamībām Rundāles pils vārdā. Definējot savu profesiju, CV viņa
nosaukusi veselas trīs – māksliniece gleznotāja, restauratore, mākslas
zinātniece. Turpat tālāk teikts, ka kopš 1969. gada, tas ir, Mākslas
akadēmijas Glezniecības nodaļas absolvēšanas, viņa sākusi strādāt
Bauskas novadpētniecības muzeja Rundāles pils filiālē. Kad 1972. gadā
filiāle pārtapa par Rundāles pils muzeju, Ieva kļuva par muzeja
zinātniskās restaurācijas nodaļas vadītāju.
Restaurācija bija, ir un būs no Rundāles pils nenošķirams jēdziens. Tā
norisinās pils daudzajās telpās un nerimstas arī vairākās restaurācijas
darbnīcās, kurām cauri "izgājis" (varbūt iznests?) absolūtais
vairākums visu pils ekspozīcijās un izstādēs izlikto priekšmetu. 1981.
gadā (gadu pēc tam, kad daļa no pils zālēm bija atvērtas apmeklētājiem
un eksponāti tajās jau ieņēmuši paredzētās vietas) izdevuma "Muzeji un
kultūras pieminekļi" lielāko daļu aizņēma raksti par Rundāles pili,
tās restaurāciju, kolekcijām un zinātnisko darbību. Rakstā "Mākslas
darbu kolekciju restaurācija Rundāles pils muzejā" Ieva Lancmane
pamatīgi izklāstījusi šo muzeja darbības aspektu kā nepieciešamības
izraisītu darba virzienu un formulējusi arī principus, pēc kuriem
vadījusies pati, muzeja restauratori un kurus joprojām cenšas ievērot
pārējie restauratori Latvijā. Galvenie no tiem: sākotnēja jebkura
objekta konservācija ar mērķi saglabāt muzejiskās vērtības;
mākslinieciskā restaurācija robežās, kas izslēdz koķetēšanu ar
priekšmetu novecošanās vai redzamām sabrukuma pazīmēm un amatniecisku
priekšmeta atjaunošanu, tam piešķirot funkcionēšanas spējas, tomēr
iespējami tuvinoties autora iecerētajam "mākslas tēlam"; zinātniskā
izpēte, kas ir vienīgais ceļš uz optimālu restaurācijas darba
rezultātu, ieskaitot katra objekta ar savu īpašo likteni nopelnītās
tiesības; visa notikušā izsmeļoša dokumentācija – gan tekstuālā, gan
vizuālā formā – kā restaurācijas procesa nepieciešama sastāvdaļa. Katrs
muzeja darbnīcās nonākušais objekts tika restaurēts, ievērojot šos
principus, un šajā kopīgajā, vienam mērķim pakļautā darbā izauga vesela
profesionāļu paaudze, augstākās kvalifikācijas restauratori, par kuriem
labāku Latvijā nav daudz. Minētajā rakstā katram ir iespējams smelt vai
atjaunot zināšanas dažādu priekšmetu restaurācijas praktiskajā
risinājumā un pamatnostādnēs, kuras līdz šim nav būtiski mainījušās.
Ievai Lancmanei un viņas līdzgaitniekiem praktiskā pieredze bija
jāapgūst meistaru vadībā (līdzīgi, kā tas tika darīts kopš seniem
laikiem meistaru darbnīcās), bet restaurācijas zinātne – caur
literatūras studijām pašmācības ceļā. Atgriežoties pie CV ailē
"izglītība" bez Mākslas akadēmijas vēl minēts: "Vissavienības
restaurācijas zinātniskās pētniecības institūts. 1970–1977." Īsais
teikums ietver daudzkārtēju mēnešiem ilgu praktizēšanos vienā no tolaik
vadošajām Padomju savienības Restaurācijas organizācijām, neskaitāmas
konsultācijas, personīgos kontaktus ar visaugstākās klases
speciālistiem un zinātniekiem. Šie kontakti, neraugoties uz politiskās
situācijas maiņu, saglabājās vienmēr, un Ieva allaž uzsvēra padomju (ja
gribat – krievu) restaurācijas skolas augsto līmeni, zinātnisko
nodrošinājumu un pieejamību. Restauratori ar muzeju priekšmetiem bagāžā
tolaik devās ceļā uz Maskavu un arī Ļeņingradu un mājās atgriezās ar
jau restaurētiem (vai vismaz konservētiem) priekšmetiem, bagātināti ar
pieredzi un jaunu ķimikāliju pudelītēm.
Stājglezniecības restaurācijas pamatus Ieva sāka apgūt Valsts Mākslas
muzeja restaurācijas darbnīcā pie leģendārā bargā meistara Ādolfa
Kozorovicka. Maskavā un Ļeņingradā viņa papildinājās arī ikonu un
polihromā koka restaurācijas zinībās. Tomēr man gribas apgalvot, ka
Ieva zināja gandrīz visu pieejamo par restaurāciju un, ja arī nezināja,
tad nekautrējās konsultēties ar citiem kolēģiem. Un, kā jau vairākkārt
minēts, savās zināšanās, pieredzē un arī ķimikāliju pudelītēs labprāt
dalījās ar katru ieinteresētu personu.
Savām rokām Ieva Lancmane restaurējusi virkni Latvijas mākslai
nozīmīgu, pat hrestomātisku darbu. Tikai galveno restaurēto darbu
uzskaitījums vien viņas iesniegtajā dokumentācijā Restauratoru
atestācijas komisijai aizņem gandrīz desmit lappuses. Tomēr saraksts
nevar atspoguļot ieguldītā darba apjomu un daudzveidību – audekla
deformāciju izlīdzināšana, dublēšana, formāta atjaunošana, krāsu slāņa
nostiprināšana, laku plānināšana, pārgleznojumu noņemšana ir tikai daļa
no laika un darba ietilpīgajiem procesiem, kas jāveic, lai mākslas
darbam nodrošinātu pilnvērtīgu tālāko eksistenci. No drupām un
mēslaines izvilktie mākslas darbi, kas tagad ir pils zāļu rota, bieži
vien tikai iejūtīgam un prasmīgam profesionālim atklāja tajos slēptās
vērtības. Nereti restaurācijas procesā notika arī darbu zinātniskā
atribūcija, koriģējot gan izcelsmes laiku, gan autoru un reizēm pat
sižetu vai portretētā personību.
Latvijas mākslas vērtību glābšanas grūtais un varonīgais darbs bija
Ievas un pārējo rundāliešu īpašais pašu izvēlētais uzdevums. Var būt,
ka tam piemita sava romantikas dvesma, bet tā bija arī sava veida
pretošanās kustība, jo visas šīs senās mākslas liecības bija atmiņas
par citu dzīvi, citiem laikiem, vērtībām un tikumiem, kas padomju
dzīves īstenībā nebija ievietojamas un padomju pilsonim bija liekas.
Vienīgi Rundāles pils muzeja zinātniskajā arhīvā atrodamas ziņas par
daudzu Latvijas arhitektūras objektu kādreizējo izskatu un eksistenci.
Sistemātiskajās muzeja ekspedīcijās fiksētas nu jau gandrīz aizmirstu
muižu interjeru apdares, tostarp gleznojumi, piemēram, Tiepeles, Lādes
vai Veismaņu muižu dzīvojamās ēkās. Latvijas mākslas vēstures apritē šo
vietu vārdus ieviesa Ievas Lancmanes 1984. gada raksts "Pēdējos gados
republikā atrastie 13.–19. gs. monumentāli dekoratīvās glezniecības
paraugi" "Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstīs" – pirmā publikācija
par šo aizraujošo un arī tagad visai populāro tēmu.
Bet pirms tam – 1974. gadā Ieva kopā ar kolēģēm Ritu Plaudi un Dzintru
Temerovu veica konservāciju 18. gadsimta gleznojumiem Ungurmuižas
dzīvojamās ēkas otrā stāva vestibilā. Muiža, vēl nepamodinātā
skaistule, toreiz dusēja rāmā daiļumā dižo ozolu paēnā. Krājumā "Muiža
zem ozoliem" šo akciju aprakstījusi toreizējā Cēsu rajona pieminekļu
inspektore Dace Puķīte.
Jau minētos restaurācijas principus Ieva Lancmane centās aktivizēt arī
ārpus muzeja sienām, piedalīdamās restaurācijas programmu, metožu un
tehnoloģiju apspriešanā un izvērtēšanā toreizējā Kultūras ministrijas
Mākslas pieminekļu restaurācijas zinātniski metodiskajā padomē, kuras
uzdevums bija uzraudzīt valsts aizsardzībā esošo kultūras pieminekļu
restaurāciju. Kopš Latvijā pēc neatkarības atgūšanas iedibinājās
restauratoru atestācijas kārtība, Ieva Lancmane aktīvi un ar pilnu
atbildību piedalījās kolēģu darba kvalitātes rādītāju izvērtēšanā. Jau
1978. gadā viņai Padomju savienības nozares augstākā instance bija
piešķīrusi glezniecības restauratora 1. pakāpi. Latvijas kritēriju
skalā viņa kļuva par vienu no pirmajām vecmeistarēm savā nozarē. Viņa
ļoti nopietni uztvēra šīs vērtēšanas kārtības nozīmi, taču pret
kolēģiem – restauratoriem – izturējās ar lielu cieņu un uzmanību.
Vienmēr viņa pamatīgi iepazinās ar iesniegto restaurācijas
dokumentāciju un tad izteica savu korekto, bet ļoti izsmeļošo, katram
pretendentam īpašo vērtējumu. "Atzinīgs" vai "ļoti atzinīgs"
vērtējums tika dots tad, ja restauratora darbs atbilda Ievas pašas
izvirzītajiem principiem un kritērijiem. Reizēm vērtējums tika
papildināts ar kādu individuālu piezīmi, piemēram: "Restauratore
vienmēr ir izcēlusies ar īpaši uzmanīgu, precīzu, rūpīgu restaurācijas
procesu izpildījumu, sasniedzot ļoti labus rezultātus. Viņa strādā ļoti
metodiski un iekšēji apvaldīti, kas ļauj sasniegt skaistu vizuālo
efektu jebkurā restaurācijas procesā" (par Latvijas Vēstures muzeja
restauratori Signi Rugēvicu). Taču ir saglabājušies arī skarbāki vārdi,
kad bez žēlastības ticis noraidīts slikti paveikts darbs, nepietiekama
dokumentācija, kas parasti izriet no restaurācijas pamatprincipu
ignorēšanas vai neizpratnes.
Ieva Lancmane piedalījās arī Latvijas Restauratoru biedrības dibināšanā
un, cik vien to atļāva viņas darba slodze muzejā, arī tās darbā – gan
sanāksmēs, gan plenēros, gan izstādēs un konferencēs. Vienmēr rūpīgi
tika izvērtēti muzeja restauratoru izstādēs eksponējamie darbi, vai tās
būtu Baltijas valstu kopējās vai mūsu vietējās izstādes tepat
Mencendorfa namā, jo Rundāles darbnīca drīkstēja parādīt tikai
visaugstākās kvalitātes veikumu.
Nav iespējams pat nosaukt visu, ko savā piepildītajā mūžā paveikusi
Ieva Lancmane. Un, kaut arī es neesmu gatava vērtēt viņas zinātnisko
darbu, man liekas, ka tieši Latvijas glezniecības vēstures pētīšanā
apvienojās viņas jaunības mīlestība pret glezniecības mākslu,
gleznotājas īpaša pieredze un izpratne, restauratores prasme redzēt
lietu slēptās īpatnības, pacietība un rūpība, uzmanība pret detaļām,
zinātnieces metodiskā pieeja, pieredze un erudīcija. Tas viņas rakstus
ir ievietojis Latvijas mākslas vēstures pētījumu visaugstākajā – zelta
plauktiņā.
|
| Atgriezties | |
|