TAŅA Laima Slava |
|
Ar Jāni Pauļuku, filmu par viņu veidojot. Jūmalā 70. gadu vidū
TV vēl Āgenskalnā. Redakcijā pēc Jaungada ieraksta: Tatjana Suta, Māris Grēviņš, Sarmīte Sīle, Silvija Freinberga, Antons Dūda
Intervējot franču tēlnieku Tažanā Kalē mākslinieku darbu izstādē Ārzemju mākslas muzejā
Uz Tangijevas baleta studiju ejot - Taņa, Ieva Grotuss, Biruta Baumane
Aleksandra Beļcova, Romans Suta un mazā Taņa 1925. gadā
Aleksandra Beļcova un Austra Ozoliņa-Krauze ar Taņu Parīzē 1923. gadā
Romāns Suta un Aleksandra Beļcova Vīnē 1926. gadā
Ielas puika no Jevgēņija Čangas iestudētās "Esmeraldas"
Taņa balerīnas tērpā 1930. gadā
80 gadu jubilejā. Haralds Upmanis, Taņa, Jaņis Siliņš
|
| Mākslas zinātnieces Tatjanas Sutas dzīvei piemērot leģendas vārdu ir
pašsaprotami. Leģendas vērts ir jau fakts, ka viņa joprojām, pāri 80
gadu slieksnim, pasniedz mākslas vēsturi Kultūras akadēmijā. Taču manai
paaudzei viņa pirmām kārtām ir bijusi visai noslēpumaina "dāma no
televīzijas", kas ne tikai nenogurstoši citu pēc citas vēra vaļā
mākslinieku darbnīcas un viņu daiļrades noslēpumus, bet arī atļāvās
rast veidu, kā ielūkoties latviešu mākslas vēstures lappusēs, par kurām
tālaika literatūra piegādāja skopas un rūpīgi cenzētas ziņas. Cikls
"Aicinājums" Latvijas TV, Taņas Sutas "mazais teātris", ļāva
apjaust kā dzīvus cilvēkus arī sarežģītās un spēcīgās latviešu mākslas
pamatlicēju personības. Un virkne šo vārdu, pateicoties Taņas (tā mīļi
viņu dēvē gandrīz visi, taču uzrunā uz "Jūs") neatlaidībai, padomju
laika auditorijā tik plaši izskanēja pirmo reizi – piemēram, Vodemārs
Matvejs un Kārlis Zāle. Tatjana Suta ir arī autore nu jau divām
grāmatām par gleznotāju Romanu Sutu – vienu no latviešu klasiskā
modernisma iespaidīgākajām un daudzpusīgākajām figūrām, turklāt pirmā,
1975. gada monogrāfija, bija arī pirmā publikācija, ar kuru oficiālajā
mākslas izziņas vidē daudzmaz adekvāti atgriezās kāda cita nozīmīga
leģenda – stāsts par Rīgas mākslinieku grupu, pie kuras gadsimta sākuma
un 20. gadu snieguma tvērās visi, kam mākslas vērtībās būtiski bija
bezkompromisa radošie kritēriji, laikmeta un patiesuma garša.
"Daudzmaz" – jo, par lieliem sirdēstiem autorei, grāmata dienasgaismu
ieraudzīja cenzūras noplicinātā veidā. Tagad, protams, šķiet kuriozs,
ka no visām Rīgas grupas mākslinieku fotogrāfijām rūpīgi tika
izretušēta Niklāva Strunkes seja, un uz tekstu un faktiem
"rediģēšana" attiecās ne mazāk postoši. Par savu vecāku radošā
mantojuma likteni Taņa allaž ir cīnījusies pašaizliedzīgi un cīnās
joprojām. Starp citu, tieši Taņas fotoarhīvs ir kalpojis kā rota un
neatsverams izziņas materiāls daudziem izdevumiem par Latvijas modernās
mākslas pirmsākumiem – piemēram, tikai viņai piederošā "izretušētā"
Rīgas grupas 1919. gada fotogrāfija ir pati izteiksmīgākā, un
smaidošais Jēkabs Kazaks uz tās – labākais tik agri aizgājušā
mākslinieka fotoportrets. Elegantā Aleksandra Beļcova 1927. gada Preses
ballē ar Sutas supremātiski kubistisko gleznojumu fonā, Zāles darbnīcas
– jumtistabas Berlīnē zīmējums ar skumstošo Sutu centrā, mākslinieku
ģimene – Suta un Beļcova – ar mazo Taņu viducī, darbnīcas "Baltars"
dokumentējumi – šie attēli ir jau apceļojuši daudzus izdevumus un
noteikti turpinās ceļot vēl. Un tai pašā laikā: "Man pa visu mūžu ir
tikai trīs labas bildes," viņa saka, kad runāju par ilustratīvo
materiālu Taņas pašas portretējumam. Tas liekas neiespējami, taču
atbilst patiesībai. No baleta gaitām, piemēram, ir tikai agras bērnības
foto ar obligāto "pačku", taču trūkst attēla ar viņas "kroņa
numuru" – čigānu deju.
Taņas parādīšanās publiskos saietos vienmēr sev līdzi nesa distancētas
pašapziņas un labvēlības pret pasauli sajaukuma šarmu. Viņu nevarēja
neievērot. Maza auguma, īpatni gracioza, čigāniski izteiksmīgu seju
apskaužami kuplu, tumšu matu ielokā. Vai iespaidu radīja balerīnas
stāja un divdesmit dejotājas gados izkoptā nepieciešamība allaž uz
skatuves – arī dzīves skatuves – parādīties "ar taisnu muguru" vai
ģimenes tradīcijas mantojums? Tieši šo īpašās stājas momentu kā īsta
mākslinieka dabai neatņemamu viņa ir dedzīgi un drosmīgi aizstāvējusi,
jo vairāk – reizēs, kad sapratusi, ka citu aizstāvju nav. Tā tas bija
gadījumā ar kādu kariķētu literāru atmiņu stāstu 1982. gada
"Literatūrā un Mākslā" par Mildu Brehmani-Štengeli ("pirmo reizi pēc
ilgstošas klusēšanas!" – T.S.), kurā pieminēts kāds dziedones
konflikts ar dekoratoru Romanu Sutu. Atceros viņas dziļo aizvainojumu
un sašutumu, ierodoties redakcijā ar uzrakstīto repliku, taču arī šī
aizvainojuma izpausme bija mierīgs un argumentēts izklāsts, kādēļ gan
triviālie teksti, ar kādiem autors operas prīmu raksturojis, gan
"leksikas bezgaumība", kādu ielicis Romana Sutas mutē, nav patiesībai
atbilstoši. "Divu tik lielu personību dialogs nevar risināties tirgus
sievu līmenī."
Šķiet, vispirms jau Taņas pašas personības iemiesotā saite ar mūsu
modernās glezniecības pirmsākumiem – tēva Romana Sutas un mātes
Aleksandras Beļcovas cilvēcisko un radošo mantojumu – ir bijusi
neatsverama šī "cita līmeņa" rādītāja, sevišķi "tajā" laikā.
Izturētā stāja, noblais miers, ko viņa prot saglabāt pat
visdramatiskākajās dzīves situācijās, kopā ar smalka humora devu, vēlāk
kaut ko no tām raksturojot, allaž ir liecinājis un turpina liecināt par
īpašu "bērnistabu", kurai cauri gājusi Taņas Sutas paaudze un kuras
pēdas "padomju sabiedrības" jaunatne vienmēr izjuta kā ziņu no tās –
citas – pasaules pirms Otrā pasaules kara un padomju okupācijas. TV
kolēģi atceras Taņas brīnišķo spēju vienkārši "nedzirdēt"
priekšniecības aizliegumus tādai vai citai tēmai, tāda vai cita vārda
pieminējumam. Mākslas pasaules diktētie noteikumi bija viņas negrozāma
prioritāte. Laikā, kad masu informācijas līdzekļu darbiniekiem (īpaši
priekšniecībai) allaž bija jārēķinās ar citu – ideoloģijas diktētu
prioritāšu pastāvēšanu, kas tika dažādos rituālos kopta, Taņa
demonstrēja šarmantu ignoranci, auna ietiepībā badot aizspriedumu sienu
ar jaunām faktu materiālu gūzmām, kas mākslas telpai piešķīra viņas
izpratnē vēlamās dimensijas. Uz pārmetumiem vēlāk viņa ar vaļsirdīgu
izbrīnu, ne mirkli nekā nezaudējot no apbrīnojamās pašcieņas, pratusi
atbruņojoši atbildēt: "Vai tiešām nedrīkstēja? Es nemaz to nezināju!"
Un šie raidījumi arī bija vārti, pa kuriem sabiedrības apziņā ienāca
lepnums par savu kultūras mantojumu tā daudzveidībā un tieši uzsvērtā
saistībā ar atvērtu pasauli un sava laika aktuālajiem mākslas
strāvojumiem.
Ar vai bez pārspīlējumiem Taņas stāsti par savu ģimeni un tās gaitām
allaž bija (un ir) fascinējoši visiem, kas vēlējās saprast kaut ko pa
īstam no mākslas tapšanas brīnuma, vides vēsturiskā autentiskuma, un šo
laika klātbūtnes valdzinājumu tie glabā joprojām. Taņas Sutas atmiņu
stāstos viegli, it kā garāmejot krustojas pašas vai vecāku satiksme ar
personībām, kuras latviešu kultūras vēsturē aizņem veselas nodaļas,
dažkārt pat zelta burtiem rakstītas, – Rainis, Kārlis Zāle, Jāzeps
Grosvalds, Jēkabs Kazaks, Anšlavs Eglītis, Voldemārs Irbe, Raimonds
Dunkans, Helēna Tangijeva-Birzniece, Mirdza Griķe, Arturs Ozoliņš,
Jevgeņijs Čanga utt. utjpr. Leģendai līdzinās jau viņas piedzimšana
divus mēnešus pirms laika Parīzē kādā klosterī un vārda saņemšana no
vietējā ārsta, kurš viņu, kas pasauli ieraudzīja kā 2,5 mārciņas smags
zīdainis ar apšaubāmu spēju izdzīvot, steidzīgi nokristīja katoļticībā:
"Tatiana – c'est un bone nom Russe!" – un dzemdību novārdzinātā māte
tikai pamājusi galvu piekrītot. "Baltara" porcelāns viņai vispirms
asociējas ar garu, melnu koridoru, pa kuru viņa naktī, sajuzdamās
pamesta, raudādama skrien, meklējot vecākus, kas darbnīcā visu nakti
strādā. Virkni atmiņu nes apmeklētāju vērojumi Babiņas "Sukubā",
Rīgas pirmajā "veģetārajā ķēķī". Augdama diezgan vientuļa, Taņa tur
atrada arī labāko sapņošanas vietu, pazūdot aiz lielās bufetes netīrās
veļas grozā, bet "Sukuba" garajos koridoros mēnessgaismā varēja
dejot. Parīzes 1937. gada izstādē, kur Latvijas paviljonu iekārtoja
Romans Suta, mazā Taņa, mammai "līdz ģībonim" līdzi izstaigā Luvru,
bet, iztaujāta par pašu Pasaules izstādi, Taņa šodien kā pirmo uzbur
acu priekšā Spānijas paviljona ainu, kur bija izstādīta Pikaso
"Gernika". "Paviljonā ienākot, bija liela, apaļa aka, pildīta ar
dzīvsudrabu. Spānijā bija pilsoņu karš, un katram apmeklētājam bija
pienākums akā iemest kādu monētiņu kā ziedojumu. Aiz akas pie labās
sienas visā tās garumā – "Gernika", bet tās priekšā – Pikaso drauga
Alberti balta skulptūra, moderna – Arhipenko garā. Tas bija ļoti
iespaidīgi. Un vēl man ļoti prātā palika Elegances paviljons. Tas bija
kā no papīra, izskatījās, ka to varētu pacelt gaisā vai saplēst –
viegla, pazema moderna celtne. Iekšā viss brīnumaini bija eksponēts pēc
mākslinieciskā kontrasta principa. Manekeni – no rupjām māla pikām,
nekrāsotām, vienkārši samesti pikuči, kā tēlnieks kādreiz ātrumā savā
darbnīcā fiksē ideju neizstrādājot. Un uz tiem eleganti dāmu
vakartērpi, peņuāri, ādas. No tā es paliku mēma! Un vēl – beļģu
Kongo..." Taču par to un vēl daudz ko citu noteikti varēs lasīt
Tatjanas Sutas nesen pabeigtajā atmiņu grāmatā ("tā būs par dzīvi,
tikai par dzīvi" – T.S.), kuras gaidīšanu skaisti ievada Tatjanai
Sutai piešķirtā balva par mūža ieguldījumu, ko šogad pirmo reizi
Mākslinieku savienība pasniedza savā Gada balvas ceremonijā.
|
| Atgriezties | |
|