PANKU VILCIENS IR AIZGĀJIS Margarita Zieda Berlīnē Profesores Vivienas Vestvudas modes klasi Berlīnes Mākslas universitātē var atrast zem izkārtnes “Industriālais dizains”, kura ietvaros darbojas Eksperimentālā tērpa un tekstila dizaina institūts. Atsaucoties uz studentu uzaicinājumu, kuri 1993. gadā bija atbraukuši uz Parīzes modes skati un uzrunājuši viņu personīgi, Vestvuda Berlīnē pasniedz jau vienpadsmito gadu. "Es vienmēr uzsveru, ka šeit studentiem ir labākie noteikumi pasaulē. Es nezinu nevienu citu skolu, kas būtu labāka. Esmu pārliecināta, ka tādas nav." |
|
Darbs no Vivienas Vestvudas studentu darbu kolekcijas
Darbs no Vivienas Vestvudas studentu darbu kolekcijas
Darbs no Vivienas Vestvudas studentu darbu kolekcijas
|
| Neērtā britu modes karaliene, pasaules modes izlases piecnieka
vienīgā sieviete jau otro desmitgadi, Viviena Vestvuda vēsturē
iegājusi kā 20. gs. 70. gadu no future paaudzes galvenā
dizainere. Viņai kopā ar Malkolmu Maklarenu izdevās pacelt pankus no
ielas parādības modes līmenī, un daudzu apziņā tieši kā panku
karaliene viņa arī ir palikusi. Tam pat nav sakara ar neinformētību, jo
tieši žurnālisti, kuri lietām tomēr seko, jebkurā intervēšanas gadījumā
jautā par Vestvudas attieksmi pret pankiem šodien. Un jau gadiem viņi
saņem vienu un to pašu atbildi – Vivienu Vestvudu panki šodien vairs
neinteresē, tie pārstājuši viņu interesēt no tā laika, kopš izsīkušas
viņu idejas. Ar attieksmi vien ir par maz, vajadzīga arī rīcības
programma. Panku vilciens ir aizgājis, un viņa no tā ir izkāpusi.
Protams, ir liels jautājums, vai britu pankiem idejas maz bija,
izņemot vispārējo protestu pret isteblišmentu. Salīdzinājumā ar
Ņujorkas pankiem vai protestējošajiem franču studentiem 60. gadu beigās
britu kustība bija mazāk reflektējoša. Paši Londonas vecie panki
atzīst, ka svarīgākais tolaik bijis tiešām pēc iespējas neprātīgāk
saģērbties un gūt no tā visa hedonisku prieku. Anglijas viena no
smagākajām saimnieciskajām krīzēm 1975. gadā arī Londonu noved vienā no
viszemākajiem punktiem. Bezdarbnieku skaits ir lielākais visā pēckara
vēsturē, Tečere kļūst par konservatīvo partijas līderi un sāk sludināt
savu ideoloģiju. Šis laiks vizualizāciju daļēji ieguva tieši šajos
saplosītajos jaunajos cilvēkos uz ielas. Taču politiski nozīmīgi britu
panki nekļuva nekad, lai gan viņu saplēstais, spraužamadatām
sakniedētais apģērbs, suņu kakla siksnām un velosipēdu ķēdēm
apkarinātais tēls, ko vainagoja gaisā saslietu krāsainu matu stari,
ātri vien ieguva kulta statusu un kļuva par tādu pašu Londonas simbolu
kā prinča Čārlza kāzas vai Lielais Bens. Viņi kļuva par brīvības
simbolu karaliskajā Lielbritānijā – uz skatu kartītēm miljoniem reižu
tika tiražēts panks ar Viktorijas zīmē izstieptu roku.
Viviena Vestvuda tolaik caur T krekliņiem gan centās transportēt
sarežģītākas idejas – samiksējot seksuālos tabu un situacionistu
lozungus, viņa tērpa valkāšanu aicināja savienot ar attieksmes
izteiksmi. Taču arī viņa šodien atzīst: "Panki bija pietiekami
inteliģenti, lai apzinātos, ka viņiem ir vājš intelektuālais
potenciāls. Viņi to zināja. Tāpat kā to, ka viņiem nav īstu lozungu.
Tas, ko mēs darījām, bija isteblišmenta provocēšana. Mēs ar manu
toreizējo partneri Maklarenu attīstījām pankroku zem lozunga
"sagrauj!". Mēs mēģinājāmo šo korumpēto pasauli apturēt vai vismaz
bāzt spieķus riteņos. Toreiz es gribēju sviest akmeņus pret
isteblišmentu. Bet tās ir upura domas, un tieši tas isteblišmentam ir
vajadzīgs."
Par tērpu dizaineri Vestvuda nolemj kļūt 80. gadu sākumā, kad top viņas
kolekcija "Pirāti" un pirmo reizi tiek parādīta uz "mēles".
Modernais pirāta tēls bija reakcija uz jauno romantismu, kas sekoja Sex
Pistols anarhistiski subversīvajam tēlam un ko ieviesa angļu studējošā
jaunatne, sākot tērpu teatralizēt.
Pirāta tērpā Vestvuda pirmoreiz izmantoja vēsturiski autentiskas
piegrieztnes, kas tika precīzi nokopētas un liktas pamatā tērpa
uzbūvei, veidojot jau savu tēlu. Vestvuda ir pirmā, kas realizēja šo
principu modes dizainā, un par viņas īpašo kvalitāti 80. gados kļūst
spēja pārcelt senas pagātnes stilus uz mūsdienām, iekausējot šajos
tērpos kādu no 20. gadsimta mazajiem simboliem – rotaļlietu,
popdziesmu, posteri no pornožurnāla. Varoņi, kuru laikmeta pētniecības
studijām Vestvuda nododas ar intensīvu aizrautību, ir pirāti, senie
grieķi, franču revolucionāri. Jau 90. gados Vestvuda, veidojot savas
kolekcijas, savieno elementus tikai no vēsturiskiem avotiem, kopējot
tos uzticīgi paraugam.
Un tieši šis ir viens no Vivienas Vestvudas skolas stūrakmeņiem –
vēsturisko piegrieztņu sistēmu apgūšana, kas, viņasprāt, ir obligāts
priekšnoteikums, lai vispār varētu sākt nodarboties ar jaunradi.
Izgatavot autentisku baroka kreklu jāprot katram Vestvudas studentam.
Viņas skolas metode balstīta praksē – studentam jāspēj uzbūvēt
vecmeistara tērps it kā no jauna, kopējot vecās piegrieztnes, bet šai
kopijai ir jābūt ļoti labai – kā jaunam izstrādājumam. Un uz šīs bāzes
studenti vēlāk veido darbus, piedaloties ar savām idejām. Rada savas
kolekcijas.
Amata prasme ir kreativitātes priekšnoteikums, no tās un tikai no tās
var attīstīties individuālas idejas. Vestvudas filozofija šajā
jautājumā skan – kreativitāti nevar iemācīt. Var tikai dot
virzienu, izšķirošie lēmumi ir jāpieņem pašam, taču amatam jābūt
perfekti izkoptam – kā balerīnas darbā.
Tiesa, tikai ar tehnisko darbu Vestvudas skolā ir par maz. Tērpu
dizaineram jābūt izglītotam cilvēkam, viņam jāpārzina ne tikai kostīma
vēsture, bet arī kultūras vēsture, kopsakarības, kurās ir radies
konkrētais kostīms. Studentus šeit māca nekoncentrēties uz modes
gegiem, bet apgūt laikmetu, doties uz galerijām un lasīt grāmatas, kas
vēlāk tiek pārrunātas, attīstot sarunas politisku diskusiju virzienā.
Vestvudas izvēlēto grāmatu saraksta augšgalā ir Orvela "1984" un
Hakslija "Brīnišķīgā jaunā pasaule". Un Marsels Prusts. Vestvudu
interesē politika un sabiedrība šodien, un ar to tiek samērots viss –
sākot ar grieķu tuniku un beidzot ar Bērtranda Rasela tekstiem. Viņa
pati daudzas idejas gūst, lasot grāmatas, un tās viņai dod pārliecību,
ka nav nekā jauna uz šīs pasaules, bet viss ir balstīts tradīcijā. Un
to uzturēt un attīstīt viņa uzskata par ļoti nopietnu uzdevumu.
Izvirzīt kultūru kā pretspēku masu gaumes diktatūrai, pret kuru
Vestvuda jūtas aicināta sacelties kā vēl nekad. "Esmu pārliecināta, ka
cilvēki nekad nav bijuši tik slikti apģērbti kā šodien. Šodien
vairākums valkā viduvējību. Mans darbs ir virzīts pret šo vidējo mēru,
bet mūsu sabiedrība cieš no drausmīgas slimības, un tā ir demokrātiskā
skaudība – visiem ir jāizskatās vienādi, un katrs, kas izceļas no
masas, tiek uzskatīts par elitāru vai traku."
Kultūras vēstures apguve ir viens no Vestvudas skolas kategoriskajiem
imperatīviem, iespējams, tieši tāpēc, ka pati viņa uzskata – mūsdienās
kultūra vairs nepastāv. "Ortodoksija ir milzu problēma. Valdībai ir
vieglāk, ja tai ir darīšana ar standartizētiem cilvēkiem. Cilvēki
visjūtīgāk reaģē tad, ja notiek uzbrukums viņu viedoklim. Bet
lielākajai daļai jau nav nekāda viedokļa. Ortodoksija ir tā saucamais
pareizais viedoklis. Dogma. Mums nav vairs kultūras. Vairs nav
kritēriju, ir tikai viedokļi, kurus pat necenšas precizēt. Tā ir
popkultūra, kas šodien valda. "
Vivienas Vestvudas bijusī skolniece, šobrīd viņas asistente un
pasniedzēja skolā Regīna Tīdekena, jautāta, kā, viņasprāt, izpaužas
Vestvudas rokraksta ietekme uz studentiem, kā pirmo min lielo nozīmi,
kas tiek piešķirta augstšķirīgiem un, jā, dārgiem materiāliem. Ar
Vestvudas skolu labprāt sadarbojas sponsori, un audumus no Londonas
mēdz sūtīt arī viņa pati. Taču ir arī klasiska kvalitāte, kas nav tik
dārga. Runa nav vienmēr par cenu, bet tieši par kvalitāti.
Vestvudai ir svarīga gan auduma, gan domas kvalitāte, un to var arī
labi redzēt, aplūkojot studentu diplomdarbu dokumentācijas, kuros
lauvas apjomu ieņem kolekcijas teorētiskais pamatojums. Tā, piemēram,
Belle Epoque elegance autors Svens Grimms sākotnēji izurbies cauri
pilsētas un provinces attiecībām gadsimtu mijā, dzīvokļu kultūras
atšķirībām dažādos sabiedrības slāņos, sieviešu emancipācijas
attīstībai un jaunās sievišķības draudiem, apstājies pie lielveikalu
sabiedrības rašanās fenomena, uzzīmējis impresionisma, kubisma,
abstraktās glezniecības un modes attīstības kopsakarības un tikai tad
ķēries pie savas kolekcijas veidošanas. Tā top dialogā ne vien ar
konkrētā laika tērpiem, bet arī – un galvenokārt – ar pašu laikmetu.
Lielākais palīgs un konsultants studentu pētījumu rezultātiem ir viena
no nedaudzajiem teorētiķiem Vestvudas klases pasniedzēju sastāvā –
kostīmu vēsturniece doktore Gundula Voltere. Ne tikai praktiskais, bet
arī teorētiskais līmenis šajā skolā tiek profesionāli pārraudzīts, un
pusanalfabētiskas spekulācijas ir pilnībā izslēgtas.
Tērps nepastāv atrauti no laika un kultūras, bet tērps
nepastāv arī atrauti no valkātāja. Un tas ir trešais būtiskākais
Vestvudas skolas uzstādījums – tērpam ir jābūt harmonijā ar cilvēka
ķermeni. Viņa uzskata, ka mode nevar būt vienkārši māksla, tā prasa
kādu, kas to valkā. Un, ja šo mākslu valkā kāds, kam tā lieliski
piestāv, tad tas kļūst par dzīvu mākslas darbu.
Par vienu no izaicinošākajiem pārbaudes testiem Vestvudas skolas
pastāvēšanas vēsturē kļūst Jānkes veco cilvēku aprūpes nama piedāvājums
2001. gadā. Saskaņā ar Vernera Jānkes filozofiju cilvēka dzīve sastāv
no prieka, un tieši to viņš īpaši vēlas dot veciem cilvēkiem – gan
aicinot viņus katru nedēļu uz kafiju savā namā, gan reizi gadā veidojot
ar viņiem kopīgu kalendāru. Ir jātiek ārā no klišejām, kas saka, ka
vecam cilvēkam jāvalkā melnas drēbes. Ja cilvēks to dara, tad viņš
patiešām ir vecs, uzskata Jānke. 2001. gadā top kalendārs ar moto
"Vecs un modīgs", tā ideja ir ietērpt vecos cilvēkus Vivienas
Vestvudas modes klases darinātajos tērpos, kas sākotnēji veidoti
jauniem cilvēkiem, un uzaicināt profesionālus modes fotogrāfus, kuri
strādā lielākajos Eiropas modes žurnālos. Vienīgais Vivienas Vestvudas
padoms studentiem skan: "Uzmanieties, lai vecie cilvēki neizskatās kā
modes upuri. Nelieciet viņiem vilkt drēbes, kas tiem nepiestāv."
Filma "Antonija Brīnumzemē" ir dokumentējusi sadarbības procesu, kā
astoņdesmit deviņdesmit gadus veci cilvēki nonāk kontaktā ar
divdesmitgadnieku "trako, bet skaisto modi", pārvarot vienu
psiholoģisko barjeru pēc citas: nē, tie svārki ir par īsiem; tam mēs
esam par vecu; šo balto šalli es uzskatu par neiespējamu, man liekas,
ka es izskatos pēc klauna; vecajam vīram galīgi nepiestāv šī
kanārijdzeltenā krāsa, un šajā tērpā viņš izskatās pēc ielu strādnieka,
un vēl tā violetā kovboja cepure, ja viņš to varētu redzēt (vīrs ir
akls – M.Z.), viņš būtu šokēts, vajadzēja labāk viņam kārtīgu uzvalku
izvēlēties. Taču, kad viņiem ir izdevies pārvarēt klišejas arī savā
apziņā, rezultāts ir reti pievilcīgs. Briežādas pančo un skotu auduma
biksēs tērpta astoņdesmit gadus veca kundze starp jauniem, muskuļotiem
zēniem iemieso stilu un eleganci gluži tāpat kā metro tunelī aklais
vīrs ar ģitāru, no kura staro intensīvs dzīves aicinājums. Fotogrāfe
Estere Hāze uzskata, ka skaistums ir saistīts ar cilvēka iekšējo
izteiksmi. "Var palīdzēt kaut ko darīt ar ārieni, nogrimēt, apģērbt
skaistus tērpus, bet cilvēkam ir jābūt dzīvam. Un tas patiesībā vairs
nav saistīts ar vecumu."
Regīna Tīdekena zina teikt – pats fakts, "ka tu esi mācījies pie
Vestvudas, nenozīmē, ka tas automātiski atver visas durvis. Nē, tā
nenotiek. Bet tam, protams, ir nozīme. Jo tu esi strādājis kopā ar
ģēniju un no viņa kaut ko iemācījies." Šo kaut ko, iespējams, pati
Vestvuda visdrīzāk pirmām kārtām dēvētu par skepsi. "Studentiem ir
jāšaubās un jāuzdod jautājumi. Es viņiem atveru acis, un viņi nekad
nevienu vairs negarlaikos, viņi nekad vairs nekļūs konservatīvi. Jo
viņi ir sākuši domāt."
Nule kā marta sākumā notikusī Parīzes prêt-à-porte
skate liecina, ka modē atgriežas tieši konservatīvisms. Bet tā noteikti
nav tēma Vivienas Vestvudas mācību klasē.
P.S. No 1. aprīļa līdz pat jūlija sākumam Viktorijas un Alberta muzejā Londonā skatāma
Vivienas Vestvudas darbu izstāde. |
| Atgriezties | |
|