Metafiziskās suģestijas meistars GLEZNIECĪBĀ Ironijas meistars DZĪvĒ Elita Ansone Raimonds Staprāns Latvijā kā dramaturgs noteikti ir populārāks nekā mākslinieks. Taču viņa glezniecības veikums, spēcīgs un pārliecinošs, pelna atzinīgāku novērtējumu. Pagājušā gada nogalē Staprāna darbi parādījās apjomīgā Kalifornijas 20. gadsimta klusās dabas izstādē un grāmatā, nupat kā beigusies mākslinieka personālizstāde Sanfrancisko Hacket-Freedman galerijā, bet 2006. gadā Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālē "Arsenāls" plānota vērienīga Raimonda Staprāna darbu izstāde. Rīgas izstādes gadā viņam paliks astoņdesmit, bet viņš joprojām glezno katru dienu no rīta līdz vēlai pēcpusdienai, kā viņš pats saka – pilnu darba laiku. Pēc tam raksta – līdz septiņiem vakarā. Bet vakarā, kad ir "garīgi izvalkāts", skatās televīziju vai videofilmas.
Mūsu saruna notika ar e-pasta starpniecību vesela mēneša garumā. |
|
Raimonds Staprāns. PARKA GALS. 1993
Raimonds Staprāns. SANTA MONICA AFTER ARANSON
|
| Elita Ansone: No Latvijas raugoties, ir grūti novērtēt jūsu vietu
Kalifornijas mākslā, jo mūsu atskaites punkti ir citi. Vai, jūsuprāt,
vairāk piederat Amerikas vai arī – Latvijas mākslas ainai?
Raimonds Starprāns: Pēc izglītības, pieredzes, iekšējām vajadzībām
noteikti esmu tīrs latvietis. Bet mana glezniecība ir tīra Kalifornija.
Spilgtas krāsas, kontrasti – balts, koši zils. Tas viss raksturīgs
šejienes glezniecībai, jo tāda šeit ir daba un gaisma. Piederu pie tādu
gleznotāju grupas kā Dībenkorns, Tibo, Deivids Pārks, Olivera
utt. Labprāt gribētu teikt, ka piederu pie latviešu glezniecības,
bet kur tad tā šodien ir? Komunikācija mākslu padarījusi tik
internacionālu, ka pat japāņi tagad glezno kā Ņujorkas skolas pārstāvji
50. gados.
E.A.: Jūs uzskatāt, ka pastāvēšana tikai lokālajā teritorijā ir mazvērtīgāka?
R.S.: Domāju, ka māksla Latvijā šodien kopumā ir tikpat laba kā jebkurā
pasaules malā. Latvijā ir daudz labu gleznotāju. Sastopami visi
pasaules mākslas virzieni, bet tagad komunikācijas laikmetā grūti runāt
par individuāliem mākslas virzieniem. Pagātnē, dzīvojot izolācijā,
varēja attīstīties individuāli mākslas stili. Tagad tas vairs nav
iespējams, jo mākslinieks reiz nu ir tāds kā atkritumu lasītājs, kas
okšķerējas pa atkritumu mucām un paņem to, kas viņam der. Vai tie
mākslinieki, kas zināmi tikai Latvijā, ir mazvērtīgāki? Noteikti ne!
Starptautiska atzīšana atkarīga no tādiem faktoriem kā mārketings,
laime, sagadīšanās, bet starptautiskai atzīšanai ir maz sakara ar
mākslas kvalitāti. Domāju, ka savā ziņā izolācija no pārējās pasaules
kādreiz varētu būt pozitīvs faktors, kas spiestu mākslinieku dziļāk
ieskatīties savā esmē un pasaulē ap viņu, nevis dzīties pakaļ visiem
pasaules vējiem.
E.A.: Latvijā pēdējo desmit gadu laikā glezniecības dominējošā
loma mākslā ir mazinājusies, jo parādījušies citi – mūsdienīgāki
mediji. Taču arvien tieši glezniecībā nākas sastapties ar piepildītiem,
dziļiem, nopietniem darbiem. Kas, jūsuprāt, šodien ir iespējams un kas
nav sasniedzams glezniecībā tā, lai rezultāts būtu svarīgs mums visiem?
R.S.: Es nezinu, taču, aplinkus runājot, tradicionāla glezniecība ērtu,
praktisku apsvērumu dēļ droši vien pārdzīvos citus izteiksmes veidus.
Konceptuālā māksla – lai cik arī izdomu pilna un ģeniāla tā būtu – tiek
nojaukta, izstādei muzejā beidzoties. Video demonstrēšanai vajadzīga
aparatūra, kas maitājas, magnētiskie ieraksti gadu gaitā izdziest, bet
bildīti vienmēr varēs uz nagliņas pakārt pie sienas un priecāties Tas
ir tik vienkārši!
E.A.: Man vēl joprojām spilgti atmiņā saglabājusies jūsu 1991. gada
izstāde "Arsenālā". Jūsu glezniecības iespaids vizuāli ir ļoti
spēcīgs. Tas redzams arī nule notikušās personālizstādes Sanfrancisko
(04.12.2003.- 31.01.2004.) katalogā, kas stāv man atvērts uz galda. Un,
ja gribu formulēt – kāpēc, tad varu teikt, ka tās ir gaismas un tumsas,
krāsu pretstatu un kompozīcijas proporciju attiecības. Taču šāds
izskaidrojums mani neapmierina, jo skar tikai virspusi – formu. Tādēļ
gribētu jautāt par jūsu glezniecības dziļāko būtību, varbūt filozofiju.
R.S.: Runājot par mākslas būtību, prātā nāk manas mātes esejistes
ievads apcerē par Zinaīdas Lazdas dzeju: " Ikviena māksla nav ar prātu
vien ne novērtējama, ne aprakstāma. (..) Spriešana par dzeju (mākslu)
ir parasti tikai pieskaršanās kādiem dzejas aspektiem vai elementiem –
formāliem vai tematiskiem. Lai cik sīki analizējam kādu dzeju vai
atsevišķu dzejoli, kaut kas arvien paliek nesatverams un pagaist mūsu
lietotajām metodēm. Nesatverams paliek tas nedefinējamais, iracionālais
moments, ko izjūtam kā dzejas dzīvību, kuras likums ir daiļuma
likums." To pašu var attiecināt arī uz mākslas būtību vispār.
E.A.: Kāda jūsu glezniecība bija 20. gs. 50., 60. gados?
R.S.: Ak dievs, tas bija tik sen, jūs droši vien nebijāt vēl dzimusi.
Toreiz gleznoju biezi – ķepēju milimetriem biezas krāsu pļickas, līdz
audekli sāka nokārties. Kritiķis Frankenšteins šad tad ironiski
piemetināja, ka es tā padarīšot bagātus krāsu tirgotājus. Toreiz
domāju, ka biezas virsmas nozīmē spēku, vitalitāti un vēl diezin ko.
Taču ar ķepēšanu tīri labi varēju apslēpt savu tehnisko nevarību un
ideju nabadzību. Tādēļ ar ironiju skatos uz tiem, kas to dara vēl
šodien.
E.A.: Un no septiņdesmito vidus sākās ainavas ar kādu
arhitektūras motīvu, klusās dabas ar minimālu priekšmetu skaitu – tas,
ko gleznojat arī tagad?
R.S.: Mani vienmēr saistījusi gleznas arhitektūra, kompozīcijas
spriegums, bet piecdesmitos un sešdesmitos tās bija paraibas. 60. gadu
otrajā pusē aizrāvos ar minimālismu – gleznoju melni baltas ainavas
minimālisma garā. Tādas ar pāris melnām strīpām uz balta
pamata. Ar klusajām dabām tajā laikā mazāk nodarbojos. Bet tās,
kuras gleznoju, joprojām bija paraibas. Minimālo priekšmetu skaits sāka
parādīties tikai 80. gados. Savelkot kopā, man vispār nepatīk nekas
raibs – vai nu tā būtu glezniecība, vai arhitektūra, vai iekštelpu
dizains. Tas ir manā dziļākā būtībā. Mājās ar sievu par to mūžīgi
cīnāmies. Viņa velk sīkas lietiņas iekšā, un es tās paklusām vācu ārā,
un tā abi kļūstam dusmīgi.
E.A.: Vai kolorīts, gadiem ejot, intensitātē pieaudzis?
R.S.: Nē, tas nav mainījies, jo vienmēr esmu gan eksperimentējis
ar košām krāsām, gan gleznojis monohromatiski. Taču pirmos
trīsdesmit gadus izvairījos no zaļās krāsas. Tā dodot dekoratoriem
galvassāpes, un grūti izvairīties no jēluma. Tagad esmu apsviedies un
man zaļais kolorīts sāk patikt.
E.A.: Kāpēc jūsu mākslā aiz kadra ir palicis cilvēks?
R.S.: Tur ir sava vēsture. Pēc skolu beigšanas iztikai gleznoju
portretus, līdz galīgi apriebās. Apriebās tā, ka pēc tam neesmu
uzgleznojis ne sievas, ne bērnu portretus. Par to, protams, esmu
saņēmis atkārtotus pārmetumus. 70. gados gleznoju provokatīvus plikņus,
par kuriem kāds teica: "Insult to the womanhood." Izstādīju tos
Sanfrancisko, bet galerists Berlīnē atteicās tos iekļaut izstādē. Tagad
domāju, ka gleznā cilvēciņi kā "plicaki" saraibina bildi un novērš
uzmanību no tīri gleznieciskam problēmām.
E.A.: Kas tad tur tāds bija, ka Berlīnē tos aktus negribēja izstādīt? Tieši kas bija provokatīvs?
R.S.: Nu tikai gleznoju to, ko te sauc par "atvērtām pozām" (open
poses). Tas nozīmē, ka kājas plaši atvērtas un viss, kas tur atrodas,
ir redzams un apbrīnojams. Pat apgaismotām, mākslinieciski ievirzītām,
brīvdomājošām sievietēm šādas pozas nepatīk. Vīri pērk, bet sievas nes
atpakaļ. Nupat Ņujorkā, kādā teju, teju atvērtā muzejiņā
izstādīta viena veca Šīles glezna līdzīgā pozā, un daži cilvēki jau sāk
kurnēt. Akti kur akti, bet kājām jābūt kaunīgi saspiestām kopā, kā tas
redzams latviešu glezniecībā.
E.A.: Jūsu klusās dabas ar bumbieriem, āboliem, apelsīniem es redzu arī
kā ainavas. Tajās ir horizonta līnija, aiz kuras plešas okeāns vai
izplatījuma bezdibenīgi dziļais zilums, bet priekšplānā risinās dzīve.
Un augļus uztveru kā cilvēkus.
R.S.: Šeit nu jūs esat ļoti acīga. Lieta tā, ka bieži sāku ar ainavu,
bet tā beidzas kā klusā daba. Notiek arī otrādi. Šad tad klusās dabas
pārvēršas par iedomātām cilvēku galvām. Vienmēr gleznošanas procesa
vidū apstājos un jautāju sev – pēc kā tas izskatās? Šķiet, ka
neveiksmīga klusā daba, bet varbūt iznāks ainava.
E.A.: Gleznas nosaukumā "Daudz par daudz neklausīgu apelsīnu" tāda kā ironija. Kas ar to domāts?
R.S.: Pats sevi un pasauli ap mani aplūkoju ar ironiju. Tas ir mana
dabā. Redzot un apzinoties mākslas un cilvēces izdomas bagātību ap
mani, atsakos sevi ņemt pārāk nopietni. Skatoties uz savu darbu, redzu
to ar pašapmierinātas ironijas acīm. Mani uztrauc tie mākslinieki,
rakstnieki, dzejnieki, kas sevi ņem pārāk nopietni. Droši vien tas ir
Amerikas vides iespaids. Starp citu, uzzināju, ka kāds rakstnieks,
apelsīnu gleznas nosaukumu noskatījies, izvēlējies to par savas
grāmatas virsrakstu. Esmu par to pagodināts un nedomāju viņu sūdzēt, kā
tas varbūt notiktu Latvijā.
E.A.: Pastāstiet par vietām, kuras gleznojat!
R.S.: Gleznoju, tikai lai būtu glezna, kurā man patiktu pašam skatīties
– protams, no gleznieciskā, sensuālā viedokļa. Ainavas ir abstraktas
konstrukcijas – mozaīkas no kādreiz kaut kur redzēta, izjusta,
nošpikota, sekojot paša temperamentam, kas sliecas uz vienkāršību,
iekšēju kārtību, arī – kā lielākoties latviešu vīrieši – uz
vientulību.
E.A.: Vai dabas pamatattiecības – gaisma–tumsa – glezniecībā izmantojat arī kā dzīves un cilvēku attiecību metaforas?
R.S.: Manā glezniecībā nekādu metaforu nav. Tās es atstāju rakstniekiem
un dzejniekiem. No mana šaurā redzesviedokļa skatoties, mākslas
baudīšanai vajadzīgs nevis racionālais smadzeņu kortekss, bet kaut kas
dziļāks, primārāks, kas saistīts ar nedefinējamām izjūtām, kādas mūs
pārņem, baudot mākslas darbu. Šajā kategorijā varētu ieskaitīt arī
spontānas mīlas aizrautību, arī sajūtu, kāda mūs pārņem, baudot labu
šokolādi.
|
| Atgriezties | |
|