"Viņa gleznas izskatās tā, it kā tās būtu gleznotas no van Goga
aviolīnijām,"1 rakstīja Sanfrancisko kritiķis Olbraits, un
māksliniekam Raimondam Staprānam tas ir paticis, jo izklausījies
jocīgi.
Savā ziņā tā ir taisnība, jo runa ir par sulīgu, košu un skaidros
laukumos komponētu glezniecību. Lai arī pirmajā acu uzmetienā ikviens
cilvēks var pateikt, "kas tajā attēlots", gleznu sižetos vērojama
liela nosacītība. Tā neļauj Staprāna darbus piepulcēt kādam klasiskam –
Kurbē stila – reālismam.
Arī Staprāna gleznās gluži kā Arlas meistara krāsainībā redzamas
ainavas un klusās dabas saules pielietā zemē. Ironiskā "van Goga
aviolīniju" piesaukšana attaisnojama arī tādēļ, ka Staprāna darbu
kompozīcija veidota, it kā nolūkojoties no putna vai lidmašīnas
skatpunkta uz namiem, līdzenumiem, okeānu un priekšmetiem.
Ziemeļkalifornijā, kur dzīvo un glezno Staprāns, gaisma ir vēl
spalgāka, ēnas – vēl izteiktākas, debesis – vēl zilākas nekā
Dienvidfrancijā, kur savulaik gleznoja van Gogs. Sanfrancisko piemīt
vēl viena savdabīga krāsainības šķautne – tā ir pienbaltā, caurspīdīgā
dūmaka, kas pārklāj Līča pilsētu un atšķaida krāsas Staprāna darbos.
Savā slavenajā romānā "Ceļš" Džeks Keruaks, kurš ik pa brīdim
apraksta Sanfrancisko jeb, žargonā runājot, Frisko, uzbur šīs pilsētas
koloristisko ainu: "Tur, pāris nogāžu tālāk, pletās Klusais okeāns,
zils un milzīgs; un augsts, balts mūris virzījās šurp no leģendārā
kartupeļu lauciņa, kur dzimst Frisko miglas. Pēc stundas tas ieplūdīs
pa Zelta vārtiem, ietērps romantisko pilsētu baltā..."2 Keruaks,
lielais bīta kultūras rakstnieks, apgalvo, ka "Austrumiem piemīt kaut
kas brūns un svēts; bet Kalifornija ir balta kā veļa uz auklas (..)"3.
Par Staprānu šodien ir jāraksta vairāku iemeslu dēļ. Vēlīnos gados pēc
veiksmīgas radošās karjeras viņš ar personālizstādi ir sasniedzis ASV
muzeju vidi. 2005. gadā notiks viņa darbu retrospektīvā skate Pasadenas
Kalifornijas mākslas muzejā, bet gadu vēlāk – izstāde Rīgā. Līdz šim
viņš ir bijis kritiķu ievērots un zināmā mērā pircēju lutināts labās
ASV un Eiropas galerijās.
Staprāns, lai arī dzimis un pusaudža gadus pavadījis Latvijā, ir
izteikts Kalifornijas mākslinieks. Laikā, kad Rietumu pasaulē cits citu
nomainīja lielie pēckara laikmetīgās mākslas virzieni – abstraktais
ekspresionisms, popārts, minimālisms un citi – , pie Sanfrancisko
izveidojās un uzplauka tāds kā neliels starpvirziens. Tas uzsūca
vairāku lielo stilu iezīmes, un to sauc par Līča reģiona figuratīvo
skolu jeb Bay Area Figurative School. Tās ievērojamākie pārstāvji ir
Ričards Dībenkorns un Veins Tibo, un pie šo mākslinieku daiļrades,
rakstot par Staprānu, ir jāpakavējas ilgāk. Šīs ietekmes nav
noliedzamas, un tās nav noliedzis arī pats Kalifornijas latvietis.
Ir vairāki paņēmieni, kā pētnieciski tuvoties Raimonda Staprāna
mākslai. Viens no tiem ir tīri formāls un kontekstuāls. Tas nozīmē
aprakstīt viņa glezniecisko attīstību, kā arī paralēles un saistības ar
līdzīgiem māksliniekiem un mākslas stiliem. Ne pārāk aizraujošs darbs,
taču tā ir kritiķa "melnā maize", kam tad var kaisīt virsū visādus
gardumus. To nevar ignorēt, jo ir acīmredzami un pats Raimons Staprāns
to vairākkārt uzsvēris, ka viņu ietekmējusi nevis daba, bet gan citu
mākslinieku māksla.
Viens no "virsmākslas" gardumiem ir pati Kalifornijas vide, kas
neapšaubāmi ir Staprāna ainavu tēma. Tās ir cilvēka apbūvētās ainavas,
kas viņa gleznās kārtojas kā iedomāti kino fragmenti no Keruaka varoņu
ieraudzītās pasaules. Iespējams, kādu mazu acumirkli Keruaka
kaislīgajam klaidonim Dīnam Moriartijam Līča piekraste atklājās tāda,
kādu to attēlo Staprāns. Tā ir plaša un kontrastaini koša, tikai ar
auto apbraukājama zeme, kas sastāv no skaidriem elementiem, kurus
strukturē gaisma un okeāna tuvums.
Taču drīzāk tas tā nav. "Trakais", Keruaka aprakstītais vai
Četa Beikera un Stena Geca džeza improvizācijās izspēlētais, dzīves
alku apmātais cilvēks nav ieraudzījis to vidi tā kā Staprāns. Jo Dīns
Moriartijs dzīvoja citādu dzīvi. Man grūti iedomāties, ka čaklais,
racionālais, sabiedrībā ne pārāk uzkrītošais, kaut arī pašnovērtējumā
neirotiskais (taču eksistenciāli, nevis ārišķīgi neirotiskais) Staprāns
izdzīvojis Dīna Moriartija Kaliforniju.
"Dīns bija transā.Viņš urbās saksofonista acīs; tas bija ieraudzījis
ārprātīgo, kurš ne tikai saprata, bet arī dega interesē un gribēja
saprast vairāk, daudz vairāk, nekā sadzirdams, un abi uzsāka dueli; no
saksofonista plūda viss, ne vairs frāzes, tikai kliedzieni, kliedzieni,
auuu..."4
Vēl grūtāk iedomāties, ka Staprāna jaunības dienu stihija un dēmoni
būtu salīdzināmi ar Alena Ginsburga 50. gadu izvirdumiem: " (..) kuri,
asaras liedami, izģērbdamies Vienības laukumā dāļāja superkomunistiskus
pamfletus, kamēr Losalamosas sirēnas nosvilpa viņus gar zemi un
Stetenailendas prāmi arīdzan nosvilpa..."5
Staprāna Kalifornija nav LSD vai bītu, vai geju parāžu Kalifornija,
vismaz tās nav viņa mākslā. Un tomēr tā ir viņa Kalifornija, ko viņš
snobiski nenoraida, vien neuzbāzīgi vēro. Staprāns ir izglītots,
kārtīgs, lai arī izteikti liberāls latvietis, kurš glezno katru dienu,
gluži kā citi iet uz darbu. Viņu īpaši neinteresē filozofiskās
teorijas, tādēļ arī Līča piekrastes intelektuāļu aizraušanās ar dzen
vai kādām mistiķu teorijām nav bijusi viņa pasaule. Tas nav tikai
temperaments un nepieciešamā sadzīvošana ģimenē ar diviem bērniem, tā
ir bijusi arī latvietība, kuras kopšana trimdā bijusi ne mazāka
eksotiska un atkarību raisoša kā citiem narkotikas vai apdullinoša
mūzika. Misticismu noraidījis rosīgais, rūpīgi koptais ironiskais
intelekts, kas itin pret visiem svētumiem liek attiekties kritiski un
vērtējoši. Staprāna lugas ir viņa prāta darba atspulgs, viņa gleznas ir
talanta un profesionālisma iemiesojums.
Viņa dzīve pagājusi it kā nomaļus no lielajiem laikmeta satricinājumiem
un subkultūru uzliesmojumiem, kuru mājas ir bijušas Kalifornija. Bet
vai latvieši, mūždien kašķīgi un frakcijās sadalījušies, tomēr arī nav
veidojuši savdabīgu subkultūru? Vai maz letiņiem tik ļoti bija
nepieciešams dzīties pēc kādiem ārējiem satricinājumiem, ja Staprāna
paaudze ir piedzīvojusi vēl lielāku nobīdi no mierīgās dzīves, nekā to
sniedz pašizvēlēti ekstrēmi? Bēgšana no dzimtenes, no okupācijas ir
gana smaga trauma, lai gan Staprānam tā noritējusi pietiekami gludi, jo
sākotnēji palīdzēja iekārtoties jau gadsimta sākumā uz ASV emigrējušais
onkulis.
Tomēr es zinu, ka arī emigrācijā latvieši ir bijuši dažādi un arīdzan
viens otrs no letiņiem vēl 70. gadu sākumā ir pīpējuši "zāli"
Sanfrancisko hipiju rajonos. Taču tā nav Raimonda Staprāna pasaule,
viņu vairāk aizrāvušas grāmatas un māksla. Un, protams, Latvija –
vairāk, nekā to "drīkstēja" tālaika trimdas sabiedrībā. Tad, kad
okupētā Latvija skaitījās "tabu zona", jo sadarboties ar noziedzīgo
režīmu neklājās, Staprāni brauca uz Latviju un pieņēma savās mājās
latviešu inteliģenci. Jāpiebilst, ka mana personīgā nostāja šajā ziņā
ir tuvāka trimdas konservatīvajam "galam", taču laiks izvērtēs, kuram
bijusi taisnība. Vai bez šiem kontaktiem viens otrs no vēl arvien
redzamajiem un ievērojamajiem Latvijas latviešiem spētu izprast, kāda
ir brīvā pasaule? Un vai kāds cits var saprast, ko vispār nozīmē
neatgriezeniski atteikties no dzimtenes un no Latvijas tautiešiem?
Lai arī intervijās Staprāns uzsvēris sensualitātes milzīgo lomu savā
dzīvē, viņš visumā dzīvojis tipisku vidusšķiras dzīvi, ja neskaita to,
ka "normāls" amerikāņu pilsonis tomēr neizvēlas kļūt par mākslinieku.
Viņam ir māja kalna galā klusā, taču samērā centrālā Sanfrancisko
rajonā, un viņam nav problēmu ar kreiso intelektuāļu pelto "patērētāju
sabiedrību", ja tajā var ierīkot savu pasauli. Taču vidusšķira nekādā
gadījumā nav sajaucama ar vidusmēru, jo tāds nudien nav nedz Staprāns,
nedz viņa ļoti interesantā kundze Ilona. Tik labs gleznotājs nekādi
nevar būt vidusmēra cilvēks, tāpat kā tāds nav latvietis, kurš izveido
sev apkārt un gadu desmitiem kopj nelielu, taču izcilu Kalifornijas
latviešu intelektuālo salu. Tajā, latviešu "mazajā Kalifornijā"6,
Staprāni kopā ar domubiedriem no Palo Alto līdz Losandželosai trimdas
vidē ir uzturējuši dzīvas izteikti intelektuālas diskusijas. Tās ir
bijušas diskusijas, kam īpaši gatavojās un kam piemitusi nopietna
regularitāte.
Es esmu pārliecināta, ka tas gleznotāja biogrāfijā ir ļoti
nozīmīgs fakts. Tas liecina par lielo prasīgumu pret sevi pašu, spēju
rūpēties par prāta možumu un par argumentācijas spēku. Tas liecina par
disciplīnu un iedziļināšanos, kas tik labi noģiedama viņa gleznās.
Neviena no tām nav nedz vienas dienas, nedz viena mēneša darbs, ikviens
darbs top ilgā laika nogrieznī.
Visvairāk, domājot par Raimondu Staprānu un viņa kundzi, mani pārsteidz
šo abu cilvēku vienkāršība un pieticība. Viņi abi ir patiešām kaut ko
lielu dzīvē sasnieguši. Viņš – mākslā, viņa – zinātnē. Taču viņiem
nepiemīt daudzkārt ārzemju latviešu vidē sastaptais pārākuma pilnais
paštaisnums attiecībās ar tiem, kuri "neizprot, kas ir demokrātija".
Viņi, lai arī ir latvieši, tomēr ir īsti kalifornieši un tādi,
manuprāt, paliks līdz mūža galam. Sanfrancisko un Kalifornija kopumā,
lai arī, godīgi sakot, mākslas rosības ziņā nav salīdzināma ar Ņujorku
un pat ar Čikāgu, pēdējos piecdesmit gadus bijis viens no pasaules
mākslas jaunināšanas centriem. Arī te ir Laikmetīgās mākslas muzejs,
vairāki mākslas un jauno mediju centri un mākslas augstskolas.
Sanfrancisko ir piedāvājusi kaut ko citu, atšķirīgu no Ņujorkas skarbā
skaistuma – tā ir iespēja atrast ne vien mietpilsonībai svešus
domubiedrus, bet arī mieru debesskrāpju ielokā. Te labi iespējams
izkopt juteklību, jo visu caurauž "silts, glāsumains gaiss, ko var
skūpstīt, un palmas"7. Un tā ir iespēja ik dienas satikt neticami
draudzīgus, uzticības pilnus visdažādākās etniskās izcelsmes amerikāņus
– anglosakšus, itāļus, ebrejus, ķīniešus, japāņus, meksikāņus un arī
latviešus. Pat vienu zviedru izcelsmes cilvēku Polu Karlstremu, kurš
rakstījis nopietnus tekstus par Staprāna mākslu un tagad kūrē topošo
Pasadenas muzeja izstādi.
Sanfrancisko ir pilsēta, kas mudina uz toleranci un liberālismu. Nav
brīnums, ka tieši te nesen sākusies masveida geju laulību reģistrācija,
jo Sanfrancisko Kastro ielas apkaime ir šīs subkultūras dzīvelīgā
citadele. Lai arī Staprāns apgalvo, ka apkārtējā vide viņu ietekmējusi
maz, tomēr nevar noliegt Kalifornijas – Zelta zemes – un it īpaši
Frisko gleznainumu un pat "gleznieciskumu". To var saprast
metaforiski, jo tilti un saulrieti te ir visiespaidīgākie pasaulē. To
var pamatot arī vistiešākajā nozīmē – vairāki pilsētas rajoni ir
piesātināti ar mākslu. Tie ir tā saucamie murāļi – sienu gleznojumi, un
tos parasti piedēvē amatierismam. Tomēr Frisko meksikāņu rajonā un arī
60. gadu hipiju ielās māksla uz namu sienām vedina domāt nevis par
grafomāniju glezniecības valodā, bet gan par Meksikas monumentālās
figuratīvās tēlotājas mākslas tradīcijām. Tas nav tikai Meksikas
tuvums, kas ļāvis košās krāsās uzziedēt arī Kalifornijas ielām. Tā ir
arī pašu lielo Meksikas monumentālās mākslas meistaru ietekme.
Djego Rivera 30. gados Kalifornijā apgleznojis jo daudzas virsmas –
sienas un griestus. Pārliecinātajam komunistam nebija problēmu izpildīt
amerikāņu "imperiālistu" pasūtījumus, un tagad Sanfrancisko redzami
vairāki izcili Riveras darbi. Daži no tiem neatrodas publikai pieejamās
telpās, taču ir iekļāvušies Kalifornijas kultūras un mākslas vēsturē.
Lielisku "slēgto" darbu (ko izdevās aplūkot ar jau minētā kolēģa Pola
Karlstrema laipnu starpniecību), kas attēlo nepieciešamo amerikāņu un
meksikāņu kopību cīņā pret Hitleru, redzēju Sanfrancisko pilsētas
koledžā. Noteikti uzminēsiet, kas redzams šī panno ar nosaukumu
"Panamerikāniskā vienība" viducī. Tā, protams, ir Frīda Kālo. Un
līdzās tai, pagriezies ar muguru, – pats Frīdai neuzticīgais Djego ar
savu kārtējo draudzeni amerikāņu aktrisi Poleti Godāru.
Monumentālā māksla Kalifornijā saglabājusies no Lielās depresijas
laikiem, kad 30. gadu sākumā ASV valdība izstrādāja nopietnu palīdzības
programmu māksliniekiem. Valsts finansiāli atbalstīja tā saucamo
publisko darbu tapšanu, un radās daudzi "dzīvi apliecinoši",
vēlīnajam padomju monumentālismam līdzīgi darbi. Tālaika vadošais
mākslas virziens – ridžionālisms – visnotaļ sasaucās ar Meksikas
monumentālistu figuratīvismu. Ridžionālistu darbi Kalifornijā tiek
rūpīgi sargāti, un tos ir iespējams aplūkot daudzās gleznainās vietās
gan pilsētās, gan vienkārši nomaļās sabiedriskās celtnēs okeāna
piekrastē.
Abstraktais ekspresionisms, kas uzplauka ASV pēc Otrā pasaules kara un
padarīja Ņujorku par pasaules jaunās mākslas centru, cita starpā bija
reakcija uz pirmskara ridžionālistu lielformāta glezniecības
stāstnieciskumu un sabiedriskajām tēmām. Abstraktais ekspresionisms
bija galēji individuālistisks mākslas virziens, un tas labi sabalsojās
ar ASV piesaukto indivīda brīvību. Arī Raimonds Staprāns, kad pēckara
laikā studēja mākslu slavenajā Kalifornijas Bērklija universitātē,
vienkārši nevarēja negleznot abstrakti, jo toreiz visi centās "kā
Polloks". Abstraktā ekspresionisma ietekme nobriedušā mākslinieka
Raimonda Staprāna darbos nav noliedzama. Viņa "reālisms" ir būvēts no
abstrahētiem laukumiem, un viņa daiļrades pētnieks Pols Karlstrems viņa
metodi sauc par "reālistisku abstrakciju". Abstrakto ekspresionismu
nomainījušais popārts atstājis maz pēdu Staprāna daiļradē, ja vien
neskaita pastarpinātu ietekmi caur Veina Tibo gleznām, kuru tematika
atsauc atmiņā popārtistu sižetus.
Mākslas vēsturē Sanfrancisko pazīst arī kā Sweet Land of Funk ("Saldā
fanka zeme"). "Fanks" bija gan īpašs mūzikas, gan mākslas virziens
popārta ietvaros, kas izkopa dažādas tabu tēmas. Tas nebija atdalāms no
bītu kultūras un uzsvēra ikdienišķo, procesuālo, aizliegto. "Fanka"
mākslinieki darināja izaicinošas asamblāžas. Slavenākais no
Kalifornijas "fanka" meistariem bija Edvards Kīnholcs, un cita starpā
viņš no atrastiem priekšmetiem veidojis trīsdimensionālus darbus par
nelegālā aborta šausmām un par kādu 40. gadu Nevadas štata bordeli.
Bez "fanka" sasniegumiem grūti iedomāties turpmāko instalācijas un
konceptuālās mākslas attīstību Kalifornijā. Tādas šodienas mākslas
pasaules megazvaiznes kā Maiks Kelijs un Čārlzs Rejs ir Losandželosas
iedzīvotāji. Čārlza Reja hipertrofētās figūras ir laikmetīgās
antropomorfās "frīku tēlniecības" viens no spožākajiem gadījumiem,
savukārt Maika Kelija "perversie sociālie komentāri"8 ir ietekmējuši
vairāku Latvijas latviešu (piemēram, Ginta Gabrāna), nevis Raimonda
Staprāna mākslu. Losandželosā mācījusies un Kalifornijā 18 garus gadus
dzīvojusi arī Vija Celmiņa – viņas vārds, šķiet, mākslas pazinēju vidē
īpašus komentārus neprasa. Gan Vijas Celmiņas, gan daudzu citu
Kalifornijas slavenību darbi liek izteikt vispārinājumu, ka
Rietumkrasta konceptuālisms ir daudz jutekliskāks un tēlaināks nekā
Amerikas Austrumos.
Pēdējās desmitgadēs Kalifornijā un it īpaši Sanfrancisko pieguļošajā
Silikona ielejā strauji attīstījušās jaunās tehnoloģijas nopietni
ietekmējušas laikmetīgo mākslu. Tas bija viens no iemesliem, kādēļ uz
Kaliforniju devās un netālu no Losandželosas apmetās lielais mūsdienu
videomākslas metrs Bils Viola. Tomēr viņš nav vienīgā interesantā, ar
jaunajām tehnoloģijām saistītā personība. Tieši Rietumkrastā 80. gadu
sākumā veidojās tas fenomens, ko sauc par sound art jeb skaņu mākslu.
Protams, tai ir priekšteči Džona Keidža un Nam Džun Paika personās,
taču Kalifornijā tas bija izteikti jauns virziens, kas apvienoja
performanci ar sinētisku skaņu radīšanu.
Varētu rakstīt arī par īpašo Kalifornijas politisko mākslu, sevišķi par
tās feministiskajām performancēm, taču, manuprāt, jānogaida vēl viens
gads. Nākamgad plānota milzīga politiskās mākslas izstāde ar apjomīgu
katalogu, ko veido slavenais Bērklija universitātes mākslas vēsturnieks
un visas Rietumu laikmetīgās mākslas teorijas leģenda Pīters Selcs. Arī
viņš būs to autoru skaitā, kurš apsolījis rakstīt par Raimonda Staprāna
mākslu topošajā Pasadenas muzeja publikācijā. Personīgā sarunā viņš
apgalvoja, ka pievērsīsies reālisma jēdziena attīstībai, paralēli
analizējot Staprāna gleznas.
Arī Pīters Selcs uzsver Kalifornijas figuratīvās glezniecības skolas
sevišķumu un tās saistību ar Staprāna vēlīnajiem darbiem. Viens no
lielajiem Amerikas mākslas pētniekiem Roberts Hjūss savā monogrāfijā
"Amerikas vīzijas. Amerikas mākslas episkā vēsture" saka, ka 50. gadu
izcilie gleznotāji nav tikai abstraktie ekspresionisti. Par vienu no
tiem viņš raksta, ka "dzīvojot Kalifornijas līča reģionā 50. gados,
Ričards Dībenkorns sākotnēji darināja abstraktas gleznas, kurās liels
uzsvars bija uz ainavisko tēlainību; to otu vilcieni un bangojošās
formas bija tāds kā veltījums de Kūningam tāpat kā viņa rozā, dzelteno,
okera un zilo krāsu palete. Bet ap 1957.– 1958. gadu viņš sāka veidot
strikti izpildītas figuratīvas gleznas, pārsvarā sēdošas sievietes
caurspīdīgos interjeros. To prototipi ir Anrī Matisa darbos, pret
kuriem Dībenkornam bijušas lielas simpātijas."9
Tomēr bez Matisa jāmin vēl viens iedvesmas avots – tā ir amerikāņu
gleznotāja Edvarda Hopera daiļrade. Viņa skaidros laukumos un izteiktās
gaismēnu attiecībās veidotā glezniecība pieder pie Amerikas mākslas
zelta fonda, tā ietekmējusi ne vienu vien gleznotāju paaudzi. Savukārt
kalifornietis Ričards Dībenkorns savos darbos ieviesis izteiktas
lineāras diagonāles – gan kā lineārus akcentus, gan kā veselus, lielus,
diagonāli nogrieztus laukumus. Tieši šis viņa darbu formālais akcents
sabalsojas ar Raimonda Staprāna ainavu un kluso dabu glezniecisko
uzbūvi.
Savukārt otrs ievērojamais Kalifornijas figurālists Veins Tibo gluži kā
Staprāns gleznojis klusās dabas ar neciliem ikdienas priekšmetiem. Tibo
bieži tiek piedēvēta tuvība popārtam, jo viņa darbu tēma ir amerikāņu
fast food jeb ātrās pārtikas pasaule. Viņa gleznās kūku gabali kārtojas
tāpat kā Campbel zupas kārbas Vorhola sietspiedēs. Un tomēr Tibo māksla
nav ironiskais popārts, tā vienkārši izmanto laikmeta raksturotājus,
vienu to aspektu. Tibo ir īsts gleznotājs, kam svarīgas krāsu
kvalitātes. Staprāns par Tibo saka, ka "nozadzis" no viņa "balto,
starojošo fonu"10, kas tiešām ir viens no šī figurālista ekselences
rādītājiem.
Tomēr, lai arī ietekmes ir bijušas daudzas (kuram māksliniekam tādu
nav!!!), Staprāna mākslā ir kaut kas patiesi autentisks, un tādēļ arī
tapis šis raksts. Tāda sajūta, ka Staprāns rāda iespējamo "iekošanos"
līdz krāsas kaulam, vienlaicīgi ar gleznieciskiem paņēmieniem meklējot
pats savas personīgās koordinātas. Viņš kārto pasauli uz audekla, jo
dzīvi līdz galam sakārtot pēc sava prāta nav iespējams. Vientulības
neirozes atklāti izdzīvot arīdzan nav iespējams, tās atklājas cilvēka
pamestajās ainavās un vientuļi savu krāsainību apcerošajos priekšmetos.
Es esmu pārliecināta, ka tā ir paliekoša māksla – gan Kalifornijā, gan
Latvijā.
|