Pirmais pasaules karš, kas māksliniekiem abās frontes pusēs lika ņemt
rokās ieročus un atstāt savas dzīvības kaujas laukā, likumsakarīgi
ietekmēja radošo garu. Tieši kara izraisītie depresīvie pārdzīvojumi
tiek uzskatīti par vienu no būtiskākiem iemesliem, kas Rietumeiropas
mākslā veicināja nepārprotamu tieksmi pēc harmonijas un līdzsvara. Karš
lielā mērā aizkavēja modernisma virzienu attīstību, uz laiku apslāpējot
20. gs. pirmās desmitgades brāzmaino vēlmi nesaudzīgi ārdīt ierastos
kanonus. Līdz ar to 20. gadu sākumā priekšplānā nostājās "vecais
labais" reālisms, turklāt atklājoties pietiekami avangardiskā
daudzveidībā. Pēckara gleznotājus īpaši saistīja tas sīko detaļu
fanātisms, kas raksturīgs Karavadžo, Surbarana un holandiešu
vecmeistaru klusajām dabām un ar ko fascinē angļu prerafaelītu
romantiskie audekli. Itālijā trauksmaino futūrismu nomainīja uz
klasiskajiem kanoniem balstītais novečento virziens un metafiziskā
glezniecība. Savukārt itāliešu paraugu, kā arī Albrehta Dīrera un 19.
gadsimta nācariešu ietekmē vācieši radīja savu Neue Sachlichkeit jeb
jauno lietišķību, no kuras tālāk atzarojās holandiešu maģiskais
reālisms un amerikāņu precizionisms. Pēc vācu mākslas zinātnieka
Gintera Metkena domām, "kubisms, ekspresionisms, abstrakcionisms un
citi "ismi" bija ne tikai paplašinājuši īstenības pieredzi, bet arī
sadalījuši to fragmentos, pat tieši sadrumstalojuši – līdzīgi kā
ierakumu karā zemi un cilvēkus saplosīja tērauda negaiss. Sekas bija
nepieciešamība pēc pašapliecināšanās, pēc zemes, kas mazāk šūpotos zem
kājām. Sākās taustīšanās no sadomātā atpakaļ uz konkrēto."
Latviešu mākslā 20. gadu sākumā klasiskā modernisma virzieni gan
hronoloģiski, gan stilistiski attīstījās atšķirīgāk nekā Rietumeiropā,
jo pēc jaunrades burtiski izsalkušajiem gleznotājiem Ugam Skulmem, Oto
Skulmem, Valdemāram Tonem un Jānim Liepiņam dzīves procesu loģiskai
norisei būtiski likās apgūt jau nokavēto, tomēr iedvesmojošo kubisma
pieredzi. Toties Konrādu Ubānu, kuram nebija nekādu "pienākumu" pret
kubismu, ātrāk piesaistīja jaunā veida reālisma oriģinalitāte.
Vienlaicīgi mūsu glezniecībā pastāvēja tradicionālais, akadēmiski
tendētais reālisms, kam stingrā pārliecībā sekoja Kārlis Miesnieks,
Kārlis Brencēns un Jānis Roberts Tillbergs, pēdējais latvietis, kas
1909. gadā beidza Pēterburgas Ķeizarisko Mākslas akadēmiju. Tillbergs
ar tiešām stūrgalvīgu pietāti atbalstīja akadēmisma dogmatiskos
kanonus, taču, ja teatrāli inscenēto un vācu renesanses garā gleznoto
aktiera Kristapa Lindes portretu (1923) salīdzinām ar nedaudz stilizēto
Artura Bērziņa portretu (1924), tad pēdējā jaušami pat samērā
laikmetīgi vaibsti. Par nelaimi, Tillbergs, būdams spēcīga un valdonīga
personība ar izteiktu nicinājumu pret modernās mākslas radošo garu,
līdz 1932. gadam vadīja Latvijas Mākslas akadēmijas Figurālās
glezniecības nodaļu. Viņa studenti tika pakļauti līdz trafaretam
šablonam izstrādātajai manierei, tāpēc aklās bezierunu sekošanas
rezultātā 20. gadu absolventu vidū iezīmējās tikai retas
individualitātes. Turpretī Briseles Karaliskās Mākslas akadēmijas
absolventa Ģederta Eliasa portretu un figurālo audeklu vitalitāte un no
fovisma izaugusī spēcīgā krāsainība apliecina, ka reālisms nebūt nav
bezkaislīgs sastingums un ka tā ietvaros sevi spēj izpaust vērienīgas
personības. Nenoliedzami, ka 20. gs. 20.–30. gados arī Rietumeiropas
mākslā pastāvēja akadēmiskā ievirze, taču muzejos un izstādēs neko no
tās neredz, jo mūsdienās šā tipa darbi nogrimuši bezgalīgi tālā
aizmirstībā. Turpretī salīdzinoši jaunās un autoru ziņā mazskaitlīgās
latviešu mākslas vēsture ar lielu bijību izturas pret visiem saviem
profesionālajiem māksliniekiem. Līdz ar to Valsts Mākslas muzeja
izstādē "Reālisms. Jaunā lietišķība. 20. gs. 20.–30. gadi" akadēmiski
ievirzītais reālisms lielā mērā izvēlēts tieši kā fons, kā kontrasts,
lai būtiskāk izceltu tās jaunās un savdabīgās īpatnības, kas ienāca 20.
gadu eļļas glezniecībā, akvarelī un zīmējumā.
Vācijā jaunās lietišķības – otra nacionālā mākslas virziena pēc
ekspresionisma – nosaukums ātri nostiprinājās terminoloģijā, taču pie
mums tika lietots pavisam reti. Nešaubīgi, ka vācu mākslas paraugiem
bija dominējoša ietekme uz šā virziena parādībām Latvijā, taču
iespējams, ka tieši pēckara gadu noraidošā attieksme pret ģermāņu
kultūras izpausmēm liedza pie mums ieviesties pašam terminam. Ugas
Skulmes 20. gadu vidus zīmējumi ciklam "Nabagu bībele", portreti un
figurālās kompozīcijas simtprocentīgi atbilst jaunās lietišķības
paraugiem, un to 1990. gadā izstādē "Negaidīta tikšanās. Latviešu
avangards: 1910–1935" Rietumberlīnē atpazina arī vācu kritiķi. Tomēr
20. gadu Latvijā šādas ievirzes darbus parasti apzīmēja ar vārdu
"jaunreālisms", bet mūsdienās jaunās lietišķības tēlotāju mākslu
dažkārt saista ar Art Deco, ko pazīst pēc 1998. gada izstādes
Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā. Tomēr abas parādības vieno tikai
kopīga hronoloģija, jo no kubisma izaugušie dekoratīvās mākslas
principi tika papildināti ar atsevišķiem elementiem no laikmetīgā
reālisma.
Ar ko tik būtiski izceļas jaunā lietišķība, kas vācu glezniecībā ienāca
20. gadu sākumā kā pretreakcija nospiedošajam ekspresionisma pārsvaram.
Pašu terminu radīja un aktīvi popularizēja mākslas zinātnieks Gustavs
Frīdrihs Hartlaubs, kura 1925. gadā Manheimā sarīkotajā izstādē
Aleksandra Kanolta, Karlo Menzes, Georga Šolca un Georga Šrimpfa darbos
dominēja jaunlietišķā tendence, kurā tradīcijas apvienojās ar
modernismu. Mūsdienu pētnieks Vīlands Šmīds virzienu apzīmē ar vārdiem
"vēsais skatiens", ko lieliski raksturo aukstais, stingais apkārtējās
pasaules vērojums Ugas Skulmes gleznotajā Elizabetes Skulmes portretā
(1927). Šeit nejūtam nekādas emocijas, vien nelielu ironiju, jo
pārsvaru ņem ar prātu veidotais, detalizētais sievietes sejas vaibstu,
gludo matu, tērpa, suņa un klusās dabas priekšmetu (kuros nonivelēta
jebkāda materialitāte) atainojums. Ne tikai iekšējais stingums un
uzsvērtais zīmējums, bet arī vēsi pelēcinātais kolorīts liecina par
nopietni pārdomātu jaunās lietišķības tipiskāko principu izpratni. Lai
gan citi latviešu gleznotāji necentās tik konsekventi izmantot jauno
reālismu, tomēr kopumā šī tendence 20. gados izpaudās visai spēcīgi.
Katrā ziņā Aleksandras Beļcovas emancipēto sieviešu portretējumi
("Austra Ozoliņa-Krauze", 1927) lieliski atbilst jaunās lietišķības
tipāžiem, vienlaicīgi sabalsojoties ar tolaik modē nākušā Art Deco
stila manierību.
Varētu likties, ka jaunās lietišķības stingrie principi prasa labu,
profesionālu zīmētprasmi, tomēr Vācijā kā šā virziena pārstāvji
panākumus guva arī autodidakti, intuitīvi cenšoties rūpīgi veidot formu
un izcelt zīmējumu. Pat latviešu mākslā var sastapt pietiekami
izteiksmīgu primitīvisma tendenci. Kaut arī Ansi Cīruli par autodidaktu
vis nesauksim, taču viņš, iedvesmojoties no itāliešu agrās renesanses
freskām, savu rokrakstu apzināti stilizēja primitīvisma garā un bija
pārliecināts, ka tamlīdzīgs aizkustinošs naivisms varētu atbilst
priekšstatam par īsti latvisku glezniecību. Ar savdabīgu sirsnību
fascinē Valdemāra Tones privātskolnieka Alberta Silzemnieka agrīnie
gleznojumi – Rīgas nomales ainava un klusā daba, kurā priekšmeti no
avīzes līdz traukiem radīti ar sevišķi mērķtiecīgu centību.
Izstāde "Reālisms. Jaunā lietišķība" tika iecerēta kā apzināti
sašaurināts ieskats mākslas vēsturē, uzsverot, cik stilistiski
atšķirīgi dažādu mākslinieku uztverē spēj izpausties tāda reālistiska
forma, kurā galvenais izteiksmes līdzeklis ir stingra kontūra un
izteikts lineārisms. Par to, kas ir reālisms, šaubas laikam nevienam
neradīsies, turpretī jaunā lietišķība mūsu mākslas vēsturē ir
neierastāks termins, un izstādes mērķis – ļaut iepazīties ar
daudzveidīgajām glezniecības parādībām no Tillberga piedāvātā
akadēmisma līdz Ugas Skulmes "stilīgajam" dabas īstenības
atspoguļojumam. |