ĪSĀS ATVADAS, ILGĀS TIKŠANĀS Dmitrijs Rancevs Andreja Zvjaginceva filma "Atgriešanās" kļuvusi par 2003.gada lielāko kinosensāciju. Un kā nu ne – "Zelta lauvu" un balvu par izcilāko debiju Venēcijas kinofestivālā saņēmis vairs nebūt ne jauns, bet līdz sava triumfa brīdim pat Krievijā nevienam absolūti nezināms režisors! Ievērojot viņa darba nopietno māksliniecisko līmeni, tas patiešām ir notikums. Lokāli atzīmējams ne mazāk nozīmīgs fakts – daudzas nedēļas ilgusī demonstrācija Latvijas kinoteātros. Tomēr par visnozīmīgāko faktu pati "Atgriešanās" pārliecinoši liek uzskatīt skatītājam (indivīdam, ne masai) doto iespēju sastapties ar kinomākslas darbu. Jo tikai šajā sastapšanās brīdī jau tā pa īstam dzimst filma.
|
|
|
| Radošā ainava: nelineārā topogrāfija
Filmas vēstījuma manierei un idejiskajam risinājumam piemīt kāda
īpašība, kas lielā mērā nosaka tās perceptīvo topogrāfiju, – tas ir
sprieduma noklusējums, striktas determinācijas trūkums. Zvjaginceva
meistarība izpaužas tai apstāklī, ka jebkura nojēguma daudznozīmība
neizraisa vis jūkli un frustrācijas skatītāja un filmas attiecībās, bet
gan pilda tās ar kreativitātei elpojamo "gaisu".
Kad tēvs, kopā ar dēliem papusdienojis svešā pilsētiņā, atstāj tiem
maku, lai viņi paši samaksā rēķinu, bet vietējie huligāni naudu atņem,
norisinās ļoti zīmīga aina. Tēvs, noķēris vienu no mazgadīgajiem
laupītājiem, ieved viņu pavārtē un mudina dēlus atriebties par iepriekš
saņemtajām dunkām: "Iemauc viņam, Ivan, tev jau ar tika!" Taču
Ivans un Andrejs, kuri vēl pirms brīža bija gatavi pāridarītāju nosist,
tagad atsakās. Mēs nezinām, vai tēvs tiešām grib, lai puikas sit, vai
viņus tikai pārbauda. Un vai tā nav dēlu dota žēlsirdības mācība tēvam
– vai tad, ja puikas iekaustītu noziedznieku, kurš acu priekšā
pārvērties upurī, tēvs viņam galu galā dotu naudu? Diezin vai – tad
viņš nejautātu, kam puišelim nauda, un tas neatbildētu: "Rīt
gribas..."
Atmetot lineāro vērtēšanas skalu, nenoteiktības gaiss veicina ētisko
dziļumu, jo šādu jautājumu aizkadra slānis ētiski urda, satrauc
skatītāju, ļaujot saskarties ar to ontoloģisko risku, bez kura māksla
degradētos. Interesanti, ka noklusētā raisītā satraukuma izjūta
darbojas arī subžanra reģistrā, kur tiek uzturēta visnotaļ trilleriska
spriedze.
Daudzās fabuliskās neskaidrības (ar ko tēvs nodarbojies, kur
viņš bijis līdz šim, kāpēc atgriezies, kādas "lietas bīda", kas tā
par kastīti, ko viņš izrok salā, utt.) kombinācijā ar darba filozofisko
ievirzi bieži likušas piedēvēt šim kinodarbam filmas – līdzības
raksturu. Manuprāt, nepamatoti. Līdzība ir visai pazīstams, bet tikai
viens no daudziem iespējamiem izteikšanās veidiem kinematogrāfā, kas
kārs uz nekinematogrāfisku nosacītību. Taču Zvjagincevs ir
kinematogrāfiski ļoti konkrēts, viņš neatdala simboliku no
fenomenoloģiski dotās redzamās pasaules – ne savā vizuālajā manierē, ne
cilvēcisko attiecību telpā (katru epizodi saista gandrīz brutāla
ticamība, situatīva pietuvinātība dzīvei).
Jau minēto spriedzi uztur vizuālas atskaņas, gredzena un punktējuma
figūras (no nogrimušās laivas filmas sākumā un beigās un divu torņu
sižeta līdz zaru klāšanai – zem iestrēgušas automašīnas riteņiem un pēc
tam zem mirušā tēva – un īpatnējai tēva gaitai, ko vecākais dēls
Andrejs pēc viņa nāves sāk atdarināt), kas veido nozīmīgus tēlainības
sižetus. No vienas puses, šeit tiek realizēta kāda īpaša, nevulgarizēta
skatāmība. No otras – pateicoties bagātīgajai tēlainības aluzivitātei,
notiek idejiskā slāņa pieaudzēšana. Taču tā nav pašpietiekama
pieaudzēšana, bet gan pakļauta jēgas un darbības, idejiskā dziļuma un
skatāmības, izbēgtās konkrētikas un ticamības organiskumam.
Apsolītie ūdeņi
Viens no filmas centrālajiem tēliem ir ūdens. Tas ir interesanti pirmām
kārtām salīdzinājumu ar Tarkovski kontekstā. Šie salīdzinājumi
parādījās līdztekus pārmetumiem par nopulētību, gandrīz vai
"holivudisku" vizuālo stilistiku. Pārmetumos izskanēja sapīkums –
sak, piesauc Tarkovski (kā formālismu noraidoša garīguma balstu krievu
kinematogrāfā), bet pats? Jā – "Atgriešanās" tiešām izceļas ar kadra
kompozīcijas pareizību, uzmanīgu attieksmi pret priekšmeta faktūru,
akcentētu gaismas un tonālā zīmējuma harmoniskumu, precīzi izsvērtām
kameras kustībām un nestandarta rakursiem. Bet tieši Tarkovskis jau
bija tas, kurš savlaik parādīja, ka pretruna starp formu, kas
izstrādāta līdz pilnībai1, un augstiem saturiskiem uzdevumiem ir pat
krievu kino – atrisināma!2 Tātad "Atgriešanās" citātiskajai ievirzei
ir sava loģika, kas liek atmest jautājumus par "piesmērēšanos" dižam
vārdam. Vēl jo vairāk tāpēc, ka, neraugoties ne tikai uz nepārprotamām
atsaucēm (atpazīstami filmu "Solaris", "Spogulis", "Stalkers",
"Upurēšana" tēlainības motīvi), bet arī fonisku sabalsojumu,
Tarkovska ietekme te ir būtiski pārradīta. To pierāda kaut vai ar ūdeni
saistītās tēlainības līnijas izmantojums (un izpratne) Zvjaginceva
darbā.
Slavenais Tarkovska ūdens – tas ir kustības (saplūšanas,
savirpuļošanās, cauri spiešanās, applūdināšanas) fiksējums, kurā
priekšmetiskums tiecas pēc simboliskas abstrakcijas un izraujas no
telpiskās koordinātu sistēmas, veidojot vizuālu ekvivalentu laikam.
Zvjaginceva ūdens ir tendēts uz statiku, tajā sajūtama esamības
konstante. Ne velti tik daudzos "Atgriešanās" plānos skatāms ezers,
horizontam paliekot aiz kadra augšmalas, kas pat redzes reflektīvajā
līmenī sniedz ūdens kontinuuma pārdzīvojumu. Te ūdens neaiznes, bet gan
pieņem, atsedzot eksistenciāli kritiskos punktus (kā sižetā ar Vaņas
lēcieniem ūdenī). Tomēr arī nivelē šķietami principiālus norises
momentus. (Tāpēc ezerā divreiz noslāpst laivas motors – šajā gadījumā
brāļiem tiek dota iespēja tuvināties savas eksistences būtībai,
darbojoties ar airiem.) Un, protams, izlīdzinot filmas dramaturģijas
konfliktu mezglus. (Tāpēc mirušajam tēvam laivā jānogrimst ūdenī.) Bet
pats šis izlīdzinājums realizējas robežesamības sfērā3, kas neietilpst
kadrā, bet aptverama tikai virtualitātē, kuru pieprasa uztveres akts.
Tāds režisora ūdens un ar to saistītās problemātikas redzējums atstāj iespaidu uz ceļa jēdziena attīstību filmā.
Ceļa rādītāji
Filma būvēta tā, ka vairākas spilgti darbīgas epizodes tikai sagatavo
tās galveno, laika ziņā ietilpīgāko daļu. Tēvs atgriežas tieši
sākumposmā, tā ir trešā epizode, bet dēlu pirmā saredzēšanās ar viņu ir
tikpat vienpusīga kā pēdējā (kurā grimst laiva ar mirušo tēvu) – tēvs
guļ4. Lai atgriešanās būtu tā īsti notikusi, nepietiek arī ar nākamo
epizodi – vakariņām, kurās ģimenes galva ieņem centrālo vietu pie galda
un liek ieliet Ivanam un Andrejam vīnu (pienācīgs gadījums). Vēl
jānotiek atvadām no mātes – bez patosa ("Guliet, rīt agri jāceļas"),
acumirklīgām, naktī brāļu guļamistabā, kad tie domās jau aiztraukušies
gaidāmajā ceļojumā, lai kontrastā ar šķiršanās neakcentētību pieņemtos
spēkā un ilgumā dēlu un tēva tikšanās. Tikšanās, kurā jaunu vērsumu
gūst un atsevišķu sižetu veido atgriešanās nozīmes.
Šī sižeta izpratnei svarīgi filmā parādītie zēnu pieaugšanas posmi.
Bērnības pasaules nežēlīgie noteikumi (Vaņa nespēj ielēkt ūdenī no
torņa, tāpēc tagad ar viņu nesveicināsies – kā ar "raustīgo un āzi")
ir spēkā tikai līdz brīdim, kad tos atceļ mamma. Taču tēva pēkšņā
parādīšanās mirklī pārsviež zēnus pieaugušo pasaules nopietnībā. To, ka
šī pasaule organizēta pēc principiem, kas neļauj atcelt un pārgrozīt
jebkuras rīcības jēgu, viņiem nāksies apjaust visa ceļojuma laikā. Un
nostiprināt apjausto jaunā kvalitātē jau pēc tēva nāves.
Tēvs iemāca, ka nebūs neviena, pie kura varēs aizbēgt no problēmām, ka
esamības likumi prasa atbildību. Kā iemāca? Vaņa dusmās aizmet tēva
bļodiņu – tātad pats arī izgrebs no bērza kluča jaunu. Andrejs neprot
pabāzt zarus zem buksējoša riteņa – pastaigās ar pārsistu degunu,
toties pēc tam ļoti labi pratīs izlietot zarus, lai pavilktu pa zemi
tēva līķi. Vaņas spītība galu galā beidzas ar tēva priekšā aizcirstu
bākas lūku. Lai paglābtu dēlu no nelaimes gadījuma, tēvs rāpjas augšā
pa sabrukušās būves karkasu un nokrīt. Ar savas nāves faktu licis dēlam
saprast, ka pie šī torņa notikušo nevērsīs par labu izraudāšanās mammas
brunčos.
Bet arī bērni māca tēvu. Māca viņam mīlestību. Nebūtu viņš, kliedzot
"Vaņa, dēliņ", rāpies dēlu glābt, viņš tam ļautu izturēt pārbaudījumu
līdz galam, pārbaudītu, cik viņa spītība var turēt – nolēks vai
nenolēks. Bet iedarbojas iegūtā mīlestība, kas ir stiprāka par loģiku
un māk piedot. Mīlestība, kas iegūta, arī pateicoties Vaņas
sarežģītajam raksturam. Galvenais filmas tematiskais saturs ir ceļš –
tēva pie dēliem, dēlu pie tēva, pie mīlestības un esamības likumu
apguves. Tomēr šajā saturā nav skaidru recepšu – tas strukturēts ar
nepabeigtības palīdzību. Te ir vietā uzsvērt, ka filmas piesavināto
ceļa jēdziena nozīmju interpretatīvajā spektrā īpaši iezīmējas tuvība
ar road-movie žanru. Īpatnēja tuvība – automašīnu un telpu, ko
centralizējis ceļš, nomaina laiva un ūdens pārveidota ceļa pārdzīvojumu
konfigurācija. To var uzskatīt par metanorādi uz road-movie jēdzienisko
revīziju, pie kuras ķēries Džims Džarmušs filmā "Mironis".5 Šajā
intertekstuālajā paralēlē svarīga road-movie piemītošā apcerīgā
vērojuma pārveide tāda garīgā ceļojuma formā, kas balstās permanentā
esamības cikliskuma principos. Kaut gan filmā "Atgriešanās" nolasās
kristietības simbolika, filmas attieksme pret road-movie žanru ļauj
runāt par paplašinātu ticības prakšu iesaistīšanu tās idejiskajā bāzē.6
Reliģiozitātes nekristīgajos aspektos nereti krīt svarā ceļa (kā
procesa svētīguma), nevis mērķa, atbilžu, nevis jautājumu prioritāte.
Tāpēc paša filmas materiāla paredzētā traktējumu dažādība ir uzskatāma
par vienu no darba pozitīvajiem iznākumiem. Tādējādi raksta sākumā
minētā atsacīšanās no konkrētikas, pateicoties padziļinātai
eksistenciālo jautājumu nostādnei un sižetiskās spriedzes kāpinājumam,
meistarīgi tiek pārvērsta par poliinterpretatīvu un suģestīvu fonu.
Tādu, kas veicina pastiprinātu iedarbi uz skatītāju. Visos līmeņos –
emocionālajā, intelektuālajā, garīgajā. Un tas jau ir pietiekams
pamats, lai notiktu īsta sastapšanās ar filmu.n
No krievu valodas tulkojis Eduards Liniņš |
| Atgriezties | |
|