Varbūt tāpēc, ka jaunais gadsimts tikko sācies (turklāt pasaule
sadalīta globālos karos), varbūt tāpēc, ka 20. gadsimta cerības par
perfekto pasauli tā arī nav īstenojušās, bet varbūt tieši šo apstākļu
summa ir tā, kas šodienas mākslā un kultūrā liek runāt par
nepieciešamību izvērtēt mūsu ticību nākotnei. 2003. gada Venēcijas
biennālē bija skatāma kuratora Hansa Obrista veidotā "Utopijas
stacija", kas mēģināja runāt tieši par šīm tēmām un izraisīja plašu
diskusiju. Tai sekoja Berlīnes mediju mākslas festivāls Transmediale
(kuratoriskais koncepts "Utopija lido!"), kas notika šīgada janvārī.
Atšķirībā no "Utopijas stacijas", kas pulcināja māksliniekus un
idejas vienotā Laiema Gilika instalācijas struktūrā, Transmediale,
saglabājot mediju festivāla tradīcijas, pievērsās utopijai no atvērta
jautājuma pozīcijām, diskusijai piedāvājot telpu starp divām galējībām
– "ir cerība" un "nav cerības". Šīs divas frāzes var uzskatīt arī
par festivāla apakšvirsrakstiem.
Festivāls notika ēkā, kas atrodas netālu no reihstāga un tagad saucas
Pasaules kultūras nams. Tas nepārprotami akcentēja diskusijas un
priekšlasījumus, neviļus liekot domāt, ka nelielā izstāde un koridoros
izvietotie datoru termināli kalpo tikai kā ilustrācija sēžu zālēs
apspriesto problēmu aktualitātei. Lai arī par cik veiksmīgiem vai
neveiksmīgiem varētu uzskatīt itāļu filozofa Antonio Negri (plašāk
pazīstams kā grāmatas "Impērija" autors) festivāla ievadvārdus, tie
tomēr spēja pozicionēt pasākuma idejas un kontekstu. Negri akcentēja
domu, ka apzīmējums "utopija" (no grieķu ou – ne un topos – vieta)
šodien tiek saprasts divos galēji pretējos veidos. Pirmkārt pastāv tā
dēvētās pozitīvās utopijas: idejas un koncepti par labāku pasauli, kur
visus vieno darbs, labklājība un laime. Šīs utopijas lielākoties tiek
iztēlotas kā nekonkrēta laimības vieta ārpus realitātes. Kritizējot šo
nekonkrētības pozīciju, Negri atgādināja par impērijas jēdzienu. Par
impēriju kā spēka formu, kas šodienas globālajā pasaulē vairs neieņem
centrālo pozīciju un tādējādi pēc savas būtības ir balstīta uz
ne-vietu. Tomēr Negri norādīja, ka šim spēkam ir reāla vieta šodienas
pasaulē – tikpat reāla kā šī spēka alternatīvām. Pēc viņa daudzviet jau
izteiktām domām, šodien vairāk kā nekad ir nepieciešamība pēc kopienu
pretošanās teorijas.
Atsaucoties uz Negri tēzēm, festivāls pulcināja interesentus un
eksponēja mākslas darbus, kas tā vai citādi var kalpot šīs jaunās
teorijas radīšanai. Šo festivāla sadaļu droši vien varētu apzīmēt ar
apakšvirsrakstu "ir cerība". Izstādē, kur lielākoties bija apskatāmi
darbi, kuru veidošanā izmantoti visai tradicionāli mediji, varēja
redzēt ne visai veiksmīgā austriešu mākslinieka Olivera Reslera
videoinstalāciju "Alternatīva ekonomika, alternatīva sabiedrība", kas
apcerēja komunālo principu būtību. Tepat bija redzams dāņu grupas N55
projekts "Veikals", kas līdzīgi mūsu pašu grupas "Ma1z3" pagājušā
gada projektam "Bez maksas" piedāvāja lietu apmaiņas principu kā
reālu ekonomisku pretošanās stratēģiju.
Diskusijās utopijas kontekstā līdzās biotehnoloģijām centrālo vietu
ieņēma mobilie komunikāciju mediji, kam bija veltīti vairāki
priekšlasījumi. Paneļdiskusijā MobilioTopia pārliecinoši tika pieteikts
tepat Latvijā radies koncepts "Lokatīvie mediji", par ko plašāk
diskutēja 2003. gadā RIXC organizētajā pasākumā ar tādu pašu nosaukumu.
Kanādā dzīvojošais latviešu izcelsmes mākslinieks Mārcis Tūters, kas ir
viens no lokatīvo mediju teorijas virzītājspēkiem, argumentēja mūsu
nākotnes vīzijas, kā piemērus minot tādus masu mediju darbus kā
Minority report un Ievas Auziņas aizsākto mediju mākslas projektu
"Piens". Bens Rasels no Lielbritānijas argumentēja kontroles mediju
jau esošo klātbūtni un to nepieciešamo kritisko analīzi. Drū Hements
gan krasi kritizēja viņa izteikto argumentu par GPS sistēmu izmantošanu
mākslas projektos un to nozīmi indivīda paškontroles atgūšanas procesā
kā jauna ceļa pavēršanu ekonomiskiem lielspēkiem, kam šādas
tehnoloģijas dod iespējas mūsu visu pārvēršanā par vēl labākiem
patērētājiem.
Austriešu rakstnieka Armīna Medoša priekšlasījums par "brīvajiem
tīkladarbiem" (freenetworks) piedāvāja ieskatu bezvadu tehnoloģijas
darbībā. To var dēvēt par globālu kustību, kas aizsākās 2000. gadā un
lielākoties aktivizējas lielpilsētu centros, koncentrējoties uz lokāla
bezvadu tīkla izveidi, kura būtu balstīta indivīdu brīvprātīgā
sadarbībā un kopēju resursu izmantošanā un kura sevī slēpj ideju par
alternatīva tīmekļa radīšanu. Jaunās struktūras izveides procesā
virtuālās diskusijas par brīvā software izmantošanu un potencialitāti
ir cieši saistītas ar reālu fiziskās pasaules iespaidošanu, atceroties
par blakus mājā dzīvojošajiem kaimiņiem, viņu vajadzībām un iespējām,
kā arī diskutējot par valdības izvirzītajiem noteikumiem kopējā gaisa
telpas sadalē.
Daudz prozaiskākais projekts "Sēlandes identitāte", ko šeit
prezentēja holandiešu dizainers Daniels van der Veldens, atgādināja par
1967. gadā uz eļļas platformas nodibināto Sēlandes pundurvalsti, kas
atrodas Ziemeļjūrā pie Britānijas krastiem un tiek attēlota kā "brīvo
tīklu" paradīze. Konferencē Exodus tika runāts par "Degošā vīra
festivālu" Nevadas tuksnesī. Festivāls ik gadu pulcina tūkstošiem
indivīdu un grupējumu. Dalībnieki festivāla pēdējā dienā kopīgi
nodedzina triju dienu laikā uzbūvētās grandiozās instalācijas. Varētu
vēl un vēl turpināt šo sadaļu, ko raksta sākumā apzīmēju kā "ir
cerība", tomēr, sekojot festivāla piedāvātajai koncepcijai, nevaru
nepievērsties darbiem, kas liek mums domāt par to, ka līdz ar
tehnoloģiju un komunikāciju mediju pavērtajām iespējām cilvēce ved sevi
pretim iznīcībai.
Vienu no festivāla balvām ieguva indiešu izcelsmes mākslinieces Šilpas
Guptas projekts "Jūsu nieru supermārkets", kas piedāvāja visai baisu
sistēmu cilvēka iekšējo orgānu globālā tirgus modelim, kur morāles
apsvērumiem vairs nav vietas. Šodien bieži sastopamā iespēja nopirkt
donora orgānus viņas projektā bija vizualizēta līdz maksimumam. Tīmeklī
pieejamā veikalā (www.xeno-bio-lab.com) pircējam tiek piedāvāti dažādi
orgāni skaistās krāsās no dažādām trešās pasaules valstīm. Tos
iegādājoties, mēs pat varam iegūt bonusu – lētu ceļojumu uz to vai citu
eksotisko zemi.
Biotehnoloģijas, par kurām plašāk tika runāts konferencē "Atvērtie
ķermeņi, mobilie ķermeņi", šodienas mākslā, šķiet, galīgi zaudējušas
pievilcību. Pirms gadiem varēja daudz diskutēt par "jauno
supercilvēku", kas, mašīnu uzlabots, ne tikai paildzinās mūža garumu,
bet kļūs par paklausīgu tīmekļa sastāvdaļu, tādējādi pakļaujoties
tirgus diktētām vajadzībām, turpretim šodienas paneļdiskusijas pavēra
jaunu skatījumu uz "atvērto ķermeņu" neaizsargātību un to jauno
utopisko būtību – ne-vietu.
Šai bezcerības daļai varētu pieskaitīt vācu mākslinieka Luca Dambeka
filmu Das Netz. Filmas pamats ir patiess stāsts par matemātikas
profesoru Tedu Kačinski. Austriešu matemātiķis Kurts Godels 1930. gadā
sašūpoja matemātikas pamatus ar savu nepilnvērtības teoriju. Viņš
pierādīja, ka katrai formāli loģiskai sistēmai ir problēmas, kas nav
atrisināmas. Laikposmā no 1978. līdz 1986. gadam Ameriku satricināja 16
bumbu uzbrukumi. Bumbas tika nosūtītas pa pastu, un to mērķis bija
universitāšu elite, valdības administratīvie institūti un satiksmes
lidmašīnas. 1986. gadā FIB sakarā ar šiem sprādzieniem arestēja Tedu
Kačinski. Filma atskatās uz periodu, kad zinātne, māksla un tehnoloģija
vēra jaunus horizontus katrā dzīves jomā. Modernā gadsimta pamati tika
balstīti uz kibernētiku un sistēmu teoriju, kuru pamats bija
matemātika. Filma liek domāt par to, kā no matemātiķa izaug
terorists.
Tehnoloģiju varas izvērtēšanas iespēju sniedza izstādē apskatāmais
KUDA.org veidotais darbs "Droša distance". Tas balstīts uz tā dēvētās
melnās kastes videoierakstu, kas tapis 1999. gadā Dienvidslāvijas kara
laikā. Mēs redzam pēdējos mirkļus NATO lidmašīnas kabīnē tikai dažas
minūtes pirms tās bojāejas. Ikviens skatītājs kļūst par aculiecinieku.
Tomēr par "Transmediāles" centrālo vietu jādēvē darbistaba, kas bija
iekārtota Pasaules kultūras nama foajē. Šeit visu festivāla laiku
aktīvi darbojās itāļu grupa "Kandida TV", kas, uzstādot vietējās
translācijas TV antenu festivāla mājā, nodrošināja "dzīvās" TV
pārraides, intervijas ar dalībniekiem, kā arī piedāvāja apmeklētājiem
iespēju piedalīties TV programmu radīšanā. "Kandida TV" pēdējo gadu
laikā sevi ir pieteikusi kā aktīvistu grupa, kas bieži organizē tā
dēvētās brīvo mediju pārraides no "pretošanās kustības" degpunktiem,
piemēram, no "G8" sammitiem.
Festivāla apmeklētāji varēja piedalīties dažnedažādās mediju darbnīcās
un pašiem eksperimentēt ar mediju piedāvātajām iespējām. Šeit gribas
izcelt "Digitālā MIDI mūzikas kontroliera darbnīcu", kuras norises
laikā dalībnieki radīja visdažādākos mūzikas instrumentus no tik
ikdienišķām lietām kā, piemēram, rīves un mazgājamie dēļi un līdzīgiem
sadzīves priekšmetiem, ko pēcāk izmantoja nelielā performancē.
Kā paralēla festivāla norises vieta, kur tēma it kā pašsaprotami
turpinājās, bija klubs Transmediale, kur katru dienu festivāla
dalībnieki varēja iepazīties ar skaņu mākslas pēdējo gadu
"utopiskajiem" meklējumiem. Pēc šeit redzētā gribas domāt, ka
elektroniskā mūzika (pirms tam tā tik bieži asociējusies ar mazliet
garlaikotu indivīdu pie datora) nu iegūst jaunu seju, kurā
performatīvie elementi sāk spēlēt arvien nozīmīgāku lomu, tādējādi
paverot plašākas iespējas mākslinieka un publikas savstarpējai
komunikācijai.
Par Transmediale kluba performanču zvaigznēm nepārprotami jādēvē vācu
grupa Chicks on Speed, kas kombinē elektronisko mūziku ar panku
estētiku un aktīvu skatuves performanci. Šeit varēja arī redzēt un
dzirdēt Miss Kitten no Čehijas un daudzus citus šodienas elektroniskā
avangarda meistarus. Terre Thaemilitz – viens no audio vizuālo
performanču vecmeistariem – radīja spēcīgu telpu, kur skaņa, attēls un
teksts darbojas dažādos līmeņos. Interesanti viņu stilistiskos
meklējumus salīdzināt ar šodien populārajiem audio/video miksējumiem,
kas arī bija bagātīgi piedāvāti.
Transmediale klubā noritēja vairākas programmas. Vācu festivāla
tradīcija ir Austrumu bloka tendenču un talantu atspoguļošana. Šogad
programma ar nosaukumu Further East vai "Tālāk uz Austrumiem"
pulcināja māksliniekus no Krievijas, Ukrainas, Polijas un Ungārijas.
Jāpiezīmē, ka projekti un aktivitātes festivāla ietvaros norisinājās
visā pilsētā. Īpaši noformēts autobuss vadāja interesentus piecu stundu
garā ekskursijā pa nomaļām vietām, atklājot daudzus mazāk zināmus
pilsētas nostūrus. Vietējās Berlīnes galerijas bija sarīkojušas
izstādes, kas sasaucās ar festivāla izvirzītajām tēmām. Berlīnes mediju
laboratorija Bootlab festivāla sākumu atzīmēja ar jaunu projektu
reboot.fm. Šis radio kanāls, kura mūžs ir simt dienas, apvieno speciāli
dizainētu open sours programmu tīklojuma radio ar daudz pierastāko FM
radio formātu, paverot iespēju alternatīvas stacijas izveidei un jaunu
software testēšanas lauku.
Nepieminot ne pusi no tā, kas Berlīnē bija apskatāms, man jādomā par
mediju mākslas festivālu un tradicionālo vizuālās mākslas izstāžu
atšķirībām. No vienas puses – Transmediale festivāls bija utopisks
mēģinājums sākt dialogu starp it kā savstarpēji nošķirtiem mākslas
veidiem. No otras puses (atminoties Fuko skaidrojumus par spēku
psiholoģiju) – progresīvā attīstība jauno mediju laukā norisinās tik
strauji, ka izstāde šai kontekstā varbūt arī ir visai mazsvarīga.
Būtiski ir turpināt darīt. Un darīt vairāk. |