CILVĒKA VIETA UZ MŪSU NEMIERĪGĀS PLANĒTAS Ojārs Ābols |
|
Akcija Mākslas dienu ietvaros 1984. gadā
SVĒTAIS VAKARĒDIENS. TREŠAIS GALDS MUMS PAŠIEM.
Valdis Rubulis, Aija Zariņa, Aija Muižniece, Pēteris Bankovskis, Aivars Riekstiņš, Sandra Krastiņa, Ainārs Zelčs, Ģirts Muižnieks, Māra Muižniece, Jānis Mitrēvics, Ieva Iltnere, Edgars Vērpe
Andrs Breže, Andra Neiburga, Valdis Ošiņš. BRAUCIENS ZAĻUMOS
Indulis Gailāns. AKCIJA - SĒTA
Leonars Laganovskis, Imants Žodžiks, Hardijs Lediņš. METAFIZISKAIS INTERJERS
Juris Putrāms, Zaiga Putrāma, Mārtiņš Bikše. OBJEKTS AR PIECĀM IEZĪMĒTĀM IZEJĀM
|
| Katrā sarunā ir savs izsakāmais un savs neizsakāmais tāpat kā visā
kultūras realitātē: gleznas ir mēmas, literatūra – runīga. Izrunātais
un neizrunātais savstarpēji papildina viens otru. Tīri racionālu
konceptu problemātikai "Mūsdienu cilvēks dzīvē un mākslā" izveidot
nav iespējams. Ne arī racionāli atrisināt. Kultūra savukārt spēj tikai
šo problēmu pacelt. Bet jautājums – vai tā ar to tiks galā?
Tas, ko mēs nevaram izteikt vārdiem, ir izsakāms mākslas darbā. Tas
uzveļ mākslai lielu atbildības smagumu šās problēmas priekšā.
Centīsimies saņemt rokās visu savu apziņu, lasot mākslas darbā
nerakstīto tekstu, jo – ciktāl sniedzas cilvēka apziņa, tiktāl –
mākslas darba atklāsme. Apziņa vairo atklāsmi, atklāsme vairo apziņu.
Mākslas darba estētiskais saturs runā par sevi. Tas ir pirmais, kas nāk
pretim skatītājam jau pa gabalu. Es gribētu teikt, ka mūdienu
skatītājam, kurš ir, tā sakot, sistemātiski skolots, gleznas,
skulptūras, gobelēna, grafikas, akvareļa estētiskais saturs nepaliks
nenovērtēts.
Bet nu tagad "Literatūra un Māksla", uzsākot pārrunas par mūsdienu
cilvēku dzīvē un mākslā, vēlas mest gaismu tālāk par tīri estētisko
redzeslauku un apgaismot plašu laikmeta problemātiku. Jo ko gan vēl par
krāsas burvību lai papildinām, ja par to laikrakstos jau ir pasacīts
viss. Toties par cilvēku, par mūsu dienām, par mākslu un par dzīvi ir
sākts runāt tikai tagad. (Varbūt nepiedienīgi būtu sacīt – tikai tagad,
jo savā laikā Jonatāna biedrības jautājumu un atbilžu vakaros par to ir
ticis runāts, man jāatvainojas.)
Līdz šim mūsu situācija atgādina kādu Bertolta Brehta romānu. Tajā viņš
stāsta par zinātniekiem, kuri par naudu, ko novēlējis bagāts miltu
tirgotājs, nodibina institūtu cilvēces posta cēloņu pētīšanai.
Zinātnieki pēta visu, tikai ne īstos posta cēloņus, jo galvenais no
tiem ir miltu tirdzniecība...
Estētiskā pozīcija var būt vienīgi daļēja, bet nekad – noslēgta
pozīcija pretim dzīvei. Estēts visu savu pieredzi saprot kā izrādi,
kurā viņš personīgu dalību neņem. Viņš ir dzīves novērotājs, bet nav
dzīves līdzdalībnieks. Estētisks domātājs spekulatīvi norobežo sevi no
dzīves, no laikmeta, ne ar vaibstu neizrādīdams, ka viņš savā laikmetā
ir līdz kaklam iestrēdzis. O, šī pozīcija pie mums ir izkopta, bet
toties migla, kas klāj visu tālāko problemātiku, izklīst pārāk lēni.
Dažādos laikos mākslai bijušas dažādas intereses. Ir laiki, kad māksla
saasina savu optiku, savu "problemātisko" skatu uz lietām un cilvēku,
kurš līdzi savam laikmetam arī kļuvis "problemātisks". Kā prožektors
ar šauru staru tā meklē uzmest gaismu esamības apēnotajām un grūti
uztveramajām pusēm. Kamēr pasaule mums māca, ka cilvēks ir laicīgs,
iekonturēts, ieveidots, māksla māca, ka pastāv dzīves augstākas
kvalitātes. Tās ir pārlaicīgas, universālas, ietver sevī pagātnes,
tagadnes un nākotnes esences, liek cilvēkam apzināties savu īpašo
vērtību. To mums māca mākslas īpašais līmenis – ētiskais līmenis. Mūsu
laikā tas iegūst svara ziņā lielāku nozīmi par estētisko līmeni.
Jāatzīst, ka pašreizējā stāvoklī mūsu tēlotāja māksla ir gravitējoši
estētiski ieregulēta, un katrs no mums te pieliek savu pirkstu,
stumdams to vienā virzienā. Un, kaut arī dažam labam māksliniekam ir
bijuši savi tālāki nodomi, viss tiks darīts, lai kopskats būtu
"skaists". Par to rūpēsies eksperti, iekārtotāji, recenzenti.
Mēs apmānām sevi, iestāstot, ka, sarīkojot portretu izstādi, esam
"devuši ieguldījumu cilvēka tēla atklāsmē". Bet izrādās, ka nekā
tuvāka par cilvēku mēs neesam dabūjuši zināt kā to, ko jau zinām. Šo
faktu mēs visi, kā norunājuši, rūpīgi slēpjam...
Jau vairākus gadus no vietas mēs gatavojam izstādi "Daba. Vide.
Cilvēks" un gadu no gada to atliekam, jo mēs neesam tai gatavi,
nobrieduši. Katrs no mums saprot, ka šoreiz lieta nav tik vienkārša, ka
šoreiz mūsu priekšā paceļas īpaša problemātika, un, ja dabas un vides
jautājums daudzmaz it kā būtu noskaidrots, tad galvenā un centrālā
problēma – cilvēka problēma, vissmagākā gadu tūkstošos, – kā tāda stāv
mūsu priekšā vēl šo baltu dienu, sabiezināta un apgrūtināta ar gadsimta
dzīves dramatisko saturu. Un mēs atviegloti atkal uzelpojam, kad
izstādei, kas iecerēta liela pēc apjoma, plānojamā gadā nebūs telpu...
Dzīves un cilvēka esības apcere mūsu mākslas zinātnē vēl nav tapusi.
Tas ir ievērojams trūkums, kas neatļauj izveidot laikmetīgu mākslas
zinātnes konceptu. Tāpēc paldies "Literatūras un Mākslas" redakcijai
par nopietno gribu savās slejās mēģināt risināt šo novārtā atstāto
problēmu un ļaut sastapties viedokļiem. Māksliniekiem šī domu apmaiņa
nāk īstā reizē: izstādei "Daba. Vide. Cilvēks" jānotiek nākamā gada
beigās.
Bet pagaidām, kamēr vēl turpinās šis stāvoklis, mūsu māksla atgādina
vecu, savā mūžā daudz pieredzējušu vīru, kas tagad raksta memuārus. Šis
vīrs ne ar ko riskēt vairs nevēlas, viņš raugās dzīvē apskaidrots, jo
viņa problēmas viņam šķiet izšķirtas, visas mācības jau gūtas. Viņš
stāv pāri likteņa draudiem. Viņa memuāri iemantos nemirstību, to viņš
apzinās un noenkuro sevi mūžībā. Viņš bauda cieņu visapkārt un ir ar
sevi apmierināts...
Māksliniekam kaut ko iestāstīt ir veltīgi. Nav iespējams, un ar to mēs
rēķināmies. Katram no mums ir savs realitātes aspekts un noslēgta
sistēma starp mūsu saprātu un pasauli. Bet slepus tiek barots
Bāskervilu suns – nīgrs ieskats, ka šī sistēma dota vienai reizei un ir
negrozāma... Dažs arī tam tic.
Viena lieta ir novērtēt mūsu tēlotājas mākslas veikumu, kas ir darīts
un ir pazīstams darbs. Otra – nostādīt to pasaules problēmu priekšā,
kas nav darīts un tāpēc – nepazīstams darbs. Nepazīstams un nepopulārs.
Nepopulārs tāpēc, ka pārskats par mūsdienu pasaules ainu nav populāri
pieejams kā daža laba grāmata grāmatveikalā. Kas grib gūt tuvākas ziņas
par laikmetu, tam jāgriežas Valsts bibliotēkā.
Kamēr mēs lūkojamies paši sevī, mūsu mākslas panorāma izskatās skaista
un visvarena. Kamēr mēs vienā mierā atveram un aizveram savas vairāk
svinīgās vai mazāk svinīgās izstādes, situācija pasaulē mainās no
dienas dienā. Cilvēces vēsture ieiet savā izšķirošajā fāzē: būt vai
nebūt...
Teiksim tā: viss ir cilvēcīgi. Kaut arī iespējams, ka pasaule dzīvo
savu pēdējo stundiņu, jo iznīcināšanas ieroči guļ drošās vietās tādā
skaitā, kas pietiktu tādai katastrofai, pret kuru vecie labie grēku
plūdi būtu tikai strautiņa burbuļošana, cilvēks labprāt negrib par to
zināt. Atcerēsimies, cik akli un bezrūpīgi mēs dzīvojām pirms Otrā
pasaules kara.
Hēgelis runāja par cilvēka "dziņu" pazīt sevi vistuvākajās apkārtnes
lietās. Mūsu dienās, kad cilvēka apkārtējā realitāte strauji un
radikāli mainās, Hēgeļa ideja iegūst īpašu nozīmi. Tikai tagad runā
nevis par "dziņu", bet par cilvēka "tieksmi identificēties"
apkārtējā vidē. Par šo jautājumu tiek rakstīts disertācijās un grāmatu
grāmatās. Mākslinieki un rakstnieki rīko akcijas – identifikācijas
procesus. Tuvākās apkārtējās lietas aplūkojuši daudzi mūsu pārrunu
dalībnieki. Tās patiešām ir zinātnisku pētījumu vērtas. Taču var
notikt, ka nebūs vairs nekādas vajadzības "meklēt sevi" "apkārtējās
lietās"...
Biedra L. Brežņeva referātā partijas 26. kongresam ir šāda vieta:
"Padomju mākslā nav varējusi neatspoguļoties arī augošā uzmanība, ko
mūsu sabiedrība veltī morāles jautājumiem. Cilvēku attiecības darbā un
sadzīvē, personības sarežģītā iekšējā pasaule, cilvēka vieta uz mūsu
nemierīgās planētas – tas viss ir neizsmeļama sfēra mākslinieciskajiem
meklējumiem."
Raiņa absolūtā doma ir doma par cilvēci. Ja mēs sakām, kas mūsu māksla
un arī visa mūsdienu latviešu kultūra balstās Raiņa tradīcijā, tad tas
ir tiesa. Viss totāli mērķētais, episkais, mītiskais, patētiskais,
romantiskais tajā ir no Raiņa. Taču šodienas nervozajā gaisotnē –
aktuālā cilvēka iekšējā pasaule un viņa vieta nevar atsegties bez
specifiska skatījuma. Jaunas realitātes diktē jaunu reālismu. Rainis
nav "apkārtējo lietu" dzejnieks. Rainis skatās tālu un redz tālu.
Cilvēks piedalās pasaules vēsturiskajā procesā. Cilvēka esamība, viņa
totālā esamība – prāts, garīgais spriegums, pieredze, no vienas puses,
un rūpes, nemiers, cerības, no otras, – reprezentē viņa humāno esamību,
kas izplatās tālu ārpus apkārtējām lietām un attiecas uz visu plašo
reģionu, ko sauc par pasauli.
Kopš pasaulē viss kļuvis savstarpēji atkarīgs – saimnieciski, militāri,
ekoloģiski, tehnoloģiski utt., utt., vietējās problēmas pārvēršas par
pasaules problēmām un pasaules problēmas – par vietējām. Mēs esam savas
planētas iedzīvotāji.
Bet viss ir cilvēcīgi. Un vieglākais ceļš, kā piekļūt mākslai, ir ņemt
no tās tikai to, kas saprotams un baudāms, kas vilina ar acumirklīgu
laimes izjūtu, un tāpēc cilvēks aizstāv tiesības uz šo privileģēto
mirkli sev. Dzīves nemierīgās puses viņam šķiet kā fūrijas, ļauni
spēki, no kuriem jābēg. Ne vienmēr cilvēks ir gatavs stāties tām ceļā.
Alu zīmējumos, kā vispārzināms, attēloti dzīvnieki. Bet zīmīgi, kas tie
nav zvēri, no kuriem cilvēks baidījies, bet dzīvnieki, kurus viņš
vēlējies un arī spējis uzvarēt. (Šo faktu dzirdot, "visa daiļuma"
cienītāji iesauksies: "1: 0 mūsu labā jau pirmajā minūtē!") Cilvēks
ir distances radījums. Viss, kas viņā ir laikmetīgs, ir viņa modernās
drēbes. Citādi savam laikmetam viņš nav sagatavots. Šīs norises savā
gaitā apceļo visu zemeslodi. Katrā atsevišķā zemē tām ir savas
izpausmes, savas nokrāsas, bet "augsti godājamā" zinātniski tehniskā
revolūcija liek atcerēties burvju mācekli, kas pavēlējis slotai nest
ūdeni, taču aizmirsis vārdus, kā slotu apstādināt... Tehnikas attīstība
iet savu gaitu. Materiālās substances nav inertas, bet satur
fundamentālu dinamismu, kā domāja Leibnics. Šī gaita gara pasaulē
izpaužas sarežģītā un bieži vien dīvainā, kuriozā, groteskā un absurdā
veidā. Tas viss parādās mākslā, vai nav tā? Indivīda griba un
daudzinātā "spēka griba" saplok šā "dinamisma" priekšā. Mēs
izveidojam savus darbarīkus, un pēc tam tie veido mūs.
Cilvēku novērot ir grūts ikdienas darbs. Mākslinieks to vēro ne ar
zinātniskām metodēm. Es domāju, ka cilvēks vispār nav pētāms ar
zinātniskām metodēm. Tas ir gan darīts, bet nekas nav iznācis.
Biheviorālās zinātnes ir caurkritušas. Freida–Ādlera sistēma
izrādījusies vienpusīga. Visi šie zinātniskie aspekti dod tikai sīku
fragmentu no ainas par cilvēku. Bet vai iespējama kaut kāda ģenerāla
ideja par cilvēku? Un vai no mākslas tagad var prasīt, lai tā sniegtu
ģenerālu ideju par cilvēku, "noapaļotu" cilvēka tēlu? Māksla spēj
cilvēka problēmu tikai pacelt. Vaicāt. Pavērt durvis. Izteikties...
Toties māksla spēj parādīt to, kas nekādā prāta konceptā nav ne
ietverams, ne formulējams: cilvēka laimi, cerības, nojautas, izmisumu,
nāvi, atdzimšanu, pārtapšanu, krišanu, augšāmcelšanos. Ja jūs meklējat
patiesību par cilvēku, meklējiet to mākslas darbā!
Šis ir Lielās nošķirtības laiks. Izrādās, ka ir liels daudzums sistēmu,
kas cita citu izslēdz, bet katra no tām ir gatava pierādīt savas
tiesības pastāvēt par sevi. Zinātnieks izvēlas pētījumu A un ruinē B,
vai eksperimentē ar B un sagrauj A. Televīzijā mēs neesam redzējuši, ka
kāda miera gājiena dalībnieki vilktu sev līdzi aiz padusēm ģenerāli.
Iespaids tāds, ka ģenerāļi savukārt savā vidū neielaiž filozofu. Tur,
kur izšķirošais vārds būtu sakāms māksliniekam, viņa vietā izšķiras
ierēdnis. Tā no dzīves tiek izzudinātas veselas sfēras un draud zust
vispārējā jēga kopīgos izšķirīgos un pat liktenīgos jautājumos.
Cilvēks it kā izvairās sevi satvert, viņš it kā spēj pārraudzīt tikai
plānu šķēli no savas esamības. Prāta ainu sastādīt par mūsu dienām
viņam grūti, jo viņš radināts uz visu raudzīties atsevišķi – no savas
profesijas, no dienas interešu viedokļa. Kļūdīšanās tad kļūst
neizbēgama.
Vienas funkcijas pildīšana ir puspatiesības zināšana, fragmentāra
esamība. No faktiem, datiem un informācijas meistarīgi izveidotajā
labirintā cilvēks maldās bez palīdzības. Ariadnes pavedienu tagad ir
simts, un cilvēks nezina, pie kura turēties. Visas struktūras kļūst
arvien lielākas un sarežģītākas. Tās tur cita citu savstarpējā
atkarībā, un, tā kā cilvēka smadzenes tās nespēj kontrolēt, to izdara
elektroniskās smadzenes – domātāja nedzīvais konkurents, cilvēka
garaspēju aizstājējs. Dators gan aizstāv cilvēka garīgo aktivitāti, tas
var daudz, bet par cilvēka skolotāju un padomdevēju nevar būt. Gluži
otrādi – tas savāc, uzkrāj un pārstrādā datus par cilvēku, kas ir
negrozāmi. Ko cilvēciskā atmiņa mīkstina, izdzēš un aizmirst, to
elektroniskā atmiņa izdzēst nevar, cilvēks nonāk mašīnas atkarībā.
Starp cilvēku un dabu nolaižas aizkars. Itin visās jomās rodas jauna
vide, kurā cilvēks instinktīvi meklē savām iekšējām dimensijām
atbilstošus samērus, savu projekciju ārpasaulē. Starp cilvēku un dabu
nostājas starpnieks – televīzija: cilvēks pērk īstenību no
atkalpārdevēja rokām. Viņa vizuālā orientācija sašaurinās vienā punktā
un mazina cilvēka spējas uztvert pasauli tieši, kā savu dziļi personīgo
pieredzi. Psiholoģiski cilvēks pieņem patērētāja statusu, jo te viņš
nevar būt radoša procesa līdzdalībnieks un tā tiek radināts noskatīties
dzīves procesos bez iejaukšanās. Viņš atdodas vienveidojošam spēkam,
kas miljoniem vienlaicīgi sniedz konservētu garīgo barību nosacītās
porcijās.
Tiešie kontakti sašaurinās. No kabineta uz kabinetu runā pa vadiem.
Cilvēcisko runu aizstāj mašīnraksts, cilvēcisko dziesmu – mehāniski
"uzlabojumi". Noruna bez papīra reti vairs ir spēkā.
Jūtot zūdam savas personības svaru, cilvēks eksponē prestiža simbolus:
auto, titulus, uzrakstus uz krekliem utt. Tieksme pēc karjeras tāpat ir
mazvērtības komplekss, ko ne mazā mērā palīdz veidot mainīgā ārpasaule.
Neprasme savu esamību transcendēt, t.i., izvēlēties augstāku ideālu un
tam sekot, materiālās pasaules jūklis, milzu grēdās krājoties un
aizsedzot horizontu, rada cilvēkā fundamentālu nemieru. Katrā ziņā būtu
nenopietni domāt, ka cilvēka dvēsele paliktu neskarta.
Cilvēks meklē izeju. Jūklī un jezgā viņš pūlas ieviest kārtību. Aug
protokola spēks, līmeņu jeb rangu subordinācija, pasvītrots
ceremoniālisms kā kārtības izpausme.
Tagad mums uz mūsu eksistenci jāraugās visā summā. Bet esamības jomu
visā savā visumā spēj aptvert tikai filozofija. Esamības jomā
izlauzties var arī māksla un rakstniecība. Šīm visām trim gara sfērām
ir daudz vairāk kopēja, nekā mēs varam iedomāties, un daudz lielāka,
nekā mēs varam iedomāties, ir to loma šajā liktenīgajā laikā. Ir
pierādīts, tikai mūsu praktiskais laiks negrib atzīt, ka māksla (es
nerunāju par filozofiju; filozofi sevi apliecinās paši) sniedz pareizu
nojautu par sava laikmeta situācijām – tad, kad tā nododas savām
nojautām. Ja māksla nav varējusi aizkavēt pasaules katastrofas, kuras
tā iepriekš nojautusi, tad pārmest to mākslai nevar. Māksla nav varas
politika. Tā var modināt apziņu, brīdināt. Tā veido domu un pasaules
izjūtu modeļus un piedāvā tos diskusijai.
Industriālā sabiedrība ir kā medaļa ar divām pusēm: viena puse nozīmē
ražot, otra – patērēt. No vienas puses, cilvēks tiek mācīts kāpināt
ražošanu, bet, no otras, – pieradināts iegādāties visu, kas dabūjams.
Vairojas tieksme pēc mantas, cilvēks piešķir lietu pasaulei lielāku
nozīmi, nekā tā pelnījusi. Acu priekšā krājas konkrētais, tiešais,
satveramais, taustāmais. Betons blīvējas lielākās masās nekā melnzeme
puķudobēm. Acis meklē garīgu līdzsvaru visam tam, teiksim, mākslas
darba veidā, bet neatrod. Ja neatrod, tad cita iznākuma nav: materiālās
vērtības kļūst par lietu mēru, patēriņš kļūst par dzīves formu.n
(Pirmpublicējums laikrakstā “Literatūra un Māksla”)
|
| Atgriezties | |
|