Līdz mums atlidojusi kādas attālas revolūcijas "šķemba" ar spožām
briljanta šķautnēm. 20. gs. 60. gados viņa, Ulrike Otingere, bija jau
Parīzē. Jaunā vācu brīvmāksliniece tolaik rotēja pašā pasaules
avangarda virpuļa centrā. Iesākumā Rietumeiropā strauji rūga
popkultūras vilnis, kas brāzās pret buržuāzisko kultūrkanonu
bastioniem. Jauno mākslas epatāžās dzima citāda tēlainība. Venēcijā
cildinātais Raušenberga āzis autoriepas skavās jau noblēja ardievas
abstrakcionistu tīrajam intelektuālismam un estētismam. Atkal modās
interese par lielajām sociālajām vērtībām.
Viņa bija tur, Sorbonnā, briestošās revolūcijas epicentrā. Studēja
mākslas vēsturi, reliģijas zinības un etnoloģiju. Viņas profesori bija
pats Klods Levī-Stross, Luijs Altisērs, Pjērs Burdjē... Bet 1968. gadā
skanēja arī citi vārdi – Trockis, Mao, Daniels Konbendits, Če Gevara...
Lielā jaunatnes sacelšanās un kontrkultūras liesmas apņēma
pasauli. Un, lai arī vēlāk viss palika pa vecam, tomēr nekas nekur
vairs nebija kā agrāk.
Pēc 1968. gada arī Vācijā nostiprinājās jauna un nikna pasaules līmeņa
māksla. Tomēr ar īsti vācisku raksturu, skarbi pamatīgu un vāgneriski
fantastisku tēlainību. Pirmais starp pirmajiem – Jozefs Boiss ar savu
anarhistisko kreisumu. Un vēl Volfs Fostels. Kaut kur līdzās zaļais
Joška Fišers. Berlīniete Ulrike Otingere ir tieši šai revolūcijas
paaudzei un tās domāšanai piederīga. Tagad viņu pazīst galvenokārt kā
filmu mākslinieci. Tas ir īsti nekomerciāls un ar eksperimentiem
piesātināts kino, ko raksturo daudzslāņains simbolisms un
mākslinieciskuma sakāpināta, brīžiem teatrāla koncentrācija. Viņas
darbi allaž apelē pie kultūrpiesātināta intelektuāļa apziņas. Ulrikes
Otingeres filmas ir kā nebeidzams ceļojums realitātes brīnumainajā
piedzīvojumā.
Mēs Rīgā varējām vērot apskaužamu mākslinieces filmu programmu – "Kāda
dzērāja portrets", Freak Orlando, "Dorians Grejs bulvārpreses
spogulī", “Mongolijas Žanna d’Arka”. Tās tapušas jaunās vācu mākslas
uzplaukuma laikā – 70.–80. gados. Bet līdzās bija arī jaunākā – 2004.
gada triloģija "Dienvidaustrumu pasāža". Visu šo filmu plūdumā
parādās leģendāras vācu kultūras personības – Nīna Hāgena, Edijs
Konstantīns, Fostelu pāris, Veruška fon Lēndorfa un citi.
Bet ir vēl cita Ulrike Otingere – fotogrāfe. Viņas leģenda vēstī, ka
pirmā fotogrāfija tapusi četru gadu vecumā, braucot ar upju tramvaju
Amsterdamas kanālos. Tur bijuši divi smaidīgi indiešu kungi, kas
vēlīgi ļāvušies meitenītes fotokaislei. Tā nepārstāj degt vēl joprojām
– pēc tūkstošiem kadru, kuros nemītīgi kaut kas tiek meklēts,
izspēlētas jaunas dzīves variācijas... Foto ir kā sagatavošanās posms
Otingeres kinodzīvei. Bet, kad iestājas tā, sastingušajos attēlos
savukārt turpinās mirkļa mūžība. Aprite – kā Ešera grafikas torņos;
spriedze – kā Ensora dramatiskajās gleznās; laika plūdums – kā Fellīni
filmās; noskaņas – kā mūziķu izmisīgajā jautrībā Kusturicas
kinodarbos... Otingeres fotokadrs ir grezns, ar tādu kā
renesansisku nozīmību, rituālmistiku un cirka ekspresiju apveltīts. Tā
ir aktierisku uzstādījumu māksla. Tajā iepretim ierastai fotoformas
estētikai vispirms dominē vēstījuma tēlotāju blīvās faktūras. Bet
līdzās cilvēku tēliem Ulrikes Otingeres fototeātrī ne mazāk svarīgas ir
arī tā "kulises un foni", nereti mežonīgas dabas vai drūmas urbāni
industriālas vides klātbūtne, kas vēl jo vairāk pastiprina tēlotās
darbības paradoksus un metaforas.
Mākslinieces teatrālisms no kinolentēm un fotokadriem beigu beigās
piepildās arī īstos skatuviskos uzvedumos. Būtībā Ulriki Otingeri varam
uzlūkot kā vienas nemitīgas dzīves lugas veidotāju un spēlētāju. Kino,
foto vai teātris, vai kāds cits mākslas veids viņai ir tikai domas
medijs, enerģētiska gara lidojuma līdzeklis.
Ulrike Otingere ar savām filmām un fotogrāfijām daudzkārt piedalījusies
avangarda mākslas mazajās un lielajās skatēs – 1980. gada Venēcijas
biennālē, Kaseles documenta 10 (1997) un documenta 11 (2002)
ekspozīcijās, kur gūta pasaules ievērība un atzinība. Un mēs varam
tikai apbrīnot šīs Berlīnes zvaigznes parādīšanos mūsu mākslas debesīs.
Klasiska, spoža, neaizmirstama... Echt – varētu teikt...
Haralds Jegodzinskis
Par Ulrikes Otingeres fotogrāfijām
Ir sajūta, ka viss ar kustību saistītais vēlas kaut ko pastāstīt par
dzīvi (vai vismaz rada sajūtu, ka ir tuvs dzīvajam). Arī kino un video,
kas šobrīd tiek ļoti augstu vērtēti kā mākslas mediji. Arī Ulrikes
Otingeres filmas.
Un tomēr – tieši Otingeres fotogrāfijas, kuras ir izstādītas
Ārzemju mākslas muzejā, vispārliecinošāk stāsta par kustību, jo
fotogrāfiju skatītāji ir spiesti apstāties un uzsākt katrs savu ceļu
caur šo attēlu pasauli.
Kas dod pamatu šādam apgalvojumam ?
Vispirms – skatītāju ziņkārīgu padara fotogrāfijās redzamais, tas liek
meklēt iemeslu tajās ieraugāmo cilvēku, dzīvnieku un lietu "kopā
sanākšanai ". Šis process ir laikietilpīgs, jo attēlotas nepierastas
situācijas, izmantoti neordināri rekvizīti. Lai arī skati veidoti kā
filmas kadri (tātad it kā pretendējot uz lielu vērienu), šķiet,
režisore tomēr piedomājusi pie foto uzstādījuma. Viss ir noslīpēts līdz
pēdējam sīkumam. Scēnas (skati) ir teatrālas un izgaistošas. Tie ir
tāli notikumi, kas tikai caur inscenētām fotogrāfijām var kļūt mums
tuvi. Ne jau velti nosaukumos bieži ietilpināts jēdziens "opera" –
teātrim un operai ir vajadzīga skatuve un ierāmējums. Abus tos Otingere
izmeklē īpaši. Skatuviskais ierāmējums fotogrāfijās tiek īpaši
uzsvērts, tādējādi norādot skatītājam pareizo virzienu.
Vai viss nav viena vienīga opera? Vai pasaule netiek inscenēta, ziņas konstruētas, vai samākslotība neieņem absurdas formas?
Otingere smeļas īpašā triku kastē, kas saucas "Neparastā (traku
notikumu) estētika". Tomēr līdz ar izbrīnu skatītājs it kā tiek
distancēts no šīm trakajām situācijām, tādējādi iegūstot spēju spriest
par būtiskāko. Burvju mākslinieks, punduri un sievietes bez apakšējās
ķermeņa daļas – vesels cirks piedāvā mūsu domām brīvu manēžu.
Otingere "saož" īpašas vietas, savieno šīs vietas ar
neparastiem tēliem, ieģērbj tās fantāzijā un spēlē mums priekšā teātri
– labākajā nozīmē. Ar pagātnes apstrādes iespēju tagadnē.n
|