MIĶEĻA PUTRĀMA MM Miķelis Putrāms PUBLISKĀ TELPA IR MAINĪGA. PRIVĀTĀ TELPA IR STATISKA.
PUBLISKĀ TELPA IR IZKLIEDĒTA. PRIVĀTĀ TELPA IR KONCENTRĒTA.
PUBLISKĀ TELPA IR TUKŠA;
TĀ IR IZTĒLE.
PRIVĀTĀ TELPA IR AIZPILDĪTA;
TĀ SATUR LIETAS UN ATMIŅAS.
PUBLISKĀ TELPA IR ATVĒRTA. PRIVĀTĀ TELPA IR FUNKCIONĀLA.
PUBLISKĀ TELPA IR INFORMĀCIJA. PRIVĀTĀ TELPA IR VIEDOKLIS.
PUBLISKĀ TELPA IR ATBALSTS. PRIVĀTĀ TELPA IR ZIŅOJUMS.
PUBLISKĀ TELPA ATRODAS NESTABILĀ LĪDZSVARĀ.
PRIVĀTĀ TELPA PĒC BŪTĪBAS IR STABILA.
PUBLIC SPACE IS MOBILE.
PRIVATE SPACE IS STATIC.
PUBLIC SPACE IS DISPERSED.
PRIVATE SPACE IS CONCENTRATED.
PUBLIC SPACE IS EMPTY;
IT IS THE IMAGINATION.
PRIVATE SPACE IS FULL;
IT CONSISTS OF OBJECTS
AND MEMORIES.
PUBLIC SPACE IS INDETERMINATE. PRIVATE SPACE IS FUNCTIONAL.
PUBLIC SPACE IS INFORMATION. PRIVATE SPACE IS OPINION.
PUBLIC SPACE IS SUPPORT.
PRIVATE SPACE IS THE MESSAGE.
PUBLIC SPACE IS, FINALLY, IN AN UNSTABLE EQUILIBRIUM.
PRIVATE SPACE IS,
BY NECESSITY, STABLE.
FEDERICO SORIANO. THE METHAPOLIS DICTIONARY OF ADVANCED
ARCHITECTURE. ACTAR, 2003
|
|
|
| "Mākslas māja" (MM) ir projekts, kas paredz transformēt esošo mākslinieku namu par aktīvu kultūras un inovācijas centru.
Telpas, kas tika veidotas atbilstoši padomju laika "Mākslas fabrikas"
modelim, šodien ir zaudējušas savu nozīmi. Mākslinieku nams vairs
nefunkcionē kā mūsdienu mākslas māja.
Ir nobriedusi nepieciešamība pēc mūsdienīgas telpas, kas atbalsta un veicina laikmetīgas kultūras (mākslas) aktivitātes.
Projekta jautājumus risināju kontekstā ar mākslinieka lomu mūsdienu
patērētāju sabiedrībā un attiecībām starp mākslas radītāju un tās
lietotāju. Svarīgs man bija jautājums par privātās un publiskās telpas
attiecībām laikā, kad dominē kapitālisma radītā kolektīvā patērētāju
telpa.
Jaunā publiskā telpa, kas tiek radīta ēkā, ir atvērta komunikācijai,
atklātībai un līdzdarbībai gan māksliniekiem, gan mākslas patērētājiem.
Tā ir telpa, kuras programma mainās atkarībā no lietotāju izvēlētās aktivitātes.
Daudzveidība un transformācijas iespējas padara MM telpas elastīgas un spējīgas pielāgoties mūsdienu dzīves dinamikai.
MM arhitektūra ir paredzēta kā
līdzeklis, ar kuru iespējams atjaunot kultūras (mākslas) sociāli
nozīmīgo ietekmi uz pilsētas telpu un reanimēt šobrīd nolaisto pilsētas
daļu.
ARHITEKTŪRA
Esošā telpiskā struktūra
"Mākslas fabrika" – tas nozīmē ne tikai telpu sadalījumu darba telpās
un gaiteņos, zem šī modeļa slēpjas mākslinieku eksistences būtība
noteiktā laikā, mākslinieku darba stils un mākslas darba statuss
sabiedrības acīs. Tā ir noteikta laika sociālā struktūra, kas izpaužas
ēkas pašreizējā arhitektūrā.
Telpiskās struktūras potenciāls
Ēkas nesošajai karkasa konstrukcijai piemīt stabilitāte un iekšēja
loģika. Šeit varam runāt par vēsturisko vērtību likumsakarīgu
saglabāšanu un piesaisti vietai. Ēkas konstrukcija ir vēsturiska
vērtība tieši tādēļ, ka tā ir efektīgi lietojama arī turpmāk.
Struktūras transformācijas starpposms
MM dzīvi nevar apturēt uz rekonstrukcijas laiku, tādēļ paredzēts
projektu realizēt pakāpeniski. Struktūras transformācija nenozīmē tikai
iekšējo sienu nojaukšanu vai telpu "pārplānošanu". Tā ir savstarpēja
vides un cilvēku (iedzīvotāju, telpu lietotāju) mainīšanās,
pielāgošanās mūsdienu dzīves ritmam un specifikai. Tas nevar notikt
ātri un uzreiz.
"Pastāvēs, kas pārvērtīsies" – teicis Rainis.
Atsevišķu iniciatīvas grupu aktivitātes, kas iegūst atbilstošu
mūsdienīgu fizisko telpu, lai ir piemērs, kā esošajā ēkā iespējams
aktīvi līdzdarboties mūsdienu kultūras dzīvē.
Telpiskā struktūra ar centriskiem blokiem
Jaunā telpiskā struktūra ēkā veido CENTRUS. Tas nozīmē pulcēšanos,
satikšanos, dialogu, vienošanos pretēji esošajai gaiteņa struktūrai,
kas pieļauj noslēgšanos, distancēšanos, virspusēju kontaktēšanos.
Savienojumā ar iemītnieku radošajām aktivitātēm centri veido ēkas
ikdienas emocionālo kodolu tīklu.
Publiskā telpa
Galvenais telpiskais elements, kas padara MM par atvērtu sabiedrisku
ēku, ir jaunā publiskā telpa (publiskais koridors, publiskā taka,
publiskais ceļš), kura izvijas cauri visiem ēkas stāviem. Pašreiz
pilnīgi noslēgtā ēkas puse tiek pārveidota par atraktīvu ieejas mezglu
ar RIXC mediju telpu, mediatēku, kafejnīcu un galerijas telpām.
Pārvietojoties pa publiskās takas jauno kāpņu sistēmu, kas izveidota
ēkas vidū, iespējams iepazīties ar visām MM notiekošajām mākslas un
izglītības aktivitātēm. Publiskajai takai pieslēdzas universālās
telpas, kurās nemitīgi mainās ekspozīcijas un radošie projekti.
MM jaunā telpiskā uzbūve (diagramma)
=
Mākslinieka darbnīcu vai biroju centriskie bloki, kuros tiek radīts kultūras (mākslas) produkts
+
publiskā telpa, kas ļauj mākslinieku aktivitātēm satikties ar sabiedrību
Apvienojot divējādās programmas, veidojas MM jaunā telpiskā uzbūve (diagramma).
Domājot par mākslinieka (radītāja) un mākslas lietotāja (patērētāja)
attiecībām, svarīgas MM kļūst interjera virsmas (interface), kas regulē
publiskās un privātās telpas attiecības atkarībā no nepieciešamības
noteiktajā vietā un laikā.
Telpas var iedalīt piecās daļās:
1. Publiskā telpa (publiskais koridors, publiskā taka):
sabiedriski aktīva izstāžu un notikumu telpa, kas izvijas cauri visai
ēkai (izstāžu zāle, galerija, kafejnīca, virtuālais muzejs,
individuālās galerijas, restorāns, foajē pie skatītāju zāles).
2. Publiskā terase: pilnīgi jauna ārtelpa uz ēkas jumta ar skatu uz pilsētu.
3. Universālās telpas tiek
izmantotas dažādām aktivitātēm – gan publiskām (lekcijas,
performances, konferences, kino, teātris, mēģinājumi, atsevišķas
izstādes), gan privātām (studija uz noteiktu laiku, rezidenču darbnīca,
mākslas projekts).
4. Privāto bloku centri:
koplietošanas telpas biroja vai mākslinieku darbnīcu blokam, kas kalpo
gan par vienojošo elementu, gan par buferzonu starp publisko telpu un
privāto studiju telpu.
5. Privātā telpa: biroju kabineti, individuālās mākslinieku studijas, viesnīcas istabas, rezidenču istabas.
Miķelis Putrāms:
Projektā izveidotā MM arhitektūra ir zīmīga ar savu pamatojumu un
attieksmi. Ar arhitektūru bieži saprot tikai glīti proporcionētu
celtni, kas harmoniski iekļaujas apkārtnē, bet šis nav tas gadījums. Kā
galveno uzdevumu sapratu kardinālu sistēmas (arhitektūras) izveidošanu,
kas spētu mainīt MM esošo atmosfēru, aktualizēt jautājumus par
mākslinieka misiju un lomu mūsdienās un radīt jaunas telpas laikmetīgas
saskarsmes un izaugsmes veicināšanai. Iepazīstinot cilvēkus ar
projektu, nācās saskarties ar jautājumiem par ēkas ārējo izskatu.
Projektā nav paredzēts izdaiļot ēku no ārpuses, bet radīt iekšēju
sistēmu. Kā zem kosmētikas nevar noslēpt slimības sagraustu ķermeni, tā
arī ēkas fasādi nevar nošķirt no sociālajiem procesiem, kas norit ēkas
iekšpusē. Butaforiski greznas fasādes ir nepieciešamas lielveikaliem,
lai pievilinātu lētticīgus pircējus. MM ir jāspēj nodrošināt
mūsdienīgas mākslas un izglītības aktivitātes, kas ir galvenais tās
uzdevums. Ja ēkas "asinsrite" būs vesela, tad ir iespējama arī tās
attīstība, tādēļ projekts risina iekšējās telpiskās un sociālās
struktūras jautājumus.
Mūsdienu informācijas laikmetā pastāv aktuāls jautājums par mākslas un
arhitektūras uztveres specifiku. Tādēļ sniedzu nelielu ieskatu projekta
attīstībā, atklājot manu domu gaitu un atzīmējot faktorus un lietas,
kas ietekmēja projektēšanas procesu un veidoja arhitektūru.
Tuomass Toivonens, diplomdarba vadītājs (Somija, M41LHZ arhitekts):
Ņemot par pamatu RIXC arhitektu plenēra vīziju, Miķelis pēta, kā
laika gaitā ir mainījusies telpu lietošanas kultūra un tās ietekme uz
Mākslinieku savienības ēku un kādas ir arhitektūras iespējas atjaunot
kultūras tīklojuma potenciālu.
MM struktūru, kas tika radīta pēc novecojuša padomju "Mākslas
fabrikas" modeļa, projekts pārveido par jaunu publisku kultūras
tikšanos un līdzdalības apgabalu, samazinot barjeru starp mākslas
radītāju un lietotāju un radot kontekstu dialogam un savstarpējai
mijiedarbībai.
Šī projekta arhitektūras vērtība meklējama programmas un cilvēku plūsmu
sakārtojumā, nevis veiklās detaļās vai spožos fasādes zīmējumos. Ja
runa ir par rekonstrukcijas lietderību (vai ir vērts ieguldīt līdzekļus
panīkušas ēkas atjaunošanai), tad es redzu jebkuras pilsētas attīstību,
pievienojot jaunu vērtību jau uzceltām ēkām. Radot jaunas lietošanas
iespējas un veicot transformācijas, kārtu pa kārtai piešķirot jaunas
nozīmes un radot aizvien daudzfunkcionālākas programmas.
Parasti tas notiek komerciālas darbības rezultātā, attīstot
tirdzniecību un darījumus ar nekustamajiem īpašumiem, taču pastāv arī
pozitīvas prakses scenāriji, kas atklāj kultūras organizāciju spēku un
kultūras aktivitāšu būtisko ietekmi, it īpaši, kad nākas radīt jaunu
identitāti un dinamiku panīkušās pilsētas daļās, nolaistos rajonos un
pat lielās "slimās" pilsētās. Šādas veiksmīgas stratēģijas vienmēr ir
saistītas ar jaunradi politikā, sociālā un kultūras jomā. Pats
interesantākais projekta aspekts ir iespēja radīt šādas jaunas
stratēģijas ar arhitektūras līdzekļiem, veicot nopietnu izpēti un
lietojot inovatīvus paņēmienus projektēšanā.
|
| Atgriezties | |
|