Dokumentālās fotogrāfijas dzimšana: rekonstrukcija Alise Tīfentāle
Kas ir
Štiglics –
mūsdienu fotogrāfijas vecvectēvs? Svešs sencis no tālas pagātnes. Viņa darbi – jūtīgi, dzīvi 20. gs. sākuma Ņujorkas skati,
Džordžijas O’Kīfas portreti,
abstraktas mākoņu studijas, leģendārais žurnāls
Camera Work
un
“Galerija 291”,
kas īsā laikā saindēja Ņujorkas publiku ar Eiropas modernismu. “Mākslā nav progresa vai
uzlabojuma. Vai nu māksla ir,
vai tās nav. Pa vidu nav nekā,” kādā vēstulē rakstījis
Alfreds Štiglics (1864–1946). Pārliecināts, paštaisns,
kategorisks, reizēm tirānisks, mērķtiecīgs,
nepazīst kompromisus –
tādi cilvēki, šķiet, 21. gs.
nodarbojas ar politiku vai biznesu, nevis mākslu kā 19. gadsimtā. |
|
|