Dokumentālās fotogrāfijas dzimšana: rekonstrukcija Alise Tīfentāle Kas ir
Štiglics –
mūsdienu fotogrāfijas vecvectēvs? Svešs sencis no tālas pagātnes. Viņa darbi – jūtīgi, dzīvi 20. gs. sākuma Ņujorkas skati,
Džordžijas O’Kīfas portreti,
abstraktas mākoņu studijas, leģendārais žurnāls
Camera Work
un
“Galerija 291”,
kas īsā laikā saindēja Ņujorkas publiku ar Eiropas modernismu. “Mākslā nav progresa vai
uzlabojuma. Vai nu māksla ir,
vai tās nav. Pa vidu nav nekā,” kādā vēstulē rakstījis
Alfreds Štiglics (1864–1946). Pārliecināts, paštaisns,
kategorisks, reizēm tirānisks, mērķtiecīgs,
nepazīst kompromisus –
tādi cilvēki, šķiet, 21. gs.
nodarbojas ar politiku vai biznesu, nevis mākslu kā 19. gadsimtā. |
|
|
| No karietes lĪdz atombumbai
Viss, ko mēs varam uzzināt par Štiglica dzīvi un darbiem, vēsta mums
par citu, ļoti tālu laikmetu – tikpat labi tā varētu būt cita, ļoti
tāla planēta. Viņa mūžs ietver gan Amerikas pilsoņu kara beigas, gan
Eiropas monarhiju krīzi Pirmā pasaules kara gados. Fons Štiglica
darbībai fotogrāfijā – no Viktorijas laikmeta slimīgā un
aizspriedumainā puritānisma atskaņām līdz pat Otrā pasaules kara beigu
iezīmētajam moderno mūsdienu sākumam.
Zinātnes atklājumi un tehniski izgudrojumi, kas paplašina cilvēka
iespēju robežas, pretrunīgu un ietekmīgu kustību konflikti mākslā. Arī
misticisma un okultisma ziedu laiki – uzplauka dažādi brīvmūrniecības
atzari, Augusts Strindbergs lugu rakstīšanas starplaikos aizrāvās ar
melno maģiju un alķīmiju, šajā laikā aktīvi darbojās 20. gs. okultisma
jauno principu formulētājs un seksuālas visatļautības pravietotājs
Alisters Kroulijs, Kabalas noslēpumus izskaidrot centās madame
Blavatska, pa pasauli sludinādams ceļoja armēņu izcelsmes avantūrists,
mistiķis, Visuma likumsakarību izskaidrotājs, praktiskās maģijas un
garīgās pilnveidošanās skolotājs Georgijs Gurdžijevs un citi.
Štiglica dzīves laikā arī dzima un pilngadību sasniedza kinematogrāfs,
izvirtusī Vecā pasaule piedzīvoja ne tikai divus šaušalīgus karus, bet
arī vēlāk aizliegtā absinta plūdus, opija modi un īsteni murgainu
bohēmu, ko 21. gs. sākumā krāšņi un varbūt arī ticami attēlo
lielbudžeta filmās par Džeku Uzšķērdēju, Operas spoku, Depardjē tēloto
detektīvu Vidoku u.tml. Daži soļi no zirga vilktas karietes līdz
pilnvērtīgam auto, tankam, lidmašīnai un atombumbai. No korsetes līdz
karojošam feminismam, no impresionisma maigajiem mājieniem līdz Pikaso
vīrišķīgajai agresijai.
Šajā laikmetā Štiglics izcīnīja fotogrāfijai tiesības pastāvēt
mākslas pasaulē līdzās glezniecībai, grafikai un tēlniecībai. 19. gs.
beigas un 20. gs. pirmā puse – tagad tas šķiet tik vētrains, tik
kareivīgs un tik radošs laiks. Taču Alfreda Štiglica paša darbos gan
neredzēt gandrīz nekā no tā pāris teikumos neieskicējamā notikumu,
atklājumu un globālo intrigu virpuļa, kurš izveidoja 20. gs.
priekšstatus par pasauli tādus, kādus pazīstam un vēl joprojām lietojam
arī mēs.
RevolŪcija par fotogrāfijas tiesĪbām
No Štiglica fotogrāfijām dveš pasivitāte, nesteidzīgs pamatīgums,
pieklājība, nesatricināma kārtība un mūžības miers. Un, ja tā padomā, –
kurš gan steidzas, ja dāmu vēl joprojām kopā satur korsete un vismaz 30
metāla stīpas krinolīnā un arī kungu ierobežo ne tikai tie 13 dažādo
cimdu pāri, kas jāņem līdzi nedēļas nogales izbraukumā valkāšanai
atbilstošos mirkļos saskaņā ar vispārpieņemtajiem likumiem 19. gs.
beigās. Šis nesteidzīgais, pārlaicīgais pamatīgums saglabājies arī jau
20. gs. pirmajā pusē radītajās Štiglica fotogrāfijās.
Štiglica un viņa domubiedru darbi rada ilūziju par cienīgu eksistenci
pašrefleksijā, skaistā un patiesā ideālu meklējumos. Tomēr Štiglicu
pamatoti dēvē par revolucionāru – kaut arī viņa darbi šodien šķiet
klasiskāki par klasiskiem. Jo tieši Štiglics bija viens no pirmajiem,
kurš pieprasīja fotogrāfijai pilntiesīgas mākslas statusu. Savu mērķi
viņš panāca – fotogrāfiju vairs neuzskatīja par nevērtīgu tehnisku
eksperimentu izklaidējošos nolūkos, bet īstu mākslu, kas izstādāma
galerijās un muzejos un recenzējama žurnālos. Štiglica protests un
revolūcija 20. gs. sākumā bija viņa ticība ‘ fotogrāfijai – viņš
iestājās pret akadēmisko domāšanu un noteikumiem, galvenokārt pret
akadēmiķu pieņēmumu, ka fotogrāfija ir daudz nevērtīgāka un zemākas
klases nodarbība par, piemēram, glezniecību. Vērtības nav ne
fotogrāfijai, kas imitē glezniecību, ne glezniecībai, kas imitē foto, –
tāda bija Štiglica svētā pārliecība. Viņš uzskatīja, ka tēlniecība,
glezniecība, fotogrāfija un citas mākslas ir kā atsevišķas, dažādas
sugas Noasa šķirstā un tā tam arī jābūt.
Kādā vēstulē 1914. gadā Štiglics rakstīja: “Mana dzīve šajā valstī ir
bijusi pilnībā veltīta cīņai pret to briesmīgo indi, kura sabojā
amerikāņu tautu. Kā amerikānis es nicinu liekulību, tuvredzību,
pamatojuma trūkumu un muļķību, kas valda it visur.” Štiglics nebija
karotājs ar karogu – nekādu agresiju vai dumpīgumu viņa darbos
neatrast, viņa cīņa bija par mākslinieka morālo atbildību, par
individuāla skatījuma godīgu izpaušanos mākslā. Šis patiesuma un
godīguma motīvs izpaudās arī Štiglica maniakāli pedantiskajā attieksmē
pret darba kvalitāti un maksimāli augstām prasībām pret pabeigtu darbu
– tam jābūt perfektam, bez jebkādām iebildēm. Rezultāta vārdā ir
pieļaujams nodarboties ar vienu attēlu kaut vai mēnešiem ilgi, nevis
pāris sekundes, kas mūsdienās nepieciešamas, lai ar digitālo aparātu
noknipsētu kādu acumirkli un aizsūtītu pa e-pastu vai izdrukātu.
Par spīti samērā stīvajam, klasiski nesatricināmajam un pat
garlaicīgajam iespaidam, kādu šodien jaunam skatītājam var atstāt
lielākā daļa Štiglica fotogrāfiju, viņš bijis savam laikmetam
pietiekami progresīvs arī darba stila un tehnikas izvēlē. Līdzīgi kā
vairāki 20.–21. gs. populāri fotogrāfi, Štiglics strādāja pārsvarā ar
nelielu, rokās turamu fotokameru, vienkāršu pēc uzbūves, viegli
lietojamu un ērtu. Svarīgākais bijis pats process – ideālās un iecerēto
domu visskaidrāk pasakošās kompozīcijas atrašana –, kā arī rūpīga un
ilgstoša pēcapstrāde. Jāsagaida brīdis, kad viss redzamais ir līdzsvarā
– kad it viss priecē aci. “Mana fotogrāfija “Ziema – 5. avēnija” radās
pēc vismaz trīs stundu ilgas stāvēšanas bargā putenī 1893. gada 22.
februārī, gaidot īsto mirkli. Mana pacietība tika pienācīgi atalgota,”
Štiglics rakstīja.
No romantiska sentimenta lĪdz Īstam reālismam
Štiglics sagatavoja pasauli tam fotogrāfijas uzplaukumam, kas sekoja
vēlāk, bet pats savos darbos tomēr palika tuvāks pagātnei, 19. gs.
stīvajiem priekšstatiem par skaisto un pareizo. 19. gs. valdošais
fotogrāfijas izmantošanas veids bija skaistu, salkanu attēlu ražošana
klasiski romantiskā stilā jeb tā sauktais piktoriālisms. Tas izcēlies
Francijā un Anglijā, mērķis bija ar foto tehniskajiem līdzekļiem iegūt
attēlu, kas izskatītos pēc gravīras, zīmējuma, akvareļa vai gleznas,
bet tikai ne pēc īstas fotogrāfijas. Piktoriālisti vaiga sviedros
nopūlējās, lai savos darbos iznīcinātu visu – asākus kontrastus, līniju
un formu precizitāti, sīkas detaļas –, kas raksturīgs fotogrāfijai, un
radītu maigi uzplūdināta akvareļa, no smalkām svītriņām veidotas
gravīras vai pārlaicīgi nopietnas gleznas iespaidu. Efektu panāca ar
dažādiem manipulācijas veidiem – retušējot negatīvus un apstrādājot
pusgatavus attēlus, lai iegūtu, piemēram, gleznai raksturīgo maigo,
sapņaino un nefokusēto priekšmetu tēlojumu un izkliedēto gaismu.
19. gs. 90. gados Štiglics studēja Berlīnē un strādāja tolaik aktuālā
piktoriālisma tradīcijās, to robežās gan vairāk tiecoties pēc reālisma,
ne pēc simbolisma, saldās romantikas un konservatīvām estētiskām
kvalitātēm. Drīz vien viņš atteicās no piktoriālismam raksturīgajām
manipulācijām ar gatavu vai pusgatavu attēlu un tā vietā drosmīgi devās
fotografēt lietū, miglā, sniegā, tumsā – lai maigo, izplūdušo un
romantisko efektu panāktu dabiskā veidā, nevis ar pēcapstrādes trikiem.
Štiglica “patiesības” meklējumi fotogrāfijā gan nenozīmēja atteikšanos
no rūpīgi izvēlētas un nesteidzīgi pārdomātas kompozīcijas un “skaistā”
meklējumiem – estētiskā kvalitāte, šķiet, Štiglicam tomēr ir bijusi
primārā, lai ko viņš fotografētu. Iespējams, vārds “patiesība” viņam
ietvēra skaisto, nesamāksloto, īsto, līdzsvaroto – to pierāda viņa
radītie Ņujorkas skati, kuri tik tiešām ir nesamāksloti un patiesi
skaisti, vai tur redzamas jahtas ar debesskrāpjiem fonā, skumīga un
piesnigusi iela vai rosīgi kūpoši Manhetenas skursteņi.
“Fotogrāfija ir mana kaislība. Patiesības meklējumi – mana apsēstība,”
Štiglics rakstīja kādas savas fotoizstādes ievadvārdos 1921. gadā. Pēc
satikšanās ar 20 gadus par viņu jaunāko gleznotāju Džordžiju O’Kīfu
(1887–1886) Štiglica patiesības meklējumi pievērsās galvenokārt visai
ekscentriskajai mīļotajai, radot simtiem lielisku portretu, kā arī
mākoņiem – abstraktās mākoņu studijas viņš dēvēja par “ekvivalentiem”,
jo “mākoņu fotogrāfijas ir ekvivalenti manas dzīves pamatfilosofijai”.
Tomēr Štiglica dievinošais skatiens uz Džordžiju, iemūžināts
neskaitāmos pieauguša, nopietna jutekliskuma un cieņas pilnos
fotoattēlos, ir viņa īstākais un cilvēcīgākais meistardarbs. Iespējams
arī, ka savus mākoņu ekvivalentus Štiglics tik aizrautīgi darināja,
iedvesmodamies no O’Kīfas gleznotajām milzīgajiem ziedu tuvplāniem.
Štiglica radĪtie brĪnumi – Camera Work un “Galerija 291”
Žurnāla Camera Work fenomens ir pārsteidzošs 21. gs. mērogiem un
ātrumam – kā neliels, ļoti elitārs un nepavisam ne populārs, izteikti
hermētiskas draugu grupas veidots izdevums spēja panākt apvērsumu un
cēli iesoļot vēsturē. Tas pats sakāms par nelielo “Galeriju 291”, kas
darbojās paralēli žurnālam un pamazām ieviesa Ņujorkas apritē Eiropas
svaigākos mākslas notikumus. Žurnāla Camera Work pirmajiem numuriem
bija 650 abonentu, bet pēdējiem – tikai 36. Tagad Camera Work numuri ir
ieguvuši reta mākslas darba statusu.
Kā jau tolaik bija pieņemts, arī Štiglics nodibināja domubiedru grupu –
1902. gadā kopā ar draugu fotogrāfu Eduardu Steihenu (Eduard Steichen,
1879–1973) viņš aizsāka Photo-Secession kustību, nosaukdams to pēc
Vīnes un Minhenes Sezessionist parauga. No kā atšķelties un pret ko
nostāties vēlējās Štiglics un viņa Photo-Secession – varētu teikt, ka
pret sliktu, vāju fotogrāfiju un galvenokārt pret akadēmisko viedokli,
kurš noliedza fotogrāfijas tiesības eksistēt kā pilnvērtīgai mākslai.
Grupas dibinātāju skaitā bija Frenks Jūdžins (Frank Eugene), Ģertrūde
Kēzebīra (Gertrude Kasebier), Eva Vatsone Šice (Eva Watson Schūtze),
Klerenss Vaits (Clarence White), Elvins Lengdons Kobērns (Alvin Langdon
Coburn) un citi. Par šīs Štiglica iedvesmotās grupas ruporu kļuva viņa
izveidotais žurnāls Camera Work, kas iznāca apmēram reizi ceturksnī
Štiglica vadībā un par viņa naudu no 1903. līdz 1917. gadam.
Tagad klasiskas fotogrāfijas mīļotāji šķirsta albumus, kuros
reproducētas leģendārā Camera Work ilustrācijas un jūsmo par
Štiglica un viņa izvēlēto laikabiedru sapņaini aizmiglotajām un
skaistajām fotogrāfijām, kuras savulaik iespiestas blakus Rodēna darbu
un skiču reprodukcijām, Kandinska tekstu tulkojumiem un Ģertrūdes
Steinas recenzijām par Pikaso un Matisa jaunākajiem darbiem. Žurnāls
bija īsts mākslas darbs – un arī Štiglica egocentrisko ambīciju
piepildījums. Nekas viņam nebija labs gana, ja vien nebija perfekts
līdz pēdējam, un Štiglics darīja visu, lai katrs Camera Work būtu
nevainojams. Žurnālā lielākoties tika ievietotas īstas fotogravīras,
izgatavotas no oriģināliem negatīviem, individuāli un ar rokām
apstrādātas, kā arī ar rokām uzlīmētas uz speciāli piemeklēta papīra,
lai fons harmonētu ar smalkajiem pustoņiem attēlos. Ražošana neprātīgi
dārga, žurnāls iznāca ar kavēšanos, un, lai cik paradoksāli tas būtu,
laika gaitā Štiglics tajā publicēja arvien mazāk foto, bet vairāk
Sezana, Matisa un Pikaso darbu reprodukcijas. Kā liecina vēsture,
vairākas Camera Work publicētās gleznu reprodukcijas pat esot
izraisījušas abonentu sašutumu – kails ķermenis zīmējumā viņiem šķitis
nepieņemams atšķirībā no kaila ķermeņa ‘ fotogrāfijā. Publicētās
fotogravīras toties šķiet salīdzinoši klasiskas un pat stagnātiskas, ar
dažiem izņēmumiem, ko, protams, izskaidro fakts, ka fotogrāfijas kā
mākslas nostāšanās blakus glezniecībai tolaik vēl bija uzdrošināšanās
pati par sevi un tās potenciālu šokēt un pārsteigt bija lemts atklāt
nākamajām fotogrāfu paaudzēm.
Paralēli ar Camera Work Štiglica domubiedru grupas intereses radīja arī
“Galeriju 291” – tajā tika izstādītas ne vien fotogrāfijas, bet daudz
biežāk arī glezniecība un tēlniecība, un šī galerija kļuva par
modernisma vēstnesi Ņujorkā vai arī – kā to sauca vietējie
konservatīvie un akadēmiskie – par “sliktas ārzemju mākslas
importētāju”. Matiss, Sezans, Braks, Rodēns, Tulūzs-Lotreks, protams,
arī O’Kīfa un primitīvie afrikāņu tautas mākslas paraugi. No mūsdienu
viedokļa raugoties, var šķist neticami, kā ne pārāk liela vai populāra
galerija, ko vada ar savu ideju apsēsts indivīds, spēja inficēt Ņujorku
ar Eiropas modernismu.
Pēc žurnāla Camera Work un “Galerijas 291” Štiglics turpināja aktīvi
darboties modernisma popularizētāja lomā – sekoja Intimate Gallery
(1925–1929) un An American Place (1929–1946), kurā viņš galvenokārt
izstādīja gleznas, skulptūras, grafiku un tikai retu reizi
fotogrāfijas.
DaŽi Štiglica draugi
Ģertrūde Kēzebīra (1852–1934) bija viena no Photo-Secession kustības
dibinātājām, Štiglics arī vairākkārt publicēja viņas darbus Camera
Work. Viņu var uzskatīt par vienu no pirmajām ievērojamajām sievietēm
fotogrāfijā – kaut arī viņa pilnībā strādāja piktoriālisma labāko
tradīciju ietvaros, Kēzebīra bija spēcīga personība ar savu
fotoportretu studiju. Viņas darbiem raksturīgs maigs, romantisks un
sentimentāls sievietes tēls, nereti ar simbolisku nozīmi. Pārlaicīgu
iespaidu radīja izplūdinātās formas un pārdomāta gaismas izmantošana.
Elvins Lengdons Kobērns (1882–1966) bija brīnumbērns – 23 gadu vecumā
viņš pamatoti lepojās ar 15 gadu ilgu pieredzi fotogrāfijā un saņēma
Bernarda Šova komplimentus par savu izkopto darba stilu. Kobērns bija
apsēsts ar tehniku – viņš uzskatīja, ka tikai perfekta un dziļa foto
tehnikas pārzināšana sniedz brīvību izteikties. Viņš radījis vairākas
iespaidīgas ainavas un portretus, dažām Kobērna ainavām un pilsētas
skatiem piemīt gluži vai pārdabisks jutekliskums, tajos
materializējusies nedaudz spocīga un romantiska atmosfēra. Štiglics
vienu Camera Work numuru bija veltījis tikai Kobērna darbiem. Kad
Kobērns pameta Ņujorku un pārcēlās uz Lielbritāniju, viņa apsēstība ar
tehniku noslēdzās 1917. gadā ar absolūti abstraktām fotogrāfijām, kuras
autors nosauca par “vortogrāfijām” (acīmredzot draudzīgo kubistu un
Ezras Paunda iespaidā, kuri sevi dēvēja par “vorticistiem”). Drīz pēc
tam Kobērns gandrīz pilnīgi pameta nodarbošanos ar fotomākslu un kopš
20. gadiem veltīja savu dzīvi jaunai apsēstībai – garīgai
izaugsmei un sevis pilnveidošanai, astroloģijai, okultismam un aktīvai
līdzdalībai Universālā ordeņa dzīvē (ezoteriska grupa, dibināta ar
nosaukumu “Hermētiskā patiesības sabiedrība un Antīkās gudrības
ordenis”, kas rīkojās ar idejām, kuras aizgūtas no rozenkreiceriem,
druīdiem un brīvmūrniecības).
Pēdējais Camera Work numurs šķiet saprotams un pieņemams pat 21. gs.
fotogrāfijas pavisam neierobežotā un neestetizētā dokumentālisma
samaitātajiem – tajā publicēti tolaik jaunā un daudzsološā Pola Strenda
(Paul Strand, 1890–1976) darbi, kurus Štiglics nosauca par “tīro
fotogrāfiju”. Strends uzskatāms par vienu no pirmajiem īstajiem
modernisma laikmeta fotogrāfijas meistariem – jau viņa pirmajos
jaunības darbos vairs neatrast nodevu piktoriālisma estētiskajām
prasībām un kanoniem, viņa tagad jau klasiskajās fotogrāfijās bija
redzama īsta dzīve – neuzlabota, neizskaistināta, pulsējoša un
elpojoša. Kā mēdz rakstīt vēsturnieki, Camera Work pēdējais jeb
“Strenda numurs” bija “pēdējā nagla piktoriālisma zārkā”. Kaut kādā
veidā to apzinājās arī Štiglics, jo šis numurs arī tehniskajā
izpildījumā atšķīrās no visiem iepriekšējiem – uz jauna, biezāka un
stingrāka papīra, ar spilgtākiem kontrastiem reproducēti attēli, kuriem
vairs nav nekā kopīga ar līdz šim dominējošo trauslo, netveramo,
puscaurspīdīgo piktoriālisma norieta estētiku. Štiglics pravietoja
fotogrāfijas nākotni un dēvēja Strenda darbus par tīriem, patiesiem,
tiešiem un piebilda, ka “mēs tos esam reproducējuši visā to
brutalitātē”. Kas ir īsta brutalitāte – to mēs katru gadu varam uzzināt
no jauna, aplūkojot pasaules prestižākajām preses foto balvām nominētos
darbus. |
| Atgriezties | |
|