VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
DIGITĀLĀ DARBNĪCA SANPAULU
 
VISPASAULES NOVĒROŠANA – WORLD-INFORMATION.ORG IZSTĀDE AMSTERDAMĀ
Rasa Šmite, E-LAB
Kas rada informācijas saturu? Kas to kontrolē? Kas no tā gūst labumu? Izstāde World-information.org, kas veltīta pasaules informācijas struktūru apzināšanai, tapusi mākslinieku, zinātnieku un tehniķu kopīgi veiktu pētījumu rezultātā. 2002. gada novembrī un decembrī apjomīgā izstāde un konference World Info Con notika Amsterdamā, bijušajā draudzes baznīcā Oude Kerk.
 
“Virs publiskā sārta debess ir auksta” Fransiss Pikabija
Ginta Vilsone
Franču mākslinieka Fransisa Pikabijas (1879–1953) pašreizējā retrospekcija Parīzes pilsētas modernās mākslas muzejā ir pārsteidzoša un savā daudzveidībā pat mulsinoša. Liela ir ne vien pašu eksponātu dažādība: gleznas, zīmējumi, grāmatas, kinematogrāfija, visādi arhivāri un personīgi dokumenti, – bet arī, ja tā var teikt, Pikabijas internā daudzpusība. Viņa daiļrade, īpaši glezniecība, ir ļoti neviendabīga – kā jau īsts modernists, Pikabija pievērsies te dadaismam, te kubismam, te figurālismam, te abstrakcionismam (pats mākslinieks gan kategoriski noliedza piederību jebkādam “ismam” un par savu vienīgo moto pasludināja absolūtu radošo brīvību). Šī retrospekcija ir pirmā globālā Pikabijas darbu konfrontācija. Retrospekcija 1976. gadā (Parīze, Grand Palais) apzināti izcēla viņa dadaiskās kompozīcijas. Pārējo periodu gleznas – atkal “atcirstas” no kopīgā Pikabijas darbu klāsta – tika nopietni prezentētas vairākus gadus vēlāk. Patlaban attieksme pret šo pretrunīgo mākslinieku mainās. Pasauli pārņem vai īsts Pikabijas vilnis, un viņš tiek pasludināts par (kārtējo) modernisma tēvu un abstraktās mākslas patriarhu. Tieši tālab, jādomā, Francijas galvaspilsētā ir organizēta vērienīgā izstāde, kuras darbietilpīgais sagatavošanas process, jāatzīst, nebija no vieglajiem. Pikabijas darbi ir izkliedēti pa visu pasauli. Turklāt tie atrodas gan privātajās, gan institucionālajās kolekcijās, tādēļ šī retrospekcija nebūtu bijusi iespējama bez daudzu privātpersonu (to skaitā anonīmu) un mākslas muzeju (Londonas Tate Gallery, Ņujorkas Guggenheim Museum, Venēcijas Peggy Guggenheim Collection, Jēlas universitātes Gertrude Stein Collection, Vašingtonas National Gallery, Sentetjēnas Musēe d’Art moderne, Parīzes Musēe National d’Art moderne utt..) palīdzības, kuras rezultātā beidzot ir iespējams vienkopus aplūkot visu Pikabijas mākslu un tādējādi daudzmaz objektīvi izvērtēt mākslinieka radošā darba kopainu.
 
DIŠĀNA PRĒMIJA KOLEKCIONĀRU SPĒKA APLIECINĀJUMS
Ginta Vilsone
Bernārs Frīze Čeņs Džeņs Vans Du Valērija Žuva Anrī Sala Dominika Gonsalesa-Ferstera