Ventspils muzejs un Digitālā darbnīca ar Ventspils muzeja digitālo
ekspozīciju piedalījās Starptautiskajā muzeju un kultūras mantojuma
audiovizuālajā festivālā F@imp.2002 Sanpaulu, Brazīlijā. Šis projekts
viņiem 2001. gadā atnesa Latvijas Kultūras fonda Spīdolas balvu un
Latvijas Mākslinieku savienības Gada balvu. 2002. gada nogalē Digitālā
darbnīca projekta izstrādes stadijā demonstrēja arī Aleksandra Čaka
muzeja informatīvo disku – atraktīvu multimediju, kas tā lietotājam
ļauj pašam pēc savas izvēles iepazīties ar populārā dzejnieka dzīvi un
darbiem. Šķiet, šī vēl ne pārāk pie mums apgūtā joma – muzeja
informācijas digitālais pasniegums – sāk iegūt reālas aprises, turklāt
līmenī, ko atzīst Starptautiskā muzeju komiteja (ICOM) – vērienīgākais
šāda veida informācijas apkopotājs. Festivāla F@imp.2002
organizētāji konkursa kārtībā atlasīja gada labākos multimediju
produktus pasaulē, kas tika prezentēti festivāla laikā. Digitālās
darbnīcas sniegums piedalījās kā viens no 24 izvēlētiem projektiem
CD-Rom kategorijā (vēl darbi tika vērtēti audiovizuālā un web sites
sadaļās).
AVICOM (viena no 24 ICOM starptautiskajām komitejām, kas
nodarbojas ar audiovizualitātes, skaņas un attēla jaunajām tehnoloģijām
muzejos) prezidents Žans Mišels Imbērs festivāla kataloga ievadā
uzsver: ir nepareizi uzskatīt, ka jaunās attēla un skaņas tehnoloģijas
paliek ieslēgtas tikai muzejā, tās patiesībā rada daudzus "virtuālus
muzejus", kurus atbalsta visi laikmetīgie multimediālie līdzekļi no TV
līdz datoram, no audio CD līdz DVD. Un tieši tādēļ AVICOM rīko šādu
ikgadēju festivālu, kas katru reizi notiek citā vietā. Festivāla mērķis
ir ne tikai veicināt audiovizuālo, jauno attēlu un skaņu tehnoloģiju
attīstību, bet arī informēt par to, padarīt laikmetīgās tehnoloģijas
mazāk noslēpumainas kolēģiem, kuru muzeji nav ar tām tik bagāti
apveltīti (F@imp.98 notika Vagadugu, Burkinafaso), lai veicinātu šo
tehnoloģiju parādīšanos muzejos. Īpaši mazajiem muzejiem tas palīdz
"atsvaidzināt" attiecības ar publiku. Svarīgas ir arī muzeju
attiecības ar TV.
Festivāla programmas pārskats rāda intriģējošu ainu. Lūk, audiovizuālie
piedāvājumi: Sidnejas 2002. gada biennāles mākslinieki; Bernds un Hilla
Beheri; fotogrāfi Hirosi Sugimoto, Nena Goldina; vizuāls ceļojums Jana
Vermēra darbos, pētot viņa tehnikas noslēpumus, lai izzinātu, kas ir
tas, "kas Vermēru padarījis par Vermēru". CD-Rom kategorijā Ventspils
muzejs ierindojies starp Žannas d'Arkas muzeju, Somijas Porvo pilsētas
muzeja viduslaiku animētajiem tipāžiem, singapūriešu un taivāniešu
pamācībām par to, kā izprast ķīniešu glezniecību un tās galvenos
darbarīkus, starp īsu ceļvedi cauri mūsdienu Vācijas vēsturei Bonnas
muzejā, virtuālajām durvīm uz Žana Dibifē visdažādāko radošo izpausmju
pasauli, iespēju personiski atklāt Voltēra dzīvi, darbus, idejas,
attiecības un vietas, kur viņš mīlēja uzturēties, kā arī leģendārā
modes mākslinieka Īva Senlorāna 40 radošā darba gadiem utt. Bet web
sites prezentācijas lepojas ar tādiem vārdiem kā Luvra, Ķīnas māksla un
kultūra mongoļu kundzības laikā, Kanādas Civilizācijas muzejs, Eiropas
mītu un leģendu interneta programma (Somija), Francijas vēsture attēlos
utt.
Mākslinieks Jānis Mitrēvics, kas devās uz Sanpaulu kā Digitālās
darbnīcas pārstāvis, apgalvo, ka "medaļas mēs nedabūjām, bet uzsitām
sev uz pleca, jo redzētais pārliecināja, ka turpat vien esam, nebūt
neesam sliktāki.
Mūsu darbs – tā ir ekspozīcija muzejā, mēs to aizsūtījām DVD formātā,
tādēļ arī mūs ieskaitīja CD-Rom kategorijā. Muzeju mantojuma sfērā
pasaulē radīts ir ļoti maz, viss vēl ir tikai sākuma stadijā. Ventspils
ir tai pašā starta momentā savā attīstībā, kur Luvra. Viņiem tikai
apjomi ir lielāki. Un pašas lietas, ko rādīt, varbūt ir interesantākas.
CD-Rom kategorijā balvu dabūja "Īvs Senlorāns. 40 radoši gadi". Modes
vēsture. Ja iedomājas visu filmēto materiālu, kāds ir autoru rīcībā!...
Interesants un vizuāli efektīgs materiāls. Ķīniešiem tāpat – viss, kas
balstīts uz viņu tradicionālo kultūru, bija interesanti. Tehnisko
iespēju ziņā nekā jauna tur nebija, tas pats, ko mēs jau Ventspilī esam
izmantojuši. Ja runājam par spilgtākām personībām, kas ar šīm iespējām
strādā, interesants bija Senlorāna CD-Rom autors Aiše Farmans-Farmajans
(Ayshe Farman-Farmaian), kurš arī saņēma balvu. Tas bija viņa 1998.
gada darbs, un tagad viņš strādā pie virtuālās Parīzes un Monreālas.
Tie ir milzu apjomi.
Es pārbraucu ar pārliecību, ka man ir jānodarbojas ar izglītošanu.
Jāstāsta un jārāda viss, ko šai jomā var izdarīt. Tā ir joma, kas var
patikt vai nepatikt, bet tā eksistē, tai ir nākotne, un, ja pie tās
netiks strādāts, attīstība izpaliks. Un, kurš šeit iesācis ātrāk, tas
attīstās ģeometriskā progresijā. Darītāju, kas projektus var paveikt
augstā līmenī, mums netrūkst. Ir jāizglīto pasūtītājs. Finansējums ir
tikai trešajā vietā aiz labās domas un vēl šā tā cita. Finansējuma
trūkums nav attaisnojams – to iespējams dabūt dažādos veidos, ieskaitot
Eiropas kultūras programmas. Būtiski ir gribēt, lai šādi projekti būtu.”
|