“Virs publiskā sārta debess ir auksta” Fransiss Pikabija Ginta Vilsone Franču mākslinieka Fransisa Pikabijas (1879–1953) pašreizējā retrospekcija Parīzes pilsētas modernās mākslas muzejā ir pārsteidzoša un savā daudzveidībā pat mulsinoša. Liela ir ne vien pašu eksponātu dažādība: gleznas, zīmējumi, grāmatas, kinematogrāfija, visādi arhivāri un personīgi dokumenti, – bet arī, ja tā var teikt, Pikabijas internā daudzpusība. Viņa daiļrade, īpaši glezniecība, ir ļoti neviendabīga – kā jau īsts modernists, Pikabija pievērsies te dadaismam, te kubismam, te figurālismam, te abstrakcionismam (pats mākslinieks gan kategoriski noliedza piederību jebkādam “ismam” un par savu vienīgo moto pasludināja absolūtu radošo brīvību).
Šī retrospekcija ir pirmā globālā Pikabijas darbu konfrontācija. Retrospekcija 1976. gadā (Parīze, Grand Palais) apzināti izcēla viņa dadaiskās kompozīcijas. Pārējo periodu gleznas – atkal “atcirstas” no kopīgā Pikabijas darbu klāsta – tika nopietni prezentētas vairākus gadus vēlāk. Patlaban attieksme pret šo pretrunīgo mākslinieku mainās. Pasauli pārņem vai īsts Pikabijas vilnis, un viņš tiek pasludināts par (kārtējo) modernisma tēvu un abstraktās mākslas patriarhu. Tieši tālab, jādomā, Francijas galvaspilsētā ir organizēta vērienīgā izstāde, kuras darbietilpīgais sagatavošanas process, jāatzīst, nebija no vieglajiem. Pikabijas darbi ir izkliedēti pa visu pasauli. Turklāt tie atrodas gan privātajās, gan institucionālajās kolekcijās, tādēļ šī retrospekcija nebūtu bijusi iespējama bez daudzu privātpersonu (to skaitā anonīmu) un mākslas muzeju (Londonas Tate Gallery, Ņujorkas Guggenheim Museum, Venēcijas Peggy Guggenheim Collection, Jēlas universitātes Gertrude Stein Collection, Vašingtonas National Gallery, Sentetjēnas Musēe d’Art moderne, Parīzes Musēe National d’Art moderne utt..) palīdzības, kuras rezultātā beidzot ir iespējams vienkopus aplūkot visu Pikabijas mākslu un tādējādi daudzmaz objektīvi izvērtēt mākslinieka radošā darba kopainu.
|
|
AKROBĀTE. Privāta kolekcija
SVĒTĀ JAUNAVA.
ATRATA. 1929
ROTAĻĪGĀ ATRAITNE. 1921
|
| Izstādes izveidē kuratoriem Suzannai Pažē (Suzanne Pagē) un Žerāram
Odinē (Gērard Audinet) palīdzēja mākslinieku tandēms Pēters Fišli un
Dāvids Veiss (Peter Fischli & David Weiss); tās izkārtojums ir
hronoloģisks – šķiet, visloģiskākais pamatprincips, izstādot tik
haotiska mākslinieka kā Pikabija darbus.
Ekspozīciju aizsāk Pikabijas impresionistiskie darbi. Tas nav gluži
impresionisms, drīzāk tā imitācija, jo monotonie gleznojumi visbiežāk
nevis jutekliski dziļi tver mūžīgi mainīgās dabas impresijas, bet,
cītīgi atdarinot Alfreda Sisleja triepienu, bezpersoniski interpretē
jau sastindzinātās ainavu klišejas, pastkartītes (Pikabijam tas ir
visai raksturīgi – no pastkartītēm viņš aizgūst arī daudzu citu periodu
kompozīcijas). Tomēr mākslinieka laikabiedriem šīs gleznas patika, un
20. gadsimta sākumā tās tika daudz pirktas un slavinātas. Taču šis
periods neturpinājās ilgi. Pašā slavas zenītā, mūziķes un drīz vien arī
viņa pirmās sievas Gabrielas Bifē (Gabrielle Buffet) ietekmēts,
Pikabija pārtrauc atdarināt impresionismu un 1908. gada beigās (tiesa,
īslaicīgi pievēršoties arī puantilismam un visai shematiskam fovismam)
sāk interesēties ne vien par tolaik novatorisko kubismu, bet arī par
mūzikas un glezniecības saiknēm.
1912. gadā Pikabija sāk izstādīt kubismam formāli pieskaitāmus darbus,
kas būtībā tomēr “ortodoksālajam” kubismam diez ko vis neatbilst. Šajās
“orfiskajās”1 gleznās mākslinieks savieno ģeometriskās un organiskās
formas un, cenšoties atspoguļot, viņaprāt, nozīmīgus psihiskos
procesus, izmanto visai ironisku seksuālo simboliku, kuras nozīmi
dažkārt pastiprina no slavenās franču konversācijas vārdnīcas Petit
Larousse patapinātie darbu nosaukumi.
Gadu vēlāk Pikabija izstādās Armory Show (viņš tolaik bija vienīgais
dalībnieks no Eiropas, kurš bija pietiekami bagāts, lai personīgi
ierastos Ņujorkā) un, Amerikas metropoles mašinērijas sajūsmināts, rada
jau visai dadaiskus akvareļus, tos eksponējot fotogrāfa Alfreda
Štiglica galerijā “291”.
Taču tā īsti par dadaisma izpausmēm Pikabijas mākslā var runāt, sākot
ar 1915. gadu, kad mākslinieks, viņa jaunā domubiedra Marsela Dišāna
ideju apaugļots, kopē populārzinātniskos žurnālos publicētus tehniskos
zīmējumus, to “ekonomisko” sausumu papildinot ar sarkastiskiem, būtībā
ciniskiem uzrakstiem un darbu nosaukumiem, kas nivelē vīrieša un
sievietes attiecības līdz absolūti repetetīvai fizioloģisko orgānu
sadursmes mehānikai. Visticamāk, šī Pikabijas agresīvā mīlestības
parodija bija cieši saistīta ne vien ar tālaika smago sabiedrības
krīzi, bet arī ar mākslinieka personīgajām problēmām (Pikabiju bieži
nomāca depresijas lēkmes, un 1918. gadā viņš pat bija spiests meklēt
Šveices psihiatru palīdzību).
Vēl viena tipiska Pikabijas tālaika darbu tēma – “Bez mātes dzimusi
meitene” (Fille nēe sans mère). Šādi ir nosaukti vairāki viņa
1915.–1922. gada darbi, kā arī 1918. gadā publicētais dzejoļu krājums.
Grūti gan izprast, kāda īsti ir šajos darbos ietvertā jēga, tomēr
pieļauju, ka tā ir maskēta parafrāze par mākslinieka traģisko zaudējumu
bērnībā – mātes pāragro nāvi.
Taču vislielākais dadaisma un, jādomā, visas Pikabijas dzīves skandāls
bija viņa “Svētā Jaunava” (Sainte Vierge) – absolūts zaimu
rekords, jo grūti iedomāties, ka iespējama vēl lakoniskāka, bet tik
nepārprotama sakrilēģija.
Šajā zīmējumā it kā nekas nav attēlots. Vienkārši balta lapa un melns
nenoteiktas formas tintes traips (1920. gada martā publicētajā
Pikabijas izdotā žurnāla “391” divpadsmitajā numurā tam gan tika
pievienots Žorža Ribemona-Desēņa (Georges Ribemont-Dessaignes)
antireliģiskais teksts).
Šī darba interpretācija nav pat jāmin, jo interpretācija iespējama
tikai viena – Svētās Jaunavas deflorācija. Cits jautājums – kāpēc?
Kāpēc Pikabijam bija nepieciešamas šīs baznīcai naidīgās deklarācijas,
kas tik pārsteidzoši bieži piestrāvoja ne vien viņa plastisko, bet arī
literāro daiļradi (atgādināsim, ka Pikabija bija ne tikai
mākslinieks, bet arī dzejnieks un publicists). Piestrāvoja tik
intensīvi, ka, rakstot par Fransisa Pikabijas mākslu, nemaz nav
iespējams nerunāt par mākslinieka antireliģiskajām jūtām, kas patiesībā
bija daudz sarežģītākas, nekā pirmajā mirklī varētu likties. Dažkārt
viņš pilnīgi noliedza Dieva eksistenci (“Pāvests liek ticēt Dieva
esamībai, un muļķiem ar to pietiek”), bet citreiz, nenieka nerūpējoties
par savu runu koherenci, atzina, ka Dievs gan pastāv, bet ir absolūti
nespējīgs mums kaut nedaudz palīdzēt. Vēl citur, interpretējot 1. Mozus
grāmatas notikumus, Pikabija aizrautīgi prātuļo par Dieva un Ādama
eventuālo (incestuālo) homoseksualitāti vai arī – kā 1919. gadā
publicētajā “Dubultpasaulē” (Le Double Monde) – apvērš attiecības,
dievišķo cilvēkus un cilvēcisko Dieva darbību (“Dievs izgudroja
ierīces, / Cilvēks – ārstus. / Dievs izgudroja atražošanu,
/ Cilvēks – mīlu. / Virs publiskā sārta / Debess ir auksta”).
Tomēr būtu aplam visas šīs Pikabijas runas interpretēt tikai kā
savveida ateismu. Tas būtu pārāk vienkāršoti. Pikabija drīzāk ir kā
pazudis bērns, kas svaidās uz visām pusēm, bezspēkā noliedzot to, ko
visvairāk vēlētos. Zaimojot. Kliedzot saviem vecākiem acīs, ka tie viņu
nemīl, izmisīgi gaidīdams tikai vienu – kaut tiktu atspēkots.
Mūža nogalē radikāli mainījās arī Pikabijas glezniecība. Viņa pēdējie
darbi – vienkāršie un meditatīvi skaistie “Punkti” (Les Points), uz
pastoza, tumša, monohroma fona gleznotie gaismas apļi, – šķiet gluži
cita cilvēka gleznoti. Šo gleznu citādā noskaņa ir tik spēcīgi jūtama,
ka nav iespējams piekrist, manuprāt, absolūti nepamatotajam un pilnīgi
neadekvātajam oficiālās mākslas vēstures viedoklim, kas šīs gleznas
ietiepīgi raksturo kā Pikabijas pēdējo dadaisko "izgājienu". Tā ir
greiza un pat smieklīgi naiva interpretācija. Mūža beigās jau nekādas
spēles vairs nav. Dzīve nodzīvota, un nav jēgas sevi un citus mānīt.
To, ka šī tēze nav vienkārši subjektīva hipotēze, liecina kāds reti
publicēts Fransisa Pikabijas teksts, kas, zinot mākslinieka
“tradicionālās” sakrilēģijas un zobgalības, ir gaužām pārsteidzošs. Tas
negaidīti pasludina Kristu par viņa personīgo ideālu: “Redzat, man
patiktu cilvēks, kas nebūtu neviena iespaidots, kam nerūpētu ne
modernisms, ne kubisms, ne dadaisms, kas nebūtu ne sociālists, ne
komunists, ne arī to pretinieks. Cilvēks, kas pavisam vienkārši būtu
viņš pats.. Cilvēks, kas mūs aizvestu jaunā – mīlestības pasaulē, kurā
viduvējības nemaz nevēlas ieiet un kura atbaida “intelektuāļus”, kuri
baidās šķist smieklīgi.
Jēzus Kristus šo dzīvesveidu izgudroja jau sen; man tas patiktu daudz labāk par pašreizējo izšķaidīšanos.”2
Tomēr, kā jau teikts, līdz šādiem uzskatiem Pikabija nenonāca uzreiz,
vispirms viņš ilgi "ceļoja" starp abstrakciju un figurāciju, starp
ģeometriju un biomorfismu, starp oneirismu un reālismu. Viņš
kategoriski atteicās no piederības jebkādai skolai.
Citēsim dažas tipiskas Pikabijas tālaika deklarācijas: “Jābūt nomadam,
jāšķērso idejas, tāpat kā tiek šķērsotas zemes un pilsētas.” Vai arī:
"Ja tu gribi saglabāt tīras domas, tās jāmaina tāpat kā krekli.” Vai
vēl trakāk – “jebkura pārliecība ir slimība”. Dīvainā kārtā mūsdienu
mākslas kritika šo hameleonisko psihisko nestabilitāti, šo gandrīz vai
mūžu garo atteikšanos meklēt savu identitāti uzstājīgi pasludina par
apbrīnojamu brīvības garu, par “mūžīgu kustību” un “vitālu
izaicinājumu”.
Pikabija bija gluži tāds pats kā tipiskais mūsdienu cilvēks, kura
apziņā nepastāv ne pagātne, ne nākotne un kurš nemitīgi lokās mūžīgi
mainīgās aktualitātes gūzmā. Mūsu garīgais laikabiedrs Pikabija
“sašķērēja” savu dzīvi daudzos mazos posmos, nevis pamazām veidoja
savas dzīves līniju. Bet diez vai tas notika apzināti. Kā rakstīja viņa
draugs Marsels Dišāns, Pikabija vienkārši aizmirsa savas iepriekšējās
gleznas un tālab nereti gleznoja “no nulles”, īsti neatceroties, ko un
kā bija darījis agrāk. Tādējādi arī mākslas kritikas glorificētais
Pikabijas “mūžīgās inovācijas” gars man šķiet visai apšaubāms. Gribētos
piekrist Sārai Košranai (Sara Cochran), kas, analizējot mākslinieka
daiļradi, atzīst: “Vairāk nekā inovācijas griba šīs nepārtrauktās stila
izmaiņas pauž Pikabijas bailes no monotonuma dzīvē un mākslā un atklāj
viņa dziļo melanholiju, hedonisma pavadoni.”3
Bēgot no savām neatrisinātajām iekšējām problēmām, cilvēks – mūsdienās,
šķiet, vairāk nekā jebkad – meklē substitūtu. Un, pārdomājot Pikabijas
dzīvi un darbu, liekas, ka viņš tā arī nekad neatguvās no savas jau
minētās bērnības traumas – ar tuberkulozi slimās mātes agrīnās nāves
(kas izraisīja hroniskas psihiskās nedrošības un nestabilitātes
izjūtas). Tā saucamais inovācijas apustulis rīkojās absolūti triviāli.
Nevis meklēja sava nemitīgā nemiera cēloņus, bet vienkārši izmantoja
cilvēces visvienkāršākos substitūtus, kas šo nemieru varētu kaut
nedaudz pieklusināt. Darbaholisms un totāls morāles noliegums. Manta un
īpašums (Pikabija savas dzīves laikā nomainīja septiņus kuģus un 127
(!!!) automašīnas). Sievas un mīļākās. Dionīsiski svētki un
ekstravagantas parādes.
Fransiss Pikabija ne vien pats piedalījās dažādās lielākās vai mazākās
orģijās, bet arī tās profesionāli organizēja. Jādomā, Vidusjūras
magnātu izklaidēšana lieliski atbilda viņa temperamentam, ļaujot
apvienot vairākas darbības – gleznot dekorus, izklaidēt publiku, pašam
izklaidēties un turklāt vēl apsmiet šo snobisko vidi, kurai viņš pats
nenoliedzami piederēja (Pikabijas tēvs bija bagāts spāņu izcelsmes
aristokrāts, bet māte – franču “augstās” buržuāzijas atvase).
Pikabijas rīkotie galā sarīkojumi Kannu kazino un Madrides pilī
(“Trako galā”, “Robinsona galā”, “Palm Beach vakars” u.c.), kuru
dalībniekiem dažkārt jau iepriekš tika izsniegtas precīzas ģērbšanās un
veicamās darbības instrukcijas, destabilizēja visus sociālos kodus un
ignorēja viselementārākās cieņas normas. Tīri formāli Pikabijas
iecerētās klaunādes, iespējams, diez ko neatšķīrās no viņa dadaiskā
perioda provokācijām, vienīgi – šoreiz nebija nekāda sociālā riska.
Bezdarbības un garlaicības nomākto Kannu publiku šādi pasākumi
sajūsmināja, un diez vai kāds nojauta tajos mākslinieka dramatisko,
apokaliptisko dvēseles noskaņu atspulgu.
Tikpat iluzori kā šīs balles ir Pikabijas gleznotie “Monstri” – pirmajā
mirklī šķietami koši un karnevāliski tēli, kas, vērīgāk ieskatoties,
atklāj monotoni sastingušus, garīgi izolētus cilvēkus, kuri,
neiedrošinoties atzīt savu vientulību, cits citu psihiski iznīdē.
Otrā Pasaules kara laikā gleznotie “Plikņi” ir sentimentālu filmu
plakātiem līdzīgi darbi (gleznoti, izmantojot frivolos žurnālos Paris
Sex Appel, Vēnus, Lire à deux u.c. publicētās fotogrāfijas),
kuru distancēti seksuālajiem sieviešu tēliem nepiemīt ne cilvēcisks
šarms, ne emocionāls valdzinājums.
Tomēr šo sterilo darbu vidū gadās arī kāds patīkams pārsteigums – kā
nelielā, bet ļoti simpātiskā “Akrobāte” (Acrobate, 1949) vai “Teļa
pielūgšana” (L’adoration du veau, 1941–1942), kas Pikabijam neparastā
tonalitātē ataino milzīgu monstru, naudas varas alegoriju.
Šķiet, visvērtīgākais Pikabijas darbs ir tieši tas, ko mums diemžēl
nekad vairs neredzēt, proti, viņa un Žana Borlifa balets
Relâche (Ballets Suēdois pasūtījums, Erika Sati mūzika),
kura pirmizrāde notika 1924. gada 4. decembrī slavenajā
Champs-Elysēes teātrī. Pikabija ne vien iecerēja baleta scenāriju,
scenogrāfiju un tērpus, bet arī iestarpināja tajā paša un Renē Klēra
uzņemto filmu Entracte (kas projicēta arī Parīzes pilsētas modernās
mākslas muzeja retrospekcijā).
Spriežot pēc visa lasītā, Relâche bija nevis pašmērķīgi
provokatīvs, bet dziļi simbolisks darbs. Dejotāji izrādes sākumā
sēž skatītāju zālē un izrādes beigās tur arī atgriežas. Otrā cēliena
laikā publika tiek ilgi izgaismota. Dažkārt mūzika skan, bet
neviens nedejo. Citreiz tiek dejots pilnīgā klusumā. Un uz kādas
skatītājas galvas tiek uzlikts galvenās dejotājas ziedu kronis.
Pārdomājot Fransisa Pikabijas dzīvi vai pārlasot viņa šķietami
pašpārliecinātās, tomēr visbiežāk izteikti bērnišķās atziņas, gribas
skaļi kliegt un protestēt, vaicāt, kā nu tā cilvēks var domāt. Bet
citreiz es atceros kādu nesen lasītu patiesu stāstu. To, kā bērnībā
mazais Fransiss, kuram kādos svētkos bija uzdāvināti mazi svariņi,
mēģināja svērt gaisu tumsā un gaisu gaismā, cenšoties saprast, kas īsti
– tumsas gaiss vai gaismas gaiss – ir smagāks…
Mēs visi nākam no bērnības, vienīgi vēlāk to aizmirstam. Un kā tad uz bērnu, kas sver gaisu, var dusmoties…
|
| Atgriezties | |
|