Dominika Gonsalesa-Ferstera. TROPICAL MODERNITE. 1999
Dominika Gonsalesa-Ferstera. UNE CHAMBRE EN VILLE. 1996
Dominika Gonsalesa-Ferstera. CENTRAL. 2001
Čens Džeņs. PRECIPITOUS PARTURITION. 1999
Valērija Žuva. PASSANTS. 1998-2002
Anrī Sala. BYREK. 2002
Bernārs Frīze. VIBISI. 2001
Vans Du. LUXE POPULAIRE. 2001
|
Dzīvojot Latvijā, dažkārt šķiet, ka mākslas pasaule ir ļoti
norobežojusies. Darbojas gan mākslas kritiķi un izstāžu kuratori, gan,
protams, mākslinieki, bet liekas, ka paši mākslas darbi tā īsti
nevienam nav vajadzīgi. Ja nu vienīgi – lai dekorētu kādu banku, salonu
vai guļamistabu. Bet visur tā gluži nav. Un to, ka pasaulē pastāv arī
cita situācija, ka mākslas darbu kolekcionāri – turklāt laikmetīgās
mākslas kolekcionāri – var būt reāls spēks, kas jūtami ietekmē arī
pašas mākslas virzību, pierāda Dišāna prēmija.
Dišāna prēmija gan ir ļoti jauna, 2002. gadā tā tika piešķīrta tikai
otro reizi. Tomēr jau tagad tā ir ļoti nozīmīga prēmija, līdzvērtīga
slavenajām Tērnera balvai vai Hugo Boss prēmijai. Turklāt Dišāna
prēmijai kandidātus izvirza nevis mākslas pasaules profesionāļi, bet
kolekcionāri – kolekcionāru savienības ADIAF biedri (no izvēlētajiem
kandidātiem vēlāk starptautiska žūrija izvēlas vienu laureātu, taču arī
žūrijas komisijā ietilpst ne vien starptautiski pazīstami kritiķi un
kuratori, bet arī nozīmīgi mākslas darbu kolekcionāri).
Dišāna prēmijas laureāta balva nav niecīga. 35 000 eiro un divus
mēnešus gara ekspozīcija pašā Parīzes sirdī, Pompidū centrā. Tādējādi
garantēts liels skatītāju skaits, un starp šiem skatītājiem – arī
neskaitāmi laikmetīgās mākslas speciālisti, kuru viedoklis un atzinība
spēj nodrošināt mākslinieka pilntiesīgu apriti starptautiskā kontekstā.
Šāda tipa balvas ir arī valstiski ļoti nozīmīgas. Popularizējot
mākslinieka darbu, vienlaicīgi tiek popularizēta valsts
kultūrpolitika, parādīts, ka valsts nav viendienīte, ka tā domā
ne vien par esošā kultūras mantojuma aizsardzību, bet arī par savas
mākslas un sabiedrības nākotni. Un tieši šī progresīvā koncepcija –
aizstāvēt franču laikmetīgo mākslu (nevis vienkārši “tīrasinīgo” franču
kreāciju, bet jebkuras tautības starptautiski nozīmīgu Francijā
dzīvojošu mākslinieku darbu) – ir ADIAF Dišāna prēmijas politika.
To, ka šie vārdi nav tikai skaista teorija, liecina šīgada prēmijas
kandidātu saraksts. Proti – franču gleznotājs Bernārs Frīze (Bernard
Frize), ķīniešu instalāciju mākslinieki Čeņs Džeņs (Chen Zhen) un Vans
Du (Wang Du), franču fotogrāfe Valērija Žuva (Valērie Jouve), albāņu
videomākslinieks Anrī Sala un francūziete Dominika Gonsalesa-Ferstera
(Dominique Gonzalez-Foerster), kas arī kļuva par prēmijas jauno
laureāti.
1965. gadā dzimusī Dominika Gonsalesa-Ferstera ir multidisciplināra
māksliniece, kurai patīk "spēlēt" ar telpu. Sākotnēji viņa veidoja
“Istabas” (Chambres) – noslēgtas, “biogrāfiskas” telpas, kuras
“apdzīvoja” mēbeles, krāsa, skaņa un gaisma. 1996. gadā māksliniece
jūtami mainījās. Viņas “privātajās telpās” ienāca ārpasaule: jauni
žurnāli, laiku pa laikam zvanošs telefons, radio modinātāja zvans,
nelielā monitorā redzami urbāniski skati.
Tajā pašā gadā Gonsalesa-Ferstera pievērsās kinematogrāfijai. Pirmais
darbs “Skaistuma sala” (Ile de Beautē, 70’) jau iezīmēja viņas filmu
raksturīgākās iezīmes – lēnu ritmu un tādu kā tukšuma izjūtu.
Gonsalesas-Fersteras “Skaistuma sala”, kas tika uzņemta sadarbībā ar
Anžu Lekju (Ange Leccia), ir stāsts par vientulību. Tas ir vienpadsmit
gadu garumā filmēts ceļojums no Korsikas uz Japānu – no vienas salas uz
otru, no viena “ieslodzījuma” uz citu.
Savukārt mākslinieces 1999. gada filma Ipanema Thēories (90’) – atkal
filmēta ģeogrāfiski ļoti attālinātās vietās (Honkongā, Tokijā, Londonā,
Parīzē) – uzdod pavisam citu jautājumu: kur mēs atrodamies? Nevis kurā
valstī ir uzņemti filmas kadri, bet vai mēs redzam vizualizētas
personāža domas un izjūtas vai arī pašu personāža šķērsoto realitāti?
Gonsalesas-Fersteras jaunā Pompidū centrā patlaban skatāmā filma
“Eksotūrisms” (Exotourisme), šķiet, ir viņas nesen Dižonā rādītā darba
“Kosmodroms” (Cosmodrome) loģisks turpinājums. Kinematogrāfiska
(precīzāk – 3D animācija) abstraktā ainava. Kā pati māksliniece saka –
melanholiska zaudētās vai mākslīgās paradīzes kolonizācija.
Mākslinieces minētā planetārā kolonizācija nav jāsaprot burtiski. Tā ir
nevis agresija, bet meditatīva kosmosa vīzija. Attēls – telpa, kurā
vibrē un viļņojas skaņa un krāsa. Attēls – telpa, kas transformē
formas, atgādinot mūsu straujās ikdienas steigas absurditāti.
|