VISPASAULES NOVĒROŠANA – WORLD-INFORMATION.ORG IZSTĀDE AMSTERDAMĀ Rasa Šmite, E-LAB Kas rada informācijas saturu?
Kas to kontrolē?
Kas no tā gūst labumu?
Izstāde World-information.org, kas veltīta pasaules informācijas struktūru apzināšanai, tapusi mākslinieku, zinātnieku un tehniķu kopīgi veiktu pētījumu rezultātā. 2002. gada novembrī un decembrī apjomīgā izstāde un konference World Info Con notika Amsterdamā, bijušajā draudzes baznīcā Oude Kerk. |
|
ACOUSTIC SPACE LAB
ACOUSTIC SPACE LAB
TRUST-SYSTEM 22 ANECHOIC II - RADIO PHASE
WORLD PROCESSOR
WORLD PROCESSOR - KARTE AR SKĀBAJIEM LIETIEM
WORLD PROCESSOR - PASAULES MILITĀRO BUDŽETU KARTE
|
| "Informācija ir kā tīģeris – ja tā netiek savaldīta, tā tevi var
apēst," izstādes motivāciju vistrāpīgāk raksturo konferences
dalībnieks Kunda Diksits, žurnālists un mediju teorētiķis no Nepālas.
Izstādes iniciatori ir Publice Netbase/t0 no Vīnes. 2000. gadā izstāde
bija skatāma Briselē, vēlāk Vīnē, Minhenē, Helsinkos un Berlīnē. 2003.
gada martā un aprīlī tā dosies uz Balkāniem – Belgradu un Novi Sadu.
Lai iepazīstinātu auditoriju ar komunikāciju tehnoloģiju attīstību,
Amsterdamā bija izstādītas 32 informatīvas planšetes ar pētījumiem par
pasaules informācijas sistēmām. Eksponātu vidū bija gan vēsturiskas
nozīmes tehnoloģiju paraugi, gan vismodernākās mūsdienu novērošanas
sistēmas, kā arī digitālās mākslas projekti, instalācijas un
mākslinieku eksperimenti ar satelītiem un telekomunikācijām.
Īpaša uzmanība izstādē bija veltīta informācijas politikas jautājumiem
sakarā ar "paisuma vilni", kas pēc traģiskajiem 11. septembra
notikumiem veļas pār pasauli tādās formās kā jauni likumi drošības
uzlabošanai (ko katrs var izbaudīt, piemēram, lidostās), aizsardzības
budžeta pieaugums un pilnvaru palielināšana policijai un izmeklēšanas
valsts varas institūcijām.
"Novērošana ir kā valsts nervu sistēma" – tā atspoguļo bailes par
drošību, kas savukārt rada arvien spēcīgāku vēlmi kontrolēt visu un
visus. Šī vēlēšanās padara informācijas tehnoloģijas par globālu
novērošanas un kontroles sistēmu. Tas attiecas uz visām elektroniskajām
komunikācijām – gan uz internetu (kurā visam, ko jūs darāt, var izsekot
un kur jūsu saraksti var pārtvert un izlasīt), gan novērošanas kamerām
(kuras pat Latvijā bija uzstādītas kādā skolas meiteņu tualetē – vai
meiteņu drošībai?), gan uz mobilajiem telefoniem (pēc kuriem mobilo
telefonu kompānijas var noteikt jūsu atrašanās vietu).
Indivīda privātās dzīves telpas samazināšanās un tas, kas notiek ar
viņa/viņas civilo "brīvību", varas pasaulei šķiet maznozīmīgi.
Kā lai nodrošina līdzsvaru starp drošības un kontroles sistēmām?
Mūsdienu pasaules paranoju izstādē atspoguļoja viens no pēdējo gadu
aktīvākajiem subversīvās mākslas projektiem 0100101110101101.ORG
(turpmāk – 01.ORG). Viņi arī pazīstami kā autori tādām mediju akcijām
kā datorvīrusa biennale.py radīšana un izplatīšana par godu 49.
Venēcijas biennāles atklāšanai un slēgtās tīkla mākslas galerijas
hell.com mākslas darbu "nozagšana", lai tos padarītu pieejamus
interneta publikai no sava servera.
World-information.org izstādē 01.ORG piedalījās ar tīkla instalāciju
VOPOS_GPS no projektu sērijas Glasnostj, kas demonstrē ideju par
"atklātību" jeb "caurspīdību". Ar pirmo projektu no
"caurspīdības" sērijas – life_sharing – 01.ORG mākslinieku pāris savu
datora saturu padarīja pieejamu visiem potenciālajiem interneta
apmeklētājiem, kuri "nebaidās apmaldīties datu labirintā, kas
pārblīvēts ar projektu idejām, datubāzēm, arhīviem un personisko
saraksti". Glasnostj ir absolūta digitālā "caurspīdība" un pastāvīga
"pašnovērošanas" sistēma, kas atspoguļo informācijas laikmetā
saasinājušās pretrunas privātajā sfērā un mānijā kolekcionēt un arhivēt
personīgos datus. VOPOS_GPS interfeiss, izmantojot GPS (globālās
pozicionēšanas sistēmu), izstādes apmeklētājiem un auditorijai
nodrošina iespēju internetā izsekot līdzi visām 01.ORG pārvietošanās
trajektorijām urbānajā vidē.
(www.0100101110101101.org/home/vopos/)
Šis projekts aktualizē arī vēl otru šajā izstādē skarto jautājumu:
nesen gandrīz vienlaicīgi ES valstis un ASV pieņēma likumu par
intelektuālā īpašuma tiesībām, kas būtiski ierobežo intelektuālā
produkta brīvas izmantošanas iespējas un tādējādi apdraud arī brīvi
plūstošo informāciju, kas līdz šim tika uzskatīta par interneta
visraksturīgāko īpašību.
Savukārt Projekt Atol (Slovēnija) un Bureau d'ētudes & Ellipse
(Francija) projekts "EMM – elektronisko mediju monitorēšana" vēlas
ielauzties masu mediju pārraidītās informācijas plūsmā. Uz baznīcas
jumta tika uzmontētas antenas, kas no komunikāciju satelītiem uztvēra
tiešajā ēterā raidītos mediju signālus no visdažādākajām zemeslodes
pusēm. Šis projekts atklāja skatītājam to neredzamo mediju pārraides
daļu, kas nekad nenonāk līdz TV skatītājam. Tās galvenokārt ir ziņu
pārraides, kas satur daudz vairāk informācijas nekā vēlāk CNN
samontētie ziņu materiāli. Mākslinieks Marko Peļhans savu darbu komentē
šādi: "Es izveidoju tikai instalāciju ar tehnisko aprīkojumu, saturs
veidojas pats – no mediju pārraidītās informācijas elektromagnētiskajos
viļņos."
(makrolab.ljudmila.org/)
Otrs Projekt Atol darbs, kas bija redzams izstādē, Trust-system 22
atspoguļo taktisko mediju ideju, kurai ir sociāli stratēģisks mērķis,
šajā gadījumā – neatkarīgo mediju uzstādīšana vietās, kur tas ir
nepieciešams, bet dažādu politisku vai ekonomisku iemeslu dēļ nav
iespējams. Trust-system 22 ir neliels ātrgaitas bezpilotu gaisa
transportlīdzeklis, aprīkots ar satelītu un radio vadības sistēmu. Tajā
atradīsies FM raidītājs, uztvērējs un tamlīdzīgas iekārtas, un to varēs
izmantot kā mobilo mediju translācijas staciju. Pirmais lidojums
paredzēts 2005. gadā virs Balkānu debesīm – gan kontrolētajās, gan
brīvajās gaisa zonās.
Izstādē eksponēti arī vairāki militārās industrijas "gaisa kuģi".
Piemēram, CAMCOPTER ("Kamkopteris") – ar kamerām un pozicionēšanas
iekārtām aprīkots bezpilotu helikopters, ko ražoja 90. gados kājnieku
mīnu meklēšanai. To visbiežāk iegādājās ASV armijas humanitārās
atmīnēšanas programmas nolūkiem, bet tas ir aprīkots arī ar
visdaudzveidīgāko aparatūru gan civilām, gan policijas vajadzībām,
piemēram, robežkontrolei. Ievietojot spridzekļus un granātas, to var
izmantot arī kā ieroci militārās operācijās.
Mākslinieku grupa Kuda.org no Dienvidslāvijas izstādē demonstrēja
videokaseti ar nosaukumu Safe Distance, kas tikusi ierakstīta NATO
gaisa uzbrukumu laikā Dienvidslāvijai. Toreiz četras lidmašīnas
izlidoja no NATO bāzes Ramšteinā (Vācijā) ar mērķi iznīcināt vairākus
objektus Novi Sadas apkārtnē. Atpakaļceļā vienu lidmašīnu notrieca.
Netālu no tās vietas tika atrasta videokasete (Sony Super 8) ar
dokumentāciju, kas fiksē operācijas norises gaitu līdz pēdējam brīdim
pirms pilota katapultēšanās.
(www.kuda.org)
Vairāki mākslinieku darbi izstādē bija saistīti ar datu un informācijas
vizualizāciju. To faktiski varētu dēvēt par tādu kā jauna veida
kartogrāfiju, kas ne tikai atspoguļo zemeslodes ģeogrāfisko vai
politisko stāvokli, bet arī pētī dažādas krīzes zonas un vizualizē
citas globalizācijas sekas. Vācu izcelsmes amerikāņu mākslinieks Ingo
Ginters ir specializējies militāro satelītu informācijas izvērtēšanā un
interpretēšanā. No šīs slepenās informācijas viņš izveidojis globusu
kartes, kas ataino nozīmīgākos politiskos notikumus mūsdienās un to
sekas, piemēram: "Bēgļu straumes", "Kredīta riski
jaunattīstības valstīm", "Atomzemūdeņu pozīcijas pasaulē",
"Miermīlīgās valstis 80. gados", "Naudas ģeogrāfiskā karte",
"Mūžamežu pārpalikumu kartes", "Militāro budžetu pasaules kartes",
"Valstu teritorijas pēc iedzīvotāju skaita", "Kodolizmēģinājumu
karte 1945–2000", "Skābie lieti", "Černobiļas mākonis".
(www.worldprocessor.com)
Ar atsauci uz korporāciju dominējošo politiku biotehnoloģijas jomā
mākslinieku grupa no Amerikas Critical Art Ensemble projekta
"Molekulārā invāzija" ietvaros baznīcas telpās bija uzstādījuši lielu
siltumnīcu – ģenētiskās izpētes laboratoriju, kurā tika diedzēti gan
ģenētiski modificēti, gan nemodificēti augi.
(www.critical-art.net/)
Izstādē piedalījās arī RtMark – vieni no visaktīvākajiem subversīvo
akciju atbalstītājiem, kas ne tikai realizē savus projektus, bet
finansiāli atbalsta dažādas sabotāžas akcijas, kuras vērstas pret
korporāciju visvarenību.
(rtmark.com/)
E-LAB/RIXC no Rīgas piedalījās izstādē ar multimediālu
instalāciju RT-32: Acoustic Space Lab. Kaut arī izstāde ir par visas
pasaules tehnoloģiju attīstību, tomēr vienīgais objekts, kas pārstāvēja
bijušās padomju militārās rūpniecības "sasniegumus", bija Irbenes
radioteleskops RT-32, kas atrodas Latvijā. Taču tas ir īpašs ar saviem
gigantiskajiem izmēriem (šķīvja diametrs – 32 metri) un estētiku, kas
raksturīga šādiem pirmās paaudzes radioteleskopiem, kurus PSRS sāka
būvēt 50. gadu vidū. Pirmais šāda veida teleskops tika uzbūvēts Krimā,
un tam bija uzticēta godpilnā misija pavadīt pirmo padomju kosmonautu
Juriju Gagarinu viņa pirmajā kosmiskajā lidojumā.
Irbenes radioteleskops RT-32 tika uzbūvēts 70. gados, un to galvenokārt
izmantoja kā "potenciālā ienaidnieka" sarunu noklausīšanās antenu.
RT-32: Acoustic Space Lab ir multimediāls pētījums par Irbenes antenas
vēsturi – tās militāri slepeno pagātni un pārņemšanas grūtībām, kad
antena 1994. gadā, Krievijas armijai atstājot Baltijas valstis, gandrīz
tika iznīcināta.
Lai izpētītu antenas iespējas mākslinieciskai jaunradei un civilām
komunikācijām, 2001. gada vasarā RIXC organizēja starptautisku skaņu
mākslas simpoziju, kurā piedalījās ap 30 mākslinieku, radioamatieru un
mediju aktīvistu no visas pasaules. RT-32: Acoustic Space Lab
iepazīstina arī ar šī simpozija rezultātiem un mākslinieku veiktajiem
eksperimentiem. Simpozija dalībnieki izmantoja radioteleskopa šķīvi gan
akustiskajiem eksperimentiem, ierakstot apkārtnes skaņas ainavu, gan
komunikāciju satelītu skenēšanai un radioastronomiskajiem novērojumiem.
Kopā ar Ventspils Starptautiskā radioastronomijas centra (VIRAC)
zinātnieku Dmitriju Bezrukovu tika "novērota" Saule, Jupiters un
Venera, dati tika saglabāti, lai vēlāk tos interpretētu skaņas un datu
vizualizācijas programmās.
RT-32: Acoustic Space Lab DVD koncepciju izstrādājuši Raitis Šmits un
Rasa Šmite, vizuālās koncepcijas un video autors – Mārtiņš Ratniks,
skaņa – Clausthome, izmantoti arī Karla Bjoršmarka video un citu
simpozija dalībnieku tekstuālie, vizuālie un skaņas materiāli.
(acoustic.space.re-lab.net)
VIRAC direktors Edgars Bervalds, novērtējot mākslinieciskos
eksperimentus Irbenes radioteleskopā, atzina, ka antena vēl nekad nav
bijusi izmantota tik daudz un dažādos veidos. "Kaut gan šī antena
vispirmām kārtām ir domāta radioastronomijai, tomēr mākslinieki ir tie,
kuri var atklāt un piepildīt Universa bezgalīgās telpas, kas atrodas
viņpus zinātnes robežām."
Konrāds Bekers, World-information.org izstādes galvenais organizators,
komentējot mākslinieku interesi par militārajām tehnoloģijām, izstādes
koncepcijā pamato, ka "mākslinieki vienmēr ir bijuši to vidū, kuri
vieni no pirmajiem pievērsušies jaunu tehnoloģiju potenciāla izpētei,
lai meklētu iespējas izmantot šos jaunos medijus savā radošajā darbībā.
Nereti mediji – tādi kā, piemēram, elektroniskās informācijas
tehnoloģijas vai internets – ir radīti militāriem nolūkiem. Taču,
meklējot jaunas pašizteiksmes un komunikācijas formas, mākslinieki galu
galā adaptē šos medijus un padara tos pieejamus arī sabiedrības
apziņā."
Pēc demokrātisma tradīcijām māksla un kultūra nozīmē telpu brīvībai un
pašizteiksmei. Zina Keja (Zina Kaye), skaņu māksliniece no Sidnejas,
Acoustic Space Lab dalībniece, uzskata, ka "mēs esam kultūras
zinātnieki, jo pētām zinātnes izgudrojumus, lai tos izmantotu kultūras
vajadzībām".
Taču kā lai pārvar šaubas, vai dažreiz nenotiek arī otrādi – vai
mākslinieku eksperimenti nevar tikt izmantoti militārās zinātnes
vajadzībām?
2002. gada oktobrī notikušajā konferencē Bridges 2 Banff centrā Kanādā
ieklausījos kādas amerikāņu mākslinieces stāstījumā par mediju
mākslinieku jaunajām iespējām saņemt projektu finansējumu ASV
militiārās izpētes programmās. Amsterdamā, pārrunājot šos jaunumus,
Marko Peļhans, kas šobrīd strādā par pasniedzēju Kalifornijas
universitātē Santabarbarā, arī apstiprināja, ka ASV aizsardzības
dienesti pavisam nesen ir sākuši interesēties par mākslinieku darbību –
jo īpaši sadarbības tīklu veidošanā un komunikāciju tehnoloģiju radošā
izmantošanā. Izrādās, ka ASV varas pārstāvji vēlas izpētīt mākslinieku
izdzīvošanas mākslu, kas varētu kalpot par modeli kādā neparedzētā
krīzes situācijā. Kā mākslinieki, kam gandrīz nekad netiek dota nauda,
tomēr spēj izdzīvot?
Tas gan vairāk izklausās pēc fantastikas.
Bet, kā teica kanādiešu mākslinieks Marks Tuters, kas nesen viesojās
RIXC ar ievadlekcijām par jauno GPS tīklu, "iespējams, šis ir laiks,
kad mēs jau dzīvojam zinātniskajā fantastikā".
world-information.org
|
| Atgriezties | |
|