PārmaiŅu vĒji
Laikam tikai pāris reižu gadsimtā muzeja zāles ir piedzīvojušas tādu
tukšumu un brīvību kā 2005. gada ziemā, kad sakarā ar gaidāmo muzeja
simtgadi zālēs tika veikts kosmētiskais remonts, lai Latvijas mākslas
attīstības procesus raksturojošais kārtējais ekspozīcijas variants
skatītājiem tiktu piedāvāts vismaz uz atsvaidzinātām sienām. Droši vien
līdzīgs plašums valdīja Rīgas pilsētas jaunuzceltajā mākslas muzeja ēkā
arī pirms simt gadiem, kad tapa pati pirmā ekspozīcija. Pieļauju, ka
tukšuma un pamestības sajūta muzeja zālēs mājoja arī pēc Otrā pasaules
kara beigām, kad, kļūstot no pilsētas par valsts muzeju, radikāli tika
mainīta daudzu mākslas darbu piederība un atrašanās vieta. Visa
lieltirgotāja un Rīgas rātskunga Frīdriha Vilhelma Brederlo (1779–1862)
izveidotā glezniecības kolekcija (galvenokārt Nīderlandes 17. gs.
māksla), kā arī grieķu un romiešu tēlniecības kopiju kolekcija (kopijas
tika speciāli pasūtītas Vācijā, Augusta Gerbera firmā Ķelnē) pēc muzeja
pārprofilēšanas tika pārvesta uz Rīgas pili un pašlaik atrodas Ārzemju
mākslas muzeja īpašumā. Toties Valsts latviešu un krievu mākslas muzejā
(tāds bija jaunais muzeja nosaukums) izveidoja ekspozīciju, kurā
atbilstoši jaunajai politiskajai situācijai un ar to saistītām
pārmaiņām visās dzīves jomās pavisam citādi tika parādīta mākslas
attīstības gaita Latvijā – akcents vispirms tika likts uz ļoti ciešiem
latviešu un krievu kultūras sakariem... Protams, Latvijas valstiskās
neatkarības atjaunošana 1991. gadā skāra arī muzeja ekspozīciju. Tā
sauktajās muzeja zilajās zālēs kopš 1987. gada atradās latviešu padomju
mākslas ekspozīcija. 1991. gadā tā tika slēgta. Negatīva attieksme
saprotamu iemeslu dēļ tika pausta tikpat kā pret visu, kas bija radīts
padomju varas gados. Iespējams, arī tādēļ veselam periodam mākslas
vēsturē – laikam no 1945. līdz 1991. gadam – tika piešķirts gandrīz vai
nenozīmīga kultūras perioda statuss. Tam apliecinājums rodams arī
vidusskolām domātā Latvijas vēstures grāmatā, kur mākslai pēc 1945.
gada ir veltītas tikai divas lappuses!
ApmeklĒtājs – baudĪtājs
Zīmīgi, ka radikālas sociāli politiskās pārmaiņas ne vien Baltijā, bet
arī visā Eiropā sakrita ar ne mazāk būtiskiem jauninājumiem pasaules
muzeju praksē. Tieši 20. gs. 90. gados pasaules muzeju
“tekstualizācijas” process (kas ASV muzejos bija sācies jau 20. gs.
60.–70. gados) sasniedza patiesi globālus mērogus. Arī Valsts Mākslas
muzejā (VMM) neviena izstāde vai ekspozīcija vairs nebija iedomājama
vismaz bez nelielas anotācijas. Bez tam 90. gados “vidējais
statistiskais” muzeja apmeklētājs kļuva par prasīgu, aktīvu baudītāju
un patērētāju, kura aizvien pieaugošās prasības pēc izklaides un vietas
atraktivitātes apņēmās apmierināt ne vien paši mākslas darbi, bet arī
plašs tehniskais aprīkojums – audiogids, videofilmas, dators ar papildu
informāciju un pat speciālām virtuālām izstādēm vai ekspozīcijām muzeja
mājaslapā. Kafejnīca, grāmatu un suvenīru veikals, īpaša dažādām
sabiedrības interešu grupām veidota izglītības, koncertu un kino
programma cēla muzeja pievilcību apmeklētāju acīs. Domāju, ka pat tik
konspektīvs pārmaiņu uzskaitījums lieliski raksturo situāciju, kurā
atrodas pasaules muzeji.
Muzejs – vilinātājs
Muzejs – tā ir papildu tūristu piesaistes iespēja. Atgādināšu, ka 90.
gados visā pasaulē ir atvērti gandrīz 90 jauni mākslas muzeji. Muzeju
vajadzībām ne vien pielāgotas vecas fabrikas, noliktavas, ostu ēkas un
līdzīga rakstura tehniskas būves, bet arī uzceltas slavenu arhitektu
projektētas celtnes, kas nelielas pilsētas padara par kultūras
citadelēm. Laikam pats spilgtākais piemērs – Frenka Gērija projektētais
Gugeinheima muzejs Bilbao. Iespējams, ka šī muzeja panākumi un
ambīcijas ietekmēja arī Polijas lēmumu Mūsdienu mākslas muzeja
projektēšanai Varšavā piesaistīt tieši šo arhitektu (pašreiz gan
sarunas ir pārtrauktas Polijas puses finansiālo grūtību dēļ), jo tieši
Centrāleiropā un Austrumeiropā īpaši jūtams ne vien speciālu muzeja
ēku, bet pat jaunu, mūsdienīgu ekspozīciju trūkums, un tas vispirms
attiecināms uz 20. gs. mākslas ekspozīcijām.
Tomēr pat mums tuvos kaimiņos gaidāmas pozitīvas pārmaiņas. Tallinā
2005. gada decembrī tiks atvērta somu arhitekta Pekas Vapāvuori mākslas
muzeja vajadzībām projektētā ēka. Viļņā Lietuvas Mākslas muzeja rīcībā
nodota 20. gs. 70. gados uzceltā bijušā Revolūcijas muzeja ēka. Te –
muzeja filiālē Nacionālās mākslas galerijā – 2007. gadā pēc jauno
lietuviešu arhitektu Audrus Buča, Darjus Čaplinska un Gintara Kugiņa
projektētājiem rekonstrukcijas darbiem paredzēts atvērt 20. gs. mākslas
ekspozīciju. Zinot par norisēm kaimiņos, par nožēlu jāsaka, ka Valsts
Mākslas muzeja rekonstrukcija joprojām ir ļoti neskaidras un tālas
nākotnes jautājums. Bijušā pilsētas mākslas muzeja simtgade nekļuva par
Rīgas varasvīru “naudas izdošanas projektu Nr. 1”. Līdz ar to,
pateicoties kārtējam firmas “Re&Re” sponsorējumam, varēja veikt
vienīgi zāļu kosmētisko remontu, kas, starp citu, nebija darīts kopš
80. gadiem!
Postpadomiskā vienotĪba
Muzeja simtgades programmā jubilejas gadam ir paredzēta gan pārveidotas
un paplašinātas 18. gs.– 20. gs. pirmās puses ekspozīcijas iekārtošana
muzeja zālēs Krišjāņa Valdemāra ielā 10a, gan Latvijas 20. gs. otrās
puses mākslas ekspozīcijas izvietošana izstāžu zālē “Arsenāls” no 2005.
gada 16. septembra līdz 2006. gada jūlijam. Šīs ekspozīcijas veidošana
vispirms ir saistīta ar teorētiska rakstura problēmām, un galvenā no
tām – jaunākais mūsu mākslas vēstures periods joprojām netiek pētīts.
Ja nav radīta vismaz viena šī posma mākslas vēstures versija, kā
izveidot tam veltītu pastāvīgo ekspozīciju? Ar līdzīgiem jautājumiem
nācies saskarties arī citu valstu muzeju profesionāļiem. Lai apmainītos
domām par 20. gs. otrās puses mākslas ekspozīciju veidošanu, Valsts
Mākslas muzejs sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā 2005. gada 17. un 18.
februārī rīkoja starptautisku zinātnisko konferenci “20. gs. otrās
puses mākslas pastāvīgo ekspozīciju problēmas”, kurā piedalījās
Igaunijas, Latvijas, Lietuvas un Vācijas muzeju kuratori.
Kādēļ uzaicinājumu saņēma Vācijas speciālisti? Arī Vācijā no jauna tiek
veidotas 20. gs. mākslas ekspozīcijas. Atcerēsimies, ka no 1949. līdz
1989. gadam Eiropas kartē ne vien bija atrodamas divas Vācijas ar
pilnīgi pretējām politiskām sistēmām, bet pat vienas VDR apstākļos
pastāvēja kā oficiālās mākslas attīstība, tā arī neoficiālās mākslas
aktivitātes. Līdz ar to vācu kolēģu – Hamburger Bahnhoff Mūsdienu
mākslas muzeja direktora Eižena Blūmes (Eugen Blume) un Betānijas
Mākslinieku nama direktora Kristofa Tannerta (Christoph Tannert) –
līdzdalība konferencē bija ļoti pamatota. No Igaunijas konferencē
piedalījās Igaunijas Mākslas muzeja kuratori Eha Komisarova un Hanno
Soanss. Lietuvas Mākslas muzeja Nacionālās mākslas galerijas kuratore
Lolita Jablonskiene un Lietuvas Mākslas muzeja kuratore Elona Lubīte
iepazīstināja ar mūsu dienvidu kaimiņu pieredzi. 20. gs. otras puses
Latvijas mākslas ekspozīcijas projektu konferencē reprezentēja VMM
izstāžu kuratore Irēna Bužinska. Sandra Krastiņa informēja par Latvijas
Mākslinieku savienības muzeja pirmā darbības gada pieredzi.
EkspozĪcija – polifonisks skaŅdarbs
Muzejs un 20. gs. otrās puses mākslas vēsture. Izrādās, ka vienlaikus
iespējami pat vairāki tās interpretācijas varianti. Joprojām galvenā
atbildība jāuzņemas kuratoram, kas veic mākslas vēstures
“konceptualizāciju”. Nevienam nav saistoši veidot tradicionālas
ekspozīcijas, kur svarīgs ir vienīgi hronoloģiski stilistiskais mākslas
darbu izkārtojuma princips. Mūsdienu demokrātiskajā sabiedrībā, kur
vienlaikus iespējami pat diametrāli pretēji viedokļi par vieniem un
tiem pašiem procesiem un parādībām, arī mākslas ekspozīcijai jābūt kā
sarežģītam polifoniskam skaņdarbam, kurā skan gan galvenā tēma, gan
saklausāmas citas melodijas un intonācijas. Ja mākslinieks 20. gs. tik
konsekventi noārdījis robežas starp mākslu un dzīvi, publisko un
privāto, ideju un formu, vai muzeja ekspozīcijai kā vienam no mākslas
darba reprezentācijas veidiem arī nebūtu laiks atmest akadēmiski vecīgo
izskatu? Tomēr pastāv jautājums par “mākslu kā tādu” un kontekstu kā
mākslas darba objektīvāka vērtējuma sastāvdaļu. Ko tad būtu
nepieciešams parādīt ekspozīcijā – bezkaislīgu sabiedriski politiskās
situācijas ainu, ko dokumentē atbilstoši mākslas darbi, vai “tīru
mākslu”, kas ar savrupību, izolētību pastarpināti raksturo tai apkārt
notiekošos procesus?
Māksla un politika
Kristofs Tannerts, viens no izstādes “Maskava–Berlīne. 1950–2000”
kuratoriem, pievērsa uzmanību tam, cik sarežģīti un grūti nodalīt
mākslinieku un viņa paveikto no tiem sabiedriski politiskajiem
apstākļiem un konjunktūras, kam viņš pēc savas gribas vai spiediena
rezultātā bija spiests pakļauties. Īpaši problemātiska ir bijušo
mākslinieku – funkcionāru darbības izvērtēšana. Raksturīgi piemēri –
gleznotājs Villijs Zite (Willi Sitte), kurš bija VDR Mākslinieku
savienības priekšsēdētājs, un Bernards Heizigs (Bernard Heisig), kas
atradās Leipcigas Mākslas akadēmijas rektora postenī. Vai viņu mākslas
darbi būtu vērtējami un nošķirami no konteksta? Iespējams, ka panākt
objektivitāti traucē mūsu pašu emocionālā attieksme un personīgā
pieredze, par ko arī minēja vācu kurators.
Ka distance (ja ne attieksmē, tad vismaz atlasē un vērtējumā) ir
iespējama, liecināja otra vācu kolēģa – Eižena Blūmes – referāts. 2003.
gada vasarā Berlīnē, Neue Galerie zālēs, ar necerētiem panākumiem tika
sarīkota viņa kūrētā izstāde “Māksla VDR”. Izstādi trīs mēnešu laikā
apmeklēja 220 tūkstoši cilvēku. 2004.–2005. gada mijā šī pati izstāde
Bonnā piesaistīja 40 tūkstošu skatītāju uzmanību. Eižens Blūme ir
pārliecināts, ka mākslas darbs tomēr vērtējams un analizējams kā
savrups kopums. Viņš uzdeva ‘ jautājumu: vai mums šodien ir būtiski,
kādas politiskas partijas valdīja Francijā impresionistu laikos? Vai
tas ir svarīgi, aplūkojot Karavadžo gleznas? Mūs taču vispirms saista
pats mākslas darbs! Tāpēc arī paša veidotajai izstādei viņš atlasīja to
mākslinieku darbus, kuru daiļrade, neraugoties uz VDR izolētību un
Rietumu kultūras krasu noliegumu, deva iespēju parādīt 20. gs. vadošās
stilistiskās tendences un radošos meklējumus. Abi vācu kolēģi tomēr
uzsvēra, ka Vācijas 20. gs. mākslas vēsture ir jāraksta no jauna,
līdzās VFR iekļaujot arī labāko no VDR mākslinieku radītā. Abu vācu
valstu 20. gs. mākslas ekspozīcijas veidošana kādā no muzejiem ir vēl
tālākas nākotnes jautājums. Zināmā mērā uzkrāt šo pieredzi palīdz arī
lielas tematiskās izstādes.
Baltijas variants. VĒsture
Arī Baltijas valstīs 20. gs. mākslas ekspozīciju veidošanai ir sava
vēsture, par to liecina virkne izstāžu, kuras sarīkotas 90. gados un
21. gs. sākumā. Eha Komisarova 1999. gadā izveidoja 20. gs. Igaunijas
mākslas ekspozīciju, balstoties uz hronoloģisko principu un vienlaikus
grupējot mākslas darbus pēc joprojām populārā tēmu dalījuma. Latvijā
1997. gadā izstāžu zālē “Arsenāls” notika izstāde “Skarbais stils
Latvijas mākslā” (kuratore Valda Knāviņa), bet 2003. gadā –
“Abstrakcionisms Latvijas glezniecībā” (kuratore Natālija
Sujunšalijeva). 2002. gadā VMM bija iekārtota Latvijas Mākslinieku
savienības gleznu kolekcijas izstāde “Laikmeta liecinieki” (kuratores
Inese Baranovska un Sandra Krastiņa), parādot darbus, kas radīti laikā
no 50. gadu beigām līdz 80. gadu sākumam. Lietuvas Mūsdienu mākslas
centrā 1988. gadā bija redzama Ramintas Jurenaites veidotā izstāde
“Tautas mākslas tradīcijas 20. gs. Lietuvas mākslā”, bet 1997. gadā –
Elonas Lubītes apzinātā tēma “Klusais modernisms Lietuvā. 1962–1982”.
Šajā izstādē pirmo reizi tika reprezentēts vesels loks neoficiālās
mākslas aktivitāšu. Pilnīgi jauns aspekts, kas parādījās šajā izstādē,
– arī tolaik mākslas izstāde un mākslas darbs bija savveida aktīvas
komunikācijas forma. Nenoliedzami, ka šo daudzo izstāžu pieredze tiks
izmantota nākamo muzeju ekspozīciju veidošanā. Lolita Jablonskiene un
Elona Lubīte konferencē akcentēja, ka, neaizmirstot par vēsturisko
patiesību, tomēr ir svarīgi vispirms parādīt mākslinieciski labāko,
iekļaujot ekspozīcijā arī mākslas darbus, kuri padomju varas gados
dažādu iemeslu dēļ izstādēs netika parādīti. Lietuviešu kolēģes
aktualizēja jautājumu par oficiālās un neoficiālās mākslas attiecībām,
interpretāciju un reprezentāciju, taču vispirms ir nepieciešams radīt
teorētisku bāzi, veikt nesenās pagātnes padziļinātu analīzi, bet nereti
– pat apkopot datus, jo daudz informācijas tikai tagad ir plašāk
pieejama. Lietuvas Mākslas muzeja Nacionālās mākslas galerijas
koncepcija paredz fokusēt uzmanību uz modernisma lokālām izpausmēm un
laikmetīgās mākslas aktivitātēm, pretendējot uz mākslas centra statusu
kā Baltijā, tā arī Ziemeļeiropā. Atkārtoti tika diskutēts par
argumentētiem, skaidri un precīzi formulētiem mākslas darbu atlases
kritērijiem, kas joprojām ir svarīgi, turpinot darbu pie ekspozīcijas
koncepcijas izstrādes.
Baltijas variants. ŠodienA
Igaunijā 20. gs. mākslas ekspozīcijas veidošana jau ir pabeigta. Tā
muzeja jaunajā ēkā atradīsies otrā stāvā, kur glezniecībai atvēlēti
900, bet grafikai – 300 kvadrātmetri. Izstāžu zāles platība ir 850
kvadrātmetri. Ekspozīcijā īstenots hronoloģiski stilistiskais princips,
jo mūsu ziemeļu kaimiņu mākslā varam atrast sirreālisma, ģeometriskā
abstrakcionisma, minimālisma un konceptuālās mākslas tendences. Liela
vieta jaunajā Igaunijas Mākslas muzeja koncepcijā ierādīta
laikmetīgajai mākslai. Tas arī nav brīnums, jo par KUMU (Eesti
Kunstimuuseum) direktori pēc konkursa kļuvusi kādreizējā Sorosa
Mūsdienu mākslas centra direktore Sirje Helme. Vēl pirms muzeja
darbības sākuma tiek veidota izstāžu un projektu programma, ar kuras
koncepciju konferences dalībniekus iepazīstināja Hanno Soanss. No
Latvijas savas izstādes KUMU uzaicināti veidot Gints Gabrāns un Ojārs
Feldbergs.
Daži vārdi par gaidāmo Latvijas mākslas ekspozīciju “Arsenālā”.
Ekspozīcijai atlasīti 135 mākslinieku aptuveni 250 mākslas darbi.
Atlase veikta vienīgi no VMM kolekcijas. Ekspozīcijā ievērots
hornoloģiskais princips, grupējot darbus piecās nosacītās tematiskās
sadaļās, kuru nosaukumi aizgūti no konkrētiem mākslas darbiem, – “Pie
pārbrauktuves” (Vladimira Kozina glezna; 1945–50. gadu pirmā puse),
“Vīri nāk” (Edgara Iltnera glezna; 50. gadu otrā puse–60. gadu pirmā
puse), “Cilvēku zeme” (Ērikas Gulbes glezna; 60. gadu otrā
puse– 70. gadi), “Saules dūriens” (Birutas Delles glezna;
80. gadi) un “Durvis debesīs” (Ilmāra Blumberga kompozīcija; 90.
gadi–2004). Glezniecība ir galvenais mākslas veids, ar kura palīdzību
tiek raksturoti mākslas procesi Latvijā 20. gs. otrajā pusē. Virkne
radošo aktivitāšu (piemēram, pasūtījuma darbu izlase, videomākslas
kolekcija, Hardija Lediņa un Andra Grīnberga darbība) varētu tikt
parādīta atsevišķās nelielās izstādēs “Arsenāla” radošajā darbnīcā. Ir
izstrādātas ekspozīcijas koncepcijas pamatnostādnes, taču joprojām tiek
apspriesta tā vai cita mākslas darba klātbūtne ekspozīcijā.
Tukšas zāles. Plašums un brīvība. Neierasta sajūta, kas ir tik reta
muzeju zālēs. Man tā vispirms saistās ar izvēli un atbildību par to, ko
skatītāji te pēc pusgada ieraudzīs. Viens nu gan ir skaidrs: te
atradīsies arī uzraksti un anotācijas – pretēji tam, kā tas bija pirms
simt gadiem, kad uzrakstus aizstāja numuri, pēc kuriem mākslas darbu
varēja identificēt vācu, krievu un latviešu valodā izdotos katalogos.
Tolaik bija uzskats, ka uzraksts novērš uzmanību no paša mākslas darba.
Tagad ir pilnīgi pretēji: uzraksts uzmanību piesaista. To būs
pietiekami daudz jaunajās ekspozīcijās, ar kurām skatītāji varēs
iepazīties 2005. gada septembrī. |