a“Oskars”bez zeltījuma Mārtiņš Slišāns Kinoakadēmijas balva “Oskars” ir vecākais no pasaules kino balvu zīmoliem. To pārdod kā gada žilbinošāko kinozvaigžņu un sasniegumu parādi, ko redzēt nozīmē uz mirkli gozēties brīnumpatīkamajā slavas un panākumu saulītē. Pēdējos gados “Oskaru” šovs uzņēmis īpaši lielus apgriezienus – masīvā globalizācijas uzbrukuma un glamour1 industrijas pārliecinošā trieciena iespaidā vienā dienā šo notikumu vēro vairāk nekā miljardu liela auditorija, t.i. – sestā daļa pasaules iedzīvotāju. Bet vai “Oskaru” zelts ir tik spožs, kā to mālē? Vai šī pasākuma šķietamais prestižs neprasās pēc vārdiem, ko vienā no stāstiem lietojis Somersets Moems, aprakstot kādu sievieti: “Viņa atstāja uz mani tādu iespaidu, it kā viņai būtu vairāk baltu, lielu un līdzenu zobu, nekā tas ikdienā nepieciešams”? |
|
|
| Pirms 77 gadiem sapņu fabrikas cehu smagi (un ne tik smagi) strādājošie
biedri pirmo reizi sanāca kopā, lai uzgavilētu labākajiem no sava
vidus. Kopš 1929. gada gan kino, gan pasaules reālijās notikušas lielas
pārmaiņas, bet “liekulības tirgus” gaitās nopelnītie briljanti un
atstrādātie smaidi “Oskaru” pasniegšanas ceremonijā zaigo spožāk nekā
jebkad. Kas ir tas ceļš, kuru ejot nonāk līdz šai zālei un skatuvei?
Tāpat kā visā valstī, arī Kinoakadēmijā it kā valda patiesa
demokrātijas atmosfēra. Ja atceramies Seno Grieķiju, tad tas nozīmē
tautas valdīšanu.2 Šis progresīvais vergturu iekārtas ieviesums ar
modifikācijām darbojas arī “Oskaru” piešķiršanā. Patlaban Kinoakadēmijā
ir aptuveni 5800 balsstiesīgu biedru. “Oskaru” “vēlēšanas” notiek divās
kārtās: pirmajā kārtā katrs kino profesionālis balso par amata brāļiem
– šīs procedūras rezultātā ik gadu janvāra beigās mēs uzzinām piecus
pārstāvjus no katras nozares, kuri izvirzīti Kinoakadēmijas balvai.
Otrajā kārtā par visām kategorijām jau balso visi akadēmijas
balsstiesīgie biedri. Uzvar tas, kurš savācis visvairāk balsu.
Teorētiski – labākais.
Bet praksē vairāk nekā trīs ceturtdaļas no akadēmijas biedriem ir
pastāvīgi strādājoši cilvēki, kuriem bieži vien nav ne laika, ne
vēlēšanās iepazīties ar gada kino ražu, kur nu vēl īpaši izvērtēt
katras konkrētās jomas sasniegumus. Taču jābalso ir, tāpēc bieži vien
balsots tiek tikai par dažām filmām, kas redzētas. Līdz ar to
galaviedoklis, kas parādās uzvarētāju sarakstā un ko nākamajā dienā
apspriež liela daļa šīs pasaules iedzīvotāju, ir gana nekompetents. Bet
saceltajam furoram ar kino kvalitātes reālijām bieži vien ir attāls
sakars.
Turklāt pie šāda lietu stāvokļa balsojuma rezultātu bieži vien nosaka
atlikusī Kinoakadēmijas ceturtdaļa – bagātie Beverlihilzas pensionāri,
kuri aktīvajā kino procesā vairs nepiedalās. Viņiem pietiek laika
iepazīties ar potenciālajiem “Oskaru” kandidātiem, it īpaši tāpēc, ka
atsevišķas kompānijas izvērš plašas akcijas, piesūtot savu potenciālo
favorītu VHS kasetes vai DVD diskus uz balsotāju mājām. No šiem goda
eksemplāriem, kas speciāli marķēti for your consideration3, nereti top
pirātiskās filmu kopijas, kuras kā uguns prērijas zālē izplatās pa visu
pasauli, sasniedzot arī mūsmājas. Ar šo saukli tiek marķētas arī plašas
mārketinga un reklāmas kampaņas kino profesionālajos izdevumos. Par
minumu, kas līdzinās plikai sviestmaizei bez desas, šādās kampaņās tiek
uzskatīts 200 000 ASV dolāru. Neviena sevi cienoša Holivudas studija
tik tālu gan nepazemojas, tikai nabaga eiropieši bieži vien vairāk
nevar “izlikties”. Parasti šais kampaņās tiek algoti arī cilvēki, kuru
galvenais uzdevums ir izmantot visus iespējamos paņēmienus, lai
panāktu, ka Kinoakadēmijas biedri izpildītu savu elementāro pienākumu –
noskatītos piedāvāto filmu. Nemaz nerunājot par tādu “sīkumu”, ka vienā
no kārtām filma jānoskatās uz 35 mm kopijas kinoteātrī.
Tas, cik “efektīvi” “Oskaru” sistēma (ne)darbojas, apliecina vesela
rinda kinomīļu sastādīto sarakstu – tajos uzskaitītas nozīmīgas un
izcilas kino vēstures personības un filmas, kuras ne reizi nav tikušas
pie zeltītās statuetes, ko vidējais aritmētiskais “Oskaru” miljarda
auditorijas loceklis uzskata par kino sasniegumu mērauklu. Minēšu tikai
atsevišķus šais platuma grādos labāk pazīstamos vārdus – Mikelandželo
Antonioni, Akira Kurosava, Fransuā Trifo, Alfreds Hičkoks, Stenlijs
Kubriks, Mārtins Skorsēze, Orsons Veless. Arī Marčelo Mastrojāni un
Dērks Bogards (Viskonti aktieris) šo balvu nekad nav saņēmuši tāpat kā
Katrīna Denēva, Grēta Garbo un Līva Ulmane. Tomēr kliedzošākais piemērs
ir aktieris Pīters O’Tūls, kurš tika nominēts septiņas reizes, līdz
galu galā 2002. gadā viņam piešķīra goda “Oskaru”. To ik gadu piešķir
atsevišķa Kinoakadēmijas komisija, kas savu biedru (ne)prasmi novērtēt
amata brāļu talantu parasti paspēj nolīdzināt īsi pirms atsevišķu
izcilu kino personību nāves. Goda “Oskari” tikuši arī dažiem vīriem no
iepriekšminētā režisoru saraksta.
Runājot par zīmola kā sociovizuālās masu kultūras zīmi, arī “Oskars” ir
centrēts uz viena konkrēta vizuāla štampa iespiešanu patērētāju prātos.
Kailais vīrs, kas, stāvot uz filmu bundžas, piesedzies ar zobenu, ir
gana izteiksmīgs un reizē bezpersonisks, lai kalpotu par universāli
pavairotu simbolu, kura freidiskie motīvi jau “apsūkāti līdz kaulam”,
tomēr izmantoti nenoliedzami efektīgi.
“Oskaru” šova panākumi lielā mērā atkarīgi no tā, cik veiksmīgi savā
lomā iejuties vakara vadītājs. Gatavošanās sākas pusgadu iepriekš, bet
joki tiek rakstīti kā vingrinājums manipulatīvajā loģikā: ja uzvarēs
tas, tad teiksim to, bet, ja uzvarēs šis, tad teiksim šo. Amerikas
Kinoakadēmijas gada lielākā izrāde apstiprina arī postindustriālās
sabiedrības centrējumu uz informāciju kā galveno ieroci cīņā par vietu
zem saules un masu medijiem kā galvenajiem instrumentiem šai cīņā. Tā
ir cīņa par vietu cilvēka sirdī un līdz ar to arī līdzdalība viņa makā.
Telekompānijas “ABC” (kam pieder tiesības uz tiešraidi no “Oskaru” šova
Savienotajās Valstīs) reklāmas ievietošanas cena šai laikā sasniedz 500
000 ASV dolāru par 30 sekundēm.
Ņemsim vērā arī faktu, kas līdz Latvijas televīzijai vēl nav nonācis,
bet Rietumos ieguvis lielu auditoriju. Vismaz pusstundu pirms
šova, kas pats par sevi ilgst vairāk nekā trīsarpus stundas, “ABC”
raida viesu ierašanās skatus ar attiecīgiem komentāriem. Nav brīnums,
ka pirms pāris gadiem “Pepsi” uz pogas Britnijas Spīrsas vēdera apvidū
ievietoja savu logo. Savukārt tādi informācijas giganti kā CNN veido
speciālus raidījumus, kuros tiek komentētas zvaigžņu un zvaigznīšu
apģērba īpatnības. To, kādu līmeni šāda ekspozīcija sasniegusi,
apliecina kādā Rietumeiropas televīzijā vērota trīs stundas (!) gara
pārraide ar tipiskiem šī pasākuma vadītājiem. Pirmā ir formīga un
paprasta blondīne, kura gatava jebkurā mirklī paraut aiz rokas, uzsist
uz pleca un pieraut pie kameras jebkuru aktieri, režisoru, producentu,
kurš tobrīd dodas garām pa sarkano paklāju, paprasīt vienu jautājumu
un “izspļaut” atpakaļ uz paklāja. Otrs ir siekalains vīrs,
seksuālās minoritātes pārstāvis, kurš indīgi komentē tikko iztaujātajam
viesim mugurā esošās drēbes.
Šeit vietā piesaukt brīvās ekonomiskās apmaiņas pamatproblēmu, kam
piemīt arī izteikti morālētiska dimensija: vai pieprasījums pēc zīmola
veido arī paplašinātu tā piedāvājumu vai – vica versa4 – uzmācīgais
(šai gadījumā – audiovizuālās informācijas) vilnis cilvēka vērtību
piramīdā formē mākslīgi uzpūstas vajadzības un reizē piedāvā to iluzorā
apmierinājuma mehānismus?
Daži fakti. Divu mēnešu laikā no “Oskara” pretendentu saraksta
izziņošanas līdz balvas pasniegšanas ceremonijai sarkanā paklāja
zvaigznēm (t.i., visiem nominantiem un daudziem akadēmijas biedriem)
lielākie modes nami piesūta piedāvājumus pakām vien. It īpaši
sievietēm. Lielākā daļa tērpu un briljantu, ko Kinoakadēmijas balvas
pasniegšanas dienā redz nu jau miljards skatītāju, ir aizlienēti uz
atdošanu kā nabaga Paukštello ekrāna sievas dzeltenā jaciņa Streiča
filmā “Mans draugs nenopietns cilvēks”. Reti, bet ir modes nami, kas
atstāj kleitu kādai aktrisei kā dāvanu. Daudzas kinozvaigznes ir
konsekventi viena modes nama piekritējas, kā, piemēram, Džodija
Fostere, kas valkā tikai Armani darinājumus, bet par citām ik gadu
notiek cīņa.
Skaidrs, ka šādu bezmaksas reklāmu neviens negrib laist garām. Bet,
nedaudz iedziļinoties šīs parādības semiotiskajā, t.i., zīmju
tulkošanas, līmenī, saskatāma jauka vizuālās konverģences jeb divu
simbolu saplūšanas shēma. Cēzars un citi augsti kungi savu seju iekala
uz savas impērijas monētām, radot pirmatnējā zīmola paraugu ar
ekskluzivitātes piegaršu – viens zelta Cēzars duci mazvērtīgu monētiņu
vērts –, bet mūsdienu sabiedrībā to lielā mērā nomainījis
kinozvaigžņu kults un popkults. Paraugs gan palicis tas pats. Seja, kas
pārvērsta par zīmi, uzslāņojas un apstiprina citas zīmes statusu. Ja tu
lieto Chanel, tad būsi kā Nikola Kidmena, kuras matu lokai jāpiedod
“īpaša burvība” Nr. 5 reklāmai. Pārfrāzējot latviešu tautas parunu,
teikšu: zīmols zīmolu mazgā. Senie romieši, no kuru parunas atvasināta
mūsējā, gan izteicās tiešāk: asinus asinum fricat, t.i., ēzelis ēzeli
trin.
Piebilst, ka Amerikas Kinoakadēmijas balva ir arī politiski un
politkorekti angažēts pasākums, jau šķiet gandrīz bezgaumīgi, tomēr...
Fakts, ka Holivudai ir tieša saistība ar politiku, neaprobežojas ar to,
ka tagadējais Kalifornijas gubernators reiz uz ekrāna iznīdējis simtiem
ļaundaru, bet Ronalds Reigans bija aktieris. Šīs saites ir smalkākas –
tās parādās balsojumos par to vai citu filmu vai personību. 1940. gadā,
kad Čaplina attēlotā Hitlera pasaule “Lielajā diktatorā” nesaņēma ne
grama no “Oskaru” zelta, bet Amerika bija politiski neitrāla valsts,
tas bija ļoti skaidri saskatāms. Tagad, otrās tūkstošgades sākumā, kad
par galveno “būt vai nebūt” jautājumu pasaulē samilst reliģiskais
pretnostatījums, viena no gada topa lielfilmām, kas, “par nelaimi”,
uzņemta aramiešu valodā, vienkārši tiek amputēta no sacensības – tā ir
Mela Gibsona “Kristus ciešanas”.
Ne tikai politikas, bet arī politkorektuma nazis griež gana asi. Šīs
opozīcijas klasiskākais paraugs ir glancētā “Amerikāņu skaistuma”
traģēdija, kas triumfēja 1999. gada “Oskaru” ballē, no vienas
puses, un Latvijā mazpazīstamā filma “Laime”, kuras režisors Tods
Soloncs ir viens no labākajiem ASV neatkarīgā kino autoriem, no otras.
Idejiski abas filmas ir ļoti līdzīgas – tikai vienā sāpe tēlota kā
glīts, pavedinošas jaunavas augums, kas pārkaisīts ar rožlapiņām, bet
otrā tā ir asa un nemākslota. Pirmajā Kevina Speisija tiešais šarms
sauktin sauc pēc melodramatiskas katarses asarām, bet otrajā – mazāk
pazīstamu, taču lielisku aktieru ansamblis liek plaši atvērtām acīm
ieraudzīt emocionāli asas, pat šokējošas lietas, saucot tās īstajā
vārdā. Savdabīgs Solonca darba kvalitātes atzinums ir fakts, ka “Laime”
togad uzvarēja Sandensas filmu festivālā – Roberta Redforda kūrētajā
ASV nozīmīgākajā neatkarīgā kino pasākumā. Secinājums? Amerikas
Kinoakadēmijas balvai kā globālās zīmola kultūras paraugam nav izdevīgi
veidot psiholoģiski nekomfortablu produkta “auru” – vispārējā
marķēšanas kultūra virzīta uz zīmolu kā pozitīvās vērtības nesēju. Tas
drīkst būt diskutabls, bet vienmēr ar patīkamu pēcgaršu.
Raugoties no binārās opozīcijas centrs–province viedokļa, “Oskaru”
šovs, kā jebkurš pasaules zīmols, ir tipisks impērijas un reizē
globalizācijas paraugs. (Tā kā postmodernajā diskursā nerunā par
skaidri definētu paradigmu, bet pazīmēm, atsaukšos šeit uz tām.) Kā
izpaužas šī “Oskara” vēsts mūsu apziņā? Vienkārši – globālās
provinces, t.i., šīs planētas, pilsoņa apziņā tiecas iepotēt domu, ka
“Oskaru” šovs ir viens no centrālajiem gada notikumiem izklaides
biznesā. Centra mitoloģijai raksturīgs, ka tajā notiek viss
nozīmīgākais, aizraujošākais un svarīgākais. Starp vienkāršo provinces
pilsoņu klusajiem sapņiem vienmēr atrodas vieta sapnim par nokļūšanu
tur, kur starmeši krustojas, – centrā. Bet faktoloģiski un vēsturiski
centram ir raksturīga pazīme, ka tas aprij provinces resursus. Līdz ar
to provinces identitātei, kas pastāvīgi lūkojas uz centru, trūkst
vitalitātes. Tā ir identitāte, kas apliecinājumu savai vērtībai nevis
rod sevī, bet saņem no iedomātā centra. Šādā rakursā “Oskaru” zelts un
daudzi citi ikdienā lietojamie “prestižie” zīmoli ļoti bieži ir tikai
plāksteris provinciālai identitātei. Iespējams, arī manai.
1 Valdzinājums (angļu val.).
2 Sengrieķu val. demos – tauta, kratia – valdīšana.
3 Jūsu vērtējumam (angļu val.).
4 Pretēji (latīņu val.). |
| Atgriezties | |
|