Mīts, kas radīja zīmolu Ilze Martinsone |
|
|
| Lakoniskā vārdkopa “skandināvu dizains” iedarbina momentānu sviru
tikpat lakoniski nolasāmai, skaidrai asociācijai ar pārbaudītiem
kvalitātes standartiem. Tostarp minētā idioma kodē milzīgu, komplicētu
struktūru – mehānismu, kurā ciešā sazobē jau vairāk nekā piecdesmit
gadus attīstīta sociālisma ietvaros rotē izglītības bāze, ekonomika un
tirgus stratēģija, dažādu vienas valsts institūciju un starpvalstu
kooperācija un, visbeidzot, meistarīga un mērķtiecīga manipulācija, kas
šo idiomu ir radījusi.
Visa Skandināvija šogad atzīmē Dizaina gadu – vēl viens manipulācijas
paņēmiens, lai grandiozo mehānismu apgādātu ar papildu jaudu,
piedāvājot gan Skandināvijas valstu kopprojektus, gan katras valsts
individuālās programmas. Viens no starpvalstu projektiem ir vērienīga,
ceļojoša izstāde “Skandināvijas dizains viņpus mīta”, kas veltīta
nosacītai skandināvu dizaina piecdesmitgadei (forums aizsākās 2003.
gada nogalē Berlīnē, un tā noslēgums plānots 2006. gadā; Rīgā izstāde
skatāma Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā). Izstādi veido pēdējās
desmitgadēs veiktu skandināvu dizaina fenomenam veltītu akadēmisku
pētījumu bāze – un tā vēsta par paradigmu, tās radīšanu, robežām un
totēmiem, kas balsta dižo mītu. No vienas puses – pētījums tā vien
kārdina ar mīta atmaskojumu un, aicinoši virinot virtuves durvis,
tiecas nokratīt pieņēmumu stereotipos žņaugus, no otras – cementē tā
fundamentus, bīstoties zaudēt rūpīgā darbā izkarotos identitātes
simbolus.
Skandināvu dizaina jēdziens ir kļuvis par Ziemeļvalstu zīmolu un
funkcionālisma sinonīmu, taču procesam, kas ļāva šo māksliniecisko un
ekonomisko fenomenu radīt un noformēt, ir jaušami seni ģeopolitiski un
ideoloģiski pamati. Aicinājumi pēc Ziemeļvalstu kultūras vienotības un
pirmie starpvalstu sadarbības projekti attiecināmi jau uz 18. gadsimtu.
19. gs. otrajā pusē tika sarīkotas pirmās Ziemeļvalstu rūpniecības un
dekoratīvās mākslas izstādes, kuras reprezentēja daudzās amatnieku
savienības. Aktīvais nacionālā romantisma strāvojums tagad tiek
uzskatīts par skandināvu funkcionālisma un modernisma mākslinieciskās
vienības pamatu – tāpat kā ierobežotais iedzīvotāju daudzums un
nosacītā urbanizācija, sabiedrības salīdzinoši nelielās sociālās
diferences, attīstīts sociālais tīkls un garantijas (sabiedriskais
transports, skolas, slimnīcas u. c.). Dekoratīvās mākslas
“socializācija” cieši saistās ar Skandināvijas valstīs noteicošo
sociāldemokrātu politisko programmu – sociāldemokrātijas un
funkcionālisma arhitektūras tiešo saikni kā nepārprotamu uzsver arī
Latvijas arhitektūras vēsturnieki. Ziemeļvalstu savienību spēcināja
Otrais pasaules karš – 1952. gadā kā oficiāla starpvalstu sadarbības
institūcija tika nodibināta Ziemeļu padome, bet 1971. gadā – Ziemeļu
Ministru padome.
Ziemeļvalstu mērķtiecīgi organizētās dizaina aktivitātes ar kongresiem
un konferencēm visā Skandināvijā tūlīt pēc kara iedarbināja dizaina
promocijas procesu, un 20. gs. 50. gadu vidū skandināvu dizains ieradās
starptautiskajā telpā jau kā noformēta, homogēna vienība. Zīmola
“skandināvu dizains” radīšanas lauri gan tiek piedēvēti britu kritiķiem
– termins nekavējoties adaptējās iepriekš pieņemtā “Ziemeļu dizaina”
vietā. 20. gs. 50.–70. gadi Skandināvijas dizaina vēsturē simboliski
tiek mērīti zelta svarā, par izšķirošajām starptautiskajos panākumos
atzīmējot Milānas triennāles, kam sekoja skates visā pasaulē – Eiropā,
Amerikā, Austrālijā, Japānā. Tomēr tikai 60. gados dizains Skandināvijā
beidzot ieguva to industriālo vērienu, kas tradicionāli ar šo jēdzienu
asociējas. 80. gados skandināvu lakoniskā un funkcionālā dizaina krīze
bija nenovēršama – postmodernisma ideoloģijas agresīvā programma ar
sajūsmu plosīja tieši tās vērtības, kurās balstījās skandināvu dizaina
koncepts. Var atzīmēt, ka līdz šim vienīgā visu Skandināvijas un
Baltijas valstu dizaina kopīgā izstāde “No sapņiem līdz realitātei”
notika 1990. gadā, – politiskās situācijas radītās ekonomiskās krīzes
apstākļos Baltijas mākslinieki izstādē pārstāvēja “sapņu” daļu,
tradicionāli piedāvājot skatei tikai oriģinālus mākslas darbus. Lai gan
90. gadi Skandināvijā saistās ar ekonomisko krīzi, tomēr tie tiek
uzskatīti par skandināvu dizaina renesanses laiku. Kopš 90. gadu beigām
ir pieaugusi dizaina sociālā loma publiskajā telpā pašu skandināvu
dzīvē. Šobrīd skandināvu dizaina attīstītā sistēma aptver visus
virzienus – no unikāliem mākslas darbiem līdz vērienīgām industriālām
jaudām, nosedzot visus starpposmus (viena dizainera uzņēmumus,
mazsēriju produkciju u.c.), izglītību, izpētes un attīstības
stratēģiju, tehnoloģiju programmas un to akumulāciju dažādās nozarēs
(piemēram, medicīnā u. c.), menedžmentu un tirgzinību utt.
Skandināvu dizains joprojām ir starptautiska, plaša patēriņa firmas
zīme un tostarp noteikta ģeogrāfiska reģiona kultūras fenomens, vides
kvalitātes faktors un vitāla sabiedrības dzīves daļa. Apbrīnas vērta ir
Skandināvijas valstu kooperācija, radot identitātes sistēmu un mītu, ko
grezno neskaitāmas, pasaulē pielūgtas dizaina ikonas. Ciktāl
globalizācija šodien apdraud skandināvu dizaina mītu un identitāti?
Jautāju izstādes kuratoram – Oslo dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja
galvenajam kuratoram Dr. phil. Vidaram Halēnam (Widar Halēn):
Skandināvijas valstis ir slavenas ar kooperācijas spēju, noteikta mērķa
sasniegšanai sekmīgi sadarbojas gan atsevišķās vienas valsts
institūcijas, gan valstis savā starpā. Vai jūs varētu īsi raksturot šīs
izstādes tapšanu, konceptu un nosacījumus (izstādes idejas autorus,
darbu atlases principus u. c.)?
Iniciatīva šīs izstādes sarīkošanai nāca no Ziemeļu Ministru padomes,
kas uzaicināja vairākus autorus iesniegt priekšlikumus izstādes
koncepcijai. Tika izraudzīts mans piedāvājums, jo tas nedalīja
ekspozīciju atsevišķās valstīs, ekspozīcija drīzāk dalījās tēmās.
Izstādes sadalījums atsevišķu valstu ekspozīcijās varētu veicināt vēlmi
pēc hierarhijas un nevajadzīgu sacensību – šoreiz mēs vēlējāmies
palūkoties uz Ziemeļu savienību kā vienotu veselumu. Mans iedvesmas
avots izstādes idejai bija itāļu dizaina filozofs Italo Kalvīno (Italo
Calvino) un viņa nākamās tūkstošgades seši postulāti (vieglums, ātrums,
precizitāte, redzamība, daudzveidība, saskaņa – I.M.). Es izlēmu, ka
izstādes galveno daļu – laikmetīgo dizainu – varētu organizēt pēc šiem
principiem. Vēl bija vajadzīga izstādes ievaddaļa, kas vēstītu par
skandināvu dizaina pirmsākumiem 20. gs. 50.–60. gados, un fināls – es
izšķīros fokusēt problēmu uz stereotipiem un klišejām, kas ir
iespaidojuši daudzus mūsdienu dizainerus. Mums bija divas darba grupas
– viena, kas strādāja pie izstādes koncepcijas, un otra, kas veica
konkrēto darbu atlasi. Katru valsti pārstāvēja plašs speciālistu loks,
kas primāri izvēlējās izstādes objektus, pēc tam es veicu atsevišķas
korekcijas, lai pielāgotu piedāvājumu izstādes konceptam. Mēs
vēlējāmies, lai katra valsts tiktu pārstāvēta iespējami līdzvērtīgi,
taču nenoliedzami – uzsvars ir likts uz Somiju, Zviedriju un Dāniju, jo
Īslandē un Norvēģijā ražošana nav tik attīstīta. ‘
Jēdziens “skandināvu dizains” tika radīts kā zīmols mērķtiecīgu pūliņu
rezultātā, un tāds tas ir bijis piecdesmit gadus. Izstāde tiecas
noraidīt populāros pieņēmumus, kas ierobežo izpratni par skandināvu
dizainu. Vai tādējādi nerodas iespēja, ka parādība, kas līdz šim
uztverta kā homogēna vienība, var izšķīst mūsdienu globalizācijas
procesos un reizē ar mītiskajiem pieņēmumiem var tikt zaudēts zīmols un
tātad identitāte starptautiskajā telpā?
Postmodernisma vilnis pārvērta mūsu vēsturi, mītus un pieņēmumus,
katrai valstij un reģionam ir savs skatījums uz šiem jautājumiem. Mums
nav jālikvidē ne mīti, ne klišejas – es pieņemu, ka tie ir tik spēcīgi,
ka pilnībā nekad nezudīs, bet tie ir jāpārskata un jāmaina, domājot par
to izcelsmi, pastāvēšanas nosacījumiem un nozīmi. Tieši to mēs esam
vēlējušies pateikt šajā izstādē, un to dara skandināvu mūsdienu
dizaineri savos “retro” piedāvājumos.
Piecdesmit gadu laikā populārākās klišejas, kas apzīmē skandināvu
dizainu, ir bijušas “dabisks”, “vienkāršs”,
“moderns”, “demokrātisks”, “lēts”. Vai mūsdienu
situācijā, kurā pasaule joprojām pārdzīvo milzīgas sociālekonomiskas
pārmaiņas, vispār ir iespējams izvirzīt kādu koncentrētu definīciju,
kas raksturotu pašreizējo skandināvu dizainu?
Jūsu minētās klišejas ir zaudējušas turpmāko lietderību – dizaina laukā
ir atrodams viss spektrs no minimālistiska līdz maksimālistiskam
piedāvājumam –, bet abās galējībās ir iespējams saskatīt skandināvu
dizaina zelta laikmeta ietekmi, tikai pārradītu pilnīgi jaunā un
mūsdienīgā valodā.
Globalizācija piedāvā jaunas tehnoloģijas un paver jaunas, nebijušas
iespējas, starp tām iespēju skandināvu dizaina ideju eksportam. Tostarp
tā apdraud jebkuru lokālu identitāti. Kādu jūs saredzat skandināvu
dizaina nākotni?
Lokālo identitāti ir ļoti grūti iznīcināt, un es uzskatu, ka tā vienmēr
pastāvēs, tomēr šodien mums ir daudzkārt lielāks impulsu un stilu
spektrs, kas identitāti padara neviennozīmīgu un aizraujošu. Atbilde uz
šo jautājumu vairs nav vienkārša, bet komplicēta – dažkārt pretrunīga,
dažkārt tverama ar humoru. Humora un ironijas klātbūtnei ir liela
nozīme – šādi tradīcijas var ieraudzīt pavisam citā gaismā, un es ceru,
ka šis process neapstāsies.
|
| Atgriezties | |
|