Valsts Mākslas muzejā (VMM) atrodas mākslinieka Gustava Kluča liela
darbu kolekcija. Tajā ir gandrīz 400 vienību: tušas, grafīta un ogles
zīmējumi, pasteļi un akvareļi, gleznas eļļas tehnikā, poligrāfiskā
dizaina un fotomontāžas paraugu oriģināli, fotogrāfijas. Šī kolekcija
rada visaptverošu un pilnīgu iespaidu par Kluča daiļrades diapazonu,
attīstības posmiem un radošajiem aspektiem. Tieši tā mākslinieka
mantojums tika parādīts arī plašā izstādē VMM Baltajā zālē 1998. gada
rudenī.
2005. gada rudenī Francijā notiks Latvijas kultūras sezona
“Pārsteidzošā Latvija”, kuras programmā iekļauta arī Gustava Kluča
darbu izstāde Strasbūras Modernās mākslas muzejā. Lai tai sagatavotos,
bija nepieciešama vairāku darbu restaurācija. Izstāde VMM Mazajā zālē,
kurai tika atlasīti 25 Gustava Kluča darbi (16 no Latvijas Kara muzeja
un deviņi no VMM kolekcijas), izgaismo šo procesu un veic priekšdarbus
lielajai skatei Strasbūrā. No iepriekšējās mākslinieka izstādes VMM ir
pagājuši tikai septiņi gadi, tādēļ šoreiz likās interesanti vērst
uzmanību vienīgi uz divām mākslinieka daiļrades tēmām. Tas ir Ļeņina
tēls, kura izveidei tieši Gustavam Klucim nenoliedzami piešķirama
vadošā loma, kā arī maz eksponētie zīmējumi no Latvijas Kara muzeja,
kas radīti pēdējā dzīves gadā – 1937. gada vasarā, lielās Pasaules
izstādes laikā uzturoties Parīzē. (Gustavs Klucis bija viens no PSRS
paviljona māksliniekiem noformētājiem un fotomontāžas stilā veidoja
centrālo panno paviljona galvenajā zālē.) Šī kolekcijas daļa rada citu
priekšstatu par politiski angažēto mākslinieku.
Gustavs Klucis mākslas vēsturē iegājis kā viens no fotomontāžas
pionieriem. Šīgada izstāde iepazīstināja ar fotomontāžas darbiem –
plakātu metiem, grāmatu ilustrācijām –, kas radīti no 1924. līdz 1927.
gadam. Kolekcija, kas atrodas VMM, dod iespēju ļoti daudzveidīgi un
niansēti parādīt mākslinieka darbu pie Ļeņina tēla un pārmaiņas šī tēla
interpretācijā. Unikāli fotomontāžas paraugi – astoņas ilustrācijas
Vladimira Majakovska poēmai “Vladimirs Iļjičs Ļeņins” (1925) – atrodas
gan VMM, gan Latvijas Kara muzeja fondos. Izstādē VMM viss ilustrāciju
cikls bija redzams vienkopus.
Nelielajā izstādē bija demonstrēta mākslinieka darbu izcila kolekcija –
“tipisks Klucis”, kura radītajās fotomontāžās skaidri nolasāma
konstruktīva uzbūve, ģeometrisks karkass, perfekti papildināts ar
detaļām, tekstu un krāsu laukumiem. 20. gs. 30. gados pieaugošā
ideoloģiskā spiediena rezultātā šie fotogrāfiju fragmenti – vizuālās
detaļas – kļuva pamācoši un didaktiski. Tieši 1924.–1927. gadā Gustavs
Klucis spēja vienotā kompozicionālā veselumā sakausēt dažādus rakursus,
skatpunktus no augšas lejup un no apakšas augšup. 30. gadu darbos
distance starp tiem ieguva hipertrofētus izmērus, jo Staļina kults
prasīja radīt citas attiecības starp vadoni, līderi un ierindas
partijas biedru. Arī laimīgā padomju tauta no atsevišķu indivīdu kopuma
kļuva par gandrīz bezgalīgu masu, taču Staļina tēls varētu būt pavisam
cita Gustava Kluča darbu izstādes tēma.
Kādēļ bija izstādīta daļa no mākslinieka Parīzē radītajiem akvareļiem
un zīmējumiem? Tas deva iespēju vienu motīvu parādīt vienkopus.
Piemēram, PSRS paviljona uzmetums zīmulī (Latvijas Kara muzeja fonds)
tika izstādīts kopā ar šī paša paviljona skatu pasteļa tehnikā (VMM
kolekcija). Šie darbi apliecināja mākslinieka meistarību strādāt arī
tradicionālās tehnikās. Un atkal Ļeņins! Kārtīgais ierindas komunists,
pat īslaicīgi uzturoties Parīzē, atrada iespēju apmeklēt Marijas Rozas
ielu, kurā atradās Ļeņina dzīvoklis, lai šo ielas daļu iemūžinātu
mākslas darbā.
Jau 1998. gadā, veidojot iepriekšējo Gustava Kluča darbu izstādi,
izjutu nepieciešamību ekspozīcijā iekļaut telpiskas kompozīcijas. Taču
paša mākslinieka radītais nav saglabājies. Telpiski objekti ir zināmi
vienīgi no fotogrāfijām “Sarkanajos albumos”. Veidot telpisku objektu
rekonstrukcijas vai kopijas dažādu iemeslu dēļ nebija iespējams.
Gustavs Klucis pats uzsvēris, cik liela nozīme radošajā procesā ir
eksperimentam. “Tiesības uz eksperimentu” – tā saucas viens no viņa 20.
gs. 30. gadu sākumā sarakstītajiem teorētiskajiem sacerējumiem. Tādēļ,
domājot par Francijā paredzētās izstādes koncepciju un balstoties uz
pieredzi, kas iegūta 1998. gadā, sadarbojoties ar Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskolas (RDMV) audzēkņiem, likās pamatoti to turpināt.
Audzēkņi savus kursadarbus veidoja, Gustava Kluča radošo ideju
inspirēti. Gustavs Klucis no 1924. līdz 1930. gadam taču pats strādāja
par pasniedzēju Koka un Dizaina nodaļās Maskavas Augstākajās
mākslinieciskajās darbnīcās (VHUTEMAS). Strasbūras muzeja direktors
sākotnēji skeptiski izturējās pret šo piedāvājumu, tad likās
ieinteresēts, taču tālākā reakcija, pareizāk sakot – tās trūkums
liecināja par attieksmi: Francijas izstādē var iztikt bez audzēkņu
darbiem. Izstādes telpisko objektu daļa VMM tika veidota kā pozitīvs
stimuls audzēkņu strādātgribai, ko saskatīju konstrukciju mazajos
modeļos. Sekoja vairāku mēnešu darbs, kura laikā 16 audzēkņi – Jānis
Aleksis, Jānis Andžāns, Ieva Berķe, Tatjana Davidova, Māris Drīksna,
Reinis Eikens, Andris Feders, Raimonda Ieleja, Mārtiņš Kaija, Ausma
Kalniņa, Artis Lejiņš, Sandra Madelāne, Tamāra Orjola, Oļegs Sidorenko,
Jānis Valdmanis, Sigita Ventniece – radīja dažāda mēroga un
sarežģītības telpiskas konstrukcijas, kas bija apskatāmas šajā izstādē.
Domāju, ka RDMV audzēkņu darbu klātbūtne Gustava Kluča izstādē
vērtējama kā izdevies eksperiments, ko apliecināja 2. un 3. kursa
audzēkņu prasme radoši apgūt konstruktīvisma proponētos telpiskās
konstrukcijas uzbūves pamatprincipus, uz kuriem balstoties vienkārša
ģeometriska kompozīcija tiek maksimāli izstrādāta no visiem iespējamiem
skatpunktiem un rakursiem, lai veidotu plakņu, līniju un formu
attiecībām bagātu, izteiksmīgu vizuālu struktūru. Tieši eksperiments un
konstruktīvisma ideju izpratne arī vieno audzēkņu un Gustava Kluča
darbus.
Atkārtot “tipisku Kluci” nav iespējams, grūti nosaukt arī kādu citu
mākslinieku, kas būtu radījis tik perfektu vizuālu matrici vadoša
darbinieka reprezentācijai mākslā, ko sekmīgi izmantoja Ļeņina
glorifikācijā 20. gados un tālāk attīstīja 30. gados – Staļina kulta
apstākļos. Varbūt tādēļ mākslinieks “savu vainu” par aktīvu politisko
nostāju izpērk arī pēc nāves, kļūdams par “Latvieti Nr.1”, izcilu
eksporta preci, kas nekļūdīgi nodrošina tik kāroto latviešu kultūras
pazīstamību pasaulē. Taisnības labad gan jāsaka, ka mēs joprojām
nevaram diktēt savus spēles noteikumus šīs preces eksportam un apjomam
vecajā labajā Eiropā, kura daudz labāk par mums zina, kādam “klucim” ir
tirgus preces vērtība. Strasbūrā iztiks ne vien bez audzēkņu
eksperimentiem, bet arī bez tradicionāli gleznotām Parīzes ainavām.
Vienīgi Ļeņins ir mūžīgi dzīvs – kā senos padomju laikos.
Klucis un citi latvieši
Vilnis Vējš
Ja ne skanīgais vārds – Gustavs Klucis, es diezin vai apmeklētu šo
izstādi un pilnīgi droši tā manī neizraisītu lielu sajūsmu. Pirmkārt,
nenoliedzot konstruktīvisma kā virziena lielo vēsturisko lomu, man būtu
grūti saskatīt, kā tas spēj ietekmēt šodienas aktuālās mākslas norises.
Tādēļ motivācija, kādēļ aplūkot izstādi, varētu būt drīzāk ziņkārība,
nu labi, zinātkāre, bet mazāk – inspirācijas un atklāsmju meklējumi.
Otrkārt, Kluča darbu tematika – Ļeņinam veltītie darbi un Parīzes
attēlojums – vairs nešķiet saistoši ne kā aktuālas tēmas un pat ne kā
retro (atcerēsimies, pēc perestroikas visus Eiropas tirdziņus
pārplūdināja suvenīri ar komunistisku simboliku). Protams, zināmu
pabaisu trīsu kaifu var dabūt, saskaroties ar komunisma “jaunību” aci
pret aci – bez skaidrojošiem pastarpinājumiem. Kā jau katra īsta
pārliecība, arī Kluča darbu patoss uzrunā un neļauj palikt gluži
vienaldzīgam. Man nav sevišķi tuva Majakovska daiļrade un tēls, tādēļ
ilustrācijas Majakovska poēmai “Vladimirs Iļjičs Ļeņins” neuzrunā arī
ar teksta fragmentiem. Tad jau vairāk drūmas enerģijas ir 1924. gada
darbā “Ļeņina nāve” – laiks ieviesis savas korekcijas, un, lai gan
autors visticamāk domājis gluži ko citu, šobrīd darbs izskatās pēc
drūma rekviēma nevis varonim, bet tirānam, kam nav atļauts pat zemē
atdusēties. Pavisam smieklīga izskatās ilustrācija bērnu grāmatai K
mirovomu oktjabrju (1924), lai gan formālo paņēmienu kopums, kā visos
Kluča darbos, attiecīgā virziena kritēriju ietvaros risināts
pārliecinoši.
Par Parīzes ainām un vienīgo izstādīto pašportretu vispār būtu grūti ko
teikt, ja nebūtu maģiskā paraksta “Klucis”. Lai gan darbus mazliet
iekrāso Parīzes ainavas izskaistināšana ar Veras Muhinas veidoto
skulptūru “Strādnieks un kolhozniece”, šiem veiklajiem, bet arī visai
saloniskajiem zīmējumiem un akvareļiem diez vai kāds riskētu ierādīt
paliekošu vietu pasaules mākslas vēsturē.
Tomēr ir vēl kāds vispārīgāks arguments, kas man īsti neļauj uzskatīt
izstādes ideoloģiju par aktuālu, drīzāk – tieši pretēju mūsdienīgām
tendencēm izpratnē par mākslu, tās lomu un saistību ar pasauli. Lai cik
iespaidīga būtu konstruktīvistu jūsma par saltām, ne ar ko
neattaisnotām konstrukcijām un pārliecība par to estētisko pašvērtību,
šajā gadsimtā tā liekas visai naiva, lai neteiktu – morāli bankrotējusi
koncepcija. Protams, tehnokrātiska domāšana ir pārņēmusi ļaužu prātus
vēl simtkārt lielākā apjomā, nekā tas bija Kluča laikos, bet tieši
tādēļ tā vairs neliekas pievilcīga, drīzāk atbaidoša vai vismaz
garlaicīga.
Tad kādēļ tomēr Gustava Kluča nelielā izstāde uzskatāma par lielu
notikumu Rīgas mākslas dzīvē? Atbilde ir viena – Klucis ir vairāk nekā
mākslinieks, tas ir starptautiski atpazīstams zīmols jeb, mārketinga
valodā runājot, brends (1991. gadā piedzīvojis vērienīgu prezentāciju
Kaselē un 1992. gadā – Ņujorkā, Maskavā un Pēterburgā; viņa darbi
atrodami daudzās prominentās kolekcijās, un arī Latvijas kultūras
sezonas Francijā ietvaros uz Strasbūru ceļos tieši Kluča darbu
izstāde). Kāpēc šis zīmols tik īpašs – nav grūti izskaidrot: katrs
mārketinga speciālists pateiks, ka zīmola virzīšanai nepieciešama
tirgus iespēja, un Kluča gadījumā tāda ir. Proti, 20. gs. pirmā puse ir
laiks, kad Krievija nepārprotami ir mākslas avangardā (baidos, ka
līdzvērtīgas iespējas tai nekad nav bijis) un Klucis kā viens no krievu
avangardistiem – suprematistiem, vēlāk konstruktīvistiem – reprezentē
ne vien pats sevi, bet visu šo krievu avangarda kustību. Citiem vārdiem
sakot, nekas līdzīgs nebūtu iespējams, ja mākslinieks pārstāvētu mazu
valstiņu ar rosīgu, bet ne pārāk satriecošu mākslas dzīvi. Jūs jau
noprotat – es runāju par Latviju.
Tieši no šāda viedokļa būtu jārevidē priekšstats par Gustavu Kluci kā
latviešu mākslinieku, lai cik glaimojošs mums tas liktos. Mūsu dienās
arvien mazāk tiek uzsvērta kādas personības etniskā piederība,
daudzviet un daudziem tas varētu šķist pat aizskaroši. Tāpat kā Vija
Celmiņa ir latviešu izcelsmes amerikāņu māksliniece (turklāt piespiedu
emigrācija tomēr ir kas cits nekā apzināta dzīvesvietas izvēle), tā
Gustavu Kluci labākajā gadījumā var saukt par latviešu izcelsmes krievu
mākslinieku. Cita lieta, ja viņa daiļradē varētu bez spekulācijām
norādīt uz kādu nepārprotamu saistību ar tālaika Latvijas mākslas
tradīcijām (tā, lai arī krievu mākslas skolu ietekmēta, vairāk skatījās
Rietumu virzienā) vai ja būtu zināmi fakti par Kluča saikni ar citiem
latviešu māksliniekiem vai ietekmi uz tiem. Taču, kā raksta Dace
Lamberga grāmatā “Klasiskais modernisms”, viņš “..nekad studiju biedru
atmiņās nav pieminēts”. Dēvēt Kluci par latviešu mākslinieku ir gandrīz
tikpat dīvaini kā par tādu saukt Rotko – kas tad nosaka mākslinieka
piederību? Vismazāk jau etniskā izcelsme. Arī ne ģeogrāfiskā. Viss
pārējais ir viņa paša un likteņa rokās.
Vienā ziņā gan apskatāmā izstāde bija svētīga – tajā bija redzams, kā
konstruktīvisma principi auglīgi izmantojami mākslas pedagoģijā.
Vairākās zālēs bija izstādīti Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas 2.
un 3. kursa audzēkņu darbi, kuros konstruktīvisma abstraktā valoda
acīmredzami izmantota kompozīcijas pasniegšanā. Bija arī pavisam labi
veidojumi – vai tā būtu nelietderīgā kinētiskā mašīna (Jānis Valdmanis)
vai Sandras Madelānes mēģinājums konstruktīvisma leksikā ieviest
modernus materiālus – digitālizdrukas, vai darbiņš, kas mani
iepriecināja: Mārtiņa Kaijas elegantais lietussarga turētājs. Re, kur
jēga konstruktīvismam mūsdienās!
|