1. Maskavas starptautiskā laikmetīgās mākslas biennāle
Pirms diviem gadiem Maskavā, klātesot pasaules mākslas scēnas
galvenajiem spēlētājiem, ieskaitot Frančesko Bonami un nu jau viņsaulē
aizgājušo Haraldu Scēmanu, tika pasludināts lielais projekts, proti –
Maskavas starptautiskās laikmetīgās mākslas biennāles organizēšana.
Krievijas Kultūras ministrija bija solījusi finansiālu atbalstu miljons
ASV dolāru apmērā, bet gudras galvas sprieda par to, kādai būt Maskavas
biennālei citu pasaules mākslas forumu kontekstā. 2005. gadā,
neraugoties uz iekšējām pretrunām un sarežģīto situāciju vietējā
mākslas sabiedrībā, kas vainagojās ar publisku skandālu – viena no
projekta idejiskajiem tēviem un dibinātājiem Viktora Miziano padzīšanu
no starptautiskās kuratoru komandas rindām –, šis ambiciozais projekts
ir īstenojies.
Savā manifestā kuratoru grupa – Jozefs Bakšteins (Joseph Backstein,
kurators koordinators), Daniels Birnbaums (Daniel Birnbaum), Jara
Bubnova (Iara Boubnova), Nikolā Burjo (Nicolas Bourriaud), Roza
Martinesa (Rosa Martinez), Hanss Ulrihs Obrists –, aprakstot Krievijas
laikmetīgas mākslas specifisko situāciju, norādīja uz “Maskavas ļoti
ātrās un radikālās transformācijas, pamanāmo komercializāciju un tomēr
joprojām dzīvo Krievijas impēriskās un revolucionārās vēstures
klātbūtni”.
Izstrādātais pamatprojekts, demonstrējot atšķirības citu pasaules
biennāļu kontekstā, uzsvēra tieši jaunu pasaules mākslinieku dalību
šajā mākslas forumā. Noteikts arī vecuma cenzs – tie ir
trīsdesmitgadnieki, turklāt tiem jāpārstāv iespējami plašāka
ģeogrāfija. Biennālē darbus bija izstādījuši vairāk nekā 40 dalībnieki
(autori un autoru grupas) no 22 pasaules valstīm. “Ir pārstāvēti visi
kontinenti” – izteicās organizatori. Viņi īpaši uzsvēra, ka pats šāda
pasākuma realizēšanās fakts, par spīti Krievijas politiskajām
pretrunām, liecina par valsts pozitīvu virzību. Bet 1. Maskavas
biennāles galvenais uzdevums ir panākt, lai būtu turpinājums. Starp
citu, kuratoru grupa jau paziņojusi par vēlēšanos un gatavību darboties
arī pie nākamās biennāles organizācijas.
Savstarpējās diskusijās viņi nākuši pie atziņas, ka “pasaulē eksistē
milzīgs pieprasījums pēc mākslas darba uztveres no pirmā skatiena”,
tālab par vienu no saviem uzdevumiem izvirzījuši šāda tipa darbu
iesaistīšanu projektā.
Norādot, ka tieši Maskava vēsturiski ir tā vieta Krievijā, kur utopijas
spēks bijis tik stiprs, ka ietekmējis ne tikai mākslu, bet arī vēstures
attīstību, kuratori uzskatīja, ka tēma “Cerības dialektika” (Dialectics
of Hope) biennālei ir pievilcīga – arī tādēļ, ka “šodienas māksla pēta
nevis utopiju, bet realitāti”.
Nosaukums “Cerības dialektika”, kas neizbēgami provocēja katra sevi
cienoša aktīva žurnālista spalvas asprātību, kā jau minēju, pulcēja
radošas personības un grupas no visiem kontinentiem. Bet pati “Cerības
dialektika” bija izpletusies vēsturiskas alūzijas provocējošā ēkā –
bijušajā Ļeņina muzejā Revolūcijas laukumā. Pieredzējušā laikmetīgās
mākslas kuratora un videomākslas uzticamā fana Jozefa Bakšteina
izvēli nevar uzskatīt par nejaušu. Maskava nudien ir pilsēta, kur locus
genius Ļeņina gars joprojām ir sajūtams, un mākslas mārketinga
lielmeistars nevarēja nerēķināties ar Rietumu kuratoru, kritiķu,
pasaules muzeju, lielo laikrakstu un žurnālu redaktoru tieksmi meklēt
un saskatīt klišejas, lai ērti tās ar laiku atrādītu publikai. To visu
viņi arī saņēma – bargu krievu ziemu, revolūcijas un NEP – jaunās
ekonomiskās politikas – rimeiku un mākslu bez cenzūras Sarkanajā
laukumā.
Kādreizējā muzeja ēka, kas pēdējos 11 gadus kalpojusi kā mākslas
noliktava, ar rēgaino pamestas telpas auru kļuva par ideālu fonu
laikmetīgajai mākslai. Bakšteins arī agrāk veiksmīgi izmantoja
eksotiskas vietas savu projektu īstenošanai, piemēram, slavenās Sandunu
pirtis vai cietuma telpas. Ļeņina tēls un vārds, līdzīgi kā tas ir ar
pašreizējo valdnieku Putinu, jau labu laiku Krievijas laikmetīgajiem
māksliniekiem ir brends un trends. Nav nejaušība, ka līdzās
nefunkcionējošiem eskalatoriem Ļeņina vārdā nosauktajā muzejā kā
pirmais darbs skatītāju sagaidīja skandalozo ekshibicionistu dueta
“Zilie deguni” (Blue Noses) videoprojekcijas, kas kā vienu no objektiem
rādīja Ļeņinu nemierīgi grozāmies zārkā un klepojam. Atļaušanos
demonstrēja arī austriešu grupa Gelatin, vienā no telpām uzbūvējot
milzīgu reāli funkcionējošu koka sirsniņmājiņu, kur izstādes
apmeklētāju kopējie “darba rezultāti” bija reāli saskatāmi pie muzeja
ārsienas. Savukārt vecā, pārmontētā dokumentālā fotogrāfijā (pēc
nostāsta atrasta muzeja izgāztuvē) rinda pie Mauzoleja nu pārtapusi par
rindu pie tualetes, bet komunistiskā režīma ietekme uzskatāmi cieš
sakāvi uz vecas pasaules kartes turpat līdzās.
Starptautiskā kuratoru komanda projektā iesaistīja vairākas pasaules
mākslas aktivitātēs pazīstamas personības – Džonu Boku (John Bock,
Vācija), Santjago Sjerru (Santiago Sierra, Spānija), Janu Fudunu (Yang
Fudong) un Cao Fei (Cao Fei, abi Ķīna), Tomasu Saraseno (Tomas
Saraceno, Argentīna / Itālija), Konstantīnu Lūzeru (Constantin Luser,
Austrija), Džeremiju Deleru (Jeremy Deller, Lielbritānija), Subodhu
Guptu (Subodh Gupta, Indija), Borisu Ašūru (Boris Achour, Francija) un
citus. Daudzi no darbiem veidoti konkrētai vietai, konkrētai biennāles
idejai un telpiskajai struktūrai. Šie autori nav ne iesācēji, kā tas
izskanēja Maskavas presē, ne arī “trešās šķiras” mākslas pārstāvji, bet
reāli un aktīvi laikmetīgās mākslas procesa līdzveidotāji, katras
nozīmīgas starptautiskas izstādes dalībnieki. Pamatprojekta darbus
vienoja izteikts sociālpolitisks diskurss un interese par tēmu –
terorisms un totalitārisms mūsdienu pasaulē. Vairums no tiem radīti
videomākslas un objektu formātā.
Krievija bija pārstāvēta ar sešiem projektiem. Kā jau teikts, bija
izvēlēti 21. gadsimta jaunie autori – “Zilie deguni”, “Zilā zupa” (Blue
Soup), Dāvids Ter-Oganjans, Aleksejs Kalima, Irina Korina, Rostans
Tavasijevs. Izstādes īpašo viesu un viņu darbu vidū jāmin Bila Vaiolas
projekts “Sasveicināšanās” (The Greeting, 1995), Kristiana Boltaņska
speciāli radīts projekts “Odesas spoki” (Fantoms of Odessa, 2005), Iļja
Kabakovs, kurš savā bijušajā darbnīcā reanimēja pirms 20 gadiem pirmo
reizi demonstrēto instalāciju “16 striķi”, un Izraēlas jaunā zvaigzne
Mihala Rovnere (Michal Rovner), kas iepriekšējā Venēcijas biennālē
Izraēlas nacionālajā paviljonā izraisīja sensāciju.
Kā tas nereti gadās, īpašo viesu – pasaules mākslas zvaigžņu –
programma daudzu acīs pārspēja iespaidus par pamatprojektu. Par to
daudz tika diskutēts presē, tomēr jāatceras, ka nereti līdzīgi tiek
vērtēti kuratoru projekti Venēcijas biennālē un arī documenta.
Kristiana Boltaņska divi darbi A. Ščuseva vārdā nosauktajā Arhitektūras
muzejā uzskatāmi par īpašu 20. gadsimta zvaigznes veiksmi.
Nerestaurētajā un apzināti neapkurinātajā muzeja ēkas pagalma daļā ar
nosaukumu “Drupas” apmēram četru stāvu augstumā, kā tas Boltaņskim
pieņemts, ar blāvām kailspuldzēm apgaismotajā ēkas iekšienē bija
izkārtoti vīriešu, sieviešu un bērnu valkāti mēteļi. Nelielā nišā –
Boltaņska no Parīzes atvests krievu patvāris, kas, kā vēsta leģenda, ir
līdzpaņemta ģimenes relikvija, vectētiņam bēgot no Odesas. Vārdos
aprakstīt šīs sajūtas nav vienkārši, bet katra individuālās atmiņas
spoki tika uzmodināti. Sētas zemākajā daļā bija izvietots cits
Boltaņska darbs – uz viņa nu jau slavenajiem “ekrāniem” tika
demonstrēti koncentrācijas nometņu ieslodzīto fotoportreti, kas, blāvas
kailspuldžu gaismas apspīdēti, ritmiski viļņojās ventilatoru saceltās
gaisa strāvas ietekmē.
Turpat pagalmā celtnieku koka vagoniņā, kas šajā kontekstā vedināja to
uztvert drīzāk kā pagaidu ķīmisko laboratoriju, bija izvietota Mihalas
Rovneres videoinstalācija. Petri kolbās tika demonstrēta dzīvības
autonoma maģiska pulsācija, kas atgādina DNS ķēdes vai asinsķermenīšu
ritmisku kustību mikroskopā, bet pēc brīža tapa skaidrs, ka “ornamenti”
tiek veidoti no cilvēku figūrām.
Rovneres vērienīgais jaunais videodarbs More. Order bija apskatāms
Maskavas Fotogrāfijas muzejā. Uz lieliem ekrāniem redzamā pulsējošā
biomasa fascinēja un pakļāva savai ietekmei ar neizskaidrojamu spēku.
Pūlim strukturējoties stingri ģeometriskās figūrās, aplī vai rindās,
kas virzās cita pretī citai, pēc laika nezināmu spēku ietekmē sabrūkot
un atkal saliedējoties, neatstāja doma par cilvēces pakļautību fizikas
likumiem, kur garam un humānajām īpašībām ir ļoti pakārtota loma.
Kuratori nebija aizmirsuši arī interaktivitātes tēmu, un daudzie
projekti pamatizstādē un instalācijas, kas tika izvietotas gan
Tretjakova galerijas Krimas krastmalas fasādē, gan metro stacijā
Vorobjovi gori, dažādā veidā iesaistīja skatītājus procesā, bet Meliks
Ohanjans (Melik Ohanian, Francija) lika apmeklētājiem pamocīties,
izejot no uzdotās paradigmas SLAVE-VALSE, savukārt publikas un
skatītāju mīluļa Andreja Barteņeva skaņu instalācija “Es tevi mīlu”
iedarbojās tieši, neuzliekot nekādus pienākumus.
Biennālei durvis vēra arī abi Maskavas galvenie muzeji. Konservatīvisma
citadele Aleksandra Puškina Valsts Tēlotājas mākslas muzejs eksponēja
Bila Vaiolas videodarbu “Sasveicināšanās” – kā pasaules mākslas
sveicienu laikmetīgās mākslas vēl neapgūtajai teritorijai. Kā anekdote
skan kuluāros dzirdētā atziņa, ka muzeja vadība trīs dienas sprieda, kā
nosaukt disku ar videodarba ierakstu – vai tas ir mākslas darbs, ko
drīkst pieņemt atbildīgā glabāšanā?
Tretjakova galerijas jaunajā korpusā Krimas krastmalā, pēc daudzu
analītiķu domām, tika parādīta labākā ekspozīcija – padomju
nonkonformisma mākslas kolekcionāra, pētnieka un kuratora Andreja
Jerofejeva spoža retrospekcija “Līdzzinātāji” (1960–2000). Tā ir pirmā
reize, kad šāda tipa māksla tika demonstrēta Tretjakova galerijā. Tās
direktors ‘ Valentīns Rodionovs, pēc profesijas celtnieks, ieraudzīdams
leģendāro mākslas apvienību “Kolektīvās darbības”, “Mušmires”,
“Inspekcija “Medicīnas hermenētika”” reālus objektus, ko ar Jerofejeva
gādību muzejs jau sen glabā kā savus eksponātus, vispirms vēlējās
ekspozīciju slēgt, bet, būdams spiests piekāpties sabiedrības domai,
vēlāk sīki atriebās, neļaujot darbu nosaukumus un anotācijas tulkot
angļu valodā.
Skandālu kā stratēģiju jau sen izmanto galerists un polittehnologs
Marats Gelmans, kurš Centrālajā mākslinieku namā sarīkoja vērienīgu
laikmetīgās mākslas skati “Krievija 2”, ar ciparu domājot valsts
neoficiālo reālo dzīvi. Pasākums beidzās ar divām ierosinātām
krimināllietām – pret Gelmanu un Centrālā mākslinieku nama direktoru
Vasiliju Bičkovu. Tā nav pirmā reize, kad Maskavā laikmetīgās mākslas
artefakti un to radītāji tiek iesūdzēti tiesā. Padomju laikā bija
mākslas zinātnieku kategorija bcreccndjdtls d infncrjv (mākslas
zinātnieki civilajā apģērbā), toties jaunajā Krievijā ir parādījies
jauns šīs sugas tips – bcreccndjdtls d hzcf[ (mākslas zinātnieki
mācītāju talāros). Reliģija, īpaši pareizticība, ir superjūtīga zona
mūsdienu Krievijā. Bet t’a d’ev’eties Gelmana mākslinieki izmantoja
reliģisko simboliku un svētbildes savos darbos jau sen – ar nolūku
kritizēt varas liekulību.
Centrālajā mākslinieku namā bija apskatāma arī perifērijas triju
laikmetīgās mākslas centru sarūpēta ekspozīcija “Cilvēciskais projekts”
(Human Project), kas apliecināja, ka nopietnas profesionālās
aktivitātes noris ne vien galvaspilsētā, bet arī citos centros –
Ņižņijnovgorodā, Sanktpēterburgā, Jekaterinburgā, Kaļiņingradā.
Viena no centra vadītājām Ļubova Saprikina šogad nominēta projekta
realizācijai Venēcijas biennālē, un viena no grupām, kas pārstāvēs
Krieviju Venēcijā, ir populārā un interesantā Escape.
Viņu videoinstalācija piedāvāja cita veida interaktīvas attiecības ar
skatītāju. Ieejot Escape paviljonā, skatītājs varēja iebāzt galvu
caurumā, rezultātā tā nokļuva uz galda, ap kuru sēdēja virtuāli Escape
dalībnieki (videoprojekcija), bez steigas spriedelēdami par laikmetīgās
mākslas jautājumiem ar dakšiņu un nazi rokās.
Presē dažādi tika vērtēts arī spožais projekts Starz vienā no Ceretelli
veidotajām Laikmetīgas mākslas muzeja marmora ēkām ar četru Maskavas
mākslas kulta figūru retrospektīvajām skatēm. Piemēram, Oļegs Kuļiks
piedalījās ar sava slavenā projekta rimeiku “Krievijas dziļumā”, kas
sastāv no trijām govs ķermeņu mulāžām dabīgā lielumā. Izmantojot
videomonitorus, skatītājiem tika dota iespēja ielūkoties dzīvnieku
ķermeņu iekšienē.
Jaunākajā instalācijā Kuļiks aizskāra krieviem svētu tēlu – Ļevu
Tolstoju. Vaskā veidotā pie rakstāmgalda sēdošā rakstnieka figūra bija
ievietota būrī, uz kura jumta visas 28 izstādes dienas dzīvoja īsts
vistu bars ar visām no tā izrietošajām sekām. Pats autors apgalvo, ka
Ļevam Tolstojam ir īpaša nozīme viņa pasaules uzskata veidošanā, un tam
noteikti var ticēt, jo arī Kuļika agrīnajās fotogrāfijās asprātīgi
izmantots Tolstoja tēls un dzīves atziņas. Skandāls kā stratēģija jau
sen nes augļus Kuļikam un citiem Starz dalībniekiem. Senā pagātnē ir
mākslinieka – suņa žēlabas Rietumberlīnē demonstrētajā videodarbā “Es
mīlu Rietumus, bet Rietumi mani nemīl”. Rietumi jau mīl. Tam labākais
apliecinājums ir Bāzeles Starptautiskās mākslas meses direktoru padomes
ierašanās Maskavā pilnā sastāvā un vizītei sekojošs galerijas “XL”
uzaicinājums piedalīties šajā prestižajā forumā kā pilntiesīgai starp
pasaules slavenākajām galerijām.
Citā muzeja stāvā savu projektu demonstrēja duets Vinogradovs un
Dubosarskis. Darbā “Totāla glezna” Tolstojam bija piepulcināti kaili
slaveni rakstnieki – Dostojevskis, Čehovs, Gorkijs un arī Ahmatova.
Veiksmīgs socreālisma glezniecības, peredvižņiku un aktuālu notikumu
mikslis atnesa šiem autoriem pasaules slavu (2003. gada Venēcijas
biennāles dalībnieki). Gan Vinogradovs ar Dubosarski, gan Kuļiks savos
darbos plaši izmanto krievu tautas folkloru un tai raksturīgo
vizualizācijas formu.
Īpašs gadījums ir Vladislavs Mamiševs-Monro, kas sekmīgi un asprātīgi
spēlējas ar savu mākslinieka transvestīta paštēlu, pārtopot dažādās
slavenībās – no Hitlera līdz Ļubovai Orlovai, Elizabetei Teilorei un
visbeidzot Allai Pugačovai.
Grupas AES+F jaunākais darbs ir milzīgu digitālfotogrāfiju formātā
realizētā projekta Action Half Life (tas filmēts Ņujorkā, Manhetenā, ar
daudzu desmitu jaunu modeļu piedalīšanos) sastāvdaļa. Cita fotoprojekta
uzdevums ir likt skatītājiem uzminēt, “kas ir kas”. Kas slēpjas aiz šīm
attēlos redzamajām pievilcīgajām jaunu meiteņu sejām ( daļa no viņām ir
reālas slepkavas, bet daļa – teicamnieces).
Ne visi kritiķi un skatītāji uztvēra projekta nosaukuma Starz
pašironiju. Daži to tulkoja tieši, saskatot vien izaicinošu
augstprātību un sevis glorificēšanu, kas māksliniekiem nenoliedzami
piemīt, tomēr šajā gadījumā mērķis, šķiet, bija cits – demonstrēt
Rietumu kuratoriem krievu laikmetīgās mākslas metru atbilstību
muzejiskam statusam.
Pirms biennāles atklāšanas organizatori, interesenti un prese bija
manāmi satraukusies par vietējā skatītāja reakciju, iespējamo zemo
interesi par laikmetīgās mākslas norisēm un līdz ar to publikas trūkumu
izstāžu telpās. Šīs prognozes nepiepildījas, lai gan dažu optimistu
sapņi par Venēcijas miljoniem tomēr nerealizējās. Kopumā biennāles
pasākumu apmeklētāju skaits sasniedza 200 tūkstošus. Izrādījās, ka
nevietā bijuši organizatoru kompleksi par dažu izvēlēto izstāžu telpu
tehnisko stāvokli, kas ir tālu no perfekcijas. Rietumu vadošie kritiķu
un kuratoru pūļi, kas burtiski pārplūdināja Maskavu biennāles laikā,
saskatīja šajā apstāklī īpašu šiku. Bet skatītāji bija noskaņoti
labvēlīgi, iesaistījās interaktīvās spēlēs, daudz fotografējās un
demonstrēja labu humora izjūtu. Kā izteicās biennāles komisārs
Jevgeņijs Zjablovs (Venēcijas biennāles komisārs un ļoti laba žurnāla
ARThronika izdevējs) – Maskavas biennāle ir vērienīgākais Krievijā
jebkad sarīkotais laikmetīgās mākslas notikums. Viņš atzina, ka reālais
biennāles finansējums sasniedza 4 miljonus ASV dolāru, no šīs summas 2
miljonus investēja valsts, bet pārējo – Maskavas pilsēta un lielas
starptautiskās korporācijas. Ja realizēsies Maskavas biennāles
“pilotprojekta un eksperimenta” galvenais uzdevums – pārtapt par
“regulāru un svarīgu notikumu”, turpmāk spēkā būs ietekmīgā mākslas
žurnāla Freeze redaktora izteikums: “Maskava vienkārši ir vieta, kur
jābūt.” |