Kreiso terorisms Rietumvācijā, aizsācies ar Frankfurtes lielveikalu
dedzināšanu sešdesmit astotā gada pavasara noskaņās, protestējot pret
laikabiedru ne mazāko vēlēšanos uztraukties par to, ka ASV spridzina,
apšauj un izvaro cilvēkus Vjetnamā, nākamajā desmitgadē bija apmetis
asiņainu loku jau pašu zemē, atstājot aiz sevis četrdesmit septiņus
līķus. Rote Armee Fraktion (RAF, “Sarkanās armijas frakcija”) septiņus
gadus ilgusī “cīņa par cilvēciskāku sabiedrību” (tā teroristes Ulrikes
Meinhofas bēru runā šī grupējuma darbības būtību formulēja kāds
apbērētājs) noslēdzās ar kino cienīgu vērienu. Četriem arābu
teroristiem sagrābjot Lufthansa lidmašīnu ar 82 pasažieriem ceļā no
Maljorkas uz Frankfurti, VFR valdībai tika pieprasīts atbrīvot
Štutgartes cietumā uz mūžu sēdošos RAF biedrus. To pašu piecas nedēļas
pieprasīja Vācijas darba devēju savienības prezidenta Hansa Martīna
Šleiera (Hans Martin Schleyer) nolaupītāji, valdībai piesūtīdami
aizvien šaušalīgākas vēl dzīvā gūstekņa bildes. Žurnāls Der Spiegel
tikām pamanījās no ķīlnieka iztaisīt cover boy, teroristu piesūtīto
fotoattēlu ar lēnām mirstošo gūstekni publicējot uz vāka. Valdība
sarunās neielaidās, avioķīlniekus izdevās atbrīvot, un dažas stundas
pēc veiksmīgās operācijas Štutgartes cietuma vieninieku kamerās tika
atrasts sinhronā pašnāvībā dzīvi beigušais RAF kodols. Spekulācijas par
to, vai tā patiesi ir bijusi kolektīva pašnāvība vai valdības “pieņemti
mēri”, turpinās vēl šodien, lai gan oficiāli vācu zeme, šķiet, tomēr ir
vienojusies par pašnāvības versiju. Atvadu sveicienā RAF sabiedrotie
savas zemes valdībai izsniedza auto ar Šleiera līķi bagāžniekā un
tekstā izteikto nožēlu par šo veltīgo nāvi. Kura gan no šīm četrdesmit
septiņām bija citāda?
Lielo morālistu RAF cīņa par cilvēciskāku sabiedrību, laupot bankas
dzīvokļu, mašīnu un ieroču iegādei un slepkavojot cilvēkus, praksē bija
pārvērtusies elementārā bandītismā, savas sākotnējās idejas pilnīgā
pretmetā, jau kuro reizi 20. gadsimta vēsturē piespēlējot aizvien to
pašu deformēto atbildi uz jautājumu – vai ir iespējams cilvēciskot
sabiedrību necilvēcīgiem, varmācīgiem līdzekļiem?
Kinorežisors Rainers Verners Fasbinders, kurš savu Minhenes jaunību
bieži vadījis krogos kopā ar vēlāko RAF grupas dibinātāju Andreasu
Bāderu, savas teroristu filmas “Trešā paaudze” sakarā raksta par citādo
cīņas izvēli: “Es nesviežu bumbas. Es radu filmas.”
Franču rakstnieks un filozofs Žans Pols Sartrs pēc Rietumvācijas kreiso
žurnālistu lūguma apmeklēt Andreasu Bāderu cietumā bada streika laikā
un izveidot ar viņu interviju uz Štutgartes cietumu patiešām aizbrauca.
Taču nekādu interviju viņš neizveidoja. Prombraucot Sartrs sniedza vācu
žurnālistiem preses konferenci un, jautāts, vai demokrātijai ir
nepieciešamas RAF metodes, sacīja, ka šis grupējums, viņaprāt, apdraud
kreiso kustību, tāpēc ir nepieciešams skaidri izšķirt, kas ir kreisie
un kas īsti ir RAF.
Šodienas vecajiem rietumberlīniešu kreisajiem savukārt simptomātiska
šķiet RAF pārpalikuma slepenā pārbēgšana uz VDR un revolucionārā gara
ievīstīšana mietpilsonības mīkstajos pēļos, kas gaismā nācis, tikai
mūrim krītot. Kā tāda smirdīga zivs! – viņi saka.
Janvāra beigās Berlīnē tika atklāta laikmetīgās mākslas
institūta KunstWerke veidotā izstāde Zur Vorstellung des Terrors: Die
RAF-Ausstellung (“Terora sakarā: RAF izstāde”), kas turpināsies līdz
16. maijam. Tās mērķis – izpētīt masu mediju refleksijas un dažādas to
mākslinieku pozīcijas, kuri tieši vai netieši nodarbojušies ar RAF
tēmu, kā arī pirmo reizi izstādīt šīs abas perspektīvas kopā.
Sākotnējā iecere – veidot izstādi Mythos RAF (“RAF mīts”) –
2003. gada vasarā, koncepta izstrādātājiem izsūtot masu medijiem
apkārtrakstu par šo savu nodomu, bija sacēlusi pamatīgu skandālu.
Laikabiedrus un vispirms jau teroristu upurus, kuru viedokli nekavējās
zibenīgi noskaidrot bulvāra avīze Bild, māca bažas, vai tikai šādā ceļā
nenotiks RAF glorifikācija, par valsts naudu izveidojot vērienīgu
mediālu izrādi, kas ne tikvien kā necentīsies kārtīgi izanalizēt šo
fenomenu, bet iecementēs jau esošos mītus vēl noturīgāk. Saistībā ar
izstādes ieceri dažu nedēļu laikā Vācijā tapa vairāk nekā piecsimt
rakstu, līdz pat valsts kanclers Gerhards Šrēders uzskatīja par
nepieciešamu paust norūpētību.
Rezultātā izstāde tika atlikta uz gadu un tās veidotāji – kuratori
Klauss Bīzenbahs, Elena Blūmenšteina un Fēlikss Enslins, teroristes
Gudrunas Enslinas dēls – , pārstrādājot konceptu un sākotnējo izstādes
nosaukumu nomainot ar neitrālāku, atteicās galu galā arī no
sabiedriskās naudas, lai izvairītos no valsts iejaukšanās darbā, un
radušos caurumus budžetā aizlāpīja ar ziedojumiem, kā arī izsolot
izstādes dalībnieku darbus internetā.
Izstādes veidotāji neslēpj, ka arī jaunajā versijā viņus interesējusi
RAF attēlošanas prakse, nevis grupas būtības izvērtēšana, interesējuši
terorisma producētie attēli, kuri nogulsnējušies kolektīvajā atmiņā,
nevis viss RAF komplekss kopumā, kas arī tur ir nogulsnējies.
Izstādei speciāli nav radīts neviens jauns darbs, bet apkopoti jau
esošie. Piecdesmit mākslinieku – starp viņiem ir Jozefs Boiss,
Gerhards Rihters, Zigmārs Polke, Mārtins Kipenbergers, Jergs Immendorfs
– simt darbi izstādē konfrontēti ar 29 dokumentētām dienām Vācijas
Federatīvajā Republikā.
Notikumu apskatu masu medijos izstādes veidotāji sāk citādi, nekā
Vācijā ierasts datēt RAF vēsturi. Viņi sāk ar 1967. gada 2. jūniju un
nošautā studenta Benno Onezorga attēlu laikrakstu pirmajās lappusēs. Tā
ir diena, kad Persijas šaha vizītes laikā, sākoties protesta mītiņiem,
policija brutāli fiziski izrēķinājās ar demonstrantiem un kāds
policists “aizsargājoties” nošāva studentu. RAF radās kā reakcija uz
policejisku valsti – saka izstādes veidotāji, un šī ir pašu RAF biedru
un viņu piekritēju koncepcija, ar kuru kuratori intelektuālā
izvērtējumā neielaižas. Zinot kustības tālākās attīstības gaitu, to, kā
šī reakcija uz policejisku valsti turpinājās iedzīvotāju “nejaušā”
slepkavošanā un noslēdzās ar valsts policejiskuma masīvu
pastiprināšanos, laikabiedriem to pilnībā akceptējot elementāras
drošības vārdā (tieši šai apstāklī atklājas līdzības ar sekām, kuras
rada mūsdienu terorisma darbība), izstādes veidotāji jautājumus šīs
paradoksālās parādības sakarā vispār neuzdod.
Secīgi izkārtojot terorisma producētos attēlus, tiražētus masu
medijos (un galu galā terorisms jau arī spēj funkcionēt, tikai
pateicoties tam, ka tiek attēlots un caur attēliem pārraidīts), izstāde
rāda, kā šie attēli attīstījušies tālāk mākslinieku darbos. Vēl pirms
izstādes mediju saceltā brēka, ka skatītājs varētu nonākt RAF attēlu
fascinācijas varā, te nu sāk likties visai divdomīga, jo tieši masu
mediji ir bijuši visspēcīgākie attēlu ražotāji, kuru fascinācijas varā
atradušās vairākas mākslinieku paaudzes, kuras ar šiem attēliem ir
strādājušas tālāk.
Viens no visjaunākajiem izstādes dalībniekiem britu mākslinieks Skots
Kings no terorisma izveidojis ikonu kvadrātā, teroristes Ulrikes
Meinhofas seju ievietodams Monas Lizas portretā darbā Mona Meinhof.
Lucs Dambeks gleznu ciklā teroristu sejas vienai pusei raupji piešuvis
hitleriešu skulptora Brekera veidoto īsteno āriešu sejas otro pusi un
nosaucis šo vēsturiskajā laikā pārrauto attēlu par “Nībelungiem”.
Savukārt Gerharda Rihtera neaso, no avīzēm un žurnāliem pārfotografēto
teroristu fotogrāfiju fragmenti liek atkāpties labu gabalu atpakaļ, lai
vispār spētu ieraudzīt jelkāda attēla kontūras.
Izstādes centru veidojošais darbs ir Hansa Pētera Feldmaņa
“Mirušie” – 91 no avīzēm izgriezts un pie sienas pielīmēts terorisma
nogalināto cilvēku portrets, negrupējot tos teroristos un viņu upuros,
bet vienādojot nāvē. Tieši šis darbs kļuvis par vistracinošāko
klupšanas akmeni vācu kritiķu rakstos, kur spriests, ka ar tādiem
pašiem panākumiem varētu uz vienas istabas sienām salīmēt Hitlera un
koncentrācijas nometnes upuru attēlus, pievienojot parakstu “Otrajā
pasaules karā nogalinātie”.
Mehānisks mākslas darbu apkopojums četros stāvos, vienkārši
izkārtojot apskatei to, kas ir, un liekot izstādes apmeklētājam savu
attēlu galvā izveidot pašam, ir viens no galvenajiem pārmetumiem, kurš
adresēts izstādei kopumā, un vācu pusē tas noteikti netiek novērtēts kā
kuratoru demokrātisks žests dialogā ar skatītāju, bet gan kā mākslas
izstādītāju intelektuālā mazpietiekamība. Par to, saprotams, var
diskutēt, taču uz jautājumu – kā izstādīt teroru? Kā sarunu par teroru
veidot izstāžu formāta ietvaros? – šīs izstādes veidotāji īsti neatbild
un pāradresē to jau nākamajiem kuratoriem. Un galu galā nākamie
teroristi jau gaida rindas kārtībā.
Jozefs Boiss, kura darbs izstādīts RAF izstādē, 1972. gadā teicis, ka
gribot teroristus Bāderu un Meinhofu personīgi pavadīt cauri
documenta V, vēl no tiesas ticēdams, ka šādā ceļā abus izdotos
resocializēt.
|