Par galveno dzīvē un fotogrāfijā Inese Baranovska Ikdienas dzīve ir garlaicīga lieta. Visiem ir vienādas tiesības uz ikdienas dzīvi; nav nekādas nepieciešamības pēc Ikdienas Dzīves Aizsardzības Komitejas! Neatlaidīgi cenšoties saglabāt šodienas dzīves tempu, mēs esam iemācījušies apcerēt, meditēt un daudzas citas lieliskas lietas. Un varbūt ikdienas dzīves novērošana ir savveida meditācijas forma, kas pieejama mums visiem? Meditācijas, kam nav nepieciešamas skolas un guru.
Ikdienas dzīve ir universāla, tā nepakļaujas nevienam.
Es atgriežos pagātnē un redzu, ka nevaru atcerēties ne laiku, ne vietu, kur šī vai tā fotogrāfija būtu “notverta”. Un es esmu pilnīgā laika trūkumā! Ir atlikušas tikai agras rīta stundas, kuras varu pavadīt, dzerot kafiju, smēķējot un caurskatot arhīvus.
Bērnības atmiņas – nostalģija pēc basām kājām. Līdzīgi kā pirmā mīļotā, kuru nekad nevar aizmirst. Kad cilvēks ir vislaimīgākais? Bērnībā. Bērni vislabāk prot priecāties par ikdienas dzīvi. Svētki, ko svin pieaugušie, vairs nesniedz tādu prieku.
Ļoti bieži mūsdienu cilvēkam nav laika ikdienas dzīvei. Kad no rīta redzam sniegu, mēs šķendējamies par to, ka tas apgrūtinās braukšanu ar auto, bet aizmirstam, ka sniegs ir balts un mīksts. Mums nav laika priecāties par lietu, krītošām lapām vai logiem, kuros vakaros iedegas gaisma. Mēs nevaram vairs iedomāties dzīvi aiz šiem logiem. Vai es vispār zinu, kā dzīvot šeit un tagad? Vai apzinos, ka vienīgi laiks ir visvarens?
Lielveikali izspiež baznīcas un muzejus. Galvenais sauklis ir “Strādā, pērc un mirsti!”. Arī šāda ikdienas dzīve eksistē, bet tas ir pavisam ačgārni un nepareizi.
Mūsdienu ikdienas dzīve ir apmaldījusies starp telefona zvaniem, svarīgām sapulcēm, elektroniskajām informācijām un politiskajiem skandāliem. Vai man tas vajadzīgs?
Šodien ir grūti fotografēt. Kolēģi mani pametuši, vide ir kļuvusi daudz agresīvāka. Tagad cilvēki drīzāk piedraudēs salauzt tavu fotokameru nekā palūgs viņus nofotografēt.
Aizvien biežāk es piedzīvoju Fausta laimes sajūtu: es “bildēju” jaunībā, tagad, vākdams kādreizējo dienu fotogrāfijas, es vēroju tās ar garām ejoša cilvēka sajūtu punktā, kur satiekas dzīves pieredze ar intuīciju. Tas ir viss, kas man atlicis.
(ANTANS SUTKUS, Viļņa, 2003)
Lietuviešu fotogrāfu Antanu Sutku (dz. 1939. g.) var droši pieskaitīt pie 20. gadsimta fotogrāfijas klasiķiem Eiropā. Viņa veidotās dokumentālās melnbaltās fotogrāfijas izceļas ar meistara īpaši aso redzējumu, it kā nejaušo, bet spožo kompozīcijas izjūtu un – galvenais – cieņas un mīlestības pilno skatu uz lietām, ko fiksē viņa “otrā acs” – kamera. 2003. gadā Sutkus izveidoja jaunu fotoprojektu “Ikdienas dzīves arhīvs. 1959–1993”, kas visu laiku tiek papildināts ar līdz šim nepublicētām fotogrāfijām no meistara personīgā fotonegatīvu arhīva. Pārsteidz darbu ekspresīvi svaigais skatījums uz sava laika ikdienas dzīves notikumiem. Šī kolekcija jau izstādīta daudzos atzītos Eiropas fotocentros, bet tagad arī Latvijas Mākslinieku savienības galerijā, Madonas novadpētniecības un mākslas muzejā, Talsu novada muzejā, Cēsu Izstāžu namā un citur Latvijā. |
|
|
| Viss, ko biju lasījusi un dzirdējusi par lietuviešu fotogrāfijas dzīvo
leģendu Antanu Sutku, šo harismatisko personību, pilnīgi nobāl pēc
tikšanās un sarunas ar pašu meistaru izstādes atklāšanas dienās 2005.
gada martā.
Inese Baranovska: Jūs esat meistars ar atzītu slavu: jūsu darbi atrodas
visprestižākajās kolekcijās (Francijas Nacionālā bibliotēka, Francijas
Foto muzejs, Helsinku Fotogrāfijas muzejs, V&A muzejs Londonā,
Starptautiskais Fotogrāfijas centrs Ņujorkā, Čikāgas Mākslas institūts
u.c.), jūsu vārds minēts visprestižākajās fotogrāfijai veltītajās
enciklopēdijās, jums ir neskaitāmi starptautiskie apbalvojumi.
Paradoksālākais, ka vairums jūsu slavenāko darbu ir tapuši tad, kad jūs
pats bijāt tikai divdesmit gadus vecs jauneklis. No kurienes jau tad
jums piemita šis neparasti dziļais redzējums, kas man personiski vairāk
asociējas ar nobrieduša cilvēka skatu un dzīves uztveri?
Antans Sutkus: Pirmkārt, mīļā, laikam jau tas viss no Dieva!
Bet, ja tā pavisam iedziļinās, tad man jāstāsta sava biogrāfija.
Piedzimu 1939. gadā, tātad vēl brīvajā Lietuvā, mazā pilsētiņā
Klonišķos netālu no Kauņas. Jau no piecu gadu vecuma daudz lasīju – gan
lietuviešu valodā, gan krieviski. Tad dzīvoju pie saviem vecvecākiem.
Kāpēc? Mans tēvs bija kreisi noskaņots. Kad atnāca padomju vara, viņš
ātri saprata tās realitātes ēnas puses un pirmajā Lielās Oktobra
revolūcijas gadadienā tā vietā, lai teiktu patriotisku uzrunu, izdarīja
pašnāvību. Man tad bija pusotra gada, un šis notikums uz mani atstāja
baisu iespaidu, vēl ilgi šajā dienā man sariesās acīs asaras, citi
domāja, ka tas no padomju patriotisma. Māte slēpās, bet drošāk bija pie
vecāsmātes un vecātēva. Kas tie bija par brīnišķīgiem cilvēkiem! Ļoti
mīlēja viens otru, bija patiesi ticīgi katoļi.
Septiņu gadu vecumā es saslimu ar tuberkulozi: ņēmu grāmatas lasīšanai
no viena skolotāja, kas slimoja ar atklāto tuberkulozi, kā jau lauku
bērns rokas īpaši nemazgāju, tā nu dabūju arī to briesmīgo infekciju.
Kad saslimu, tad bieži bija jāpaliek mājās, un tā mana lasīšanas kāre
vēl vairāk pieauga. ‘
I.B.: Laikam jau lasījāt arī tādas grāmatas, kuras tik maziem bērniem nav paredzētas?
A.S.: Nu protams. Mūsu dzīvoklis atradās otrā stāvā, bet zem tā bija
pilsētas bibliotēka. Līdz otrai klasei, tas ir, astoņu gadu vecumam,
tiku izlasījis visas grāmatas, kas tur bija, izņemot vienu – akušiera
rokasgrāmatu. Kad prasīju, lai arī to man iedod, sacēlās jezga – vai
var dot. Tad bibliotekāre zvanīja manam skolotājam, bet viņš teica – ja
jau visas citas ir izlasītas, tad arī šī man nevar kaitēt. Bija padomju
okupācijas laiks, bet daudziem mājās bēniņos tika slēpti žurnāli un
grāmatas no neatkarības laikiem. Tos lasīt man bija īpašs pārdzīvojums:
tur bija gan dzeltenā literatūra, gan pasaules literatūras klasika..
Šī milzīgā apsēstība ar grāmatām tad arī mani ievirzīja humanitārās
izglītības gultnē. Vidusskolā, kad jau atkal pārcēlos uz dzīvi pie
mātes Ežereļu ciematā, biju lasījis un zināju šajā jomā vairāk par
saviem skolotājiem, bieži biju lecīgs un uzdevu provokatīvus
jautājumus. Piemēram, kad mācījāmies par Šekspīru, mums lika rakstīt
sacerējumu par mīlu un naidu. Bet ko gan var zināt par šīm lietām
astotās klases skolnieks? Es buntojos pretī par šādu uzdevumu. Pats
biju tikko izlasījis Tolstoja “Karu un mieru” un ļoti brīnījos, kur gan
tur karš un miers. Nu, ir jau lietas, ko tādā agrā vecumā vēl nevar
saprast. Es jau skolas laikā biju liels sabiedriskās dzīves
organizētājs, rakstīju skolas sienasavīzei, sāku fotografēt, vispār man
vienmēr bijis tāds kritizētāja raksturs...
Pastāstīšu, kā es iestājos komjaunatnē, – tas bija 1953. gadā.
I.B.: Vai jūs bijāt arī pionieris?
A.S.: Nē, pasarg Dievs! Mūsu reģions bija pats pretošanās kustības
centrs, mežabrāļi bija it visur, kādi tur pionieri. Mēs visi bijām
padomju varas naidnieki un dziļi sirdīs – pārliecināti katoļi. Tā nu
pēc Staļina nāves mēs klasē, kad neatnāca skolotāja, uzrīkojām tādu kā
bēru ceremoniju – pēc visām katoļu baznīcas tradīcijām “atvadījāmies”
no dižā vadoņa, protams, es biju visas tās lietas iniciators. Kad
uzzināja par šo mūsu rīcību, mani izsauca pie direktora. Viņš teica:
tagad mums te visiem draud Sibīrija, vienīgais glābiņš – tā kā tu prati
noorganizēt “aizlūgumu”, tā arī noorganizē, ka visi tavi klasesbiedri
dziļās sērās par vadoņa nāvi vienprātīgi iestājas komjauniešos. Tā mūs
visus nākamās dienas agrā rītā iekrāva mašīnā un aizveda uz rajona
centru stāties komjauniešos. Atceros, ka mana klases audzinātāja, kas
zināja, ka esmu ticīgs kristietis, vēl pamācīja: ja jautās, vai tu tici
Dievam, saki, ka tici Staļina un Ļeņina mācībai. Paldies Dievam, tur
mums neviens neko nejautāja un visus uzņēma komjaunatnes rindās. Lai nu
nekādi jaunās varas patrioti mēs nebijām, viena vienota grupa (pat
oficiālas varas atzīta) tagad bijām gan. Mēs bijām tik vienoti, ka
varējām pat būt par organizētu pretspēku dažādām skolotāju muļķībām.
I.B.: Tas gan laikam visiem lietuviešiem raksturīgs – spēja
konsolidēties savas tautas interesēs neatkarīgi no pastāvošās varas.
Par latviešiem grūti teikt to pašu, šeit katrs domā par savu ādu un
labumu, tāds viensētnieku sindroms...
A.S.: Jaunībā vienmēr esmu bijis neoficiālais līderis un dumpinieks.
Varēju ļoti argumentēti runāt pretī skolotājiem, jo biju daudz lasījis.
Galu galā skolotājiem tas “piegriezās”, un mani izslēdza no skolas, bet
viņi aizmirsa mani izraidīt no komjaunatnes. Kad vietējās avīzes
korespondents uzzināja, ka komjaunieti aktīvistu izslēguši no skolas,
tad sacēlās liela panika un mani paņēma atpakaļ. Šā vai tā, skolas
mācībspēki mani ciest nevarēja, bez iemesla pazemināja atzīmes un
tamlīdzīgi.
Skolas pēdējos gados sāku strādāt – vietējā kūdras ieguvē maiņas darbu,
gribējās kaut ko nopelnīt, gribēju nopirkt savu radio, interesēja
politika, ziņas no visas pasaules. Nu, kad biju nopircis radio,
gribējās nopirkt arī velosipēdu un fotoaparātu, pirmo “Zenītu”. Tad arī
sāku taisīt bildes. Tas bija maģisks brīnums – vērot, kā uz tīras,
baltas lapas ķīmiskas reakcijas rezultātā pakāpeniski parādās cilvēka
seja. Jutos kā pats Dievs. Pirmās bildes bija tādas skolnieciskas. Bija
arī kuriozi: fotografēju, kā skolotāji pikojas ar sniegu, bet sniegs –
balts, bildē nav redzams, un izskatās, ka lieli cilvēki kaujas savā
starpā.
I.B.: Pēc vidusskolas jūs iestājāties Viļņas Universitātes Žurnālistikas fakultātē.
A.S.: Tas viss nebija tik vienkārši. Toreiz raksturojumus augstskolai
izsniedza aizzīmogotās aploksnēs. Bet, zināt, es jau no jaunības esmu
tāds avantūrists, ņēmu un to aploksni tā uzmanīgi atplēsu: ak Dievs,
kas tur par mani sarakstīts, nu bandīts pēdējais. Sapratu, ka ar tādu
papīru mani neviena augstskola Viļņā neņems, izdomāju – prasīšu
raksturojumu rajona komjaunatnes otrajam sekretāram, kas izrādījās mans
labs paziņa. Tas sākās tā: pēc kārtējās oficiālās komjauniešu sapulces,
kur es atkal izcēlos ar replikām, viņš ar mani parunājās un piedāvāja
izmantot savu bibliotēku, kas bija ļoti laba. Mums nebija nekādu
politiski patriotisku sarunu, mūs vienoja labas literatūras mīlestība.
Tā viņš man palīdzēja uzrakstīt jaunu, pozitīvu raksturojumu
komjaunatnes komitejas vārdā – kāds es aktīvists, organizators, nu
dikti labi. Tā nu es braucu uz Viļņu stāties Žurnālistikas fakultātē,
bet man pietrūka pāris mēnešu darba stāža – toreiz puišus augstskolā
ņēma tikai ar darba stāžu vai pēc dienesta Padomju armijā. Tā kā šī
fakultāte man nespīdēja, iestājos Krievu valodas un literatūras
fakultātē. Un paldies Dievam – nenožēloju! Kādi tur bija pasniedzēji –
tā bija vecā krievu inteliģence! Vēl tagad atceros viena profesora
spārnoto frāzi: “Kas ir māksla – tā ir cilvēciskās būtnes pārvēršana
cilvēkā jeb cilvēka cilvēciskošana.”
1958. gadā man par panākumiem mācībās bija pat paaugstināta stipendija.
Pēc tam gan pārgāju uz Žurnālistikas fakultāti, sāku jau strādāt
redakcijās un ātri sapratu, ka žurnālistika ir viena vienīga demagoģija
un netīra politika. Pametu mācības un vairāk pievērsos fotogrāfijai,
tas bija 1959. gads. Tad arī tapa manas labākās fotogrāfijas.
I.B.: Kuras, piemēram?
A.S.: Nu, “Maratons Universitātes ielā. Viļņa”, “Svētdiena strādnieku
ciematiņā. Ežereļi”. Tolaik fotografēju bez priekšzināšanām, nekādi
speciāli fotožurnāli vai grāmatas, vienkārši personisku izjūtu vadīts.
Nu ne jau visas fotogrāfijas bija tik labas, daudz bija arī draņķīgu
uzņēmumu, nepratu vēl profesionāli rīkoties ar zibspuldzi. Tagad, kad
skatos savu arhīvu, redzu kilometriem brāķu, brīžiem pat kauns, kāds
muļķis esmu bijis.
I.B.: Nevienam meistaram visi darbi nav šedevri!
A.S.: Arī sava taisnība! Bet, zināt, visvairāk to mūsu Baltijas
fotoskolu sačakarēja salonisms, tiekšanās pēc smukuma un lielās mākslas
taisīšanas. Pirmie baltiešu panākumi starptautiskajos fotosalonos
daudziem sačakarēja domāšanu: daudzi sāka taisīt skaistas bildes, tikai
lai dabūtu kārtējo FIAP vai EFIAP medaļu. Fotogrāfija nedrīkst būt
brīvdienu hobijs, pašdarbība.
I.B.: Kā jums pašam no tā visa izdevās izvairīties?
A.S.: Pirmkārt, palīdzēja mana plašā humanitārā izglītība. Otrkārt,
pazīšanās ar progresīvajām mākslas aprindām. Kādu laiku strādāju par
fotogrāfu avīzē “Literatūra un Māksla”, tad arī iepazinos un daudz
uzzināju par mākslas virzieniem, avangardu, daudz mainījāmies ar
grāmatām, braucām uz ārzemju izstādēm un izrādēm Maskavā, Ļeņingradā.
I.B.: Grāmatās par jums visur min tikai vienu redakciju – žurnālu “Padomju Lietuvas Sieviete”...
A.S.: Nē, nē, vispirms es strādāju par fotogrāfu “Literatūrā un
Mākslā”. Tur arī iepazinos ar daudziem māksliniekiem, rakstniekiem. Ar
dažiem mūs ilgus gadus vienoja patiesa draudzība, piemēram, ar
Rakstnieku savienības priekšsēdētāju Eduardu Mieželaiti, brīnišķīgu
cilvēku. Viņš mani uzaicināja braukt līdzi Sartram. Tomēr visumā man
tās smalkās mākslinieku aprindas ātri apnika, jo daudzi uz mani kā
fotogrāfu skatījās it kā no augšas un paši jutās kā tādi pusdievi. Tāda
aroganta vide, nu nebija man gandarījuma. Tad man piedāvāja darbu
žurnālā “Padomju Lietuvas Sieviete” un salīdzinoši lielu izvēles
brīvību. Man bija redakcijas auto un apmaksāts benzīns, varēju braukāt
pa visu Lietuvu un fotografēt visu ko. Protams, es katru reizi veicu
oficiālo pasūtījumu, bet paralēli bildēju to, kas pašam likās
interesants. Šajā redakcijā es nostrādāju līdz pat 1969. gadam, kad
sākām dibināt Lietuvas Fotogrāfu savienību.
I.B.: Pastāstiet, lūdzu, par šo leģendām apvīto laiku!
A.S.: Vispirms jau bija tikai iniciatīvas grupa Lietuvas Fotogrāfu
savienības veidošanai, es biju tās priekšsēdētājs. Negāja jau tik
viegli, jo neviens mēs nebijām partijas biedri, tomēr lielu atbalstu
mums deva visa Lietuvas inteliģence. Tolaik daudz strīdējās par to, vai
fotogrāfija ir māksla. Reiz man viens ietekmīgs partijas darbinieks
stāstīja, ka šis vakarā piedzēries gājis mājā no populāra Viļņas
restorāna, kur garderobists atteicies no pieciem rubļiem dzeramnaudas,
bet lūdzis labāk apsolīties ļaut tam Sutkum dibināt to Fotogrāfu
savienību. Lūk, kādi laiki bija! Tā mums atļāva vispirms dibināt
Lietuvas Fotogrāfu savienības organizācijas komiteju. Tas bija kādus
četrus piecus gadus. Pa to laiku, protams, gadījās arī nepatikšanas:
mani nepatiesi apvainoja naudas mahinācijām un pat ielika uz īsu mirkli
cietumā. Tas bija par vienu reklāmas pasūtījumu. Beigās mani
attaisnoja, jo nekā nelikumīga nebiju darījis, tomēr ēna palika...
I.B.: Bet beigu beigās jūs tomēr kļuvāt par komunistiskās partijas biedru?
A.S.: Nu, tas jau bija krietni vēlāk. Mūsu savienībai bija plaši
kontakti ne tikai PSRS, bet arī ārvalstīs. Tas nu partijai bija par
daudz, to visu vajadzēja regulēt. Mani izsauca uz PSKP CK, jautāja, kā
mēs cīnāmies ar nacionālistiskajām tendencēm. Es atbildēju, ka labi
cīnāmies, draudzējamies ar visu padomju republiku fotogrāfiem, rīkojam
krievu fotogrāfu izstādes. Lika mierā, bet tad kāds stukačs dzirdēja
mani krogā runājam, ka mums, mazai lietuviešu tautai, nekas cits
neatliek kā pieņemt labāko no okupantiem. Tas man atspēlējās: pirmajā
Lietuvas Fotogrāfu savienības kongresā neļāva mani ievēlēt par
priekšsēdētāju. No sākuma ļoti pārdzīvoju, vēlāk rūgtums pārgāja. Bet
man bija labs vadītājs – viņš vienmēr tika galā ar partijas večiem,
taču es varēju bīdīt fotogrāfu lietas. 1974. gadā mani vēlreiz izsauca
uz partijas CK un teica: nav labi, ka jūsu organizācijā nav neviena
partijas biedra, ja gribat turpināt pastāvēt – stājieties partijā. Bet
kā lai mani uzņem partijā, ja man galīgi nepareiza biogrāfija? Tad man
pat Mieželaitis rakstīja rekomendāciju. Vēlāk stāstīja, ka partijas
līderi četras stundas debatējuši, vai mani uzņemt vai ne. Tā nu es
kļuvu par vienīgo partijas biedru visā Lietuvas Fotogrāfu savienībā.
I.B.: Antan, jūs esat fotografējis skaistas, jaunas sievietes, vecus
vīrus un sievas, bet bērnu fotogrāfijas jums ir pavisam īpašas – tāda
suģestija, patiesums un ne kripatiņas salda sentimenta!
A.S.: Zināt, es pats bieži par to domāju. Laikam jau tas tāpēc, ka, par
spīti visām pēckara grūtībām, tomēr bērnība bija manas dzīves
laimīgākais periods. Bērnībā man tika dota pilnīga brīvība, jo augu pie
vecvecākiem. Varbūt šī bērnībā iepazītā brīvības izjūta man palīdzējusi
dzīvē uz visu skatīties citādi. Manuprāt, cilvēka dzīvē vissvarīgākais
periods ir bērnība, jaunība un pirmā mīlestība, tomēr bērnības sajūtas
ir pāri visam. Tas, ko tu saņem bērnībā, veido visas tavas nākamās
dzīves pamatus: ticība, mīlestība, žēlsirdība... Ticība ir ļoti svarīga
lieta. Ja tev ir slikti piemēri, tie sagandē visu tavu turpmāko dzīvi.
I.B.: Neraugoties uz reālo vecumu un dzīves pieredzi, vai nav tā, ka
esat spējis sevī saglabāt bērnību, nu, teiksim, sajūtu līmenī, tā, it
kā tas viss ir bijis tikko...
A.S.: Protams.
I.B.: Jūsu autoritātes fotogrāfijā?
A.S.: 20. gs. 60. gadu otrā pusē manās rokās nonāca brīnišķīga grāmata
Family of Man, kas 1955. gadā bija izdota Ņujorkā. Tur bija visi
pasaules foto klasiķi. Ļoti humāna grāmata, tā mani spēcīgi ietekmēja.
Vēl, protams, franču fotogrāfi Brasaji un Kartjē-Bresons.
I.B.: Jūsu autoritātes literatūrā?
A.S.: Literatūrā daudz autoritāšu, bet ļoti tuvs man ir Folkners.
Protams, tāpat kā daudzi citi, arī es jaunībā pārslimoju aizraušanos ar
Hemingveju.
I.B.: Jūsu autoritātes kino?
A.S.: Ingmars Bergmans un vēl, bez šaubām, itāļu un gruzīnu kino.
I.B.: Kādu mūziku mīlat?
A.S.: Man tuva ir klasiskā un senā mūzikā, jo īpaši Baha skaņdarbi.
Cienu arī Bēthovenu, no mūslaiku autoriem Penderecki, tomēr vairāk esmu
klasikas cienītājs.
I.B.: Kādu jūs redzat mākslu un fotogrāfiju 21. gadsimtā?
A.S.: Cilvēkam vienmēr visos laikos ir jārada tā, it kā citādi viņš
nevar. Mākslinieks nedrīkst pakļauties modei. Katram jābūt viņam pašam.
Kas šodien ir avangards? Nekas, viss jau ir bijis 20. gs. sākumā.
Mākslā es cienu oriģinalitāti un individualitāti. Katram radošam
cilvēkam ir jāmeklē sevi, jāiet uz priekšu un dziļumā, nevis modīgi
jāmet cilpas riņķī un apkārt. Mākslā nav robežu, robežas ir vienīgi
partijām, labai mākslai der visi līdzekļi – izstādi kaut vai līķi,
tikai ar pārliecību. Fotogrāfija ir mūsu laika fenomens, un tās
galvenais uzdevums – atspoguļot sava laika garu. Man nepatīk, ka tagad
bieži mākslinieks izdomā kompozīciju un kadru, bet slēdzi jau nospiež
kāds cits profesionālis. Tā vairs nav fotogrāfija kā māksla, bet
fotogrāfija kā mākslas līdzeklis. Tehnoloģija ir laba lieta, bet ar to
nepietiek. Klasiskai fotogrāfijai vienmēr būs sava neatkārtojama
harisma.
Galvenais fotogrāfijas uzdevums ir mākslinieciski dokumentēt īstenību. |
| Atgriezties | |
|