Zīmols mākslā – vadātājs vai draugs Pirms pāris gadiem, staigājot pa Luvras galerijām, nonācu pie Leonardo da Vinči “Monas Lizas”, kuru apstāja skatīties un uz gleznas fona fotografēties gribētāju pūlis. Pēc dažiem neveiksmīgiem mēģinājumiem tikt tuvāk devos tālāk pa Luvras gaiteņiem cerībā, ka pūlis pēc kāda laika pazudīs. Un, nogājusi dažus metrus, atdūros pret pāris skaistām gleznām, kas tur stāvēja klusumā un pilnīgā vientulībā. To autors bija neviens cits kā – Leonardo.
Kas ir zīmols mākslā? Apgādnieks, vadātājs, savveida sabiedriska hipnoze – spīdīgas lodītes, kas, virpinātas mūsu priekšā, iemidzina mūsu pašu domas. Atbrīvo mūs no riska un piepūles skatīties un domāt pašiem, dod gatavu viedokli, kurš aizstājas priekšā un traucē redzēt to, kas redzams. Vai gluži citādi – mērķtiecīgs un taisnīgs kultūrpolitikas elements, kas ievieš skaidrību neskaidrībā, veido pamatotu hierarhiju, iztaisno mūsu maldīgos un greizos priekšstatus. Vai varbūt zīmols dzīvo neatkarīgu un stihisku dzīvi pēc sev vien zināmiem likumiem.
Vai un kā zīmols ietekmē mākslinieka/mākslas darba vērtējumu, to “Studija” jautāja vairākiem mākslā ieinteresētiem cilvēkiem – māksliniekiem, mākslas kritiķiem un vēsturniekiem. |
| Jānis Borgs, mākslinieks
Zīmolu kults attiecībā uz mākslu un māksliniekiem itin mitoloģiski un
ne bez stingra komerckultūras atbalsta izplatās diezgan globāli. Visa
zīmolu būšana ir tipisks patērētāju sabiedrības produkts. Visā pasaulē
pat tādi, kas nav bijuši nevienā izstādē un māksla tiem vienaldzīga,
skaļi noelsīsies par gadiem iekultivētiem kultūras zīmoliem – van Gogs,
Rembrants, Leonardo, Pikaso, Dalī... Tie ir kā Camel, Coca-Cola,
Marlboro, Ford, BMW vai Nivea... Tajā pašā laikā simtiem citu diženo
meistaru vārdi paliek šaurākā zinātāju lokā vai arī, būdami gana
populāri, tomēr nesasniedz globāla zīmola līmeni. Piemēram, Džoto,
Vermērs (filma “Meitene ar pērļu auskaru” gan viņa vārdu pamatīgi
iekustināja), Ticiāns un citi.
Latvijā zīmola statusā, šķiet, ir Vilhelms Purvītis, Janis Rozentāls,
Ludolfs Liberts, varbūt arī Jānis Pauļuks vai Džemma Skulme. Arī Jānis
Anmanis. Taču ārpus tā paliek daudz izcilību. Piemēram, Valdemārs Tone,
Jēkabs Kazaks, Gustavs Klucis, Romans Suta, Ādolfs Zārdiņš. Arī daudz
lielisku jaunāku laiku pašmāju mākslinieku diezin vai masu apziņā ir kā
zīmols. Piemēram, Oļegs Tillbergs, Ieva Iltnere, Aija Zariņa un citi.
Pie stipri pārvērtētajiem Latvijas māksliniekiem es pieskaitītu
Libertu, kas kļuvis par jaunbagātnieku statusa simbolu. Teiktais
nenozīmē nicinājumu, apšaubīta tiek tikai zīmola klase.
Daudz mākslinieku un mākslas darbu caur zīmola popularitāti tiek
degradēti un nonāk kiča pasaulē, piemēram, Dalī vai Mikelandželo
(atcerēsimies ģipša dārzu skulptūras, ko piedāvā gar visiem Polijas
lielceļiem), reklāmas un parodijas novazātā Leonardo “Mona Liza”. Masu
tūrisms ievērojamu mākslinieku dzīves un darba vietās. Zīmoliem piemīt
cukura efekts, kas masu kultūru aplaiž ar cukura slimību.
Zīmoliem faktiski ir maz kopīga ar mākslu. Tas viss attiecas uz preci
un komerciju, arī mitoloģiju. Tiek iedarbināti (vai
pašiedarbinās) reklāmas un PR, baumu un mītu procesi,
kas jebko var pacelt zīmola pakāpē. Un zīmols mākslas vērtēšanā
nevarētu (tam nevajadzētu) būt par kritēriju. Nenoliedzami, daudzkārt
zīmols sakrīt ar izcilu māksliniecisku kvalitāti (kā tas bieži ir arī
ar kvalitāti attiecībā uz precēm iz pielietojamās pasaules. Tomēr
Coca-Cola ir kaitīgs cukurūdens, un visi slavenie smēķi – inde...).
Taču no nacionālā izdevīguma un interešu viedokļa pret zīmoliem būtu
jāattiecas ļoti nopietni un pozitīvi. Zīmola radīšana prasa intensīvu
ilgstošu reklāmu (mākslas zinātnieku un popularizētāju darbu). Prasa
mediju mobilizāciju un to tēmējumu uz mērķauditorijām (ārvalstis,
tūristi, jaunatne). Apgaismojumu – izglītību. Prasa laiku un uzkrājumu.
Taktiku un stratēģiju. Prasa pamatīgu mitoloģisko darbību, leģendu
izvērsumus. Latvijas institūta darbu vajadzētu kārtīgi finansēt un
intensificēt. Un tas prasa arī ievērojamu naudu, kas tomēr atmaksātos
desmitkārt.
Latvija ir izcila ar neskaitāmiem “nopūdelētiem” globāliem zīmoliem:
Latvija – Minhauzena mājvieta, Rīga – Ziemassvētku eglītes dzimtene,
Rīga – pirmās Krievijas lidmašīnas dzimtene, Latvija – Minox, Klucis –
pasaulē slavenākais latviešu mākslinieks, kuru dzimtenē tauta nepazīst,
pasaules abstrakcionisma klasiķis Rotko un Daugavpils (tik
novēlota attapšanās!) utt. Tas un vēl nezin cik lietas nav kārtīgi
zīmolotas, un tā mums garām paiet arī milzīgas naudas kaudzes, ko
atnestu zīmolu izmantošana, kaut vai ar tūristu piesaisti. Mēs varētu
tapt par otru Kuveitu, ja kārtīgi ķertos klāt pie zīmolu veidošanas
visās jomās.
Zīmols un māksla lielajās dimensijās nav saistāmi. Tomēr zīmols –
tā ir cita māksla, arī māksla, kas šīs dimensijas tricina.
Māra Lāce, mākslas zinātniece, Valsts Mākslas muzeja direktore
Latvijas profesionālās mākslas visai neilgajā pastāvēšanas laikā –
nepilns pusotrs gadu simtenis – ir samērā grūti runāt par
“nenovērtētiem” vai “pārvērtētiem” māksliniekiem. Neliekas, ka mūs vēl
nākotnē varētu sagaidīt tāds negaidīts atklājums kā Ādolfa Zārdiņa
daiļrades fenomens, kas ļāva diskutēt par tik tiešām pilnībā neievērotu
un tādēļ arī nezināmu mākslinieku.
Muzeja darbiniekam ir sarežģīti būt objektīvam šī jautājuma
izvērtēšanā. Mūsu izpratnē katrs autors, kura darbi nonāk muzeja
kolekcijā (īpaši, ja tas ir valsts muzejs), vairs nav nenovērtēts.
Tikai svarīgi, cik bieži un kādā kontekstā autora darbs tiks izmantots.
Protams, ir mākslinieki, kas, esot savā laikā un vietā, veido un nosaka
mākslas procesa virzību. Viņus mēs zinām, viņu darbus eksponējam, darām
pieejamus sabiedrībai, veidojam viņu pazīstamības robežas, ko bieži
ietekmē publicitātes kvalitāte, intensitāte, kā arī sabiedrības vēlme
noteiktā laikā glorificēt atsevišķus autorus. Katrā vēsturiskā periodā
varam redzēt mākslā savu prioritāšu tabulu. Piemēram, padomju
ideoloģijas apstākļos jau pati mākslinieka profesija plašākai
sabiedrībai bija īpašas pielūgsmes objekts, kad varēja izpalikt
objektīvs skatījums uz padarīto. Savukārt, piemēram, Ludolfa Liberta
krāšņie Parīzes un Venēcijas skati ir bijis kā etalons pilsoniskās
sabiedrības gaumei no to radīšanas brīža līdz pat šodienai. Pretēji
jebkuram mākslas teorētiķu iebildumam par mākslinieciskajām kvalitātēm.
Pieļauju, ka vairāk sastopamies ar situāciju, ka mūsu mākslinieki
kopumā vēl nav līdz galam novērtēti. Ir jātop daudz vairāk
monogrāfijām, katalogiem, publikācijām svešvalodās, viņu darbus aktīvi
jāmēģina eksponēt izstādēs ārvalstīs, lai mēs varētu iegūt savu
mākslinieku un viņu darbības lielāku pazīstamību. Un, ja mēs arī šajā
procesā kādu nedaudz pārslavēsim, tas tikai būs ieguvums visiem.
Eduards Kļaviņš, mākslas zinātnieks, Latvijas Mākslas akadēmijas
Mākslas zinātnes katedras
vadītājs
Latvijas un latviešu mākslas vēsturē ar mainīgām sekmēm, bet pamazām un
neizbēgami veidojas savs kanons. Tas var būt uzlabojams, jo daži no
zināmiem un mazākzināmiem māksliniekiem ir pelnījuši daudz lielāku
uzmanību, piemēram:
Tobiass Heince, 17. gs. dekoratīvās tēlniecības meistars,
Kristofs Hāberlands, 18. gs. otrās puses izcilākais arhitekts,
Johans Valters (1869–1932) – gleznotājs,
Voldemārs Zeltiņš (1879–1909) – gleznotājs,
Aleksandrs Romans (1878–1911) – gleznotājs, grafiķis,
Konstantīns Lielausis (1890–ap 1920) – gleznotājs,
Eduards Lindbergs (1882–1928) – gleznotājs,
Ernests Stenders (1893–1919?) – grafiķis,
agrais, modernistiskais Jānis Muncis (1886–1955) –
scenogrāfs,
Raimonds Šiško (1894–?) plakātists,
Teodors Hermanovskis (1883–1964) – arhitekts.
Pietiekami slavenais Jēkabs Kazaks (1895–1920) tomēr nav novērtēts
adekvāti, viņa devums tiešām ir fenomenāls. Ja man būtu jāizvēlas viens
mākslinieks no vēsturē aizgājušiem, kas pārstāvētu Latviju kā zīmols,
es izšķirtos, protams, par viņu.
Anita Vanaga, mākslas zinātniece
Zīmols ir tas pats, kas uzvārds, kuru zemnieks ieguva pie
brīvlaišanas. Vidzemes zemnieku likumu 11. paragrāfā teikts: “Tai
policejas valdīšanai par atvieglināšanu iekš uzlūkošanas un ļaužu prātu
pārvaldīšanas ir vajadzigs, ka katra zemnieku cilts saviem kristības
vārdiem vēl vienu uzvārdu pieliek un ka arīdzen katrs vientulis, kas
pats par sevim zina un savas lietas pats valda, sevim tāpat tādu
uzvārdu pieņem.” (Siliņš K. Skujiņu cilts pirmsākumus meklējot //
Karogs. – 2005. – Nr. 3.– 151. lpp.) Pārvērtēts vai nenovērtēts
uzvārds mākslā ir vienas parādības divas puses. Autora daudzināšanā
nozīmīgu lomu spēlē pašpasludināšanās un sāncenša noniecināšana,
vēstures pāridarījums un uzvārda mantinieka ziedošanās dzimtas slavas
vairošanā, kā tas ir Romana Sutas gadījumā. Ja rezultātā nav izcilas
mākslas, paliek vismaz leģenda, kur žurnālistiem ganīties. Savukārt
nenovērtēšana ir saistīta ar neprasmi skatīties uz pašu mākslas darbu
un pieturēties tikai pie koncepcijas, konteksta, ieņemamā amata,
radurakstiem, korporatīvām saitēm un nodomu protokoliem. Mākslā
vissvarīgākais ir tas, ko tēlaini apzīmē par dievišķo dzirksti.
Laikmetam aizejot, tā liecina pati par sevi. Mums ir daudz
nenovērtētu mākslinieku. Piemēram, Rihards Zariņš, Adja Junkers,
Nikolajs Kūlainis, Kārlis Grotuss. Atšķirībā no pārtikas precēm
“nezināmas izcelsmes” mākslai piemīt īpašs valdzinājums pētnieka acīs.
Te ir ko darīt.
Kristiāna Ābele, mākslas zinātniece
20. gs. pirmajā desmitgadē par pastāvīgiem Vācijas mākslas dzīves
dalībniekiem neatkarīgi viens no otra kļuva divi gleznotāji no Latvijas
– Johans Valters-Kūravs (1869–1932) un Ida Kerkoviusa (1879–1970). Taču
viņu reputācijas atšķirības mūsdienu Vācijā ir gandrīz apgriezti
proporcionālas mākslinieciskā līmeņa atšķirībām. Gadu no gada skatītāji
dažādās pilsētās var iepazīties ar Kerkoviusas gleznu, pasteļu un
lietišķās mākslas darbu pievilcīgo, dzīvespriecīgi krāšņo un diezgan
naivo pasauli, kas tiek interpretēta katalogu rakstos, monogrāfijās un
studentu pētījumos, turpretī krietni nopietnākais Valtera-Kūrava
veikums nav svešs pavisam nedaudziem interesentiem. Šo rindu mērķis ir
nevis pieprasīt goda un slavas pārdalīšanu, lai kaut ko atņemtu vienam
un piešķirtu otram, bet gan pievērst mazliet uzmanības likteņa
pavērsieniem un apstākļu sakritībām, kas veicinājušas īpatnējās
situācijas rašanos.
Savulaik abiem māksliniekiem ļoti palaimējās, bet katram pavisam
citādi. Nāve dažas nedēļas pirms Hitlera apstiprināšanas par Vācijas
kancleru Valteram aiztaupīja skumjās izredzes vecumdienās pieredzēt
nacistiskā režīma mākslas politikas absurdās galējības. Toties
Kerkoviusa, kas pusmūžā bija mācījusies Bauhaus skolā un tikai 1930.
gadā sarīkojusi pirmo personālizstādi, nodzīvoja tik ilgi, ka pēc Otrā
pasaules kara vēl veselu gadsimta ceturksni varēja kompensēt vēlo
briedumu un pārciestos zaudējumus kā modernisma veterāne, kuras dzīvā
klātbūtne Vācijai dāvāja izdevību ar pilsoniskiem un profesionāliem
pagodinājumiem kādam personiski un reizē simboliski norēķināties par
nacisma noziegumiem pret mākslu. Viņa dalījās atmiņās, rosīgi strādāja,
un Kerkoviusas izstāžu regularitāte nepārtrūka arī tad, kad die alte
Dame der klassischen Moderne bija pievienojusies saviem slavenajiem
starpkaru perioda biedriem mūžībā. Līdzko modernisma reabilitācija kā
nomaksāts parāds sāka zaudēt aktualitāti, viņas pozīcijas nostiprināja
feminisms.
Tieši tiem cilvēkiem, kas iemīļojuši Kerkoviusu, Valtera nebērnišķīgā
māksla, iespējams, liktos vēsa un vienmuļa, tāpēc jāpriecājas, ka viņa
mantojuma labākā daļa nonākusi Latvijā, kur katra paaudze no jauna
atklāj to glezniecisko smalkumu. Tomēr ar vietējo atzinību vairs īsti
nepietiek, jo Valtera vācu skolnieku daiļrades pētnieki informācijas un
intereses trūkuma dēļ publicē apgalvojumus, ka viņš bijis apdāvināts
pedagogs bez ievērības cienīga mākslinieciska talanta, bet viņa gleznu
īpašnieki mēģina nodrošināt ceļu uz starptautisko mākslas tirgu,
izdodami greznu albumu ar apzināti falsificētām biogrāfiskām ziņām. Pēc
tik diskreditējoša gājiena diemžēl nebūs viegli kliedēt piesardzīgus
aizspriedumus, ja kādreiz radīsies iespēja piedāvāt Valtera glezniecību
kā sevišķu gardēdienu arī plašākai vācu publikai.
Dace Lamberga, mākslas zinātniece
Latviešu 20. gs. 20. un 30. gadu mākslas vēsturē diezin vai sagaidīsim
vēl kādu tik sensacionālu atklājumu kā unikālais Ādolfs Zārdiņš, jo
tālaika vērtības jau pietiekami objektīvi apzinātas. Būtībā autori,
kurus augstu cienīja laikabiedri, savu nozīmi saglabājuši arī
mūsdienās. Cita lieta, ka, lai šīs spožākās virsotnes atklātu plašākai
sabiedrībai, katastrofāli trūkst monogrāfisku pētījumu, piemēram, par
tādām izcilām personībām kā Ģederts Eliass, Jānis Liepiņš, Voldemārs
Matvejs vai Jānis Tīdemanis.
Savukārt par neadekvāti pārvērtēta mākslinieka etalonu, manuprāt,
uzskatāms Ludolfs Liberts, kura ārišķīgās Venēcijas un Parīzes ainavas
30. gados guva milzīgu sabiedrības ievērību un daudz pircēju.
Pilsoniskā gaume ne par matu nav mainījusies, un hiperražīgais
gleznotājs kļuvis arī par mūsdienu kolekcionāru elku.
Sandra Krastiņa, gleznotāja,
Latvijas Mākslinieku savienības muzeja vadītāja
Par pārvērtētu mākslinieku Latvijas kontekstā runājot, pirmais impulss
bija minēt Ludolfa Liberta vārdu, tomēr to atsaucu kā nepārdomātu
apgalvojumu. Nav būtiski, vai mākslinieks apzināti konstruēti vai
intuitīvi ir zinājis, kādus savas daiļrades tēlus piedāvāt, lai
aizpildītu pilsoniskās apziņas telpu. To varētu uzskatīt par pārejošu
pirmskara gaumes untumu, ja Liberta darbi būtu palikuši tikai to
radīšanas laikam piederīgi. Veidojoties šodienas Latvijas mākslas
ainai, arī mākslas tirgum, ja to var atļauties dēvēt tik apjomīgā
apzīmējumā, Liberta māksla nav aizmirsta. Viņa darbu skaits
privātkolekcijās tiek minēts kā to reitinga rādītājs. Skaidrs, ka
“pērļu pelēkais” impresionisma atblāzmās komplektā ar Venēcijas mītu,
kaut pastkartēs, arī šodien strādā kā laimes vīzijas kods. Varētu
iztēloties, ka autors savas mākslas mērķauditoriju izjutis gadu
desmitiem uz priekšu. Minētās pārdomas ved pie secinājuma, ka Ludolfa
Liberta mākslas ietekme nav pietiekami novērtēta.
Par nenovērtētu mākslas darbu vai autoru nevar runāt absolūti, jo
mākslas vēsturē ir tik daudz piemēru, kas ilustrē laikabiedru un nākamo
paaudžu viedokļu nesaderību.
Bet ir viens aspekts, par ko šajā sakarā man ir jādomā, un tā tēma būtu – “par vēlu”.
Gleznotāja Ērika Gulbe man ir paraugs mākslinieka spējai līdz mūža
beigām saglabāt stipru gribu, prāta precizitāti un radošu dzirksti.
Pirms savas aiziešanas gleznotāja negribēja, lai aiz viņas kaut kas
paliktu nesakārtots, un novēlēja savas gleznas muzejiem un arhīvam.
Tikai vienā teikumā, vērtējot savu radošo mūžu, Ērika minēja, ka pēdējo
gadu saņemtās atzinības un prēmijas viņai nākušas daudz par vēlu.
LMS muzeja atklātajā krājumā Rudītes Dreimanes darbi ir nozīmīgs
ekspozīcijas akcents, kas no dažādas skatītāju auditorijas izpelnās
aktīvu interesi un vēlēšanos redzēt un uzzināt ko vairāk par autori.
Zvanīju māksliniecei, lai jautātu, kur var redzēt pārējos viņas darbus,
un saņēmu atbildi: par vēlu. Neticot, ka viņas māksla kādam ir
nozīmīga, māksliniece bez nožēlas ir atteikusies no savas mākslai
veltītās dzīves daļas. Mainot dzīvesvietu, Rudīte visas savas gleznas
ir atstājusi kādā šķūnītī, rēķinoties ar to, ka tās varētu tikt
iznīcinātas vai izkaisītas tāpat vien.
Nesaņemot apstiprinājumu, ka viņu māksla vēl kādam ir nozīmīga,
mākslinieki savas dzīves laikā reaģē dažādi. Šodien Latvijas mākslas
kopainā izteikums “par vēlu” izvēršas vēl draudīgāk. Pēdējie 15 gadi un
vēl nezināms laika periods nākotnē bez sistemātiskas un pietiekama
apjoma valstiskas nozīmes kolekcijas veidošanas neatgriezeniski
nodrošina apstākļus, kuros liels mākslas periods ne tikai netiks
vērtēts un pārvērtēts, bet, skatoties atpakaļ no vairāku gadu desmitu
distances, vienkārši nebūs bijis.
Solvita Krese, mākslas zinātniece,
Latvijas Laikmetīgās mākslas centra vadītāja
Runājot par starptautisko mākslas apriti, kā mediju radīts fenomens
jāmin YBA (Young British Art), kura spilgtākie pārstāvji Demjens Hērsts
un Treisija Emina, kā arī citi grupas dalībnieki kļuva par īstām mediju
zvaigznēm, tādējādi būtiski ietekmējot savu darbu novērtējumu un
sabiedrības attieksmi pret šīm mākslas parādībām.
Latvijā savveida lokālās mitoloģijas produkts ir Maijas Tabakas
popularitāte. Masu medijos tiražētās leģendas par mākslinieces
disidentisko pagātni kombinācijā ar sirreālistiskām bildēm, kurās
manāmi vairāki sabiedrībā pazīstami cilvēki, uz skatītāju iedarbojas kā
neparasti spēcīgs magnēts.
Kā nenovērtētus māksliniekus var nosaukt Zentu Loginu un Georgu
Šenbergu. Laikmeta situācijas un citu apstākļu mijiedarbība neļāva šiem
māksliniekiem kļūt pamanāmiem un iegūt atzinību, kuru tie būtu
pelnījuši.
Henrihs Vorkals, mākslinieks
Manuprāt, pārvērtēts nav neviens mākslinieks, labvēlības nevienam nekad
nav bijis par daudz. Jo neviens mākslinieks nedara sliktāk, kā spēj.
Kāds varbūt ir aplam novērtēts, taču tā ir nevis mākslinieka, bet gan
vērtētāja vaina. Mākslas darba vērtējums prasa piepūli, pie tam mākslas
darbi ne vienmēr saskaras ar tiem, kam tas nepieciešams; neviens
mākslinieks nav derīgs visiem. Tad arī rodas aplams vērtējums.
Kā nenovērtētus es varētu nosaukt divus māksliniekus, kuri bijuši
svarīgi man pašam un kuru iespaidā veidojusies mana tēlainā domāšana;
viņi ir manas pasaules daļa. Viens no viņiem ir mans zīmēšanas
skolotājs Kandavā Georgs Veinbergs. Viņš gleznoja tā kā savulaik
Vinters vai Bromults, kurus mēs zinām, taču viņu diemžēl ne. Veinbergs
bija brīvs no 50. gadu nomenklatūras. Viņš prata ieinteresēt un
aizraut. Kad mācījos 2. klasē, viņš man un manam klasesbiedram Pēterim
Kalniņam sarīkoja izstādi; es savā veidā esmu viņa radīts produkts,
viņa mākslas darbs. Un Pēteris Kalniņš ir vēl viens, manuprāt,
nenovērtēts mākslinieks. Viņš agri gāja bojā. Savas dzīves laikā viņš
bija bohēmas lauva – kā Vorhols, ap kuru pulcējās cilvēki. Kalniņš
zīmēja un rakstīja dzejoļus. Viņa zīmējumos bija visa viņa dzīve –
līdzīgi kā Mazerelam, Munkam vai van Gogam. Padomju periodā viņam
nebija vietas, viņš dzīvoja pāri politiskajai telpai un laikam,
tematiski nebija savienojams ar tālaika realitāti. Es esmu viņa
parādnieks, jo puse no manis ir – viņš. Pats tikai tagad esmu nonācis
pie tā, kas viņam bija no bērna kājas, – glezna kā dramaturģija, kā
kliedziens. Viņa zīmējumi glabājās pie manis, un, lai parādītu tos
citiem, 1997. gadā es sarīkoju mākslinieku grupas izstādi “Divpadsmit”,
kur pārējo mākslinieku darbu vidū kā līdzvērtīgus izstādīju arī viņa
darbus. Diemžēl, izņemot māksliniekus, neviens kritiķis man nepienāca
un nepajautāja – kas viņš tāds ir?
Visvērtīgākā ir mākslinieka personība, telpa, ko viņš ap sevi rada. Tas
ir tas zīmols. Par tādu ir vērts runāt. Pretējā gadījumā katrs draņķis
var būt zīmols.
Jānis Kalnačs, mākslas zinātnieks
Droši vien, ka ir gan pārvērtēti, gan nenovērtēti mākslinieki. Ir
mākslinieki, kuri tiek ar labu vārdi pieminēti pagātnes nopelnu dēļ,
tāpat kā ir droši vien kāds mazāk pamanīts jauns censonis. Bet,
manuprāt, ne jau konkrēta mākslinieka nosaukšana ir būtiska. Vismaz no
mākslas vēstures viedokļa ne. Laiks visu sakārto. Protams, ir
nepieciešams savs mākslas Panteons, kura dažus iemītniekus ar laiku
piemirst ‘ un aizstāj ar iepriekš nenovērtētiem. Ir mazpilsētā labi
pazīstami mākslinieki, ko nezina galvaspilsētā. Bet vēl vairāk ir Rīgas
mākslinieku, kuru darbu izstāde nespētu izraisīt mazāku apdzīvotu vietu
skatītāju pieplūdumu. Publicēšanās iespējas palīdz orientēties
notiekošajā dažādībā. Publicitāte nenoliedzami ietekmē gan iespējas
aktīvāk līdzdarboties ierobežotajā Latvijas mākslas tirgū, gan ar kādu
darbu iekļūt muzeju kolekcijās. Bet šķiet, ka sen pagājuši laiki, kad
nesaudzīga vai netaisna kritika kādam liktu meklēt galu vai atteikties
no nodarbošanās ar mākslu.
Atzīstot, ka man būtiskākā mākslas daļa tomēr ir brīvības izpausme, kas
ne vienmēr spēj nodrošināt izcilu pārticību, un interesantāki šķiet tie
mākslinieki, kuri necenšas sekot pasaules mākslas attīstības
nosacītajām tendencēm vai labi saprotas ar varas turētājiem, bet
spējuši atrast savu personīgo attieksmi un izpausmes formu.
Kārlis Vērpe, filozofijas students
Uz šiem abiem jautājumiem, attiecinot tos uz fotomākslu Latvijā, var
atbildēt vismaz divējādi. Varētu teikt, ka pārslavēti ir visi tie
vienīgie latviešu fotomākslinieki, kuri pēdējos gados ir vērtēti un
pārvērtēti (par kuru darbu ir uzrakstīts pietiekami apjomīgs raksts(i),
ievads fotoalbumam un varbūt pat daža laba recenzija, īsa kritika).
Piemēram, Inta Ruka, Andrejs Grants, Gunārs Binde, Uldis Briedis, Arnis
Balčus un citi. Nu Ruka un Grants noteikti. Pietiekami, t.i., gandrīz
vispār, nenovērtēti ir visi pārējie, kas uzskata un kaut kādā veidā ir
mēģinājuši likt sabiedrībai manīt, ka nodarbojas ar fotomākslu. Kaut
arī šis apgalvojums skan visai ironiski un nenopietni, ņemot vērā
zināmus priekšnoteikumus, tas varētu šķist visai pieņemams. Jo bieži
taču var dzirdēt izteikumu, ka šobrīd Latvijā fotomākslas sfērā
salīdzinoši ar 80. gadiem vai kaimiņiem lietuviešiem nekas nenotiek,
t.i., nav tādas pamanāmas iekoptas daudzveidīgas fotomākslas
tradīcijas, izņemot uz pirkstiem saskaitāmus savā nodabā strādājošus
māksliniekus. Un tomēr šī piezīme liekas samērā negodīga. Jo, manuprāt,
Latvijā nepastāv arī kaut necik koherenta vide, kurā rasties un
attīstīties ar fotogrāfiju saistītām idejām, konceptiem un tēmām, kurā
strīdēties un aizstāvēt savas idejas. Citiem vārdiem – nav īsti tādas
vērtēšanas tradīcijas (fotogrāfijas kritikas), kuras kontekstā kaut kas
varētu likties pārvērtēts vai nenovērtēts. Un ir taču samērā skaidrs,
ka kritika ir viens no nozīmīgākajiem jebkuras mākslas diskursa
kurinātājiem, kas visai būtiski veido un ietekmē darba esamību plašākā
sabiedrībā, turklāt nosakot un lokalizējot tā atrašanās vietu, nozīmi
utt. citu darbu vidū. Bet piedalīties diskursa veidošanā un radīšanā
ilgāku laika sprīdi nozīmē iekopt tradīciju. Kā jau iepriekš
noskaidrojām, tomēr pastāv atsevišķi raksti, ieskati un apskati, īsi
vērtējumi, kuros dažbrīd atklājas kādi iedīgļi vai ierosinājumi sarunas
par fotogrāfiju Latvijā aizsākšanai un attīstīšanai, bet pārsvarā šie
fragmenti paliek vieni, tāpēc šķietami pašpietiekami un neturpināti.
Tādēļ varētu arī apgalvot, ka Latvijā fotogrāfija kā māksla vispār ir
nepietiekami vērtēta, izvērtēta un pārvērtēta.
Ieva Lejasmeijere, mākslas zinātniece
Tēmu par zīmolu mākslā droši vien varētu ilustrēt ar konkrētiem
māksliniekiem un tādu kā viņu vārda konvertējamību, taču tā būtu saruna
par sekām, nevis cēloņiem. Pati problēma vairāk attiecas uz mākslas
procesu administratoriem un teorētiķiem, kas nereti pēc inerces seko
kādiem jau paustiem, publicētiem viedokļiem, vai nu īsti neuzticoties
savam viedoklim, vai nespējot to pietiekami pamatot, vai arī jūtot, ka
tāda vienkārši nav. Un tā visticamāk ir tikai viena no profesionālām
problēmām, ko katrs risina pēc saviem ieskatiem un iespējām. Nespēju
gan iedomāties, kā jūtas mākslinieks, no kura kritiķi vai kuratori
“pagatavojuši” zīmolu. Varbūt kādu laiku tas palīdz, kamēr nesāk
traucēt vai vienkārši kropļot realitātes izjūtu. Pagaidām laikam iznāk,
ka runāju par tādu kā ļaundarību, taču visticamāk, ka zīmolu radīšanas
iegansti pārsvarā ir gluži neracionāli un vienkārši atspoguļo kādu
drīzāk pat socioloģiski pētāmu fenomenu rašanās un pastāvēšanas loģiku.
Vajadzību pēc zīmoliem droši vien nosaka dabiskas eksaltācijas alkas,
vai varbūt tā ir organiska sabiedrības tieksme pēc drošības, proti, ir
skaidrs, ka izcili mākslinieki ir šie un šie, un miers. Turklāt
pazīstamība nav objektīva. Piemēram, vienā sabiedrības daļā Gļebs
Panteļejevs ir ļoti populārs, bet par Kirilu Panteļejevu šī daļa neko
nezina. Tai pašā laikā citi ļaudis mīl un ciena Kirilu, tikai aptuveni
nojaušot, ar ko nodarbojas Gļebs... Spriežot pēc publicitātes, Jāņa
Avotiņa zvaigzne pārmākusi Andra Eglīša zvaigzni... Maijas Tabakas
gleznas tauta pazīst nekļūdīgi, bet Bruno Vasiļevska darbus –
pārsvarā tikai ar mākslu saistītas aprindas...
Materiālu sagatavoja Jana Grostiņa
|
| Atgriezties | |
|