1997–1998 : Fausts
1997. gada pavasarī Raiņa Literatūras un mākslas vēstures muzeja (tagad
Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejs) speciāliste Margarita Miglāne
meklē mākslinieku izstādei ““Fausts” latviski”. Vienīgā, kas atsaucas,
ir Latvijas Mākslas akadēmijas Scenogrāfijas nodaļas 3. kursa studente
Inese Pormale. Johana Volfganga Gētes “Fausta” Raiņa tulkojuma
simtgadei atvēlētas Teātra darbinieku savienības telpas, kurās vēl
saglabājusies kazino Paradiso aura. Māksliniece to patur sajūtās,
kārtojot relikvijas sakarību ķēdēs un atklājot traģēdijas pamatprincipu
– mīlestību. Viņa izveido konceptuālo rāmi un iegremdē to atmosfērā,
gaisinot bailes no banālām frāzēm un radot jaunu poētisku tēlu. Savieno
funkciju ar autentiskumu. Ņem, kur atrod. Spoguļotajā vīriešu tualetē
nomētājies garderobes numuriņš ar kārtas skaitli 100 izplešas miglainā
plakātā, turpretī lugas fināls “Mūžīgi sievišķais / Augšup mūs ceļ” ar
gaismas signāliem ievada kodu – mākoņu pasāžu.
Jau 17. un 18. gs. glezniecība mākoņos redz atvērtu
telpu. Johans Volfgangs Gēte mākoņus uzlūko kā zīmi jēdzienam
Unvergangliches – mūžīgajam un nepārejošajam, saistībā ar kuru tiek
izzinātas attiecības starp bezgalīgo kosmosu un cilvēka dabu.1 Tieši
mainīgumā mīt iztēle un tās radītais apzīmējums – latīņu faustus jeb
“laimīgais”.
Izstāde pieredz nebijušu atsaucību, un režisors Rolands Kalniņš uz tās
pamata uzņem videofilmu “Mūžīgais Fausts”. Toreiz Pēteris Ķimelis uz
Talsu ielu 1 aizved savu mammu. “Tu neesi Inese,” saka režisore Māra
Ķimele. “Tu esi Monika.” Tā arī paliek. Pie scenogrāfijas debesīm
dzimst jauna zvaigzne. Ar autortēmu pūrā.
1999.5.I : Māksla
Beidzot akadēmiju, Monika veido scenogrāfiju Jasmīna Rezā lugai
“Māksla” Jaunajā Rīgas teātrī. Sižeta pamatā ir mārketētās mākslas
izauklēta situācija. Kāds dermatologs, vārdā Seržs, ko atveido šova
horeogrāfe Ineta Ķirse, nopērk slavena autora 1,6 x1,2 m lielu baltu
gleznu par 200 000 frankiem. Serža draugi uz gleznu raugās atšķirīgi.
Ģirta Ēča intelektuālais Marks ir aizvainots, ka iztērēta milzu
nauda par “šito sūdu”. Turpretī ar iejūtu apveltītais
Ivans, psihoanalītiķa klients ar stāžu, kura dotībās draugi saredz
personīgā viedokļa trūkumu, cenšas izlīdzināt domstarpības. Šajā figaro
lomā – lugas tulkotājs un režisors Alvis Hermanis.
Runājamais gabals Baltijā iekrīt brīdī, kad augsne ir sagatavota:
postpadomju sabiedrība ieņem patērētāja rituālo stāju pie tirdzniecības
ratiem, un kultūra pievēršas tirgus stratēģijām. Disputam tiek izvēlēta
balta telpa, kuras sienu virsmu tapešveidīgi klāj modeļu attēli,
veidojot modes galerijas pašpietiekamo gaisotni. Par modi kā mākslu
iestājas daudzvalodīgie uzraksti uz sienām: ART, TAIDE, DAILE,
SZTUKA... Savukārt sezonu vārdi un cenas, ieplūdinātas starp
attēliem, iezīmē šīs nozares komerciālo dabu. Trīs “kustīgās
bildes” šķiet izoperējušās no modes impērijas ielenkuma. To
piederību apliecina vienādotie uzvalki, Hugo Boss pafīms, Carden
kaklasaites, Rolex pulkstenis – viss comme il faut, kā mēdza teikt
nuvoriši (jaunbagātnieki) Andreja Upīša komēdijās. Telpa uzstāda
problēmu – noslīpētais minimālisms šodien ir labi ejošs zīmols.
Galējības dēļ tas liek saasināti paraudzīties uz cenu, izteiktu
hipnotizējošā summā, jo, lai pierādītu, kāpēc būtu jāmaksā par
“neko”, jāpastiprina argumentācija. Kāpēc būtu jāšķērdējas par
tukšumu? Pēc tā rietumnieki īpaši nesteidzas.
Citādi domā Austrumos. Tukšuma sajušana ir viens no meditācijas
pakāpieniem, kas seko pēc savu vibrāciju sajušanas. Visu vainago miers:
Buda skatās uz pasauli kā uz garām slīdošu mākoni. Dzen kaligrāfija
demonstrē prāta atbrīvotību, nevis konkrētus priekšstatus. Staro prāta
stāvoklis, nolasāmajai informācijai nav nozīmes, nozīmēm nav jēgas.
Staro tukšums – Pīters Bruks to zina. Ilmārs Blumbergs un Māris Subačs
arī.
Var aprēķināt, cik maksā iztikas minimums, bet cik maksā māksla? Par
spīti tam, ka Endijs Vorhols savās dolāru sietspiedēs uzskatāmi parāda,
ka māksla ir gan nauda, gan elks, gan sapnis, gan laime,
jautājums “kas ir māksla?” paliek. Lai būtu laime! Cik maksā šī laime?
Cenu rada tirgus, un pašizmaksa tajā ir tikai viena no sastāvdaļām.
Pārējais – publicitātes saldā nasta, kurā ietilpst arī leģenda par
mākslinieku, pašu darbu, priekšstati par dzīves stilu un sociālā
statusa vērtībām jeb renomē, – veido skaitļus, kas tālu pārsniedz
mākslinieka ieguldīto kapitālu. Tirgum nav jāsaprot māksla, pietiek ar
to, ka tas pazīst stilus un ir gatavs ieguldīt līdzekļus ar domu,
skaidru kā rīta rasa: maza nauda taisa lielu naudu.
Beigas ir labas. Seržs ļauj Markam ar flomāsteru no Ivana veikala
gleznā iezīmēt slēpotāju – rūķīti, kas šķērso balto telpu un
izzūd tajā. Stihiskais spēks, izjaucis ideālo kārtību, atjauno lietu
dabisko esību: tā Austrumu meistars sit māceklim ar koku vai
sadzīves drāmā laulāts pāris plēš dzimtas krāto porcelānu. Draudzības
kordons paplašinās uz atziņas rēķina: mākslai pašai par sevi nav
nozīmes, naudai ne tik.
1999–2003 : jaunā kompleksitāte
1999. gadā Monika pārnes fotogrāfa Gunāra Bindes leģendāro Eduarda
Smiļģa portretu uz Jaunā Rīgas teātra (JRT) ēkas brandmūra Lāčplēša
ielā 25. Un aizbrauc uz Ņujorku ar domu specializēties production
design. “Pirms tam studijā Cinevilla uzņēma kādas igauņu filmas
treileri. Tā bija iespēja saprast ko vairāk par savu jauno aizraušanos.
Jāinscenē, “jāuzliek” viens kadrs un jāgaida, kamēr tas tiks
nofilmēts. Šī pieredze asociējas tikai ar gaidīšanu. Konceptuālas
pašizpausmes ziņā man šāds process šķiet nepietiekams.
Varu salīdzināt tapšanas procesu, piedaloties Jura Poškus filmas “Bet
stunda nāk” veidošanā. Meklējumi un diskusijas, izaicinājums darīt
nezināmo, dažreiz neformulētas lietas. Teātris mani neinteresē
profesionālas karjeras nozīmē. Mēģinu izdarīt izvēli, kas saista ar
jaunas, spēcīgas sajūtas klātesamību.”
Zīmīgi, ka ikvienā Monikas izpausmē ir ietverta pašsajūta. Gatavībā
izmantot iespējas, ko dzīve dod, Monika kopā ar Katrīnu Neiburgu rosina
feministisko “Sesto elementu”, ar Gintu Gabrānu izvadā “Rīgas
iepazīšanās biroju” pa Eiropu, īsteno amerikāņu režisoram Dž. Deivisam
veltītu eksperimentālo filmu “Enerģijas straume”, piedalās OPEN akcijās
Rīgas ielās, turpina sadarboties ar teātriem. Un visu dara ļoti
sekmīgi. Tomēr akcijā “LV (tm)” pāri Rīgas ēkai
Raiņa bulvārī 25 viņa raksta: “NEGRIBU NEKO NE PAR KĀDU NAUDU.
ZVANI UZ [kuratores Ievas Kalniņas telefona numurs – A.V.].”
2004.2.I : Tālāk
Negribēšana izpaužas mākslas komercializācijas kontekstā kā
personiskā reakcija uz laikmetīgo pasūtījumu un patērētāja diktatūru
jeb, pārfrāzējot Delfu orākulu, – sava donora iepazīšanu.
Arī JRT dzīvo līdzīgās noskaņās. Pēc Alvja Hermaņa režisētā “Revidenta”
panākumiem teātrī nobriest jautājums – kas cilvēka personīgajā dzīvē
var mainīties, vai viņš vispār pieļauj iespēju sevī kaut ko mainīt? Top
kopdarbs “Tālāk”. Pravietiskā situācija līdzinās brīdim, kad,
iztaujājot likteni, iznirst mistiskais raksts: pagātne mirusi, nākotne
nav dzimusi. Aizmirstiet pagātni. Jaunais ir ceļā!
Alvis Hermanis no Maksima Gorkija lugas “Dibenā” aizņemas
domu par slēgtu vidi, kurā mitinās ļaudis bez noteiktas dzīvesvietas,
un krusto to ar TV realitātes šovu. Realitātes šovs tēlo realitāti,
savukārt JRT aktieri spēlē realitātes šovu, kas tēlo realitāti.
Šajā ilūziju laboratorijā ierodas svētceļnieks Lūka ar dziednieka
un Dievmātes gleznotāja vaibstiem (Modris Tenisons), aicinot katru no
klātesošajiem uzsākt savu ceļu. Uz skatuves virs izgaismotās “stikla
zvērnīcas” mirdz rūgtais sauklis “Cilvēks – tas skan lepni”.
Lepnību vainago trīs ekrāni. Pirmais demonstrē mēģinājumu procesu, kurā
aktieri stāsta savas dzīves epizodes (filmē Jānis Putniņš). Otrais rāda
Lielvārdes jostas fragmentus pamīšus ar izrādes dalībnieku Jura Poškus,
Modra Tenisona, Armanda Strazda sejām digitālās grafikas formātā.
Trešajā redzam aktieru tuvplānus, ko Monika filmē tiešraidē. Montāžu
veido skatītājs pats.
Ir iedarbināta kompleksa vizualitāte. Tajā simultāni attīstās
arhetipiski mītiskais slānis, kopējā un individuālā pieredze,
psihofiziskā enerģētika un multimediju iespējas. Redzamības lauki
konkurē cits ar citu, radot pārsātinātības, sadrumstalotības un
diskomforta sajūtu, gadījumā ja skatītājs iecerējis aptvert visu klāstu
vienā rāvienā – tas nav iespējams. Informācija jāšķiro. Automātiskajā
meklētājā ir ievadīts vārds “TĀLĀK”. Ģirts Ēcis ar to pātago izrādes
tempu. Tālāk – tas ir ne tikai uz priekšu nākotnē. Tālāk virza arī uz
pagātni, dziļumu, seklumu... Kamēr it kā nekas nenotiek jeb
notiek gaidīšana, personas laiku pa laikam pamet caurspīdīgo ilūziju
templi un cenšas ko būtisku atrisināt: Gundara Āboliņa aktieris
koncentrējas vienīgi pareizajai dzejoļa intonācijai, it kā no rezultāta
būtu atkarīgs viņa “būt vai nebūt”, Maija Apine skaidro divas Maijas:
matērijas un ego ilūziju... Arī Monikai ir iedalīta loma ar Hakima Beja
tekstu, kurā “viņš noraida jebkādu pieradināšanos vai iekļaušanos
sistēmā, īpaši izsmejot multikulturālisma ilūziju politkorektajās
demokrātiskajās valstīs”2. ‘
2003. 9. XII : Garā dzĪve
Tieksmē pēc simetrijas Alvis Hermanis līdztekus iestudē “Garo dzīvi”.
Ja uzskaitītu visu, ko acis redz, saraksts būtu graujošs. Vides
priekšmetiskais blīvums ir ierindojams visu laiku visu Latvijas teātru
priekšgalā. Atšķirībā no iluzori gleznieciskās dekorācijas, kas arī ir
patiesi mīlējusi detalizētu vidi, “Garajā dzīvē” lietas ir īstas, sākot
ar komunālā dzīvokļa zvanu pogām, koridorā atstutētām slēpēm,
gludināmo dēli, velosipēdu, putekļu sūcēju, apģērbiem, burkām,
ledusskapi, žurnāliem... – mantību, bez kuras nevar iztikt un ko nevar
iztērēt. Izejot cauri koridoram, skatītājs nonāk “koka Rīgas” nama
fasādes priekšā. Strādnieki demontē fasādi, un tuvplānā atklājas viena
diennakts piecu vecu cilvēku dzīvē. Kad skatiens aprod ar biezo
atmosfēru, sāk iedarboties nemateriālā faktūra, otrais plāns.
Scenogrāfija uzbur notikumus, “priekšmeti un klusējošie aktieri
spēj pateikt daudz vairāk par vārdiem” (T. Dorsts)3.
Monika: “Man ierastā Rīga tika ieraudzīta no citiem skatpunktiem.
Izgāztuves, māju pagalmi, dzīvokļi, kur nesen miruši veci cilvēki,
telpas, kas cilvēkiem jāatbrīvo, jo tās kādam citam ir vairāk
vajadzīgas. Lietas pievērsa uzmanību un uzrunāja pašas. Katrs
priekšmets ar nojaušamu dzīves stāstu un enerģiju. Apbrīnoju, kā
aktieri spēja radīt savu pasauli šajā ento pasauļu satikšanās vietā.”
Apģērbs un telpa ir ķermeniskais paplašinājums, kurā izpaužas personāžu
biogrāfija. Izrāde barojas atmiņās un priekšnojautās. Ikdienība, nāves
pietuvināšana un dzīves svinēšana, bagātība vai nabadzība, kas zina.
Universālā melodija pārklājas ar konkrētu meldiņu: tā Kaspara
Znotiņa muzikants Arnolds un Gunas Zariņas kaimiņa sieva
Jaņina izbalējošā duetā uzvelk par mīlu.
Privātais gausums pārtrūkst pēkšņi. Tieši plkst. 20.30 laiks
kļūst sinhrons un sociāli apzinīgs – teātris pieslēdzas TV “Panorāmai”.
Dienas cikls noslēdzas, griežot ierasto ritmu.
2004.3.IX : PŪt, vĒjiŅi!
Etniskā bagātība tradīciju krātuvē jeb brīvdabas muzejā – šādu
atspērienu startam piedāvā Gaļina Poļiščuka, režisore, kurai ir
tas gods ar Raiņa tautas dziesmu atklāt rekonstruēto Nacionālo teātri.
Bez dramaturģijas mežģīnēm, bet ar dzīvu uguni un jaunu miesu.
Pirmatnējā kopienā sajaucas zemes un asins balss. Un likteņbalss, ko
dzird tikai Baiba (Dita Lūriņa), kad dzirnas maļ, zīle dzied un rīta
vējš pūš. Kam tiks rīta malumiņš? Mistērija prasa pēc tā, kas mīt
cilvēka asinīs, – vislabāko upuri, visskaidrāko dvēseli. Ko iespēj
cilvēka saprašana pret kosmisko struktūru, kad sakrālā
sēja/pļauja atjauno radošos spēkus? Zieda partitūra, ko
Baiba spēlē kopā ar mūziķiem, kulminē veļu dziesmā. “Cep, māmiņa,
kukulīti.”
Auditorijas tribīnes izvietotas skatuves sānu malās. Spēles
laukumam pa perimetru Monika kā operāciju māsa izkārto instrumentus tā,
lai viss būtu pa ķērienam. Teksta autoritārisma drupās mutuļo
skaidrība, kaislība, vienkāršība. Ideālais Rainis turpinās. ‘
2005.22.I : Ledus
“No kura mātes klēpja ir cēlies ledus, un kas licis rasties ir debesu
sarmai” – Ījaba grāmata (38:29), vistumšākā no Vecās Derības, kodē
Vladimira Sorokina romānu “Ledus”. Pēc tā Alvis Hermanis iestudē
“Kolektīvu grāmatas lasīšanu ar iztēles palīdzību Frankfurtē”
Frankfurtes teātrī (Schauspielfrankfurt). Stieptais nosaukums atsedz
izrādes struktūru un akcentē norises vietu; tekstu režisors īsina kopā
ar vācu aktieriem, vadoties pēc vietējās uztveres.
Atšķirībā no rakstnieka izrādes veidotāji nav reliģiozi. Taču,
meklējot risinājumu sūri skarbam ledus klēpja vēstījumam par zilacaini
blondu brālību, viņi nonāk pie liturģijā izstrādātās sistēmas. Draudzei
redzamā vietā uz skatuves ieviests tablo ar numerāciju, nodrošinot
altāra un zāles vienotību. 1. daļā skatītājiem tiek izdalīti Monikas
uzņemtie fotoromāni, 2. daļā auditorijas rokās nonāk Harija Branta
pornokomiksi un noslēgumā 100 īsti padomju armijnieku ģimeņu
fotoalbumi, kas iegūti ar sludinājumu starpniecību vai dažādās Monikai
vien zināmās vietās.
Faustiskais Übermensch un Raiņa nākotnes cilvēks trāpa
totalitārisma mītradnē un izšķīst SS, KGB un latviešu arāju
– kalēju realitātē, stiprinot utopijas instinktu līmeņa blakusproduktu.
“Blondīņi” piedzimst kā parasti cilvēki, bet savu izredzētību saprot
pēc sirds “atmodināšanas” caur kosmosa pieskārienu – āmuru, pagatavotu
no Tunguskas meteorīta radītā ledus.
Trīs stundu garo izrādi notur Sorokina līdzekļi – smiekli un lūgšana.
Sakrālajam reģistram uzpotēto vardarbību un pornogrāfiju grauj
sintakses elementārisms, vienšūnainība, domas minimums. Sīks jauna tipa
vīruss kā partizāns “ījabo” milža apziņas vājāko punktu.
Režisors skatuves metaforās rīkojas subversīvi. Vulkāniskas
pollūcijas triumfu izverd minerālūdens plastmasas pudele, murgu
par blokādes līķa pakaļas kotletēm šķīsta un kristī asaru vanna,
piepildīta septiņu dienu raudās, bet žilbinošajā “sākotnējās
gaismas” apoteozē starp zeltītu elku ikonostasu un slidu asināšanas
dzirkstelēm režisors liek uzvīties vijoles lūgšanai. Kurš kuru? Kad
līdzība ir atsegta, viens noslēpums tomēr paliek. Mīkla – kas ir īstais
Autors?
Monika: “Nav daudz orientieru. Tikai pārlidojumi orbītā, no vienas planētas uz nākamo.”
|