VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Oforta spēks
  Neles Zirnītes uzvara IX Hosē de Riberas starptautiskajā grafikas biennālē Spānijā

 
Nele Zirnīte. Krauja
 
  2007. gada nogalē grafiķe Nele Zirnīte par darbu "Krau­ja" ieguva galveno prēmiju Spānijas pilsētā Ksativā (Xativa) notikušajā IX Hosē de Riberas vārdā nosauktajā starptautis­kajā grafikas biennālē, ko organizē un atbalsta pilsētas dome un Ksativas Rotari klubs. Iemesls, kādēļ grafikas bien­nāle nosaukta slavenā spāņu baroka laika gleznotāja Hosē Ribe­ras vārdā, ir vienkāršs - kataloņi lepojas ar to, ka viņš dzimis Ksativā.

Savukārt mums būtu jālepojas ar Latvijas mākslinieku sasniegumiem. Nele Zirnīte ir daudzkārtēja starptautisku grafikas mākslas konkursu laureāte, un šī uzvara vēlreiz apliecina mākslinieces augsto meistarību, strādājot ar tik sarežģītām grafikas tehnikām kā oforts un akvatinta. Šī grafikas biennāle citu līdzīgu izstāžu vidū izceļas ar spēju novērtēt klasiskās grafikas tehnikas, par ko liecina dalības noteikumos ierakstītais punkts, kas aizliedz piedalīties ar darbiem, kuri tapuši monotipijas, sietspiedes vai digitāl­dru­kas tehnikā. Kopumā biennālē bija iesūtīti 142 darbi, no kuriem žūrija atlasīja 33 darbus otrajai kārtai un visbeidzot no tiem - četrus. Trīs autori - Barbara Titko (Polija), Suna Dzji­sjiņa (Song Ji-Xin, Ķīna) un Marta Madalena (Polija) iegu­va godarakstus, bet Nele Zirnīte - galveno balvu. Māksliniece piedalījās biennālē ar diviem darbiem - "Krauja" (2006) un "Miriādes" (2006) -, kas Rīgā bija skatāmi viņas personāliz­stādē Nexus "Rīgas galerijā" 2007. gada rudenī. Tagad Nele Zirnīte gatavojas nākamajām izstādēm - biennāles uzva­rē­tājam ir pienākums rīkot izstādi Ksativā (mākslinieces darbi tur būs skatāmi 2008. gada rudenī), un jau pavisam drīz gaidāmas izstādes Klaipēdā un Viļņā, kā arī 2009. gada pirmajā pusē - personālizstāde Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, ar kuru Nele Zirnīte atzīmēs piecdesmito jubileju.

Neles Zirnītes darbi izceļas ar īpašu tehnikas jutekliskumu un sarežģītu tēlu valodu, ko bagātina radošās domas dziļums un izteiksmīgums. Mākslinieces daiļradē, ļaujoties apziņas plūsmai, līdzīgi kā 20. gs. sirreālistu darbos, aktualizējas tēli, kas līdzinās cilvēciskām būtnēm, bet tajā pašā laikā ir pietie­kami mītiski un noslēpumaini. Grafiķe Nele Zirnīte darbu "Krauja" komentē šādi: "Saikne starp daudzām lietām, kas pa neredzamiem kapilāriem dzenā dzīvības asi­nis cerību jūrā, palīdzot noturēt harmonisko dzīves pulsu... Kā gribas sataustīt to īsto un bez aritmijas simptomiem." Darbā ap­vienotas vairākas tehnikas - oforts, akvatinta un atklātais kodinājums, radot vieglu estētisku kompozīciju, kurai piemīt īpaša, nervus kutinoša noskaņa, kas izteikta tās izkārtojumā. Cilvēku figūras ir kā rasas lāses, kas rīta agrumā vēl cenšas noturēties pie zāles stiebriem. Jūra - kā dzīves jēdziena me­tafora, kurā katrs turas pie savas trauslās dzīvības. Kat­ram ir kāda cerība, mērķis, ko piepildīt dzīvē, varbūt pat vienkārši saglabāt savu dzīvību. Neles Zirnītes darbu tēlainībai rakstu­rīgs vizuāls trauslums, kas eleganti apvienots ar garīgu spē­­ku (bet varbūt tas ir tieši fiziskais spēks, ja ņem vērā, ka grafikas māksla ir pie­tiekami sarežģīts un smags darbs). Māk­slinie­­ces darbos jaušama kādas citas, netvera­mas pasaules eksis­­tence, kas pastāv tikai kodinātos plates virsmu novilkumos, iemiesojot personisko pārdzīvojumu, izjūtu un domu sajau­kumu ar fantāziju. Rezultātā rodas izcili grafikas darbi.
 
Atgriezties