VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Mākslas tirgū – kā ziloņi trauku veikalā?
Vitālijs Ļeščenko
 

Mākslas tirgus, kura mērķis visos laikos ir bijis nemateriālo vērtību pārvēršana mate­riālajās, pēdējā laikā ziņo par arvien jau­niem rekordiem, jo īpaši laikmetīgās un pēckara mākslas nozarē. Taču uz pasaules ekonomiskās krīzes fona aizvien biežāk dzirdamas balsis, kurās izskan šaubas par šo rekordu pamatotību.

Mākslas tirgus dalībnieku skatieni arvien biežāk vēršas hedžfondu1 (hedge fund) vadītāju virzienā. Tie savās rokās sakoncentrējuši gigantiskus resursus un pēdējos gados kļu­­vu­ši par ļoti aktīviem pircējiem. Pēc daudzu analītiķu domām, tieši viņi ir galvenais virzošais faktors laikmetīgās mākslas seg­mentā, kur cenas pieaug galvu reibinošā ātrumā. Un viņi ir arī satraukuma objekts saistībā ar uzstādīto rekordu objektivitāti.

Daži tirgus dalībnieki pašreizējo situāciju salīdzina ar to, kas bija vērojama 20. gadsimta 90. gadu sākumā, kad pēc varena cenu pacēluma tirgus piedzīvoja spēju un vis­aptvero­šu kritumu. Lai atgrieztos iepriekšējā līmenī, bija nepieciešami 17 gadi. Toreiz vainoja japāņu jaunbagātniekus, kuri sākumā uzskrūvēja cenas impresionistu darbiem, pēc tam arī citu virzienu mākslinieku darbiem, bet vēlāk, kad Japānas ekono­mikā iestājās krīze, masveidā pārdeva savus ieguvumus ce­rī­bā iegūt brīvus resursus. Mākslas tirgus saelektrizētajā gai­sot­nē jau ilgāku laiku virmo jautājums - vai var runāt par "cenu burbuli" un, ja var, cik drīz tas pārsprāgs? Šajā ziņā ir inte­re­santa hedžfondu vadītāju loma tirgū notiekošajos procesos.

Galvenās darbojošās personas

Stīvens A. Koens (Steven A. Cohen), SAC Capital Partners vadītājs, ir pazīstamākais no visiem hedžfondu vadītājiem mākslas tirgū. Šobrīd kompānija pārvalda aktīvus 12 miljardu dolāru apmērā. Kopš 2002. gada  pastāvīgi atrodas de­smit aktīvāko kolekcionāru sarakstā.2 Līdz 2006. gada beigām ko­lekcijā nonākuši mākslas darbi par kopējo summu aptu­veni 700 milj. dolāru apmērā. Pēdējo piecu gadu laikā Koens 20 % savu ienākumu iztērējis izsolēs.

Skaļākie ieguvumi: Edvarda Munka "Madonna"  (11,5 milj. dolāru), Džeksona Polloka No. 8, 1950 (52 milj.), Demjena Hērsta The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (8 milj.), Villema de Kūninga "Sieviete III" (137,5 milj.), Endija Vorhola "Supermens" un Pikaso "Sēdo­šas sievietes portrets" - katra par 25 milj. dolāru.  

2006. gadā Koens no spēļu biznesa īpašnieka Stīva Vinna (Steve Wynn) par 139 milj. dolāru grasījās iegādāties Pikaso darbu "Sapnis". Darījums nenotika, jo Vinns neuzmanības dēļ gleznu sabojāja, tieši pirms pārdošanas caurdurdams to ar elkoni.

Ādams Senders (Adam Sender) ir bijušais Koena kolēģis, dibinājis un vada Exis Capital Management Inc. Pēdējā laikā fonds piedzīvo grūtības (2007. gada beigās aktīvu apjoms samazinājās no 1,5 līdz 1 miljardam dolāru), bet viņa izvei­dotās kolekcijas vērtība tikai pieaug.  

Kolekcijā ir Ričarda Prinsa, Eda Rašas, Brūsa Naumana, Metjū Bārnija, Kīta Heringa, Maika Kelija, Andreasa Gurska, Gilberta un Džordža un Sindijas Šērmenas darbi. Pēc paša Sendera aprēķiniem, 800 darbu lielās kolekcijas vērtība pār­sniedz 100 milj. dolāru. 

Deivids Ganeks (David Ganek) ir bijušais Stīvena Koena partneris, Level Global Investors dibinātājs (informācija par pārvaldītajiem aktīviem nav publiskota).

Viens no vispazīstamākajiem Ričarda Prinsa darbu un Diā­nas Arbusas fotogrāfiju kolekcionāriem, viņa īpašumā ir arī  Džefa Kūnsa, Sindijas Šērmenas, Džona Karina, Eda Rašas un Maika Kelija darbi. Solomona Gugen­heima muzeja aizbildņu padomes loceklis.

Stīvens Mnuhins (Steven Mnuchin) ir Dune Capital dibi­nātājs (2006. gada novembrī pārvaldīja 2,5 miljardus dolāru), Deivida Ganeka kaimiņš.

Pazīstams kolekcionārs, kurš kolekcijas radīšanā izmantojis ne tikai lielus līdzekļus, bet arī lieliskas radnieciskās saites mākslas tirgus pasaulē. Mnuhina māte Eleina Tērnere Kūpe­re ir Starptautiskās direktoru padomes viceprezidente Solomo­­na Gugenheima muzejā. Tēvs - ietekmīgās Ņujorkas galerijas L & M Arts Gallery īpašnieks. Pats Mnuhins ir Vit­ni­jas Ameri­kā­ņu mākslas muzeja (Ņujorka) aizbildņu padomes loceklis.

Kenets Grifins (Kenneth Griffin) ir Citadel Investment Group Čikāgā dibinātājs (pārvaldītie aktīvi - 13,5 miljardi dolāru 2007. gadā).

1999. gadā par Sezana gleznu "Klusā daba ar krūku, dra­pēriju un augļu trauku" Grifins samaksāja rekordlielu cenu - 60,5 milj. dolāru.

2006. gada oktobrī Grifins iegādājās Džespera Džonsa  False Start par 80 milj. dolāru.  

2004. gadā žurnāls Art News Grifinu pāri iekļāva pasaules aktīvāko kolekcionāru desmitniekā. Viņa sieva ir Vitnijas Ame­rikāņu mākslas muzeja aizbildņu padomes locekle.

Ēriks Mindihs (Eric Mindich) 2004. gada nogalē pa­ziņoja par fonda Eton Park Capital izveidi. Šim fondam jau pašā sākumā izdevās piesaistīt vairāk nekā 3 miljardus dolāru, kas šajā nozarē bija rekords (6,2 miljardi dolāru 2007. gadā). Sla­vens savu agresīvo darījumu ar laikmetīgās mākslas priekš­me­­ tiem dēļ, īpaši Lielbritānijā. Tieši Mindiha līdzekļi balsta ietek­mī­gā kolekcionāra Čārlza Saāči darbību. Viņš ir arī Vitni­jas Amerikāņu mākslas muzeja aizbildņu padomes viceprezidents.

Daniels Lēbs (Daniel Loeb) ir Third Point LLC (2007. gadā pārvaldībā 4,2 miljardi dolāru) izveidotājs un vadītājs, finanšu tirgū pazīstams kā kašķīgs ķildnieks, atmaskojošu un ķen­gājošu vēstuļu autors, kuras veido daļu no viņa uzbrukumu stratēģijas. 

Mākslas sfērā zināms ar savu Martina Kipenbergera darbu  kolek­ciju, kuru cena pēdējos gados strauji pieaugusi. Vēl viņam pieder Endija Vorhola, Sindijas Šērmenas un Georga Bāzelica darbi.

Interešu loks

Eimija Kapellaco (Amy Capellazzo), Ņujorkas Christie's laik­metīgās mākslas nodaļas vadītāja, intervijā laikrakstam The Los Angeles Times pauda viedokli, ka hedžfondu vadītāji nav monolīta parādība. Bet viņu pieprasījumos mākslas tir­gus speciālistiem vērojama saikne starp interesi par mākslu un viņu pamatdarbību. Tie, kuri investē tehnoloģiju sfērā, ir orientēti uz nākotni, uz jaunajiem virzieniem, rītdienas mākslu. Savukārt klasisko tirgu treideri, kuri strādā ar likvī­­dākām akcijām, dod priekšroku pēckara darbiem, ko radījuši mākslinieki ar nostabilizējušos reputāciju. Kopumā hedžfon­­du vadītāji interesējas par 20. gadsimta mākslu, t. sk. dekora­tīvo, fotogrāfiju, pēckara mākslu, taču it īpaši par to, kas laika ziņā ir tuvāk mums. Turklāt viņi izvēlas māksliniekus, kuri jau sev rezervējuši vietu mākslas vēsturē.

Ar hedžfondu vadītājiem saistītās bažas

Hedžfondu vadītāju rīcībā atrodas milzīgas brīvo līdzekļu rezerves, kas ievērojami pārsniedz japāņu kolekcionāru ie­spē­­jas pagājušā gadsimta 80. gados. Turklāt, īsā laikā izvei­dojot lielas kolekcijas, hedžfondu vadītāji izmanto tās pašas metodes, kuras viņi pielieto, spēlējot fondu un valūtas tirgos: tehnisko analīzi, portfeļa diversifikāciju, centienus izsekot ekstrēmus tirgū utt. Viņus var raksturot kā apņēmīgus, visas nianses ātri aptverošus un riskam gatavus biznesmeņus. Kā raksta International Herald Tribune, izsoļu nama Sotheby's vicepriekšsēdētājs Tobiass Meiers (Tobias Meyer), kurš vada visus darbus, kas saistīti ar laikmetīgās mākslas priekšme­tiem, hedžfondu vadītāju pieeju kolekciju veidošanai rakstu­rojis šādi: "Viņiem patīk tā māksla, kura būs pieprasīta arī nākotnē, viņi kolekcionējot izmanto tādu pašu prāta asumu, ar kādu rīkojas investējot." Kā liecina daudzi tirgus dalībnieki, daži fondu vadītāji mēģina kontrolēt pieprasījumu pēc notei­k­tiem māksliniekiem, iepērkot visu, kas tiek piedāvāts, tādē­jādi samazinot piedāvājumu, bet pēc tam selektīvi pārdodot par daudz augstākām cenām. Jāsaka, ka tanī nav nekā jauna - šos pašus apsvērumus var attiecināt uz daudziem dīleriem, viņu vidū arī Čārlzu Saāči, aiz kura daudzi novērotāji saskata hedžfonda vadītāja Ērika Mindiha roku.

Praktiski neregulējamajā mākslas tirgū atšķirībā no fon­du tirgus cenu manipulācija un iekšējās informācijas izmanto­šana nekādi nav ierobežota. Šāda pieeja kardināli atšķiras no kolekcionēšanas, ko veic lietpratēji, un no priekšstata par kolekcionēšanu kā kultūras patronāžas formu, kura prevalēja agrāk. Cilvēki, kuri pērk mākslu par naudu, kas ir nopelnīta riskantajos hedžfondos, izmanto stratēģijas, kādas tiek lieto­tas viņiem pierastajos tirgos, un apdraud ierasto mākslas pasaules kārtību.

Daudzi pieļauj, ka, tiklīdz cenas mākslas tirgū sāks kristies, treideri, darbojoties pierasto stratēģiju ietvaros, sāks iziet no mākslas aktīviem tikpat strauji, kā tajos ienāca, un tas izprovocēs neizbēgamu un visaptverošu sabrukumu. Tas var notikt pat agrāk, parādoties pirmajām "tendences maiņas" pazīmēm, kā saka fondu tirgū, t. i., tiklīdz hedžfondu vadī­tāji nonāks pie slēdziena, ka tirgus ir sasniedzis savu virsotni.

Turklāt mākslas tirgus elites pārstāvji baidās ne tik daudz no hedžfondu vadītāju neremdināmās apetītes - to apsveic gan dīleri, gan izsolītāji - un arī ne no tā, ka viņi samērā vienaldzīgi izturas pret mākslas estētisko pusi; tas nav ne­kāds jaunums. Viņi baidās, ka agresīvi un pārlieku turīgi cil­vēki izspiedīs viņus no to šobrīd ieņemtajām kontrolējošajām pozīcijām un ieviesīs tirgū savu diktātu. 

Vai draudi ir reāli?

Ikgadējā "Pasaules labklājības ziņojumā" par 2007. gadu Capgemini/Merrill Lynch norāda, ka to cilvēku personiskā labklājība, kuru rīcībā ir vairāk nekā 1 milj. dolāru, neskaitot nekustamo īpašumu un mākslas kolekciju vērtību, ir pieau­gusi par 11,4 % un sasniegusi 32,7 triljonus dolāru. Visu pasaules hedžfondu aktīvi, pēc 2008. gada sākuma datiem, ir pietuvojušies diviem triljoniem dolāru. Uz šī fona hedžfon­di nešķiet esam dominējošais faktors. Neviens no šajā rakstā minētajiem fondiem neietilpst 10 lielāko skaitā, kuru apjoms ir no 34 līdz 18 miljardiem dolāru.

Tomēr saskaņā ar izdevuma New York Magazine viedokli, kas publicējis hedžfondu topa sarakstu, aplūkojamo grupu nekādā ziņā nedrīkst ignorēt. Piemēram, Stīvens Koens atro­das priekšgalā nominācijā "Labākais biznesā", savukārt Ke­nets Grifins šajā pašā  nominācijā ieņem ceturto pozīciju. Daniels Lēbs ieguva titulu "Visbīstamākais". Ēriks Mindihs un Deivids Ganeks - attiecīgi 4. un 6. vietu nominācijā "Leģen­dārais debitants".

Savukārt The New York Times 2006. gadā veica pētījumu par 297 hedžfondu vadītājiem, pievēršot uzmanību to biežā­kajiem izdevumiem. Apskatītajā periodā par mākslas darbiem viņi bija izdevuši vidēji 4 milj. dolāru katrs, t. i., aptuveni 1,2 miljardus dolāru visi kopā. Tirgum tā ir nozīmīga summa, ja ņem vērā, ka tai pašā 2006. gadā abi lielākie izsoļu nami - Sotheby's un Christie's - apgrozīja apmēram 8 miljardus un vēl tikpat var ieskaitīt privāto dīleru daļā. Turklāt mākslas priekšmeti bija izdevumu svarīgākā kategorija, kam sekoja jahtas.

Tirgus reakcija

Mākslas tirgus patiešām ir kļuvis par vietu, kur vairāk val­da finansiāli apsvērumi, nevis abstraktas idejas un estētika. Redzēdami pasakainās cenas, daudzi "vecie" kolekcionāri savu kolekciju pērles sākuši likt izsolēs. Šajā ziņā hedžfondu motivācija īpaši neatšķiras no privāto dīleru un spekulatīvu kolekcionāru motivācijas.

Un tomēr ir vērojami arī daži centieni turēties pretī "jau­nās naudas" spiedienam. Ievērojami galeristi un dīleri uzskata par savu pienākumu "rūpēties" par viņu pārdoto darbu tālā­ko likteni, tāpēc rūpīgi izpēta pircēja personību. Galerista mērķis ir kopā ar klientu radīt nozīmīgas kolekcijas, kuras ideālā gadījumā vēlāk tā vai citādi kļūs pieejamas publikai, kļūs par patstāvīgu kultūras vienību vai greznos pasaules labāko muzeju kolekcijas. Par vislielāko ļaunumu tiek uzska­tīts fakts, ja galerijas klients audeklu vai skulptūru izliek pār­došanā gandrīz uzreiz pēc nopirkšanas. No šī viedokļa hedž­fondu vadītājiem ir visai apšaubāma reputācija, ievērojami sliktāka par to, kāda bija pircējiem, kuri mākslas tirgū parā­dījās 20. gadsimta 80. gados. Daudzi hedžfondu vadītāji, neraugoties uz visām viņu finansiālajām iespējām, lielākoties ir lūdzēji, kas nīkst gaidīšanas sarakstos3, nevis mākslas pa­t­roni. Raksturīgs ir incidents, kas norisinājās starp pazīstamo Ņujorkas galeristi Barbaru Gledstoni un Danielu Lēbu, viena no agresīvākajiem hedžfondiem Third Point vadītāju. Lēbs vēlējās nopirkt Metjū Bārnija fotogrāfiju, bet Gledstone nezi­nāmu iemeslu dēļ darījumu atcēla, savu rīcību pavadīdama ar nievājošu komentāru par to, ka naudas esamība vien nebūt negarantējot iespēju nopirkt kāroto.

Tomēr hedžfondu vadītāji jau ir nopirkuši visu, kas nopēr­kams par naudu, izņemot nemirstību. Laikmetīgās mākslas dīleri piedāvā viņiem iegādāties arī to - ar kolekcijas radīša­nas starpniecību.

Hedžfondu menedžeri skaidri izrāda interesi par tādu kolekciju veidošanu, kam būtu augsta sabiedriskā nozīmība. Turklāt viņi pērk, pat nebūdami pārliecināti par cenu stabili­tāti nākotnē. Piemēram, Ādams Senders intervijā aģentūrai Bloomberg apgalvojis, ka nepērk mākslas priekšmetus tikai tāpēc, lai taisītu naudu. Tiesa, der atzīmēt, ka Phillips izsolē 2006. gadā Senders nepalaida garām iespēju fiksēt peļņu, ieņemot apmēram 19 milj. dolāru par 30 darbiem, kurus pirms pieciem gadiem bija iegādājies par trīs miljoniem.

Iespējams, sabiedrības kolektīvajā apziņā iepotēts, ka māk­sla patiešām ir tā sfēra, kurā cilvēks nepastarpināti pie­tuvojas un pieskaras nemirstībai. Tāpēc varam pieņemt, ka lielākajā daļā gadījumu hedžfondu vadītāji mākslas tirgū tomēr neienāk, tikai finansiālu apsvērumu vadīti. Viņiem jau ir pazīstams mehānisms, kā gūt ātru peļņu hedžfondos, un peļņas perspektīva šaurajā un mazlikvīdajā mākslas priekš­metu tirgū viņiem diez vai būs pievilcīga. Drīzāk viņi ņem vērā  to, ko var dot māksla kā tāda, - līdzdalību sabiedrības augstāko slāņu dzīvē jeb, runājot Pjēra Burdjē4 vārdiem, simbolisko kapitālu.

Analizējot mākslas tirgū notiekošos procesus, var pieņemt, ka, pat ja hedžfondu vadītāju nauda no tirgus tiks izņemta, tad visdrīzāk tas nenotiks tāpēc, ka pievilcīgs šķitīs mākslas tirgus ienesīgums. Iespējams, tas notiks tikai tādā gadījumā, ja vadītāji vēlēsies atgūt savus ieguldījumus visās jomās, arī mākslas aktīvos. To apliecina arī Stonehage Affluent Luxury Living indekss, kas atspoguļo luksusa klases preču patēriņa groza vērtību. Vispārējās lejupslīdes apstākļos indekss fiksē­jis pieaugumu ierobežota piedāvājuma preču, to skaitā māk­slas darbu sfērā. Tādējādi, par spīti ar hedžfondiem saistī­tajai nenoteiktībai, mākslas tirgus joprojām ir viena no nedaudza­jām stabilajām jomām šodienas nedrošajā pasaulē.

 

No krievu valodas tulkojusi Jolanta Pētersone

 

1 Privāts, normatīvās regulēšanas neierobežots investīciju fonds, kas nav pieejams plašam personu lokam un ko vada profesionāls inves­tīciju vadītājs. Raksturīga stratēģijas un kredītpleca neierobe­žo­tība.
2 Žurnāls Art News pēc 22 pasaules valstu kolekcionāru, dīleru un galeristu aptaujāšanas sastāda 200 aktīvāko kolekcionāru sarakstu, no tiem izveidojot pirmā desmitnieka topu.
3 Galerijas pēc populārāko laikmetīgo mākslinieku darbiem veido rindas.
4 Pjērs Burdjē (Pierre Bourdieu, 1930-2002) - franču sociologs un filozofs, sociālās teorijas poststrukturālā virziena pārstāvis, sociālā lauka teorijas izveidotājs.


 
Atgriezties