No 2. līdz 7. septembrim Lincā (Austrijā) notika kārtējais mākslas,
sociālo zinātņu un tehnoloģiju festivāls Ars Electronica, kuru
aktīvākie dalībnieki ir iesaukuši par mediju kultūras olimpiskajām
spēlēm. Šogad tā apakšvirsraksts un tēmas pieteikums bija Next Sex,
mudinot dalībniekus savos darbos un diskusijās ap-spriest seksualitātes
jautājumus tādā nākotnes sabiedrībā, kurā biotehnoloģija un ģenētika ir
uzņēmusies veikt cilvēces reproduktīvo funkciju.
RotaĻas ar DNS
Turpinot festivāla tradicionālo tematiku – dzīvības un zinātnes
attiecības, Ars Electronica 2000. gadā pievērš uzmanību kultūras un
sociālās politikas attieksmei pret moderno reproduktīvo bioloģiju.
Duālā pieeja gan no zinātniskā, gan mākslas aspekta paredz pētīt tādas
sabiedrības aprises, kurās cilvēki ir ģenētiski konfigurēti – cilvēki
nevis vienkārši piedzimst, bet tiek producēti mākslīgi. Seksualitātei
šādā sabiedrībā vairs nav neatkārtojamās reproduktīvās lomas, un arī
“cīņa” starp pretējiem dzimumiem kā viens no morālās kontroles
mehānismiem ir dekonstruēta. Festivāla organizētāji uzskata šo
ekskursiju cilvēces nākotnē par mēģinājumu atbrīvot mākslu no
atbildības sabiedrības morālās apziņas priekšā. “Ars Electronica kā
mākslas, tehnoloģijas un sociālo zinātņu festivāls vēlas atklāt
paņēmienus, ar kuriem mākslinieki izmanto tehnoloģiju attīstības
izraisītās sociālās un kultūras pārmaiņas, un pievērst uzmanību mākslai
kā politiskam manifestam,” – tā festivāla koncepcijas pieteikumā raksta
Ars Electronica direktori Gerfrīds Štokers un Kristīne Šepfa. Ars
Electronica elektroniskajā izdevumā www.aec.at/nextsex tiek
iztirzāta festivāla tematiskā ievirze.
“Ģenētika ir centrālā mūsdienu provokācija. Tās radīto ētisko šoku
līdzsvaro sociālais diskurss, kurā sastopas pretinieki un piekritēji,
kurš tikai ekstrēmos gadījumos uzdod būtiskus jautājumus par
ideoloģiskiem efektiem un sekām. Cilvēka dzīvība ir kļuvusi par
industriālās ražošanas un komerciālas izmantošanas tiešo objektu. Masu
mediju uzmanības centrā esošie jautājumi izplūdina robežas starp
atbildīgiem pētījumiem un vēlēšanos apsteigt konkurentus dzīvības
biznesā, un bailes no ētiska konflikta sajaucas ar nekautrīgi triviālu
ziņkārību un kāri pēc sensācijām, gaidot, kad pirmoreiz visu pasauli
apceļos foto ar lepno un laimīgo māmiņu, kura savās rokās turēs pirmo
klonēto mazuli.
Mūsu civilizācijas panākumi balstās uz vienkāršu principu – cilvēka
spēju transformēt dabu (gan pašam savu, gan apkārtējo vidi) mākslas
darbā. Tas ir process, kura sākumi meklējami iepriekš nebijušās
komunikācijas spējās, atmiņā un pašrefleksijā (valodā), kas savukārt
noveda pie dabas pielāgošanas cilvēka vajadzībām, dabas resursu
ekspluatācijas, ķīmiskas sintēzes un atombumbas radīšanas, mākslīgā
intelekta un digitāliem tīkliem. Tas, kas reiz sākās kā dabas anomālija
(jo nekas tamlīdzīgs iepriekš nebija noticis), atgriežas pie savām
saknēm, pie cilvēka dzīvības pamatiem. Ar molekulārās bioloģijas
zināšanām apbruņotā cilvēce vēlas atbrīvot savu reproduktīvo spēju no
draudošajām bioloģiskajām briesmām. Ar cilvēka kontrolētas evolūcijas
palīdzību dabas haosā beidzot tiks ieviesta kārtība.”
Ironiskā intonācijā izteiktie viedokļi provocē diskusiju –
komunikācijas un biotehnoloģijas tehnoloģijas draud / sola pārveidot
gan mūsu domāšanu, gan mūsu ķermeni. Vai tie ir iznīcības draudi vai
labākas nākotnes solījumi? Protams, atbildi uz šo jautājumu nevar
sniegt neviens, un arī Ars Electronica ietvaros notikušie pasākumi un
diskusijas kalpoja tikai viedokļu, versiju un prognožu apmaiņai, kaut
gan festivāla organizētāji apgalvo, ka “interdisciplinārās diskusijas
par ģenētikas problēmām Ars Electronica ietvaros motivēja galvenokārt
nevis prognožu apstiprināšana vai noliegšana, bet gan acīmredzamā
nepieciešamība kritiski analizēt sociālās politikas kontekstu.
Seksualitātes un reproduktīvās funkcijas nodalīšana tiek izspēlēta uz
daudznozīmīga fona. Tradicionālo sociālo struktūru sabrukums, ģimenes
sabrukums, sabiedrība bez tēva, dzimumu maiņas iespējas un virtuālais
sekss kā interneta paaudzes dzīvesveids. No vienas puses, mākslīgā
apaugļošana ir plaukstošs bizness, popkultūras ikonas un kinozvaigznes
publiski popularizē “bērnu no mēģenes”, kuru audzina viens vecāks,
gluži kā labi ieplānotu mizanscēnu, bet, no otras puses, – politiski
centieni rekonstruēt ģimenes vērtības uz sieviešu tiesību rēķina, un
daudzās valstīs reliģiskais fanātisms un sekošana senām tradīcijām vēl
joprojām attur cilvēkus no dzimstības kontroles līdzekļu iepazīšanas.
Mākslas darbi, kas saistīti ar ģenētiku, reti izmanto tās metodes,
instrumentus un materiālus, paliekot distancētā, komentējošā pozā.
Pētot un restrukturējot mākslas un dabas kontekstu, šī pieeja ļauj
mākslai gūt plašu sociālu rezonansi, bet tajā pašā laikā dod iemeslu
reducēt mākslas lomu līdz “sabiedrības sirdsapziņas” attālinātajai
lomai.” Mēģinājumi padarīt mākslu par sociālo un politisko problēmu
diskursa elementu vienmēr ir bijuši aktuāli, un tos var vērtēt gan kā
sasniegumu, gan kā zaudējumu. Iespējams, mākslas loma mūsdienu kultūrā
vispār nav definējama pēc stingriem un noteiktiem kritērijiem, jo paša
jēdziena “māksla” definēšana ir kļuvusi neiespējama. Līdz ar to
spekulatīvie centieni manipulēt ar idejām par mākslas sociālo un
politisko lomu reizēm var šķist visai nepamatoti, bet Ars Electronica
turpina meklēt cilvēces pestīšanas ceļus sociāli un politiski aktīvā
mākslā.
BiofaŠisma draudi
Vēl pirms festivāla sākuma, iztirzājot politisko situāciju Austrijā un
kritizējot festivāla tēmu, Eiropas mākslas kritiķu un mākslinieku vidū
izraisījās polemika par festivāla politiskajiem aspektiem un tā tēmas
piemērotību mūsdienu kultūras un mākslas kontekstam. Piemēram, Dr.
Stefans Vēbers, mediju zinātnieks un žurnālists no Zalcburgas, mediju
un mākslas kritikas elektroniskajā vēstuļkopā Nettime pievērš
līdzpilsoņu uzmanību “radikālajam darvinistam” biologam Rendijam
Tornhilam, kura eseja “Izvarošanas evolucionārā bioloģija” publicēta
festivāla katalogā bez “redakcijas komentāriem”; šo eseju var lasīt arī
internetā
(kultur.aec.at/festival2000/texte/randy_thornhill_e.htm).
Ir izskanējuši arī vairāk vai mazāk ironiski ieteikumi, kādai vajadzētu
būt šī festivāla tēmai nākotnē – piedāvājot tādas tēmas kā enerģētika
vai atkritumi, to pārstrādāšana, izmantošana mākslā, kolekcionēšana,
izstādīšana un citas manipulācijas ar tiem.
Zinātne tiekas ar mākslu
Māksliniece Nataša Merita, kuras projekti risinās publiskotas
intimitātes atmosfērā, mākslinieks Serdžo Mesina, kura darbu tēma ir
sekss un internets, zinātnieks Karls Džerasi, ģenētikas pētnieks Dziņs
Mao no Rietumķīnas universitātes, Ķelnes Mediju mākslas akadēmijas
profesore Marija Luīze Angerere, norvēģu mākslinieks Stāls Stenslijs
(kurš tiek uzskatīts par vienu no jēdziena “kibersekss” autoriem pēc
viņa 1993. gadā rea-lizētā projekta cyberSM), ginekoloģijas un
klonēšanas problēmu pētnieks Nobuja Uno no Tokijas universitātes,
cilvēka genoma projekta dalībnieks, molekulārās bioloģijas speciālists
Jenss Reihs – tie ir tikai daži no festivāla diskusiju un prezentāciju
dalībniekiem.
Ars Electronica koncepcija mākslu uztver kā interfeisu, kā stimulu
avotu un sabiedrības un zinātnes pasaules mijiedarbības katalizatoru.
Festivāls arī uzsver, ka mākslas nozīme ir daudz lielāka par morālas
autoritātes lomu.
Intensitāte un dinamika, ar kādu māksla var interpretēt būtiskus
jautājumus, padara mākslu par sociālā diskursa ideālu virzītājspēku –
tā uzskata Ars Electronica rīkotāji, organizējot tematiskos pasākumus:
mākslas darbu skates, instalācijas, koncertus, izstādes, interneta
projektus un diskusijas. Piemēram, 3. septembrī tika prezentēts Ištvana
Kantora projekts Intercourse – The File Cabinet Project, kurā cilvēka
ķermenis pretstatīts tehnoloģiskiem uzlabojumiem, 4. septembrī notika
konceptuālā baleta Hearing Monkeys izrāde, kurā pieci zinātnieki pēta
seksualitātes bioloģiski sociālo konstrukciju uz biotehnoloģijas
sliekšņa, bet 5. septembrī Klausa Obermaiera un Krisa Heringa
performancē D.A.V.E. virtuāls tēls – dejotājs izmēģināja dažādas
identitātes, apspēlējot jēdzienus “jauns – vecs”, “vīrietis –
sieviete”.
Prix Ars Electronica
Prix Ars Electronica 2000 bija pieteikti 1800 mākslas darbi no 59
valstīm. “Laikā, kad digitālos medijus arvien vairāk izmanto
elektroniskajam biznesam, Prix Ars Electronica pozīcijai un mērķiem ir
svarīga loma. Prix Ars Electronica mērķis kopš idejas pirmsākumiem
1987. gadā ir nodrošināt starptautiski atzītu platformu, kur ap-spriest
tālredzīgas idejas un alternatīvas pieejas elektroniskajiem medijiem
ārpus to industriālā pielietojuma robežām. Pēc šīgada rezultātiem var
secināt, ka Prix Ars Electronica 2000 turpina savu iesākto ceļu 21.
gadsimtā,” teicis Dr. Hanns Leopoldseders, žūrijas priekšsēdētājs un
Prix Ars Electronica dibinātājs.
Konkursa organizētāji bija īpaši sajūsmināti par lielo dalībnieku
skaitu speciālajā kategorijā cybergeneration-u19-freestyle computing –
tajā bija pieteikti 823 darbi. Šī kategorija bija paredzēta Austrijas
jauniešiem, kuru vecums nepārsniedz 19 gadus. Šīs kategorijas darbi
acīmredzami pierādīja interneta lielo lomu jauniešu kultūrā, kuru
kritiķi jau iesaukuši par “interneta paaudzi” un kuras pārstāvji lieto
datoru un internetu kā pašsaprotamus medijus, bet ar izdomu un radošu
pieeju.
Ar festivāla balvu ieguvējiem var iepazīties www.aec.at/nextsex.
Balvu interaktīvās mākslas jomā saņēma Vils Bauers par sadarbībā ar
digitālo mākslinieku Rafaelu Lozano-Hemmeru realizēto projektu
Vectorial Elevation, Relational Architecture No. 4 – gaismas spēles
izrādi, kuras vadīšanā varēja piedalīties interneta lietotāji.
Digitālās kultūras žurnālā Artbyte (www.artbyte.com/) kādā
reportāžā no festivāla ir fiksēts Vila Bauera komentārs par festivālu:
“Tehnoloģijas akcentē faktu, ka ģimenes kā institūcijas nāve ir reāla
iespēja. Pastāv vesela lavīna iespēju, kuras var realizēties. No
spermas bankas līdz iespējai, ka citi cilvēki vai mašīnas iznēsās manus
ģenētiskos pēcnācējus. Tehnoloģija sniedz lielākas iespējas būt tālu
vienam no otra, bet saglabāt kontaktus – katrā pilsētā, piemēram, ir
tikai viens cilvēks, kura fetišs ir pūkainās rotaļlietas, bet tagad ar
tehnoloģijas palīdzību viņi visi var atrast cits citu.”
Starptautiskā zinātniskās fantastikas pulciņa tikšanās ar politisku
pieskaņu Lincā ir beigusies. Provokatīvi jautājumi un atbildes, jauni
meklējumi digitālo mediju mākslas jomā un sociāli intelektuālas
sarunas. Taču pats galvenais šī festivāla jautājums paliek bez
atbildes. Vai cilvēce atteiksies no seksa un vairosies mēģenēs – to
uzzinās tikai nākamās paaudzes. |