Otrreiz atklājot Āfriku Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” |
|
ĀFRIKĀŅU SKULPTŪRA NO JOZEFA BRUMMERA KOLEKCIJAS.
ZIEMEĻAMERIKAS (?) SKULPTŪRA
ZIEMEĻAMERIKAS (?) MASKA
ĀFRIKĀŅU SKULPTŪRA
ZIEMEĻĀZIJAS TAUTU TĒLNIECĪBAS PARAUGI
ZIEMEĻĀZIJAS TAUTU TĒLNIECĪBAS PARAUGI
ZIEMEĻĀZIJAS TAUTU TĒLNIECĪBAS PARAUGI
|
| Eiropā joprojām mīl Āfriku. Kaut gan pareizāk būtu teikt: tagad atkal
mīl Āfriku. Ar pavisam citādu attieksmi un izpratni. No vēstures un
etnogrāfisko muzeju krājumiem šie “ārpuseiropas” kultūras slāņi
daudzviet sen pārceļojuši uz mākslas muzeju ekspozīcijām. Minēšu kaut
vai Parīzē, Pompidū centrā un Maskavā, Puškina Tēlotājas mākslas muzejā
redzēto, kur Pikaso un Braka gleznām līdzās atrodas afrikāņu
skulptūras. Iespējams, tas viss kopumā savā ziņā raksturo arī
visaptverošos globalizācijas procesus un tendences. Domāju, ka patlaban
tiek veidota jauna – vienotas pasaules kultūras vēstures koncepcija.
Rietumos intensīvi tiek “pārinventarizētas” kopējā mantojuma
sastāvdaļas un to attiecības. Primitīvo kultūru daudzveidīgās izpausmes
kļuvušas par vitāli nepieciešamiem kopējā mantojuma komponentiem. Un
katra izstāde, muzeju kolekciju padziļināta izpēte, jaunu ekspozīciju
vai pat muzeju izveidošana papil-dina šo jauno fundamentālo pētījumu,
kurā vairs nav vietas nicīgai vai nievājošai attieksmei pret visu ārpus
Vecās pasaules robežām radīto. Un, lai gan tas nav saskaņots apvienotās
Eiropas projekts, tā tomēr varam domāt, jo Āfrikas, Okeānijas un
Latīņamerikas mākslai veltītās ekspozīcijas pašreiz tiek pārveidotas
visā Eiropā.
Zināmā mērā te var vilkt paralēles ar norisēm pirms vairāk nekā
gadsimta. 1857. gadā Oslo universitātes paspārnē tika izveidots
Etnogrāfijas muzejs. Āfrikas mākslai veltītā ekspozīcija te radikāli
pārveidota 1999. gadā. Kopenhāgenas Nacionālā muzeja 150. gadadienai
veltītā izstāde “Atspoguļotā pasaule” raksturoja privātkolekciju un
kolekcionāru lielo nozīmi muzeja kolekcijas papildināšanā. Tomēr
vienotas pasaules modelis te bija apspēlēts jo īpaši. Planēta tika
veidota kā vienota, monolīta moduļu sistēma. Katra kolekcija atradās
atsevišķā moduļa posmā, cieši savienota ar pārējām. Tādējādi tika
radīts daudzveidīgs pasaules kultūras koptēls, kurā pat nelielai
priekšmetu kolekcijai, katram atsevišķam tās posmam ir sava nozīmīga
vieta un loma kopīgās sistēmas sekmīgas eksistences un darbības
nodrošināšanā. Vēl kāds pavisam necils piemērs Āfrikas mīlestībai
Dānijā. 1992. gadā Bornholmā tika uzcelta speciāla ēka Mākslas muzeja
vajadzībām. Muzeja kolekcijas organiska sastāvdaļa līdzās plašākajai
dāņu lietišķās mākslas kolekcijai ārpus Kopenhāgenas ir arī nelielā (50
vienību) afrikāņu tēlniecības kolekcija, kuru jau nepavisam negaidīju
te ieraudzīt. Līdz šim neviens tās klātbūtnē muzejā nebija saskatījis
draudus lokālam patriotismam vai nacionālai identitātei...
Toties lielākas pārmaiņas ir skārušas Berlīnes Etnogrāfisko
muzeju. 1873. gadā Berlīnē tika izveidots Museum fūr Völkerkunde. 1886.
gadā muzejā sistematizēja etnogrāfiskās mākslas kolekcijas toreizējā
direktora Ādolfa Bastiana vadībā. Tagad Museum fūr Völkerkunde paspārnē
atrodas Etnoloģijas muzejs, kurā patlaban ir izveidota plaša izstāde
“Āfrikas māksla un kultūra”. Tā ir pirmā lielākā Āfrikas mākslas
ekspozīcija Berlīnē pēc Otrā pasaules kara. Tiesa gan, vācieši šīs
izstādes sakarā vispirms uzsver pavisam ko citu. No 200 mākslas
darbiem, kas atrodas izstādē, trīsdesmit bija aizvesti uz Padomju
Savienību un tad atvesti atpakaļ... Toties te ir daži spoži
atgādinājumi par to, kā afrikāņu māksla kļuva par nozīmīgu inspirācijas
avotu vācu ekspresionistu Maksa Pehšteina, Ernsta Ludviga Kirhnera,
Karla Šmita-Rotlufa, Emīla Noldes, arī Vasilija Kandinska un Alekseja
Javļenska daiļradē, kuri, kā zināms, speciāli daudzkārt apmeklēja šo
muzeju un arī Āfrikas mākslas kolekcijas Hamburgā un Drēzdenē. Tomēr
tieši Berlīnes muzejā redzētais, kā izteicās Francs Marks kādā no 1911.
gadā rakstītām vēstulēm, palīdzēja viņam radīt jaunu “eiropeiskumu”.
Lieli, radikāli pārkārtojumi ir skāruši arī Britu muzeju Londonā.
Sagaidot muzeja 250. gadadienu, norit plaši rekonstrukcijas darbi.
Lielais pagalms iegūs stikla pārsegumu. Līdz ar to mainīsies
ekspozīciju izvietojums. No 1970. gada Etnogrāfiskā nodaļa atradās citā
vietā un bija izvietota Cilvēces muzeja telpās. Tagad ir ieplānota šīs
nodaļas pārvietošana atpakaļ uz Britu muzeju un etnogrāfiskās mākslas
ekspozīcijas atklāšana 2000. gada decembrī. Etnogrāfiskās mākslas
ekspozīcija aizņems lielā pagalma 800 m2 un būs savienota ar kolekcijām
muzeja ziemeļu spārnā. Arī tā saucamā Ziemeļu bibliotēkā vispirms būs
materiāli, kas saistīti ar etnogrāfiskās mākslas kolekciju. Tādējādi
Etnogrāfiskās nodaļas iekļaušana Britu muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā
ļaus radīt patiesi visaptverošu priekšstatu par cilvēces kultūras un
mākslas attīstību. Starp citu, par gaidāmajām pārmaiņām liecina arī
vizuālā tēla izmaiņas muzeja mājas lapā. Tagad to rotā Lieldienu salas
skulptūras La Hoa Haka-nana’a galva. Šī ir tā pati, ko 1913. gada
vasarā Britu muzeja kolonādē fotografēja Voldemārs Matvejs.
Tomēr laikam vislielāko mīlestību Āfrikai apliecina Francijā. 2000.
gada maijā pēc Dižonas universitātes profesora Andžeja Turovska
uzaicinājuma piedalījos konferencē “Eiropas un Āfrikas mākslas sakari”,
kurā nolasīju referātu par Voldemāra Matveja Francijas apmeklējumiem
1912. un 1913. gadā un viņa veiktajiem Āfrikas mākslas pētījumiem
Parīzē. Citi referāti bija veltīti gan senāko kontaktu eksistencei,
pamatojoties uz arheoloģiskiem materiāliem, gan mūsdienu mākslai
Āfrikā. Tomēr vairākums referentu pievērsās afrikānistikas vēsturei.
Budapeštas universitātes profesore Kristīna Pašuta nolasīja referātu
par vienu no pirmajiem afrikāņu mākslas kolekcionāriem ungāru Jozefu
Brummeru, kura kolekciju, kā liecina fotoattēli grāmatā “Nēģeru
māksla”, zināja un apmeklēja arī Matvejs. Dižonas universitātes
profesore Liliāna Mefra (Meffre) savu uzstāšanos bija veltījusi vācu
pētniekam un rakstniekam Karlam Einšteinam, kurš izdeva pirmo grāmatu
par afrikāņu tēlniecību. Viņa grāmata Negerplastik nāca klajā 1915.
gadā, un tās sagatavošanā liela loma arī bija Jozefam Brummeram.
Diskusijās piedalījās arī viens no lielākajiem afrikānistikas
speciālistiem Žans Luijs Podrā (Paudrat), kurš 1979. gadā pārtulkoja
Matveja “Nēģeru mākslu” franču valodā. Atpakaļceļā no Dižonas man bija
iespēja uzturēties veselu dienu Parīzē un iepazīties ar jaunizveidoto
Luvras nodaļu Pavillion des Sessions, kas veltīta Āfrikas, Okeānijas un
Amerikas primitīvajai mākslai. 120 šedevru vidū ar neviltotu prieku
atradu arī “savējo” – Matveja 1913. gada vasarā Trokadero muzejā
fotografēto skulptūru no Ekvatoriālās Gvinejas vai Gabonas. Šis
tēlniecības darbs ir publicēts Matveja grāmatā vairākos rakursos, lai
labāk saskatītu skulptūras mākslinieciskās kvalitātes un savdabību. Vēl
lielāku prieku sagādāja fakts, ka Matveja interese par šo skulptūru
minēta arī izstādes katalogā. Jā, franči pret Āfriku izjūt īpašu
mīlestību un prot ar to lepoties. Līdzās izstādes katalogiem un
albumiem ir izdotas arī nelielas grāmatiņas – “Gijoms Apolinērs par
Āfrikas mākslu”, Pikaso, Andrē Bretona at-ziņas un vēl, un vēl...
Nezinu, vai tā tomēr savā ziņā nav vainas apziņas izpirkšana “melnā”
kontinenta priekšā vai arī pamatots lepnums par to, ka tieši viņu zemes
pārstāvji – jaunās, modernās kultūras veidotāji – pirms gadsimta prata
novērtēt to, par ko citi vēl ilgi rauca degunu un šaubījās. Laikam
pareizi būtu teikt, ka gan viens, gan otrs. Primitīvā māksla tagad
kļuvusi par arts premiers – pirmo mākslu, tā tagad Francijā sauc šīs
kultūras izpausmes. Piedāvājot jaunu nosaukumu primitīvajai mākslai,
izskatās, ka franči šajā jomā atkal vēlas sev paturēt līderu pozīcijas
– gluži tāpat kā pirms nepilna gadsimta.
Vecā pasaule no jauna izrāda cieņu citām kultūrām un iemīl tās. Tas nav
Eiropas vienots, koordinēts projekts, taču jau daži šeit minētie fakti
liecina, ka jaunais globālās kultūras vēstures variants top ļoti
strauji. Savas lappuses tajā noteikti būs veltītas Āfrikas mākslas un
kultūras pētniecības vēsturei. Tātad arī Voldemāram Matvejam. Tomēr
viņa īstenā atklāšana Eiropā vēl ir priekšā. |
| Atgriezties | |
|