Kārlis Freibergs. Nāves deja Anita Vanaga “Es esmu maz strādājis kopā ar kādu, kam piemīt tik liels talants. Talants, ko nevar iemācīties nevienā skolā vai paņemt no kādām grāmatām. Viņam tas nāca tieši no viņa ķermeņa. Stipra vizuālā redze un varas pilna ekspresija, savienota ar izsmalcinātu iejūtu koncepcijā un stāstā, kas tiek stāstīts.”(Linuss Felbūms)
Kārlis Freibergs
(13.06.1971.–21.07. 2000.
Apbedīts Meža kapos)
Scenogrāfs.
Tēvs Andris Freibergs – scenogrāfs,
māte Valentīna Romanovska – aktrise, kostīmu māksliniece.
Beidzis Rīgas lietišķās mākslas
vidusskolas dekoratīvās noformēšanas nodaļu (1990), Latvijas Mākslas
akadēmijas Scenogrāfijas nodaļu (1996); diplomdarbs – scenogrāfija Pētera Pētersona lugai “Neviena paša vārda” Jaunajā Rīgas teātrī (vad. A. Freibergs).
No 1997. gada – Latvijas Nacionālās operas maketētājs.
Veidojis scenogrāfiju izrādēm:
K. Monteverdi un K. Orfa operai “Orfejs” (1996, Jaunais Rīgas teātris),
I. Bernovas “Pieneņu vīns”
(pēc R. Bredberija romāna,1997,
Valmieras Drāmas teātris),
Dž. Verdi operai “Dons Karloss”
(1998, Latvijas Nacionālā opera),
I. Pavlova “Paradīzes bērni”
(pēc Ž. Prevēra, 1999, Valmieras Drāmas teātris, izvirzīta nominācijai “Gada labākā scenogrāfija”).
Veidojis scenogrāfiju un kostīmus izrādēm:
A. Nikolai “Rudens stāsts” (1995, Rīgas Krievu drāmas teātris),
S. Moema “Apsolītā zeme” (1997, Jaunais Rīgas teātris),
B. Britena baletam “Bovarī kundze” (1997, teātris “Vanemuine”, Tartu),
F. Garsijas Lorkas “Dona Perlimplina mīlestība” (1997),
A. Kicberga “Vilkate” (1998, Valmieras Drāmas teātris),
V. Šekspīra “Vētra” (2000, Nacionālajais teātris).
Bijis mākslinieks TV filmai “Hercogiene Doroteja” (1996),
mākslas filmai “Paslēpes” (1999).
Izstādēs piedalījies kopš 1994. gada.
|
|
AR TĒVU ANDRI FREIBERGU
AR MĀTI VALENTĪNU ROMANOVSKU
"FRANČU KANKANS" - VILLIJS UN KĀRLIS
|
| “Stingri ņemot!”
Kārlis mēdza rakstīt. Dzejoļus, vēstules, sekojot Viestura Reņģes
ieteikumam, pierakstīja sapņus. Dzelzceļnieku slimnīcā, kur
viņš ārstējās pēc Minesotas programmas “12 soļi”, psihoterapijas kursa
laikā viņam tika dots uzdevums aprakstīt savas izjūtas. Slimnīcā viņš
jutās kā gūsteknis, viņa intelektam vajadzēja stipru pretinieku. Tāds
bija viņā pašā. Uzdevumu viņš izpildīja godprātīgi, pierakstot 17 lapas
A4 formātā. Tā bija uzskatu revīzija, sajūtot nāves dvašu. Pastarās
tiesas ģenerālmēģinājums, konspektēts sev pašam, zinot, ka tīrraksta
nebūs. Neskaitāmi “kāpēc” un bailes “būt par cilvēku, kas vairs
nespēj uztvert kaut kādas gara patiesības”. Citēju beigas:
“VajadzĪgais: Pašapziņa – pārliecinātība par sevi –, no kurienes apmierinātība ar sevi, savas vērtības apziņa.
ProblĒma: Pašapziņas trūkums (mazvērtības komplekss), šaubīgums, neapmierinātība ar sevi.
Ieguvums: Darba spējas, varēšana ilgstoši fiziski un garīgi darboties,
nejūtot nogurumu; fiziska enerģija un aktivitāte, aizmirstot ķermeņa
kaprīzes.
IztrŪkums: Vājš fiziskais stāvoklis, nespēja koncentrēties, pastāvīga
fiziska un sekojoši garīga diskomforta sajūta, nosēdinātas aknas,
slikta redze, nespēja vai slinkums veikt fiziskus vingrinājumus, tonusa
trūkums.
ĪpatnĪbas: Ķermenis kļūst “ne gluži mans” – ievadītais svešinieks liek
to izjust kā biomehānisku robotu, ar ko manai animai ir tāds kā
pastarpināts sakars. Nervu signāli ir pieklu-sināti (izņemot
specifiskas reakcijas).
IzrietoŠās ilŪzijas: Aktivitāte un slimīgs saviesīgums –
sabiedriskums, kas robežojas ar uzbāzību. Tāpēc cilvēkus pārsteidz
uzvedība pretējā stāvoklī – paģirās jeb “atņemšanas laikā”.
Degradācija: Bijušo morāles, sirdsapziņas, uzvedības ētikas normu zudums un aizmiršana. Bezatbildība etc.
NepiecieŠams:
1. Fiziskās atkarības likvidēšana / ciešanu periods – nedēļa;
2. Garīgās harmonijas ja ne atgūšana, tad jaunradīšana.
ProblĒma: Nespēja iztikt bez ārējas palīdzības. Nespēja kontrolēt rīcību “atņemšanas laikā”.
BŪtiskais: Panākt pietiekami spēcīgu no paša ejošu vēlēšanos – gribēšanu mainīties un domu priekš kā mainīties. Mērķis.
Stingri ņemot – kamēr nav sev dota atbilde uz jautājumu, priekš kam
(kādēļ) dzīvoju, eksistēju, strādāju, esmu veselīgs (cik nu tas
iespējams) , dzīves jēga ir pati dzīve (vai pašā dzīvē) – šis teikums
man vēl nav piepildīts ar jēgu.
Īss stāvokĻa raksturojums: Saprot, bet dara otrādi, zina, ka pazudina
sevi, cieš no tā, bet turpina. Saprot, ka gals ir neizbēgams un zināms
un tuvojas arvien straujāk, taču turpina pieaugošā ātrumā un cieš
progresējošā ritmā. Jo tālāk, jo mazāk iespējas apstāties.
Koncentriska buksēšana.
SOS.”
“Par ko tēvs cieta klusu, tas dēlā sāk runāt; un bieži es uzgāju dēlā tēva noslēpumu”1
Kārlis līdzinājās savam tēvam. Valodā, kustībās, žestos. Scenogrāfijas
teorētiķis Viktors Berjozkins, sastapts Latvijas ekspozīcijā Prāgas
scenogrāfijas un teātra arhitektūras kvadriennāles '99
atklāšanas dienā pie Kārļa scenogrāfijas Dž. Verdi operai “Dons
Karloss”, izmeta: “ Kārlis? Zinu. Kad Kārlis piedzima, Andris
bija šeit. Viņš skrēja pirkt sievai sarkanas kurpes. Šo notikumu mēs
atzīmējām visi kopā.” Kārlis tika uzņemts kā
parodistij scenogrāfijas Mekā, kurp vēlāk bija braucis
vairākkārt. Pēdējo reizi 1995. gadā, kad studentu sekcijā izstādīja
maketu F. Nīčes poēmai “Tā runāja Zaratustra”. Toreiz Andris atgriezās
Rīgā ātrāk un dēlam atstāja 150 dolārus, lai “bērns ir paēdis”. Tikko
autobuss ar apgādnieku izkustējās, Kārlis palicējus aicināja uz labām
vakariņām. Kārlim bija vēriens, viņam patika būt sabiedrības apritē un
režisēt notikumus. Savu dzīvi Kārlis gribēja režisēt pats. Tikai 50.
vidusskolu, kur pastiprināti māca angļu valodu, izvēlējās
Andris. Visas pārējās izvēles bija Kārļa ziņā – gan Rīgas
lietišķās mākslas vidusskolas prestižie dekoratori, gan Mākslas
akadēmijas Scenogrāfijas nodaļa, kuru vada tēvs. “Kārlis ļoti cienīja
tēvu. Kā profesionālis tēvs bija autoritāte. Es provocēju, lai pogas
nafig izgriež laukā.” (Kaspars Suipe)
Mājās un cilvēkos Kārlis tēvu sauca par tēvu un māti – par māti.
Ne viens, ne otrs dēlu pa teātriem nestaipīja. Organizētie pasākumi ar
radu bērniem Kārli darīja nervozu, viņš prata rotaļāties vienatnē.
Spēlēja batālijas ar romiešu leģionāru figūriņām, būvēja karalauku
nocietinājumus un ķēpājās ar sarkano krāsu, ja lija asinis. Viņš sevi
gatavoja uzvarai. Bet par to viņš nestāstīja ar sajūsmu (K. Suipe).
Tie, kas pazina Kārli, visi kā viens min viņa ārkārtējo patiesības
izjūtu. “Ja grib pār kaut ko pa īstam valdīt, tad jābūt pret to pilnīgi
atklātam. Parasti nav tik absolūti tīras vēlēšanās valdīt pār kādu.
Biežāk (sadzīvē) tiek novērota tieksme manipulēt ar kontakta personu
(turklāt īslaicīgi).” (Kārlis) Slimnīcas tekstā
vairākas lappuses ir veltītas “sirmajam cilvēkam ar sadzīves
vulgaritāšu nogurdinātām acīm”. Dvēsele tiek preparēta bez narkozes.
Izšķirīgos brīžos mēs gribam runāt tikai ar vissvarīgo cilvēku. Dieva
starpnieku. Mums vajag sasniegt īsto adresātu. Mēs nedrīkstam
kļūdīties. Mums ir dota tikai viena iespēja. Kārlis: “Sirmais nekad nav
atbalstījis vardarbību un no apkārtējiem uzskatīts par “gaišu cilvēku”
(tas lieliski piestāv sirmajiem matiem). Viņā ir izraisījis sašutumu
viņa dēla cinisms, kas, stingri ņemot, ir bijusi tikai reakcija (viņam
vien veltīta). (..) Viņš mēģina samierināties ar savas nāves
neizbēgamību, jau iepriekš veidodams atmiņu par sevi un savu darbu, kam
veltījis mūžu, – tas ir vienīgais iespējamais eksistences pagarinājums,
kas diemžēl viņam šķiet reāls. (..) Kad viņš mēģina domāt par “augstāko
principu”, tas priekš viņa neatvairāmi personificējas. Domāt apzināti
abstrakti sirmajam cilvēkam šķiet zaimojoši un nedroši (!). Viņa
dvēselei vajadzīgs Dievs Tēvs, arī sirms un nenoliedzami labs. Labs
tieši pret viņu (un šai tēva mīlestībai ir jāizpaužas pašā kritiskākajā
brīdī – beigās). Beigās izmisīgi nepieciešams, lai izrādītos, ka Dievs
ir Tēvs, viņa Tēvs, taisnīgs un bargs, taču mīlošs, vienā vārdā –
Glābējs. Un glābējs ir vajadzīgs tik ļoti, ka šī izmisīgā, nepieciešamā
neaizmiršanas garantija kļūst par pamatojumu tā esamībai un tieši tādai
esamībai.” Kārlis uzvedās kā bērns, kas protestē pret mīlestību un
vienlaikus grib, lai tēvs paņem opā. Lai Dievs paņem opā.
Radot cilvēku, tiek radīta nāve. Kārlis bērnus negribēja.
Degošais cepelīns
“Izstiepjoties vertikāli un izstiepjot vienu roku uz priekšu, var
attīstīt lielu ātrumu.” Kārlis lidoja sapņos kopš bērnības. Tā bija ne
ar ko nesalīdzināma sajūta – pacelties no Pērnavas ielas ligzdas un
pārlaisties pāri 1905. gada parkam. Kopā ar tēvu Kārlis Jūrmalā
lidināja pūķi. Trauslajai konstrukcijai kaut kas nebija kārtībā
ar balansu, un manta nedarbojās. Lidošanas aparātiem Kārlis piegāja
pamatīgi, skrupulozi pētīja tehniskos parametrus. Mācīdamies
“lietišķajos”, viņš veidoja dirižabļus – vienu mazu modelīti, otru
lielu no organiskā stikla un alumīnija, kas ilgi glabājās
Jaunatnes teātrī. Viņu aizrāva Graf Zeppelin, kas 1934. gadā
veica lidojumu no Hamburgas uz Brazīliju, apbūra 1937. gada
fotogrāfijas ar degošu cepelīnu, ko marķēja kārškrusts.
Fašistiskās Vācijas zinātniskais potenciāls un militārā dizaina
stratēģija kalpoja vie-nam kopīgam mērķim. Saprātam un skaistumam
jāiznīcina pasaule. Militāro dizainu izvēlas nāve.
Kārli interesēja astronomija, astroloģija, mitoloģija,
masoni, alķīmija, kabalistika, melnā maģija... Ar ezotērijas palīdzību
viņš centās sapni par lidojumu īstenot dzīvē. “Viņam likās,
ka var izlēkt ar izpletni un pēc tam atgriezties atpakaļ
lidmašīnā.” (A.Freibergs) Alkohols un narkotikas sapni pārvērta
drausmīgā murgā.
Jānis Eglītis,
kinooperators, “Parks”
Kārlis vienmēr ir fotografējis. Viņa fotogrāfijas labāk par jebkuru stāstītāju pastāstītu, kāds bija Kārlis Freibergs.
Tas bija astoņdesmito gadu otrajā pusē, “perestroikas” laikā. Rīgas
lietišķās mākslas vidusskolas audzēkņi Toms Vītiņš un Valdis Pinnis
sāka izdot žurnālu “PARKS”. Tas bija viņu pašu iecerēts, lai runātu par
sev svarīgām lietām ar savējiem. Žurnālu pavairoja uz toreiz tik
nepieejamā kseroksa ar Kārļa drauga, kāda ietekmīga darbinieka dēla,
palīdzību. “PARKS” bija pagrīdes žurnāls, par to interesējās čeka, un
jaunos māksli-niekus par tā izdošanu gribēja izslēgt no skolas. Pēc
otrā numura iznākšanas Valdis atskrēja pie manis un teica: “Klausies,
es te iegāju Suvorova ielas saimniecības preču veikalā, un tur kasiere
paslepus lasīja “PARKU”!”
Toms un Valdis mani iepazīstināja ar savu kursabiedru Kārli. Viņš bija
žurnāla māksli-nieks. Kārlis zaga man no galda manus zīmējumus un
stāstiņus un publicēja žurnālā. Es biju par to ļoti pateicīgs, jo pašam
man nebūtu drosmes atzīt, ka tie ir publicēšanas vērti.
Kārlis noteica žurnāla stilistiku, un visbiežāk tieši viņš atlasīja
publicēšanai derīgo. Pārskatot mūsu atnestos materiālus un attēlus,
viņš nemaldīgi noteica, kas ir publicēšanas, izstādīšanas vai
pieminēšanas vērts un kas nav, šai izvēlē viņu vadīja kāds
noslēpumains, tikai Kārlim esošs indikators.
Kārlis lasīja Nīči, vienmēr eleganti ģērbās, un mēs pret viņu
izturējāmies kā revolucionārais proletariāts pret buržuāzijas atvasi.
Nenoliedzami, ar stāju un domāšanu viņš atšķīrās no visiem, darbus
veica ar vieglu, precīzu pieskārienu, ātri, nedaudz pavirši un ģeniāli.
Mēs kļuvām mazliet pieaugušāki. “ PARKS” Uģa Vektera vadībā pārauga par
īstu žurnālu. Kārlis pēc sava projekta pasūtīja mēbeles “PARKA”
birojam, noņemot galdam mērus pēc sava galda mājās. Būdams maza auguma,
viņš mājās galdam bija nozāģējis kājas, un pasūtītā mēbele iznāca tāda
pazema. Tā kā pasūtījums bija dārgs un to pārtaisīt nevarēja, augumā
garais Uģis birojā “biznesa” sarunu laikā izskatījās ļoti komiski. Uģi
visvairāk kaitināja tas, ka Kārlis nejutās vainīgs un, apsēžoties pie
galda, demonstrēja, ka galdam nav ne vainas.
Žurnāls palika mūsu turpmāko gadu karogs un saliedētības simbols. Grūti
noteikt “PARKA” nozīmi plašākā kontekstā. Varbūt to neizlasīja vairāk
par piecdesmit cilvēkiem, varbūt – pieci tūkstoši, to mēs nekad
neuzzināsim. Skaidrs ir viens: iespējams, ka mēs visi bijām jauni un
talantīgi, bet tikai viens no mums bija tik pārliecināts par sevi. Tas
bija Kārlis.
Kārlis bija neaizvietojams un ģeniāls, viņam piedeva visu. Viņš pats, protams, bija viens no saviem mākslas darbiem.
Tikāmies mēs retāk – te es biju prom, tad Kārlis bija Holandē, no kuras
viņu attransportēja kā noziedzinieku konvoja pavadībā par vīzu režīma
pārkāpumu... Kārlis vienmēr lepojās ar to, ka Holandē pats ir pelnījis
iztiku un nav dzīvojis uz draudzenes rēķina.
Kārlis bija ļoti labs un asprātīgs stāstītājs. Tāpēc neviens cits nevar
izstāstīt viņa stāstus nedz par to, kā Holandes krogos viņu cienījuši
par demonstrējumiem, kā vienā rāvie-nā var izdzert šņabja glāzi, nedz
par to, kā viņš aizturēts tepat Rīgā pie Saeimas par šaudīšanos ar
gāzes pistoli.
It kā mēs jau bijām pieauguši: man bija darbi, es filmēju, Kārlis bija
scenogrāfs, viņam bija lieli un mazāki pasūtījumi Operā un teātros.
Jānis Putniņš mūs uzaicināja strādāt pie filmas “Paslēpes”. Šajā filmā
mākslinieka darbs bija ļoti būtisks, komiksu stilistika bija pilnīgi kā
radīta Kārlim. Mēs šad tad satikāmies ar Kārli, viņš bija jautrs,
nometis no sevis visus slogus, gribēja iet prom no vecākiem, dzīvot
patstāvīgi, veidot scenogrāfijas. Kārlis bija cilvēks, kura viedoklis
man bija interesants un svarīgs. Kārlis šad tad piezvanīja, vai arī mēs
nejauši satikāmies Vecrīgā.
Šovasar man piezvanīja māsa uz Rēzekni un teica: “Zini, es jau, kā vienmēr, ne ar ko labu nezvanu. Kārlis ir miris.”
Sekundes daļās es noskatījos saraustītu filmu, un tad es raudāju.
Es jau esmu pietiekami vecs, lai saprastu, ka dzīves laikā cilvēks satiek maz cilvēku, kuri viņam ir tuvi.
Protams, pēdējā laikā es par to zināju, mēs runājām, Kārlis bija ļoti
atklāts. Viņš teica: “... es to formulēju tā – man vajag, lai uz leju
ejošā eskalatorā es paliktu uz vietas.”
Es ilgi domāju, vai stāstā par tiešām talantīgo, gaišo un patieso Kārli
Freibergu minēt heroīnu vai ne. Protams, bez tā varētu iztikt, ja vien
heroīns sev līdzi nenestu nāvi.
“Dons Karloss”
“Scenogrāfiju un patiesīgumu grūti savienot. Šī profesija prasa
diplomātiju, atlaides un nobīdes no patiesības. Bet patiesīgums ir
Kārļa vērtību mērs.” (A. Freibergs) Pēc akadēmijas beigšanas 1997. gadā
Latvijas Nacionālās operas direktors Andrejs Žagars uzaicināja Kārli
strādāt par maketistu operā, kosmopolītiskā vidē, kur radošās ambīcijas
sit visaugstāko vilni un Versaļas manieres puto. Gadu vēlāk
Kārlis šeit debitēja kā scenogrāfs. Viņa portfolio – tajā jau bija
sakrājušies vairāki iestudējumi Latvijas dramatiskajos teātros,
veicināšanas balva 1. starptautiskajā režijas un scenogrāfijas konkursā
Grācā par R. Vāgnera operas “Reinas zelts” tēmu un B. Britena baleta
“Bovarī kundze” iestudējums Tartu teātrī “Vanemuine” (abi – 1997) –
izvērtēja Zviedrijas Folkoperan režisors Klāss Felbūms. Dž.
Verdi operas “Dons Karloss” koncepciju viņš jau bija aprobējis zviedru
iestudējumā 1992. gadā. Rīgā viņš paredzēja mainīt vizuālo
tēlu, sajaucot 15. gs. Spānijas monarhiju ar sociālismu, kad tika
iznīcinātas cilvēku masas. Iestudējuma moto : “Varas, tiklab kā
mīlestības apsēstība ved postā.” – “Uzsverot čekas tēmu, režisors
vēlējās politizēt izrādi un pietuvināties padomju sistēmas izpratnei.
Tā Rietumos spēlē krievus. No Kārļa scenogrāfijas režisors pēdējā brīdī
noņēma nost sienas no metāla, bet tās būtu papildiespējas telpai.
Kostīmus nācās būtiski pārstrādāt,” atceras kostīmu māksliniece
Kristīne Pasternaka.
Kārlis bija estēts. Perfekcionists. Izlasīsim ar viņa acīm K. Felbūma
iecerēto postmodernisko “Vizuālo formu” : “Vienīgie dekoratīvie
elementi lielā skaitā (15–20) būs veci un ļoti nolietoti brezenti. Ar
šiem lielajiem palagiem mēs varam radīt dažāda veida abstraktas
istabas, ļaujot tiem uz grīdas veidot dažādas formas vai pakarot tos
stieplēs no griestiem. Būtu interesanti pastaigāt pa izgāztuvēm, lai
atrastu vecas kāpnes vai lidmašīnu riteņus, vai dažāda veida vecas
metāla kāpnes. Varētu būt sarūsējuši rati, vecas lifta kabīnes. Ideja
ir atrast elementus, kas radītu kādas ēras norieta, sabrukuma
iespaidu.(..) Es neredzu iemeslu un pat uzskatu par nepareizu izgatavot
no jauna kādus dizaina elementus, tikai piemērot to, ko varam atrast.
Tērpiem, kā jau iepriekš minēts, ir tikai jāinterpretē vēsturiskais
laiks, kurā norit darbība. Tas nozīmē, ka kādos atsevišķos gadījumos
mēģina radīt vēsturisko modi, bet izmantotie materiāli ir gluži moderni
vai arī citādā veidā neatbilst stilam. Materiāli kostīmiem varētu būt
no (..) second hand veikaliem, bet mazliet pārveidoti.
Mērķis ir atrast tikai šī konkrētā uzveduma estētiku. Estētiku, kas
tradicionālā nozīmē ir neestētiska. (..) Estētika manā uztverē ir
mākslas niknākais ienaidnieks. Veca brezenta un salauztu, norūsējušu
kāpņu neglītumā ir savs skaistums un izteiksmība.”
90. gados tas bija jau falši. Sociālisma līķi Rīgā neviens
pa īstam kustināt negribēja. Arī F. Šillera romantiskā traģēdija,
kas ir operas libreta pamatā un kas garu pretstata matērijai, nepieņēma
režisora diktētos naturālisma izklupienus. Laiks bija cits.
Kārlis to juta. Maketā nekāda “izgāztuve” neradās. No režisora
apraksta vienīgi brezenta krusts ieņēma vietu šņorbēniņos.
Manuprāt, scenogrāfiski tas bija vājākais elements. Ļurpatainības dēļ.
Neveikli izskatījās arī kandelabri uz ritentiņiem, kurus speciāli
atveda no Stokholmas. Veiksme atradās citur. “K.Freibergs no
spraišļotajām stalažām ir radījis tik universālu un
neitrālu skatuves telpu, ka tajā var izrādīt visas operas un
operetes.”2 Teātra zinātnieces L. Dzenes vērtējums tikai pirmajā mirklī
var šķist negatīvs. Viņa precīzi uztvēra Kārļa orientāciju uz centru,
kodolu, būtību, kas atgrūž jebkuru ārišķību. Starp citu, šīs stalažas
patiešām vēlāk tika izmantotas arī Dž. Geršvina koncertā un droši vien
vēl kaut kur.
Funkcionālais konstruktīvisms atdzīvojās gaismās, un metāla
cietums izkusa mūzikas versmē. Gaisma un tumsa kostīmus saplūdināja,
sagleznoja lielās masās. Gaisma no pavadones pārtapa vadonē, kas
izritina paklājus mūzikai. Gaismu mākslinieks Linuss Felbūms, izrādes
režisora dēls, pēc Kārļa nāves vēstulē A. Freibergam rakstīja:
“Es esmu maz strādājis kopā ar kādu, kam piemīt tik liels talants.
Talants, ko nevar iemācīties nevienā skolā vai paņemt no kādām
grāmatām. Viņam tas nāca tieši no viņa ķermeņa. Stipra vizuālā redze un
varas pilna ekspresija, savienota ar izsmalcinātu iejūtu koncepcijā un
stāstā, kas tiek stāstīts.”
Dž. Verdi operas “Dons Karloss” iestudējumos visefektīgākais
parasti ir dumpinieku de-dzināšanas skats. Tā notika arī šoreiz. “Grīdā
tika izveidotas lūkas, un režģi pielādēti ar jaudīgiem prožektoriem,
kas no apakšas uz augšu izgaismoja dūmmašīnas radītos dūmus. Kārlis
labi sapratās ar gaismu mākslinieku.” (K. Pasternaka) Bet tā bija tikai
uguns ilūzija. Īstā uguns nāca vēlāk. Cēsu pilsdrupu laukumā.
“Melnais zirgs. Es esmu melnā, straujā zirga jātnieks.
Dedzināšana. Es esmu dedzinātājs.” (Kārlis)
Lai saprastu pirmo rindu, būtu jāredz amerikāņu režisora Roberta
Vilsona un komponista Toma Veita opera Black Rider (tās
pamatā ir 19. gs. 30. gados pierakstīta vācu teika, kurā jauneklis, lai
iegūtu mīļoto, noslēdz līgumu ar velnu un iegūst trīs sudraba lodes.
Pēdējā no tām trāpa līgavai). Par otrās metaforas precizitāti
pārliecinājās tie, kas 2000. gada jūlijā apmeklēja “Dona Karlosa”
brīvdabas iestudējumu Cēsīs, ko režisors Ģintars Varns sagatavoja pēc
tradicionālās versijas.
Latviešu literārajā (sabiedriskajā) apziņā līdz 1905.
gadam, kad zemnieki gāja dedzināt muižas, dedzinātājs nešaubīgi
bija zemisks cilvēks. Nebija zemiskāka zemnieka par to, kas ļaunprātīgi
nodedzināja siena šķūnīti. Bet arī pēc 1905. gada dedzinātājs Latvijā
nekļuva par godavīru. Mazas tautas izdzīvošanas instinkts nevar
atļauties spēlēties ar uguni.
Uguns iznīcinošais spēks Kārli hipnotizēja. Uguns
bija ar nāvi slimas dvēseles izšķērdīgākā fantāzija un sirdsapziņas
mokas. Uguns varenība un lieliskums pilnā mērā varēja triumfēt tikai
dabas dimensijās. Tā bija absolūta sakritība ( ķēniņa Oidipa ēnai ir
pakārtota nozīme). Reta parādība. Kā saules un mēness pārklāšanās
brīdis. Ģ.Varns attīrīja izrādi no naturālisma, brezenta krusts
gaisā nebija iekarams un dabiski noņēmās pats. Saulriets
iestājās paredzētajā laikā, savilkās tumsa. Vēsums apņēma
skatītāju rindas. Izrāde auga, auga, auga. Brieda autodafē. Fināls bija
satriecošs. Flāmu jaunava, kas opernamā sadeg liesmās, Cēsīs
metās lejup no pils torņa ailes (tehniski – strauji atrāvās atpakaļ).
23 mūki aizdedzināja lāpas un ķeceru mulāžas. Uguns pārmetās
proscēnijā. Uguns aprija visu un visus (pirotehniķis Jānis
Teterovskis). Un šajā apokaliptiskajā brīdī uz torņa mūra
izgaismojās Kristus seja. Vai Ticiāna “Ķeizara dinārs”? Nē. Patiesība.
Lūgšana Jaunavai Marijai
Kārlim patika prerafaelīti, Boss, vēsturiskie kostīmi, t.sk.
minētais militārais stils, ieroči, bālā Pjēro un Marlēnas Dītrihas
tēls. Šīs sakāpinātās estētikas retrospekcijā bija kaut kas no
palēninātas, aizkavētas bojā ejas, kaut kas no izdzišanas. Kāds nāves
spiedogs. “2000. gadu Kārlis uztvēra saistībā ar pasaules galu. It kā
ar ironiju. Bet tomēr tam sirds dziļumos ticēja.” (Karīna Blasa) Tas
nav pretrunā ar intelektu. “Intelektualizēšana – arī viens no veidiem,
kā izpaužas bailes no patiesības, tā ir aizstāvēšanās.” (Kārļa ieraksts
burtnīcā 7.decembrī.) Aizstāvēšanās bija ironija, ko pamanīja ikviens,
bet par viņa ticību zināja retais. Līdz brīdim, kad māte Valentīna
Romanovska bērēs lūdza luterāņu mācītājam Artim Burovam nolasīt lūgšanu
Jaunavai Marijai.
Dzimis, lai lidotu
“Viens no skaistākajiem lidošanas sapņiem. No liela augstuma
nebai-doties jālec, un gaisa straume paķer tevi un nes, kur tu gribi.
Tas līdzinās brīvajam kritienam no lidmašīnas, tikai atšķirība ir tā,
ka attālums starp tevi un zemi ir tavā kontrolē. Tu esi kā gaisa pūķis,
un šņore, aiz kā tevi vada, ir tavās paša rokās.” (Kārlis)
|
| Atgriezties | |
|