Cilpas valdzinājums Ieva Kalniņa, Latvijas Mākslas akadēmija, īpaši “Studijai” |
|
F 5. BLOODY TV
Renārs Krūmiņš. KARMA
Dace Džeriņa. EPIDĒMIJA
Dita Pence. RAPORTI
|
| Izstāde “Cilpa”, kas bija skatāma mākslas muzejā “Arsenāls” no 1. līdz
23. septembrim, kļuva par sešpadsmit jaunu mākslinieku radošo ideju
deklarāciju muzeja vērtības statusā. Šīs izstādes koncepcija
nepārprotami saistāma ar vairākām aktuālām gadsimtu mijas mākslas
tendencēm. Izstāde bija veiksmīga ne tikai formāli, vērtējot tās
iekšējo un ārējo scenogrāfiju, bet arī pieteiktajā mēģinājumā nolasīt
tradīciju transformāciju un novatorisko iezīmju parādīšanos visai
šaurajā mediju mākslas jomā. Tādējādi tā sasaucās arī ar nosaukumam
izmantotā termina ikonogrāfiju. “Cilpa” neparedz apļa noslēgtību. Kaut
arī strukturāli pieļaujama tās atsevišķa analīze, izstāde
interpretējama kā lielākas vienības sastāvdaļa. “Cilpas” koncepcija
paredz atkārtošanas un mainīga ritma kvalitātes, kas kopumā raksturīgas
laika mākslām – mūzikai, arhitektūrai, kino u.c. Tāpēc par
likumsakarīgu jāatzīst šī nosaukuma izvēle izstādei, kurā lielākoties
bija skatāmi digitālajās un video tehnoloģijās veidoti darbi.
Pati mākslas mediju tehnoloģizēšanās tendence ir visai formāla
aktualitāte, kuras aizsākumu mediju teorētiķis un mākslinieks Mišels
Rušs atzinis kā “grūti izsekojamu”1 un vienkāršākajā interpretācijā
saistāmu ar “tehnoloģijas attīstību pašu par sevi (no Merija un
Maibridža fotogrāfijā līdz Edisonam un brāļiem Limjēriem kino utt.)”2.
Taču, atzīstot, ka šī hronoloģiskā zinātnes un tehnikas attīstības
analīze vairāk atgā-dinātu “aviācijas attīstības līniju”3, Rušs
ieteicis to aizstāt ar mediju mākslas tematisko analīzi. Tāpēc,
nenoliedzot mākslinieku formālo aizrautību jauno tehnikas sasniegumu
izpētē, eksperimentālajā pielietojumā un to piemērošanā tradicionālam
mākslas eksponēšanas veidam, pievērsīsimies “Cilpā” izstādīto darbu
tematiskajai un stilistiskajai analīzei.
Pirmā kvalitāte, kas likumsakarīgi izriet no digitālo tehniku
izmantošanas mākslā, ir virtualitāte, kura daļēji traktējama kā
pievēršanās neskaidriem apzīmējumiem un paredz skatītājiem iespējami
plašu interpretācijas amplitūdu, vairāk tuvinoties neskaidri
jutekliskām asociācijām nekā konkrētiem formulējumiem. Taču te vietā
būtu atcerēties Žila Delēza skaidrojumu par “virtua-litātei piemītošo
absolūto virtuālo realitāti”4. Un šī iezīme nav pārvērtējama nedz
mākslas, nedz subkultūru analīzes kopsakarā. Tajā rodams skaidrojums
dažādu līmeņu virtua-litātes izmantošanas pieaugošajai tendencei, ko
lieliski raksturo arī ikkatras personas iekšējā, subjektīvi pamatotā,
“izdomātā” pasaule, atbilstoši kuras noteikumiem tad arī apkārtējā vide
tiek uztverta un interpretēta. Šādi distancējoties no aplūkojamās
problēmas, ieraugām, ka daļa virtualizēto īpašību patiesi uztveramas kā
atsevišķa veselā struktūras objektīvi pamatota sastāvdaļa. Un tieši
struktūra kļūst par virtualitātes “nolasāmo” realitāti.
Tas izskaidro arī šīs izstādes uztverei kopumā raksturīgo naratīvismu
ar dažādi strukturējamas interpretācijas variantiem. Tomēr, manuprāt,
tieši sociālā un poētiskā kvalitāte kļuva par izstādēs kopīgās
izteiksmes dominantēm.
Ar izteiktu ievirzi sociālajā mākslā raksturojams L. Marcinkevičas
dokumentālā stilistikā veidotais video “Es vēlētos būt...sapņu
varonis”, jau iepriekš Kaspara Vanaga organizētajā Open “Slaidlugu”
projektā redzētā mākslinieku grupas F55 (šoreiz Ievas Rubezes, Mārtiņa
Ratnika, Ervīna Broka) kopdarba Bloody TV muzejiskā versija un igauņu
mākslinieka Kiwas video Da Girl is Rocking.
Līgas Marcinkevičas videofilmu un digitālo izdruku analītiskā pieeja
lieliski ievadīja šīs izstādes aktuālo sociālās kritikas sadaļu.
Māksliniecei, pašai paliekot neatkarīga un neitrāla novērotāja statusā,
veiksmīgi izdevās iecerētais “pētījums”, kurā 11 līdz 13 gadus veci
jaunieši tika aicināti atbildēt uz šim vecumposmam visai aktuālu
jautājumu: “Kas tu gribētu būt?” Atbilžu diapazonā, kas ietvēra
amplitūdu no “es vēlētos būt Britnija Spīrsa” līdz “putniņš debesīs”,
meklējama šī darba interpretācijas daudzveidība. Taču, ļaujot
skatītājam palikt arī vienkārša vērotāja statusā, māksliniece darba
otrā daļā piedāvāja videofilmu ar ainām no sporta zāles, kas
raksturojama gan kā didaktisks papildinājums, gan iespējamā tikpat
neitrālā atbilde uz: “Kā panākt to, ko vēlies?”
Līdzīgā ievirzē pasaulē kopš 70. gadu beigām strādā arī franču
izcelsmes māksliniece Sofija Kalla, kuras ilgstošie projekti izstāžu
zāles atspoguļojumā līdzinās ilustratīvi dokumentālas grāmatas
lasīšanai. Viens no aizkustinošākiem viņas darbiem Hotel tika radīts
1983. gadā, kad māksliniece, strādājot par istabu uzkopēju viesnīcā,
veica neitrālu foto dokumentāciju pirms numuru uzkopšanas, ko
papildināja ar subjektīviem vērojumu pierakstiem. Katrs “viesnīcas
numura stāsts” tika pabeigts ar viņas pirmo un pēdējo (proti, vienīgo
reālajā saskarsmē sakņoto) iespaidu pēc iepazīšanās ar viesiem mirkli
pirms viesnīcas atstāšanas. Tā, lūk, izskatās cits – visai cilvēciskas
rakstura iezīmes praktisks izmantojums mākslas darba idejas
pamatojumam, kas rezultējies mākslas un dzīves robežu noārdīšanā un
noteiktā vojerisma (voyeurism) tendences atspoguļojumā.
Pēdējo lieliski ilustrē arī igauņu mākslinieka un dīdžeja Kiwas
videodarbs. Tajā aplūkojama visai skaudra interpretācija par
pārsteidzošu bērna reakciju pret kameras klātesamību. Multiplicējot 40
sekunžu fragmentu no 1997. gadā filmētā darba “Kustības mīts I. Brāļi
Grimmi” darba materiāla 2,10 h garā filmā, mākslinieks radījis
asociāciju par meitenīti – pornozvaigzni, kas vēl jo skaudrāk izskan
Rīgai aktuālās bērnu seksuālās izmantošanas problēmas kontekstā.
Arī F5 pārstāvju mākslinieciskā versija iekļāva iepriekš paredzamu
mentālu skatītāju agresivitāti. Šī datoranimācija attaisnoja savu
nosaukumu – Bloody TV, piedāvājot izstādes apmeklētājiem ar televizora
pults palīdzību “nošaut” darba veidotāju seju vaibstu atšķirīgi
samiksētās nereālās versijas. Šī darba interaktivitāte nenoliedzami
traktējama kā masu mediju kritikā virzīts darbs. Taču bez pastāvošās
informācijas atlases un limitēšanas kritikas šis darbs asociējās arī ar
neapmierinātas bērna rokas vadītu televizora pulti, kas vērsta uz
mīļotās māmiņas virtuālu “izslēgšanu”. Šis bija viens no
veiksmīgākajiem piemēriem mākslas un subkultūras aktualitāšu saplūšanai.
Ar konceptualizētu sociālu ievirzi raksturojama arī I. Sipunovas
diaprojekcija “Āķīši”, A. Pences elektroniskie portreti “Sezam,
atveries!”, A. Alkšņa digitālās izdrukas Check Mail un K. Plūksnas
glezna “DNS”. Vides virtuālo piesārņošanu demonstrēja Inetas Sipunovas
darbā izmantotais piecu netradicionālās reklāmas paraugu komplekts, ko
ikdienā izdales materiālu veidā iespējams saņemt Rīgas centrālās
dzelzceļa stacijas tuneļu rajonos. Nepareizu vārdu un teikuma formu
lietošana un dīvaino iespēju amplitūdas sintēzes eksponēšana izstāžu
telpā uz Latvijas Nacionālās operas nošu pultīm ieguva uzsvērti
monumentālu efektu – līdzīgi kā Arvīda Alkšņa palielinātās elektroniskā
pasta ne/saņemšanas logu digitālās izdrukas sorry, you don't have any
new mail, you have new mail ar kopsaucēju – OK. Šis darbu tandēms kalpo
kā veiksmīga ilustrācija paralēli eksistējošām, tomēr ik dienas
mijiedarbībā esošām sociālajām vidēm, atsaucot atmiņā filozofa Riharda
Kūļa teikto par “supernacionālisma un totalitārisma” draudiem
“internacionālismam bez nācijām”6.
Indivīda atšķirības interpretācija izmantota arī Antas Pences sešu
tipāžu kodētajās variācijās ar skatītājam atminamām gadsimtu mijas
personību raksturojošām simboliskām atslēgu zīmēm – “uzmanīgi,
plīstošs”, “svari”, “lupa”, “Mikipele”, “afišu stabs” un “durvju kods”.
Šīm zīmēm pievienojama vēl viena – Kristīnas Plūksnas ar pērlītēm
izšūtajā dekoratīvajā gleznā izmantotā DNS kā mākslas un zinātnes
simbola ķēde.
Personības psiholoģijas un terapijas atsevišķas tendences nolasāmas
Renāra Krūmiņa videoinstalācijā “Karma” un Fēliksa Zīdera videodarbā
“PR.S.L.N. 7 divkārši”. Abus darbus raksturo meditatīva ievirze. F.
Zīdera darbs zināmā mērā turpina Miķeļa Fišera un Ginta Gabrāna
aizsākto destrukcijas estētikas virzienu latviešu mākslā. Izmantojot
divos ekrānos paralēli skatāmu ritmisku demolēšanas vai izlādēšanās
ainu, mākslinieks, iemiesojies Betmena tēlā, cīnās ar civilizāciju
simbolizējošu kartona būvi meža ielokā. Savukārt R. Krūmiņš, izmantojot
citu 20. gadsimta nogales “jauno” pasaku varoni – Kingu Kongu, iejuties
simboliskā, dabu un subkultūras saistošā gājienā pa mežu. Abos
gadījumos mākslinieku iemiesošanās galveno varoņu lomā jāinterpretē kā
papildu garants mākslas darba patiesuma kvalitātes panākšanai. R.
Krūmiņš izstādes atklāšanā arī tiešā nozīmē kļuva par sava darba
sastāvdaļu, apvienojot vienas realitātes divus fiziskos līmeņus, proti,
paliekot fiziski reāla, noguruša Kinga Konga lomā sava mākslas darba
teritorijā.
Lai gan latviešu mākslai kopumā raksturīgā estētikas un perfekcijas
tendence atklājās arī citos izstādē redzamos darbos, tomēr kā
dominējošā līdz ar poētikas kvalitāti tā bija nolasāma Ilvas Kļaviņas
videoprojekcijā I Love You, Daces Džeriņas videoprojekcijā “Epidēmija”,
Pēterburgas mākslinieču Natālijas Peršinas un Olgas Jegorovas
videoinstalācijā “Baltie”, kā arī Ditas Pences autortehnikā darinātajos
tipveida dzīvokļa “grīdu klājumos” “Raporti”.
Starp šīs grupas darbiem īpaši izceļami ir divi – Daces Džeriņas un
Ilvas Kļaviņas video. Abi raksturojami kā stilistiski un kompozicionāli
nevainojami, komerciālās reklāmas ikonogrāfiju izmantojoši darbi. D.
Džeriņas “Epidēmijas” gadījumā “skaisto” cilvēku estētika izmantota
galvenokārt vizuālās efektivitātes nodrošināšanai. Mākslinieces žāvu
epidēmiju izplatošais eksperiments šī raksta autores gadījumā
nevainojami realizējās vēl pirms pašu galveno filmas varoņu žāvāšanās
procesa aizsākuma. Darba iedarbību pastiprināja arī Braiena Īno
muzikālais noformējums, kas savā me-ditācijā sasaucās ar F5 darbā
izmantoto Emīla Dārziņa “Melanholisko valsi”.
Vienlīdz sterila, skaisto komercreklāmu stilistiku izmantojoša bija arī
I. Kļaviņas dubultā videoprojekcija uz izstādes zāles durvīm. Šeit
kristīgās “Ievas un Adama” ikonogrāfijas izmantošanai tika piešķirta ne
vien romantiska kauna (tomēr ne nožēlas), bet arī izstādi simboliski
ievadoša, jauno mākslinieku attieksmi kopumā raksturojoša poētiska I
Love You noskaņa.
Lūk, tāda – manuprāt, tehniski un idejiski pārliecinoša – izskatījās šī
izstāde. Un tās kontekstā – arī daudzsološa – latviešu māksla!
1 Rush M. New Media in Late-20th-Century Art. – London, 1999. – P. 9.
2 Turpat.
3 Turpat.
4 Ltktp :. Hfpkbxbt b gjdnjhtybt.– Cfyrn-Gtnth,ehu, 1998. – C. 256.
5 Grupas sastāvā sākotnēji ietilpa arī Renārs Krūmiņš un Līga Marcinkeviča.
6 Kūlis R. Nacionālā identitāte un kultūru dialoga iespējamība // Integrācija un etnopolitika. – Rīga, 2000. – 417.lpp.
7 Sapists līdz nepazīšanai. |
| Atgriezties | |
|