ŽANS MIŠELS BASKJĀ Daiga Rudzāte “Ikviens grib ielēkt van Goga bandas ratos,” –
tā esot teicis Baskjā. |
|
ŽANS MIŠELS BASKJĀ 1985. GADĀ DARBNĪCĀ ŅUJORKĀ
BEZ NOSAUKUMA (MĒRIJA BŪNA)
PLAKĀTS ŽANA MIŠELA BASKJĀ UN ENDIJA VORHOLA DARBU IZSTĀDEI 1985. GADĀ TONIJA ŠAFRAZI GALERIJĀ ŅUJORKĀ
|
| Viņu joprojām mēdz uzskatīt par stilīga veiksminieka paraugu, viņu sauc
par Ņujorkas 80. gadu mākslas pasaules zvaigzni, par pirmo “melnās
kultūras” zvaigzni un par vienu no zīmīgākajām figūrām paaudzē, kura
eksponēja savus darbus Manhetenas Soho rajonā. Viņš ir puisis, kura
elegantos uzvalkus par pieminēšanas vērtiem uzskata mākslas kritikas
autoritātes. Žans Mišels Baskjā – mākslas pasaules zelta puisēns, kurš
dažkārt kā paraksta zīmi izmantoja kroņa figūru. Dažiem žurnālistiem
patīk teikt, ka Baskjā māksla ir lieliska, tomēr viņa dzīves stāsts
esot vēl aizraujošāks. Tā ievads patiesi līdzinās american dream, un
labās fejas burvju nūjiņu vicina neviens cits kā pats popārta tēvs
Endijs Vorhols. Story nobeigums arī ir gluži loģisks – kā jau parasti
beidzas stāsti, kuru pamatmotīvs ir sex, drug and rock’n’roll.
Kad februārī Londonā, galerijā Tate Modern atklāja Endija Vorhola
retrospekciju, tās kino programmā bija iekļauta arī Džūljena Šnābela
1996. gadā uzņemtā filma “Baskjā”. Mākslinieka un Baskjā drauga
Džūljena Šnābela karjera aizsākās 1979. gada februārī ar izstādi
Mērijas Būnas (Boone) galerijā, viņa darbi atrodas Ņujorkas
Metropolitēna muzejā, Modernās mākslas muzejā, Vitnija amerikāņu
mākslas muzejā, Parīzes Pompidū centrā, Londonas Teita galerijā un
Tokijas Metropolitēna muzejā. Savā grāmatā Blimey, rakstot par mākslu
80. gadu sākumā, Metjū Kolingss atceras: “Šnābelam bija nedaudz pāri
30, un viņa gleznas, veidotas no samta un linoleja, sasistiem šķīvjiem,
eļļas krāsām un vaska, katra maksāja 100 tūkstošus dolāru. Tās
vienlaikus bija figurālas un abstraktas, plakanas un telpiskas,
mežonīgas un izstrādātas. Tās vienmēr tika fotografētas, aprakstītas un
aprunātas. (..) Šnābels smējās gan par konceptuālismu, gan par
formālismu un darīja visu, kas pašam patika.” Tomēr par Šnābela lielāko
ieguldījumu mākslā žurnālistiem tīk dēvēt filmu par Baskjā – stāstu par
dzīvi, bohēmu un mākslu – “urbāno tango”.
Žans Mišels Baskjā dzimis 1960. gada 22. decembrī spāniski runājošā
vidusšķiras ģimenē Bruklinā, kur pavadījis arī bērnību. Viņa tēvs
Žerārs bija dzimis Haiti un māte Matilde, kura bērnībā viņu vadājusi uz
mākslas muzejiem, – puertorikāņu ģimenē Bruklinā. Žans Mišels Baskjā
nekad nav apmeklējis mākslas skolu, šo pasauli viņš iepazina caur
klubiem un mūziķiem, kas Ņujorkā bija cieši saistīti ar mākslas vidi.
Reiz kādā ballītē dzejnieks un mākslinieks Renē Rikārs (Ricard) esot
teicis Baskjā: “Es padarīšu tevi par zvaigzni.” 1981. gada decembrī
viņš žurnālā Artforum publicēja pirmo lielo rakstu par Žanu Mišelu
Baskjā – “Mirdzošais bērns”. Tomēr Žana Mišela Baskjā darbi bija
pazīstami jau agrāk, un tos varēja atrast daudzās vietās Ņujorkā. “Šī
ir notekcauruļu patiesā balss,” Žans Mišels Baskjā kopā ar draugu Alu
Diasu (Al Diaz) rakstīja uz sienām. Ielas pasaule pazina viņu ar vārdu
SAMO, ar kādu viņš parakstīja savus graffiti, paša atšifrējumā Same Old
Shit. Beidzoties šai draudzībai, Baskjā uz Mahetenas namu sienām
vēstīja: SAMO ir dead.
Baskjā iedvesmoja jebkura virsma, kas atradās viņa tuvumā – galdi,
sienas, audekli un, kā vēsta Džūljena Šnābela filma, arī draudzenes
kleitas. Viņa postgraffiti gleznojumi bija zīmju, vārdu un pašam
būtisku tēlu (no kuriem dažus viņš ekspluatēja kā savu parakstu)
pārpilni. Žana Mišela Baskjā darbos melnādainie cilvēki attēloti
primitīvi stilizētā veidā, viņu sejas grimase rāda baltu līdzenu zobu
rindu, dažkārt galvu rotā kroņi. Darbi ir gan melnās, gan baltās
kultūras reminiscenču pārpilni. Viņš portretējis arī, piemēram,
Džimmiju Hendriksu. Dažkārt viņa gleznas stāstu vēstī slavenu džeza
muzikantu vai melnādaino sportistu vārdu saraksts.
Ņujorkas mākslas vide un cilvēki ap to pārsteidzoši ātri apžilba no
mirdzošā zēna spožuma, un mākslas kritiķi, galeristi, dīleri un
narkotiku tirgotāji viņu dievināja. Kritiķi slavēja mākslinieka darbu
kompozīciju, lielisko krāsu izjūtu un spēju sabalansēt spontanitāti ar
paškontroli.
Nauda lipa pie Baskjā pirkstiem jau kopš pirmās izstādes 1981. gadā.
1985. gada 10. decembrī iznāca The New York Times Magazine, uz kura
vāka pozēja Baskjā, piesakot numura rakstu – Ketlīnas Makgaigenas
(Cathleen McGuigan) New Art, New Money: The Marketing of an American
Artist, kurā var lasīt: “Maijā vienlaikus ar Baskjā pirmo
personālizstādi Mērijas Būnas galerijā tika atklāta grandioza izstāde
MoMA, kura bija veltīta muzeja atvēršanai pēc remonta un kurā bija
iekļauts Baskjā spēka pārpilnais un seksualitātes uzlādētais
melnbaltais pašportrets. Šī ekspozīcija ievērojami cēla gleznas tirgus
vērtību. Christie’s rīkotajā pavasara izsolē (tikai divus gadus pēc
portreta tapšanas) tā tika pārdota par 20 900 dolāriem (sākotnējā cena
– 4000 dolāru).”
Baskjā vien nieka deviņus gadus ilgā dzīve virsotnē līdzinājās
ieilgušam karnevālam, kurā virpuļoja žurnālisti, mūziķi, mākslas
dīleri, narkotiku tirgoņi, rokzvaigznes un mākslinieki. “Šampanietis
nav problēma. Tas vienmēr bija visdārgākais šampanietis, kādu var
nopirkt par naudu. Tas bija kopā ar viņu līdzās visdārgākajam kaviāram,
jo viņš nopelnīja tik daudzus simtus tūkstošu dolāru, neticamos apjomos
izpārdodot savus darbus. Viņš mēdza iemest simt dolāru zīmes klaidoņu
klēpjos.” (Metjū Kolingss)
1982. gadā Baskjā gleznas bija iekļautas grupas izstādē
Transavanguardia: Italia/America līdzās tādu meistaru kā Sandro Kja
(Sandro Chia), Frančesko Klemente, Enco Kuki, Džūljens Šnābels u.c.
darbiem.
Baskjā vienmēr uzsvēris, ka vairāk par visu viņam gribējās kļūt
slavenam. Patiesībā Žanam Mišelam Baskjā neko daudz neizteica dalījums
melno un balto kultūrā, lai arī, pieminot viņu, jāatceras diskusija,
kuru izraisīja Endija Vorhola un melnā mākslinieka draudzība un kuras
daži dalībnieki Vorholam pārmeta melno mākslas lobēšanu. Attiecības,
kuras atrodas mākslas leģendu saraksta galvgalī, aizsākās 1983. gadā un
turpinājās līdz pat Vorhola nāvei.
1986. gadā Baskjā pirmo reizi devās uz Āfriku, kur Kotdivuārā notika
viņa personālizstāde. Tā paša gada novembrī Kestner-Gesellschaft centrā
Hannoverē tika atklāta aptuveni 60 gleznojumu un zīmējumu izstāde – 25
gadus vecais Žans Mišels Baskjā bija jaunākais no māksliniekiem, kuri
tur jebkad izstādījušies. 1988. gads pagāja, izstādot darbus Parīzē un
Ņujorkā. Baskjā apņēmīgi devās uz savu māju Havaju salās, kur bija
nolēmis uz visiem laikiem atbrīvoties no narkotikām. Jūnijā,
atgriežoties Ņujorkā, viņš apgalvoja, ka pilnībā atsvabinājies...
“Vienīgā lieta, ko tirgus mīl vairāk par jaunu, dedzīgu mākslinieku, ir
jauna, dedzīga mākslinieka nāve,” rakstīja Roberts Hjūss. Džūljena
Šnābela filmas finālā Baskjā ir uzvilcis laivai līdzīgas koka tupeles,
uz kurām pats uzrakstījis – “Titaniks”. Viņš mira 1988. gada 12.
augustā 28 gadu vecumā.
“Man bija nedaudz naudas, un es taisīju vislabākās gleznas. Es biju
pilnīgi vientuļš, daudz strādāju un daudz lietoju narkotikas. Cilvēkiem
es šķitu briesmīgs,” šos Žana Mišela Baskjā vārdus savulaik citēja New
York Times.
1999. gadā 48. Venēcijas biennāles ietvaros Bevilacqua la Masa fonda
telpās Sv. Marka laukumā bija skatāma Žana Mišela Baksjā darbu izstāde.
Slavenais mākslas teorētiķis un kurators Akile Bonito Oliva
ekspozīcijas speciālizdevumā rakstīja: “Mēs svinam to, ka ir viņa
māksla.”
•••
“Tur bija mazs princis, kura galvu rotāja maģisks kronis. Kāds
ļaundaris nolaupīja viņu un ieslēdza cellē milzīgā tornī, atņemot
balsi. Tur bija restoti logi, un princis sita galvu pret stieņiem
cerībā, ka kāds sadzirdēs un atradīs viņu. Kroņa atsišanās radīja tik
skaistas skaņas, kādas neviens līdz šim nebija dzirdējis. Tās bija
dzirdamas daudzu jūdžu attālumā un bija tik burvīgas, ka cilvēkiem
gribējās sagūstīt gaisu. Viņi nekad neatrada princi. Viņš nekad
neizgāja no istabas. Tomēr kroņa radītās skaņas piepildīja ikvienu ar
skaistumu.”
(No Džūljena Šnābela filmas “Baskjā”) |
| Atgriezties | |
|