Japānas mūsdienu arhitektūra – kultūras mantojuma, jaunās ekonomikas un mākslas fenomens Inese Baranovska |
|
VIESU MĀJA "ŪDENS - STIKLS". 1995
YATSUSHIRO PILSĒTAS MUZEJA. 1991
TOKIJAS PILSĒTAS ADMINISTRATĪVĀ KOMPLEKSA FRAGMENTS. 1991
DZĪVOJAMO MĀJU KOMPLEKSS. 1991
DZĪVOJAMĀ ĒKA OSAKĀ. 1992
M 2 TOKIJĀ (IZSTĀŽU ZĀLE, BIROJI, RESTORĀNS). 1991
SUPER DRY HALL TOKIJĀ. 1989. Filips Starks
|
| Kas ir Japāna – maza saliņa okeāna vidū, gadsimtiem no Eiropas kultūras
izolēta valsts ar stingri izkoptām feodālās dzīves normām, unikālu,
tikai sev raksturīgu kultūru un filozofiju, valsts ar visattīstītāko
nākotnes tehnoloģiju, valsts ar neparastu vienas tautības dominanti un
lielu iedzīvotāju skaitu. Mūžam neizdibināmais Austrumu fenomens, kas
21. gadsimtā spēj apbrīnojami organiski (reizē arī dīvaini un kuriozi)
iemiesot sevī gadsimtiem koptas un slīpētas kultūras tradīcijas,
savdabīgi asimilēt Rietumu kultūras vaibstus, savu megapilsētu
dinamisko dzīves enerģiju un subkultūru, visas pasaulē iespējamās
jaunās tehnoloģijas. Valsts un kultūra, kuras saknes dziļi ietiecas
pagātnē un dabas pirmatnībā, bet vienlaikus mērķtiecīgā patstāvībā
pārliecinoši raugās tikai nākotnē.
Pirms runājam par Japānas mūsdienu arhitektūru, ir nepieciešama atkāpe
pagātnē. Jāatceras, ka visu iepriekšējo gadsimtu arhitektūras
tradīcijas Japānā ir pilnībā atšķirīgas no Eiropas zemju tradīcijām.
Japānā nekas nav mūžīgs un it viss ir pakļauts varenajiem dabas spēkiem
(īpaši zemestrīcēm). Tādēļ gadsimtiem ilgi Japānā netika celtas akmens
būves, bet viss – no pilīm un cietokšņiem līdz pat zemnieku būdiņām –
tika veidots no vieglām koka konstrukcijām, stiklu vietā izmantojot
slaveno japāņu papīru. Pavisam citādi tiek risināta arī telpas
problēma. Eiropā telpa ir noslēgta, pilsētbūvniecībā raksturīgi
kompozicionāli noslēgti laukumi. Tas viss ir svešs viduslaiku Japānai,
kur māja ir atvērta telpa. Bīdāmo sienu sistēma ļauj nemitīgi mainīt
to, atvērt uz visām debess pusēm. Japāņu mājokļa struktūra visā pilnībā
sakņojas dzenbudisma filozofijā: “dao”, “lietu ceļš” – viss ir vienots
un atrodas nemitīgā tapšanas procesā, nevis gatavā pabeigtā esībā, nav
starpības starp iekšējo telpu un to, kas atrodas ārpus tās. Svarīgs ir
termins “ma”, kas filozofiski raksturo nevis reālu lietu, cilvēku,
dzīvnieku vai vietu, bet enerģētiski nozīmīgo, netveramo. Japāņiem nav
raksturīgi tādi filozofijas principi kā “mans nams – mana pils”, viss
balstās uz nemateriālām vērtībām vai arī materiālo lietu acumirklīgo
skaistumu, ēnu un gaismu spēli ar tām un to vērošanu.
Gadsimtos sakņojas tradīcija katru templi pārbūvēt ik pēc divdesmit
gadiem, tomēr pilnībā saglabājot tā iepriekšējās konstrukcijas un
apjomus. Slavenais mūsdienu japāņu arhitektūras metrs Kendzo Tange
salīdzina senās japāņu būvju formas ar dejas formu, kas, saglabājot
tradīcijas un kanonus, katrā izpildījumā dzimst no jauna.
Un vēl par vienu japāņu īpatnību, citējot Kendzo Tangi: “Man liekas, ka
japāņu attieksme pret mājokli kā tādu sakņojas vēsturiski
likumsakarīgajos priekšstatos par tā pagaidu stāvokli, nevis mūžīgo
saglabāšanu. Šķiet, japāņi ir vienīgie, kuriem patīk baraku tipa ēkas.
Kad viņu nami sabruka zemestrīcēs vai sadega karos, viņi, daudz
nekurnēdami, uzreiz sāka būvēt jaunas barakas.” Ikvienā japānī ir
iekodēta spēja nenožēlot mantisko lietu zaudējumu. Nekas nav mūžīgs.
Metropole Tokija vien 20. gadsimta laikā divas reizes tika gandrīz
pilnīgi iznīcināta un pārbūvēta, tā nemitīgi atjaunojas, un tikai retas
celtnes ir vecākas par divdesmit gadiem. Šajās pārbūvēs nav vietas
nostalģiskam sentimentam, pat nozīmīgas piemiņas un kulta būves tiek
pārradītas no jauna ar enerģiju, kas pilnīgi neiedomājama Rietumu
pasaulei. 20. gadsimta otrā pusē Japānas būvniecībā stabili ienāk tādi
celtniecības materiāli kā betons, stikls, metāls. Tikai pēdējās
desmitgadēs ir attīstījušās tehnoloģijas, kas nodrošina augsto celtņu
izturību pret mūžīgo postu – zemestrīcēm. Tiek radītas masīvas,
ilglaicīgas, pastāvīgas un monumentālas būves, kas ir pilnīgā pretrunā
senajām japāņu tradīcijām. Sākotnēji daudzi japāņi pat atteicās dzīvot
jaunuzbūvētajos dzelzsbetona daudzdzīvokļu mājokļos.
“Manuprāt, mums vairāk jātic tam, ka laikmetīgā civilizācija radīs
jaunas mūsu gadsimtam raksturīgas kultūras un mākslas vērtības.” Japāņi
ir progresa nācija, un tāpēc Kendzo Tanges vēlējuma izteiksmē teiktais
20. gadsimta 60. gados, tagad, 21. gadsimtā, ir pārliecinoši
īstenojies.
Konkrētāk runāt par Japānas mūsdienu arhitektūru 20. gadsimta pēdējos
gados var, pateicoties Japānas fondam, Japānas Arhitektūras institūtam
un Japānas vēstniecībai Latvijā. Šo institūciju darbības rezultātā līdz
20. aprīlim Latvijas Mākslinieku savienības galerijā varēja skatīt
ceļojošo fotoizstādi “Japānas mūsdienu arhitektūra. 1985–1996”.
Izstāde atspoguļo vienas desmitgades sasniegumus laikmetīgajā
arhitektūrā Japānā. Šī perioda pirma daļa (80. gadi un 90. gadu sākums)
sakrīt ar Japānas ekonomikas strauju augšupeju, kas likumsakarīgi
nodrošināja arī jaunās arhitektūras aktīvo dzīvotspēju. Reizē šī tā
dēvētā burbuļu ekonomika lika arī arhitektūrai pieskaņoties tām
pārmērībām, kas raksturīgas tik anormālam ekonomiskam “lēcienam”.
Vislielākā celtniecības vitalitāte un vēriens šajā laikā nenoliedzami
koncentrējas lielākajos centros – tādās meotropolēs kā Tokija, Osaka,
Kobe, arī senajā Japānas galvaspilsētā Kioto. Būvniecību šajās pilsētās
var raksturot ar vārdiem “enerģija un konfūzija”. Iedzīvotāju
vairākums, kas koncentrējas lielpilsētās, ir jaunienācēji un dzīvo
pilsētā vienai dienai kā svešinieki. Nauda nosaka visu: vienas dienas
laikā var tikt nojaukta iepriekšējā celtne (kaut arī vēl funkcionāli
dzīvotspējīga) un veidots kaut kas efektīgāks, vērienīgāks, lielāks.
Daudzas tieši “burbuļu ēras” laikā celtās ēkas atstāj provokatīvi
pašmērķīgu iespaidu. Tās ir izteikti postmodernistiskas, un tās bieži
raksturo ironiskas manipulācijas ar hipertrofētiem elementiem un
citātiem no arhitektūras vēstures. Reizē tās ir arī unikālas arhitektu
vispārdrošāko ideju un ironisku iedomu spēļu reāls materializējums,
kuru vērienā un pārdrošībā grūti rast analogus citur pasaulē.
Tomēr vienlaikus ar pārspīlējumiem šajā posmā tiek radītas vērienīgas
būves, kuras var saukt par 20. gadsimta klasiku. Piemēram, slavenais
Kendzo Tanges asociācijas 1991. gadā radītais vērienīgais Tokijas
pilsētas administratīvais komplekss. Unikāla, debesskrāpjiem ne vienmēr
raksturīga, proporcionāla harmonija, kur Japānas celtniecības elementu
tradīcijas organiski saplūst ar jauno tehnoloģiju kvalitātēm un
iespējām, bet pāri visam virmo gotisko katedrāļu efemēras ilūzijas.
Kendzo Tange ir pirmais arhitekts Japānas vēsturē, kas minētajā
kompleksā realizē Japānai tik neraksturīgo slēgtā laukuma principu.
Likumsakarīgi – ziepju burbulim bija jāsprāgst, un sāpīga ir
atgriešanās realitātē pēc iepriekšminētā pašpārliecinātā mirāžai
līdzīgā perioda. Pēdējos gadus Japāna lielā mērā ir nodarbināta ar
“pēcdzīru atskurbumu”, kad visiem jārēķinās ar reāliem ekonomiskiem un
sociāliem apstākļiem. Tomēr “burbuļu ēras” laikā gūtā vērtīgā pieredze
netiek noliegta, jo tā atklāja jaunu iespēju apvāršņus kā arhitektūrā,
tā kultūrā vispār. Japāņi ir visdziļākā pārliecībā, ka arhitektūrai
jāraugās nākotnē, tā ir spējīga radoši attīstīties pat reducēta budžeta
apstākļos. Tas demonstrē, ka arhitektūra ir nozīmīga kultūras
sastāvdaļa un tās progresu virza talantīgi arhitekti un jaunas
tehnoloģijas, nevis vienīgi ekonomika.
90. gadu arhitektūrai – savos labākajos piemēros – raksturīga
atgriešanās pie harmonijas un klasiskām proporcijām. Būvēs atspoguļojas
tieksme novērtēt pirmatnējo formu tīrību bez lieka ornamentāla
uzslāņojuma. Paralēli attīstās tendence, ko var raksturot kā jaunas
tēlu sistēmas meklējumus – futūristiskas vīzijas, kurās bieži vien
vērojama mehānisko un organisko dabas formu neparasta saplūsme. Vēl –
lai gan jau ar nākotnes augstās tehnoloģijas materāliem, ne tikai koku
un papīru – tiek manifestētas senatnes vērtības, kas sakņojas nevis
stabilitātē un nemainībā, bet gan acumirkļa skaistumā, tā gaistošajās
izmaiņās un svārstībās.
Konkrētā izstāde bija veidota, respektējot visas arhitektūras un
dizaina transformācijas, kas notikušas atspoguļojamā dekādē. Izstādē
demonstrētie darbi bija grupēti septiņās kategorijās, kas labāk parāda
to, kā arhitektūras izteiksmes līdzekļi refleksē pārmaiņas Japānas
sociālās dzīves apstākļos, – metropoles, vidēja mēroga pilsētas,
ciemati, nomales, atgūtās zemes, lauki, atpūtas zonas. Šī klasifikācija
palīdz labāk izprast Japānas un tās arhitektūras iedabu, kas sakņojas
gan ģeogrāfiskās, gan sociālās īpatnībās.
Varbūt arī šis sadalījums, vismaz man kā autsaideram, šķiet mazliet
pārspīlēts, tomēr tiešām svarīgs un raksturīgs ir dalījums starp
būvniecību metropolēs un provincēs, kā arī celtnēs, kas tiek realizētas
nevis urbanizētā vidē, bet tās mazāk skartajās zonās (cik nu tas Japānā
iespējams), tuvāk dabas pirmatnīgumam.
Lielākais vairums Japānas pilsētu tomēr nav metropoles, bet gan
pilsētas, kuru izcelsme sakņojas viduslaiku feodālo pilsētu struktūrā.
Centrā – parasti kalnā – bija feodāļa pils, ko ieskāva viņa samuraju
rezidences. Mūsdienās šis vēsturiskais modelis saglabājas, vienīgi
centrā atrodas kāda nozīmīga sabiedriska ēka: municipālie vai kultūras
centri, prefektūru valdes ēkas, bibliotēku, skolu, muzeju, koncertzāļu
kompleksi. Apkārt šim centram grupējas dzīvojamie mājokļi – pēc šūnu
principa veidotie daudzdzīvokļu namu kompleksi, ko raksturo cilvēcīgi
mērogi un apkārtējai ainavai atvērti skatpunkti. Nomalēs vairāk dominē
japāņiem aizvien tuvā individuālā apbūve ar tradicionālajiem mazajiem
dārziņiem. Šīs pilsētas nav tik haotiskas kā metropoles, tās raksturo
stabilitāte, humāni mērogi un harmoniskas attiecības starp centru un
perifērijām. Savukārt metropolēm, jo īpaši Tokijai, tipiska ir
bezkaunīgi haotiska apbūve, kam nav Eiropas galvaspilsētām raksturīgās
panorāmiskās pilsētainavas. Pat izcilus arhitektūras paraugus bieži var
novērtēt tikai iedomās, tos filtrējot no vispārējas pilsētas apbūves
konteksta.
Aizvien vairāk paralēli augstās tehnoloģijas brīnumainiem
apliecinājumiem tiek veidotas būves, kuru galvenās vērtības ir
atgriešanās pie vēsturiskajām tradīcijām, laikmetīgai arhitektūrai
harmoniski saplūstot ar visiem dabas pirmelementiem. Tā ir arhitektūra,
kuras mērķis ir veiksmīgi iekļauties, ieplūst dabā vai pilnīgi sakust
ar to vienotā veselumā, arhitektūra, kuras pamatprincipi balstās uz
rūpīgu vietējās ainavas topogrāfisko īpatnību respektēšanu.
Veiksmīgākajos šī virziena darbos vienmēr ir kāds mistērisks atklājuma
un laika nobīdes moments, bieži gaisma, ēna, gaiss, mākoņi, ūdens
virsma kļūst par galvenajiem varoņiem šajās arhitektoniski
izsmalcinātajās spēlēs. Kā virsotni visā šajā tendencē gribētos minēt
arhitekta Kengo Kumas un partneru radīto unikālo viesu māju ar
nosaukumu “Ūdens – stikls”, kas tapusi 1995. gadā. Šajā neparastajā
celtnē ir augsti attīstīts modernās arhitektūras simboliskais aspekts.
Šeit it kā apzināti tiek izdzēstas jebkuras reālās funkcionālās
arhitektūras pēdas, tā kalpo vienīgi kā iluzors ierāmējums
brīnumskaistas dabas vērojumam.
Izstādē atspoguļojas tikai dekāde vienas senas tautas un kultūras
vēsturē, ko varējām novērtēt caur arhitektūras vērtību prizmu. Viens
posms, ko raksturo naudas varas eiforija un visatļautības rotaļas
arhitektūrā un kam seko pašattīrīšanās process un atgriešanās pie
nemainīgām vērtībām, nu jau gan izmantojot jaunas formas, izteiksmes
līdzekļus, materiālus un tehnoloģijas.
“Es pilnīgi piekrītu, ka mums jāizturas ar cieņu pret mūsdienu
sasniegumiem. Lai ko ļaudis teiktu, bet, ja jau reiz Japāna ir uzsākusi
virzību par Eiropas kultūras ceļu, tad mums neatliek nekas cits kā
drosmīgi piebiedroties, atstājot vecās paaudzes ēnu pasauli tālu aiz
sevis. Taču mēs nedrīkstam aizmirst vienu patiesību – kamēr
neizmainīsies mūsu ādas krāsā, mums lemts mūžīgi ciest zināmus
zaudējumus, ar ko vajadzēs samierināties. Vēl gribu tikai piebilst, ka
rakstīju šīs rindiņas, pieļaujot domu, ka jābūt taču kādai jomai, kaut
vai literatūrai un mākslai, kurā mēs šos zaudējumus varētu segt.”
(Taņidzaki Dzuničiro. Ēnas cildinājums. No japāņu valodas tulkojis
Edgars Katajs.) |
| Atgriezties | |
|