Māksla, kas palikusi pāri Alise Tīfentāle Autsaideru māksla Latvijā un pasaulē: kas paliek ārpusē, kad kuratori, kolekcionāri un mākslas zinātnieki sadala savas ietekmes sfēras un nosprauž pieļaujamā robežas.
Kurš gan grib būt autsaiders? Visi grib iederēties. I just want to fit in, kā teica amerikāņu psihs Patriks Beitmens Breta Īstona Ellisa romānā. Ja mākslas radīšanu uztver kā profesiju, tad autsaidera poza ir tikai un vienīgi poza, ar kuras palīdzību labāk iederēties, atrast savu vietu mākslas sarežģītajā konjunktūrā. Bet trauslajā radīšanas, iedvesmas un mākslinieciskās izteiksmes universā pastāv pietiekami daudz tumšu teritoriju, kuras apdzīvo tie, kuri negrib iederēties, jo pirmkārt jau nav un neuzskata sevi par profesionāliem māksliniekiem. Tie, kuri rada (mākslu?), kādas citiem nedzirdamas iekšējās balss aicināti. Tie, kuri neapzinās, ko dara viņu labā roka. Tie, kuri vēlas apkārtējo pasauli redzēt labāku un skaistāku. Tie, kuri nav mākslinieki, bet ir vienkārši ideālisti. Vai arī garīgi slimi. Vai kā citādi dīvaini. Viņu radītais var būt un var nebūt māksla – tas atkarīgs no skatpunkta. Par viņiem arī šis stāsts, veltīts patiesai, diskursu un koncepciju neiztraucētai vēlmei atkārtot pasaules radīšanas aktu savā virtuvē vai piemājas dārziņā, ignorējot smagos mākslas vēstures sējumus un akadēmiskas izglītības pareizību. |
|
Jānis Valdemārs Helmanis. ADVENTES VAINAGS
Žans Mišels Baskjā un Kora Bišofbergera. BEZ NOSAUKUMA. 1984
Mortons Bartlets. BEZ NOSAUKUMA
Ādolfs Velfli. H.M. KARALIENE HORTENZIJA PIE TELEFONA. 1920
Simona Lekarē - Galimāra. ORGIAQUES FORAINES
Villems van Genks. ARTURA HEILIJA LIDOSTA 2. Ap 1965
Arnolds Skrastiņš. XXX
Ferdināns Ševāls. PALAIS IDEAL. 1879-1912
Saimons Rodia. WATTS TOWER. 1921-1954
Neks Čands. AKMENS DĀRZS. Sākts 1965. gadā
Eduards Dambergs. MALKAS PILS PIE LIELĀS LIEPAS
Jūlijs Konrāds Putniņš. SKATS SKULPTŪRU DĀRZĀ.
|
| Trakums ir brīvība
Vizuāli uztvert, saprast pasauli – tas ir pirmais, ko dara jebkurš,
atverot acis. Vizuālās informācijas uztvere ir pirms verbālās un
simboliskās. Līdzīgi arī ar domu vai pārdzīvojumu paušanu vizuālā veidā
– katrs no mums var pieķert sevi garlaicīgas sapulces vai tālruņa
sarunas laikā švīkājam kaut ko uz papīra. Parādot šo kaut ko savam
psihoterapeitam, mēs uzzinātu daudz ko par to, kas mūs patiesībā
nodarbina un par ko varbūt nevaram atzīties paši sev: neapzinātās
švīkas, rimbuļi, sejiņas un radziņi vistiešākajā, nepastarpinātā veidā
pauž mūsu raizes, fobijas, ilgas u.c. Līdzīgi darbojas tie, kuri nav
mākslinieki un sevi par tādiem neuzskata, bet zināmu ārēju un iekšēju
apstākļu ietekmē ir izvēlējušies komunicēt ar sevi, par starpnieku
izmantojot dažādus vizuālās izteiksmes līdzekļus. Autsaideru mākslas
vēsture sākās ar interesi par psihiatrisko klīniku pacientu daiļradi,
no tās daudz aizguva ekspresionisti un sirreālisti, un, kā zināms,
daudzi pat lepojās ar savu iedomāto vai reālo trakumu.
Kopš 19. gs. sāka veidoties apziņa, ka pastāv radošas izpausmes jomas,
kas eksistē ārpus pieņemtajām kultūras formām un tradicionālās
izpratnes par mākslu, un ka šīs jomas var būt interesantas ne tikai
profesionāļiem (kuri ar šīm jomām saskārās darbā – pirmkārt jau
psihiatriskajās klīnikās). Viens no pirmajiem psihiatriskās klīnikas
pacientu darbu kolekcionāriem bija 19. gs. itāļu antropologs,
kriminologs un psihiatrs Čezāre Lombrozo. Viņš centās aprakstīt garīgi
slimo daiļrades principus un izvirzīja tēzi par to, ka ģēnijs ir
"morāla neprāta" paveids.
Vēlāk Vācijā dzima būtiska diskursa maiņa attiecībā uz garīgi slimajiem
un viņu darbiem – 1912. gadā lielajā ekspresionistu izstādē daudzi
mākslinieki bija izstādījuši pašportretus, kuru raksturīgo vizuālo
valodu bija aizguvuši no psihiski slimo daiļrades, gluži tāpat kā vēlāk
mākslinieki meklēja iedvesmu t.s. primitīvajā jeb tradicionālajā mākslā
(Pikaso, Gogēns u.c.), bērnu zīmējumu nevainībā un neveiklībā (Pauls
Klē, Kīts Herings, Žans Mišels Baskjā u.c.) un citās mākslai marginālās
parādībās. Ekspresionisms savās ekstrēmākajās izpausmēs tik ļoti
pietuvojās klīnikas pacientu valodai, ka vienīgā atšķirība starp
mākslu, ko radījuši garīgi slimie un ekspresionisti, bija tā, ka
ekspresionisti spēja formulēt savus mērķus un idejas. Atcerieties skatu
no ekspresionisma klasiskās mēmās filmas "Dr. Kaligari kabinets"
fināla, kad visai nelineārajai, ekspresīvajai un šķībajai pasaulei tiek
pretstatīta Dr. Kaligari psihiatriskā klīnika – vienīgā ēka ar taisnām
sienām un simetriski izvietotiem logiem.
Šveiciešu psihiatrs Valters Morgentālers savulaik dokumentēja
tūkstošiem sava pacienta, vardarbīga šizofrēniķa Ādolfa Velfli (Adolf
Wölfli) darbu (piemēram, ilustrēta autobiogrāfija 45 sējumos) un 1921.
gadā publicēja monogrāfiju par viņu Ein Geisteskranker als Kūnstler
("Garīgi slimais kā mākslinieks"). Austriešu psihiatra Hansa
Princhorna (sākotnēji studējis mākslas vēsturi) kolekcijā bija
neskaitāmi viņa pacientu darbi, kurus viņš apkopoja un 1922. gadā
izdeva grāmatā Bildnerei der Geisteskranken ("Garīgi slimo māksla") –
šis izdevums vēlāk kļuva par sirreālistu iedvesmas avotu. Princhorns
publicējis arī grāmatu Bildnerei der Gefangenen ("Ieslodzīto māksla",
1926). Arī Krievijā pētījumi radošā procesa psihotehnikas jomā saskaņā
ar Vasilija Kandinska plānu pierādīja, ka "cilvēki, kuri pirmajā
mirklī šķiet patoloģiski tipi, patiesībā ir īstenie radītāji". Vēlāk
arī sirreālisti iedvesmojās no zemapziņas tēliem, uzskatot, ka garīga
slimība ir absolūtas brīvības metafora (jo ļauj atklāties, izpausties
zemapziņai).
Mākslinieks Žans Dibifē ir viens no nozīmīgākajiem garīgi slimo mākslas
patroniem – neparastas un ārpus mākslas vai kultūras esošas iedvesmas
meklējumos viņš sākotnēji kolekcionēja bērnu zīmējumus, vēlāk
Princhorna grāmatas ietekmē sāka interesēties par darbiem, ko būtu
radījuši cilvēki bez jebkādiem priekšstatiem par mākslu kā profesionālu
nodarbi. Dibifē definēja jēdzienu art brut kā mākslu, kas ir negatava,
raupja, kultūras un mākslas vēstures neietekmēta. Viņa izveidotā
kolekcija Collection de l'Art Brut kopš 1976. gada ir apskatāma
Lozannā, Château de Beaulieu, un terminu art brut ir adekvāti
lietot vien attiecībā uz darbiem, kas atrodas šajā kolekcijā. Tas, kas
paliek ārpusē, parasti tiek dēvēts par autsaideru mākslu (kaut arī
sākotnēji termins outsider art tika ieviests kā angļu valodas
ekvivalents art brut).
Par autsaideru mākslas radītājiem mūsdienās nevar apgalvot, ka viņi
būtu brīvi no jebkādas kultūras ietekmes, jo plašsaziņas līdzekļi un
reklāma ir galvenokārt vizuāli informējoša. Raksturīgs ir anomāls
psihofiziskais stāvoklis, privilēģiju trūkums, izolācija no sabiedrības
– tie ir galvenie priekšnoteikumi intuitīvai un individuālai radošai
pašizpausmei, kas ir brīva no profesionālās mākslas noteikumiem. Par
autsaideru mākslu var saukt visu, ko radījuši cilvēki bez mākslas
izglītības, nesekojot nekādām akadēmiskām vai tautas tradīcijām, kuri
sevi neuzskata par māksliniekiem un rada kaut ko tikai "sevis pēc" –
viņu darbi ir kā monologs, jo nav orientēti uz skatītāju, bet gan tikai
uz pašu radītāju. Tā nav naivistu māksla, jo naivistu ideāls
galvenokārt ir akadēmiskas, klasiskas glezniecības paraugi, viņu darbu
tēmas – lielākoties sadzīviskas vai reliģiskas, tehnika – galvenokārt
tradicionālā eļļas glezniecība, bet motivācija – pietuvoties "īsta
mākslinieka" veiklībai, strādājot reālismam tuvos žanros. Turklāt
naivisti bieži vēlas gūt atzinību, patikt skatītājiem.
Mišels Tevozs, Collection de l'Art Brut kurators, rakstīja: "Būtu
jānodala art brut no tā, ko dēvē par naivo mākslu – naïf art.
Naivie jeb primitīvie mākslinieki parasti paliek tradicionālās eļļas
glezniecības robežās arī tad, ja nepārvalda tehnoloģiju, – viņi pieņem
šīs glezniecības noteikumus, tēmas un pat tās vērtības, jo viņu mērķis
ir publiska, ja ne oficiāla, atzinība tieši mākslas kontekstā. Art brut
autori izgudro paši savas tehnikas un rada darbus tikai paši sev. Viņu
izvēlētās tēmas un vērtības ir subjektīvas un dziļi individuālas, un
viņiem ir vienaldzīgs apkārtējo viedoklis, nereti viņi patur savu
aizraušanos slepenībā."
Kādēļ uz to skatīties?
It kā jau dīvaini – ja nav mākslas izglītību apliecinoša diploma, bet
tavs hobijs ir saistīts ar māksliniecisku pašizpausmi, tad apkārtējo
diagnoze ir viena un nekļūdīga: psihs... Kaut arī, ja diploms ir,
drīkst darīt tieši to pašu un cilvēki pat labprāt maksā par ieejas
biļeti izstādē. Kas gan izraisa profesionālo mākslinieku un mākslas
pētnieku interesi par sociāli un kulturāli marginālo parādību –
izstumto un dīvaiņu mākslu?
Varbūt tās godīgums. Tā nav paredzēta ievietošanai mākslas veikalā, tā
nav radīta, lai saņemtu atzinību vai balvas, tā ir radīta vien paša
autora personīgo vajadzību apmierināšanai. Tai nav jābūt gudrai,
asprātīgai, ironiskai, skaistai vai kā citādi "iepakotai". Tā ir
unikāla, subjektīva un egocentriska, ļoti intīma atklāsme, kurai nav
nekāda sakara ar galeriju baltajām sienām, vīna glāzēm izstādes
atklāšanā vai politiskiem skandāliem, kas parasti pavada laikmetīgās
mākslas dzīvi. Tā ir radīta, lai kaut ko izdomātu, izsapņotu, izciestu,
atdalītu no sevis, noliktu sev blakus un aplūkotu. Tā neprasa aplausus,
definīcijas un epitetus. To var arī nesaukt par mākslu, vairāk tā ir
paš-terapija. Lai profesionāls mākslinieks apzināti sasniegtu tādu
ignorances, brīvības un pašpietiekamības līmeni, ir jāaizmirst viss
kultūrslānis, jāatsakās no visa, kas iemācīts, kas redzēts un kas līdz
šim paticis, – un arī tad kultūra un intelekts neļauj būt patiesi
brīvam. Un pēc šādas brīvības reti kurš tiecas, jo tā gandrīz pilnībā
liedz saprasties un nav kontekstualizējama, kas savukārt ir
nepieciešams, lai iekļūtu oficiālajā mākslas vēsturē.
No otras puses, skatoties reprodukcijas bez autoru vārdiem, pirmajā
acumirklī nav nemaz tik viegli secināt, ka šis, lūk, ir autsaiders,
nevienam nezināms dīvainis no kādas mazpilsētas, bet šis – slavens un
modīgs mākslinieks, kurš dzīvo Londonā, vai kāds no klasiķiem.
Tā, piemēram, amerikāņu autodidakts Mortons Bartlets (Morton Bartlet,
1909– 1992) 30 gadu laikā izgatavoja piecpadsmit anatomiski precīzas,
samazinātas bērnu skulptūras un viņu apģērbus daudzveidīgām dzīves
situācijām un uzņēma vairāk nekā simt fotogrāfiju, kurās skulptūras
atveidoja laimīgas ģimenes dzīves ainiņas – to, kā autoram nekad nebija
reālajā dzīvē. Astoņu gadu vecumā kļuvis par bāreni, Bartlets nekad
nebija pazinis laimīgu bērnību, viņš neizveidoja arī pats savu ģimeni,
tā vietā radīja reālistiskās un mazliet baisās skulptūras un
fotografēja tās (visās fotogrāfijās, izņemot vienu, figūras ir pilnībā
apģērbtas un situācijai nav erotiskas pieskaņas). 1965. gadā viņš
nodeva figūras glabāšanā, fotogrāfijas ieslēdza skapī, un tur arī tās
palika līdz viņa nāves dienai.
Amerikānis Malkolms Makesons (Malcolm McKesson) pēc laulībām 1961. gadā
pameta veiksmīgu biznesu un sabiedrisko dzīvi un turpmāko 48 gadu laikā
radītos zīmējumus veltīja savai mīlai pret sievu (dzejnieci Madlēnu
Meisoni), nebūdams spējīgs jūtas realizēt fiziski. Viņa zīmējumu
trauslajās, nervozajās līnijās veidojas ideālistisks skatījums uz
sievieti kā vīrieša laimes nesēju, bet komentāri un darbu nosaukumi
atklāj autora izteikti mazohistisko dabu. Uzticīgu kalpošanu spēcīgai
sievietei viņš aprakstījis arī romānā Matriarchy: Freedom in Bondage
("Matriarhāts. Brīvība važās", 1997).
Holandieša Villema van Genka (Willem van Genk) darbus patiesībā būtu
grūti atšķirt no pašlaik Eiropā populārā maketu mākslas meistara brita
Toma Saksa, kurš šķiet vēl vairāk apsēsts ar visas pasaules
pārveidošanu par baisu kartona maketu virkni, kurā pārvietoties ar
rotaļu auto. Van Genks arī daudz zīmējis, detalizēti un precīzi kopējot
dažādu dokumentālu attēlu elementus no laikrakstiem, sakombinējot pēc
vajadzības, kā arī izmantojis kolāžas tehniku. Maketu mākslas jomā viņa
interesi saista tramvaji un trolejbusi – transportlīdzekļi, kuru
kustībai nepieciešami vadi (speciālisti šo īpatnību saista ar van Genka
bailēm no komunisma un katoļu baznīcas). Iespējams, tie simbolizē
represīvu sistēmu, enerģiju un tās kontroli.
Simona Lekarē-Galimāra (Simone Le Carrē-Galimard, 1912–1996) veidojusi
asamblāžas no sadzīves atkritumiem un dažādiem atrastiem priekšmetiem
un piepildījusi ar tām savu mājokli. Viņa uzskatījusi, ka šajās
kompozīcijās izmantotās lelles un maskas ir viņas klusējošie draugi ar
savu dvēseli. Protams, vilkt jebkādas paralēles ar popārtu un
ready-made mākslas paraugiem vai, piemēram, ar 2003. gada Tērnera
balvai nominēto Džeika un Dinosa Čepmenu telpiskajām, detalizēti
izstrādātajām instalācijām (mēdz teikt, pēc Goijas motīviem) būtu
vieglprātīgi, jo būtiski atšķiras darbu radīšanas motivācija. Kaut gan,
skatoties uz pašu darbu, var arī nebūt svarīgi, vai ideja ir radusies
kā apzināts sociālkritisks un laikmetīgi aktuāls žests vai arī kā
intīmas laimes meklējumi un vientulības mazināšanas veids.
Latvijā dzīvojošā Arnolda Skrastiņa (1907–1992) kinētiskās skulptūras
2003. gadā bija izstādītas galerijā "Noass". Pēc sievas nāves 1988.
gadā līdz mūža beigām Arnolds Skrastiņš darināja nelielas, kustīgas
figūriņas, kuras lielākoties veic seksuālas darbības.
Svešie starp mums
Pašlaik aktuālajā saziņas līdzekļu vidē varbūt ir daudz vairāk iespēju
paš-terapiju realizēt citādi nekā pagājušā gadsimta vidū. Savu sadzīves
izmisumu vidusmēra pilsonis var remdēt un notrulināt ar televīzijas
seriālu skatīšanos, piedalīšanos interneta formu bezjēdzīgajās
diskusijās, ar iepirkšanos, nebeidzamu socializēšanos ar svešiniekiem
bāros, darbaholismu u.c. laikmetīgām apsēstībām, starp kurām rokdarbi
vairs neaizņem tik būtisku lomu kā tad, kad televīzija un citas lētas,
plaši pieejamas izklaides vēl bija retums.
Protams, ir izņēmumi – sociāli izstumtie pastāv vienlaikus ar jauniem,
moderniem kinoteātriem, labām automašīnām un jaudīgiem datoriem.
Rīgā pavisam nesen (no 6. līdz 31. janvārim) Paula Stradiņa Medicīnas
vēstures muzejā varēja apskatīt šizofrēnijas slimnieku mākslas darbu
izstādi "Varavīksne naktī", ko piedāvāja atbalsta organizācija
pacientiem ar psihiskās veselības traucējumiem "Gaismas stars".
Lielākā daļa gleznu, akvareļu un zīmējumu autoru palika skatītājiem
anonīmi, tik vien, cik liecina paraksts uz darba. Viena no autorēm –
Antra – katru izstādes darbu bija papildinājusi ar parakstiem dzejas
formā, kas, iespējams, ļāva skaidrāk saprast pacientu šķietami
nesavienojamo "slimo" un "veselo" pusi. "Jūra viļņojas / Mēness
staros, / Klusu ciešot, / Šonakt var pāri tai pāriet." No kopumā
tradicionālajiem paš-terapeitiskajiem zīmējumiem un Munka kopijām īpaši
atšķīrās viens autors – fotogrāfs Māris Locs. Viņš ieguvis invaliditāti
pēc autoavārijas 1999. gadā, bet tā nav traucējusi viņam turpināt
fotografēt un aktīvi ceļot ar velosipēdu pa Latviju. Iedvesmas avots
vienai no fotogrāfiju sērijām ir Rīgas un citu Latvijas pilsētu senās
skatu kartes – autors atradis šajās kartītēs attēlotās vietas un no tā
paša rakursa nofotografējis mūsdienās. Citās sērijās Māris Locs
fotografējis klasiski skaistas Latvijas ainavas. Kādā intervijā viņš
teicis: "Mana mīlestība uz Latviju ir tik spēcīga kā atombumba, ko es
nēsāju sevī, bet nebaidieties – tā neapdraud sabiedrību."
Uz jauno krastu
Paralēli gleznām, zīmējumiem un skulptūrām autsaideru mākslas spilgta
izpausme ir vides objekti (ko angliski sauc vienkārši environment –
vide), kas atspoguļo to radītāju priekšstatu par ideālo pasauli. Viņu
izpratne par skaisto, harmonisko un patīkamo neaprobežojas ar
lielveikalā nopērkamu dārza rūķi un populārzinātniskiem feng shui
padomiem par dārza iekārtošanu. Droši vien katrā pasaules mazpilsētā ir
vismaz viens "dīvainis", kurš ar apbrīnojamu aizrautību un fanātismu,
reliģisku, estētisku vai citu motīvu vadīts, veido ap savu dzīvesvietu
savu Paradīzes dārzu. Tas, kas tuvākajos kaimiņos izraisa neizpratni un
varbūt pat bailes, vēlāk var sajūsmināt mākslas mīļotājus. Vēsturiski
slavenākais no šādiem objektiem ir franču pastnieka Ferdināna Ševala
(Ferdinand Cheval, 1836–1924) 33 gadu ilgā darbā radītais Palais Idēal,
ko savulaik bija iemīļojuši sirreālisti. Ševala pils bija autora sapnis
par ideālu mikrokosmu, kas uzbūvēts pretēji visiem arhitektūras
likumiem, iedvesmojoties no Parīzes Pasaules gadatirgus paviljoniem,
dienesta Alžīrijā un ilustrācijām no populāriem žurnāliem. ASV šāds
brīnums ir Watts Towers Losandželosā, itāļu izcelsmes strādnieka
Saimona Rodias (Simon Rodia, 1879–1965) rokudarbs. Pēc zīmīgiem 33
darba gadiem Rodia pēkšņi pazuda, pamezdams savu brīnumdarbu, un, kad
torņu apbrīnotāji viņu tomēr atrada, neizrādīja par tiem vairs nekādu
interesi, jo tie taču esot pabeigti.
Kāds cits amerikānis Klerenss Šmits (Clarence Schmidt, 1897–1978)
radīja "Vudstokas vidi" jeb "Spoguļu māju", sākot ar vienistabas
koka būdiņu, ko bija sev uzcēlis kalnos. Gandrīz 30 gadu laikā būdiņa
pārvērtās par septiņstāvu namu ar 35 istabām, kuras rotāja dažādu
atrastu priekšmetu kolekcija un jumta dārzs. 1968. gadā gan šis
neticamais veidojums gāja bojā ugunsgrēkā.
Hovards Finsters (Howard Finster) Džordžijas štatā ASV radījis savu
Paradīzes dārzu – plašu teritoriju, kuras mērķis ir slavēt Dievu. Visas
arhitektoniskās formas veidotas tikai no salauztām, nederīgām lietām
(pats autors teicis: "Lielākā daļa no priekšmetiem šajā dārzā ir
atkritumi un nav neko vērti. Ja tie ir kaut ko vērti, es tos vispirms
salaužu pavisam"). Šis Paradīzes dārzs ieguvis neticamu popularitāti,
un tūristi to ļoti labprāt apmeklē. Tajā pašā ASV štatā atrodas vēl
kāds līdzīgs reliģiskas pielūgsmes objekts – Edija Ovensa Mārtina
(Eddie Owens Martin, 1908–1986) Pasaquan, tikai šīs reliģijas centrā ir
pats autors, kurš sevi dēvēja par Svēto E.O.M. Auto meistars Volliss
Simpsons pēc aiziešanas pensijā radījis fantastiskus vējrādītājus, bet
profesionāls arhitekts, mākslinieks un kolekcionārs Alēns Burbonē
(Alain Bourbonnais, 1925–1988) 80. gados Francijas lauku mājās
izveidoja vairākas instalācijas, kuru misticisms un vēriens raisa
asociācijas ar kanādiešu fotogrāfa Džefa Vola inscenētajām
fotogrāfijām. Par vērienīgāko vides objektu uzskata Neka Čanda (Nek
Chand, dz. 1924) "Akmens dārzu" pie Lekorbizjē plānotās pilsētas
Čandigaras Indijas ziemeļrietumos. 1976. gadā tā tika atklāta kā
publiska telpa, un to ir apmeklējuši miljoniem zinātkāru tūristu, bet
no 1958. līdz 1974. gadam šī vieta bija slepena, jo bija nelikumīgi
izveidota uz valsts zemes. "Akmens dārzs" ir veltījums iedomātai
dievietei, radīts no cementa, stikla un citiem materiāliem, kas bija
pieejami jaunās pilsētas celtniecības sagatavošanas laikā.
Arī Latvijā netrūkst radoši, netradicionāli un apzinīgi iekārtotas
vides paraugu, ko varētu uzskatīt par autsaideru mākslas aktivitātēm.
Eduards Dambergs, piemēram, kopš 80. gadiem Aizputē ceļ daudzstāvu
malkas pilis, pārsteidzot apmeklētājus ar virtuozu tehniku (viss
turoties bez naglām). Mājas apkārtni rotā koka un betona skulptūras
negaidītās vietās – dzērves dīķī, nāriņa krastā, pie mājas skolotājs –
putns ar audzēkņiem utt. Valmierietis Jūlijs Konrāds Putniņš
(1902–1994) pēc aiziešanas pensijā 1962. gadā Gaujas malā bija
izveidojis koka skulptūru "parku" ar pasaku, dabas un iedomu tēliem,
miniatūru cietoksni, ūdensdzirnavām un saules pulksteni. 70. gados
autors kokgriezumus izvietoja laukumā, ko nosauca par "Ulubeli".
Diemžēl daudzi darbi gājuši bojā gan vandalisma aktos, gan arī nobrūkot
Gaujas krastiem. Jānis Valdemārs Helmanis savas lauku mājas "Svēteļi"
Aizkraukles rajonā pie pašas Lietuvas robežas jau vairāk nekā 12 gadus
veido kā "baznīcu zem klajas debess", kur katrs objekts ir lūgšanu un
atpūtas vieta. Iedvesmas avoti – kristīgā reliģija, dabas spēks un arī,
piemēram, britu land art mākslinieka Ričarda Longa darbi. "Tev ir 7
hektāri, tavs audekls ir debesis un zeme, tavas krāsas ir koki un
puķes. Viss tiek darīts Dievam par godu," skaidro pats autors. 80.
gadu beigās un 90. gadu sākumā Helmanis bija mākslas kolekcionārs un
galerijas īpašnieks. ""Svēteļi" sākās kā Jura Šēnberga gleznas
"Svētelis" transformācija brīvā dabā, tās radītās izjūtas pārnesums
uz dabu. Kad man bija galerija, radās doma – tu atnāc, redzi visu, kas
te ir, tad sēdies mašīnā un brauc 100 kilometrus skatīties pēdējo
gleznu." Šo gadu laikā autors izveidojis daudzus paliekošus
objektus, kas turklāt ir arī funkcionāli, piemēram – nepierasti
gigantiskais "Adventes vainags". "Objekts var būt gan lūgšanu vieta,
gan vienkārši lapene, kur vasarā paglābties no saules. Var būt
vienlaicīgi gan gaismeklis, gan komposts," stāsta Helmanis. Viņš
neveido mākslīgas instalācijas, bet minimāli iejaucas ainavā un
modificē dabas doto tā, lai, piemēram, no katra mājas loga būtu redzama
sava "glezna", lai no noteiktas vietas var vērot mēnesi, 17 m augstu
krustu u.c. Pēdējā laikā Jānis Valdemārs Helmanis pievērsies īpatnēju,
abstraktu fotogleznu veidošanai, fotografējot dažādus dzīvās dabas
fragmentus un ar nosaukumiem piešķirot šiem darbiem reliģisku
saturu."Autors sevi par mākslinieku neuzskata, viņaprāt, tas ir tikai
viens no veidiem, kā kalpot Dievam," – tā recenzijā par Helmaņa
fotogleznu izstādi Bauskas novadpētniecības un mākslas muzejā rakstīja
Andris Eglītis "Studijas" 2003. gada februāra–marta numurā. |
| Atgriezties | |
|