Olafura Eliasona
(Olafur Eliasson) vārds pēdējos gados, runājot par pārsteidzošiem
notikumiem mākslas notikumu telpā, atskan arvien biežāk. "Triecienā
ieņēmis mākslas pasauli" – arī tā saka. Patiesībā savu īpatnējo
domāšanu publiski novērtējamā formā viņš izkopis virknē vērā ņemamu
projektu kopš 1989. gada, kad piedalījās "Ventilatora projektā"
Šarlotenburgas izstāžu zālē Kopenhāgenā, bet viņa pirmā personālizstāde
notika jau 1991. gadā turpat, Overgarden galerijā. Savveida kulmināciju
interese par Eliasonu varētu būt sasniegusi 2003. gadā, kad tieši viņš
ar savu darbu piepildīja Dānijas paviljonu Venēcijas biennālē, bet
oktobrī pārsteidza britus, dāvājot tiem Londonā šai ziemai cauri, līdz
pat 2004. gada vēlam pavasarim mūžīgu saules gaismu pie Tate Modern
Turbīnu zāles griestiem. Oranža, varena saule, milzīgās telpas
dziļumā spoguļu atspīdumā noapaļojusies, dāsni dāvā savu gaismu,
Londonas slaveno miglu (nekad tādu gan dabā neesmu redzējusi!) dūmakas
romantizēta. Kurš pats nav vērojis tās iespaidu, kas ienācējam, uzreiz
attopoties šīs telpas negaidīti atmosfēriskā tēla, Tērnera gleznu
vīziju līdzinieka iekšienē, liek ne tikai pārsteigumā noelsties, bet
pat biezā slānī gulšņāt uz grīdas, relaksēti baudot tās izkliedēto,
silto starojumu, tam, pat neraugoties uz daudzajiem krāšņajiem
attēliem, ko šī aina ir provocējusi, grūti priekšstatīt mākslinieka
ideju realizācijas iedarbību. Jo Eliasona darbu efekts nav tik daudz
vizuāls, cik – es laikam pat teiktu – fizioloģisks.
Skatītāju/interesentu, to, kurš gatavs dalīties ar mākslinieku šajā
pieredzē, viņš piespiež sajust lietas, par kurām pats grib runāt,
burtiski uz ādas. Viņa materiāls ir gaiss, gaisma, dabas elementi vai
to struktūru tehnoloģiskas konstrukcijas, optisku fenomenu izpēte,
attiecības starp dabu un tehnoloģiju, arhitektonika kā dabiska
priekšmetiskās pasaules pamatīpašība, kas iedarbojas vispirms jau
sensuāli, mums pašiem to neapzinoties. Viņš nostāda skatītāju
situācijā, ko provocējusi viņa uz bagātīgu zināšanu pamata radītā,
konstruētā telpa, vide, mašinērija, kaut kādi tehniski rīki, optiski
instrumenti utt. Nešaubīgi – viņš ir pētnieks. Taču dīvains pētnieks,
kura darba rezultāti izpaužas ne tik daudz skaitļos un formulās (taču
katalogu un viņam veltītu grāmatu tekstos sastapsiet arī tos), cik
spējā savos eksperimentos iesaistīt skatītāju, viņa darbu valdījuma
telpā ienākošo cilvēku, liekot kļūt tam par šī darba/eksperimenta
sastāvdaļu. Atceros pati savus soļus pāri Islandes lavas izdedžu
klātajai grīdai Parīzes pilsētas modernās mākslas muzejā, lai nokļūtu
telpā, kuras dzeltenā gaisma padara tevi krāsas aklu, lai pēc tam
pētītu savas acs atveidu uz milzu ekrāna, izietu cauri strukturāla
režģa tunelim un iekļūtu varavīksnes krāsu pasaules maiņās, pašā
viducī, un tās nevis vienkārši redzēt, bet sajust katru atsevišķi pēc
kārtas pārņemam visu tavu būtību. Protams, pirmais, par ko es toreiz
domāju, bija tieši tas, ka viņš ir islandietis un šīs zemes īpašā,
skopā un reizē krāšņā daba, kuras atsevišķus elementus viņš piespieda
man gluži fiziski sajust, pavisam noteikti veido arī īpašu cilvēku
tipu, kas, šis apkārtnes spiests, redz un domā par lietām, kuras citā
pasaules malā dzīvojošais pat neievērotu.
Viņš tiek dēvēts par tēlnieku, fotogrāfu, instalāciju mākslinieku.
"Eliasonam tādas imateriālas sajūtas kā temperatūra, smarža, gaiss un
magnētiskie viļņi, sniegti mākslas kontekstā, kļūst par skulpturāliem
elementiem." Izdevniecība Phaidon jau paspējusi par Eliasonu kā jaunu
pasaules mākslas zvaigzni laist klajā iespaidīgu grāmatu, par viņu
raksta gan izstāžu kuratori, gan arhitektūras teorētiķi, viņa mākslas
inspirācijas atsaucēs ir gan Antonioni filmas (protams, vispirms jau "
Sarkanais tuksnesis"), gan Anrī Bergsona filozofiskie teksti. Viņš arī
pats formulē un izklāsta savus uzskatus: "Visās eksistējošās fiziskās
struktūrās (un mūsu kultūras modeļos) savstarpējās attiecības pastāv kā
socializējošs potenciāls. Cauri vēsturei var vērot, cik dažādi
redzēšanas un attieksmes pret telpu modeļi – tie arī ir mūsu attiecības
ar apkārtni – ir nomainījuši cits citu paralēli sociālajām,
ideoloģiskajām, tehniskajām un citām izmaiņām. Dotā laika vērtības
vienmēr determinē modeļi un attiecības, caur kurām mēs izvēlamies vadīt
savas dzīves. Ja vērtības mainās, mainās arī attiecības. Atsevišķai
personai šie modeļi un attiecības var likties tik dabiskas, ka var
kļūdīties, domājot, ka tie raksturo mūsu apkārtnes tiešamību (patieso
realitāti).
Caur dotā laika vērtību mērogu (scale) mēs strukturējam savu apkārtni
tādējādi, ka tā kļūst jēgpilna un tās būtība – saprotama. Lai gan tajā
pašā laikā šīs īpašās attiecības veido savveida ierobežojumu tam, ko
mēs no mūsu apkārtnes uztveram un saprotam, jo tas izslēdz vai notušē
jebkuras zināšanas, kuras konfliktē ar tās jēgpilno būtību."
(Surroundings Surrounded, 2000. gada izstāde Grācā.)
Grāmatiņa, ko Eliasons pats nosauc par enciklopēdisku 50 tekstu kolāžu
par šo tēmu, saucas "Jūsu stāvokli telpā ietver apkārtne, un jūsu
apkārtnes ir pozicionētas" (Your position surrounded and your
surroundings positioned). Tāds ir arī kādas viņa izstādes nosaukums, un
tieši šīm cilvēka un viņa apkārtnes attiecībām Olafurs Eliasons arī
velta savu pastāvīgo uzmanību, no izpētes un vizuāliem trikiem arvien
pietuvojoties pats sava klimata radīšanai ne tikai mākslas ainavā. Ne
jau velti darbs Tate Modern tā arī saucas – "Laika projekts" (The
Weather Project). Tāpat kā mūzikai jārodas muzicēšanas brīdī, arī
Eliasona māksla rodas tiešā saskarē ar mākslu, tādēļ tās atspoguļojums
ir tik netverams. Reproducējot tas var pārvērsties par vienkāršu
"eglīšu mantiņas spīguli" vai salkanu saullēkta bildīti. Un tieši šis
moments varbūt arī fascinē visvairāk: mana līdzdalība ir obligāta, man
laipni tiek piedāvāta kopīga piedzīvojuma iespēja. Bieži skatītājs jau
izstādes nosaukumā tiek uzrunāts personīgi, piemēram: "Tavs vējainais
stūris", "Tava saules mašīna", "Pastāsti man par brīnišķīgu
izgudrojumu". Un ja man jānosauc kāds patiesi laikmetīgs mākslinieks,
kura rīcībā ir neparasti izteiksmes līdzekļi, ar kuriem tiek panākts
nenoliedzams iespaids, tad Olafuru Eliasonu es nosauktu kā pirmo.
Tiesa, šis iespaids varbūt vistuvāk vērtējams arhitektūras iedarbei,
viņa projektu vidū ir gana tādu, kas veikti kopā ar arhitektiem, un arī
viņa sarunu ar tiem fiksēts ne mazums.
Biogrāfiskās ziņas ietver raksturojošu faktu virkni: Eliasona vecāki ir
islandieši (par to liecina arī vārds), taču dzimis viņš 1967. gadā
Dānijā, Kopenhāgenā, kur arī mācījies Dāņu Karaliskajā mākslas
akadēmijā (1989–1995). Pašlaik viņš tiek raksturots kā based in Berlin,
taču viņa projektu ģeogrāfija ir ļoti plaša. Mākslinieks piedalījies
izstādēs gan visos Eiropas nozīmīgākajos mākslas centros, gan arī tās
perifērijā (piemēram, 1998. gadā pat Viļņā 7. laikmetīgās mākslas
triennālē Cool Places), gan ASV. Tikpat vērienīgs ir viņa
personālizstāžu saraksts, kur netrūkst ne Londonas, ne Parīzes, ne
Losandželosas un Ņujorkas, par Ziemeļeiropas centriem pat nerunājot.
2002. gadā viņš tika nominēts prestižajai Hugo Bosa balvai. Pašlaik
tieši Islandē, ar kuru Olafurs Eliasons uztur ciešas saites un katru
gadu turp dodas, lai papildinātu savu fotoattēlu kolekciju ar Islandes
dabas tēmām, Reikjavīkas Mākslas muzejā līdz 14. martam skatāma liela
viņa darbu izstāde Frost activities (nosaukumu aptuveni varētu tulkot
kā "Darbošanās sala laikā"), ko muzejs pats raksturo kā izaicinājumu
sev. Jādomā, Eliasona darbi prasa pamatīgu tehnisku nodrošinājumu, kaut
tas, protams, nelīdzinās Bila Violas izaicinājumam visjaunākai
digitālai tehnoloģijai, kam jānodrošina nepieciešamās attēla
kvalitātes. Eliasona izmantotā tehnika tiek raksturota kā "vienkārša
tehniska palīdzība". Viņa instalāciju "mašinērijā" ir vairāk
konstruktora attapības nekā augsto tehnoloģiju sarežģītības. Taču kaut
kas līdzīgs šiem abiem absolūti dažādajiem māksliniekiem ir.
Un tā ir viņu rāmā izpēte, neatlaidīga iedziļināšanās
kādā lietā vai parādībā, lai atkailinātu tās mehānismu. Violam tas ir
jūtu izpausmes sejās un figūru kustībās psiholoģiskais mehānisms,
Eliasonam – sensuālais, uz dažādiem kairinājumiem fizioloģiski
reaģējošais, kam būtu jāpāriet indivīda prāta darbā. Gunnars J.
Arnasons to Frost Activities pieteikumā raksturo kā Eliasona interesi
"manipulēt ar tiešo vidi, apkārtni un arhitektūru, lai piespiestu mūs
pieņemt vairāk sevī izdzīvotu un kritisku attieksmi pret dažādiem
spēkiem, kas ietekmē un veido mūsu uztveri un sapratni par pasauli mums
apkārt – kā dabas, tā arī mākslīgo".
Tomēr ir grūti definēt skatītāja (dalībnieka) "ieguvumu" vai vismaz
runāt par līdzpārdzīvojumu kā vienam, tā otram tieši tādēļ, ka jūtu
mehānisma darbības atrādīšana vai vides elementu izjust likšana uz
savas ādas ir fascinējoša, apbrīnas vērta, taču "vēsa". Violam (ne
mirkli neapšaubot viņa snieguma ģenialitāti) ar visu radīto attēlu
krāšņumu un mērķtiecīgo kustību, aktiermākslas perfekciju pat vēl
"vēsāka" nekā Eliasonam, jo zem saules, pat uz putekļainas grīdas
sildoties, privātā fantāzija tomēr raisās. Bils Viola savās kustīgajās
gleznās fiksētajā mīmikas un ķermeņa kustību procesā visu izdara pats
un noliek priekšā skatītājam, kam, neatrodot šais ainās vietu
līdzdalībai, atliek vien apbrīnot paveiktā meistarību. Tā nenotiek ar
mazliet agrīnākajiem Violas Five Angels for Millennium un 1996.
gada The Crossing – cilvēku, ko "apēd" uguns liesmas vai izgaisina ar
pilieniem lēni sākusies ūdens lavīna. Tajos motīva konkrētība ar
procesa negaidīto, noslēpumaino rezultātu noturas līdzsvarā, atgādinot
par "citu realitāti" un tās spēkiem, kas ikdienā apslēpti. Arī
Olafura Eliasona spēks joprojām ir kaut kur dziļi iekšienē mājojošu
eksistenciālu sajūtu pārsteidzošā, negaidītā reflektējošā uzjundīšanā,
un tas mazinās, novests līdz perfektai formai kādā strukturālā,
tektoniskā konstrukcijā, par kuru vienmēr varēs teikt – skaisti,
protams, ļoti skaisti...
|