Gustavs Klucis un Valentīna Kulagina STARP PUBLISKO UN PRIVĀTO Irēna Bužinska Laikam nav bijis gada, kad ASV nebūtu organizēta kaut viena krievu avangarda mākslas izstāde. Protams, ir personības, kuras visu laiku piesaista pētnieku pastiprinātu uzmanību: Vasilijs Kandinskis, Kazimirs Maļevičs, kuram nupat, 6.–7. februārī, 125. dzimšanas dienā bija veltīta liela zinātniska konference Ņujorkā. Pirms vairākiem gadiem ASV un Eiropā tika sarīkota plaša izstāde "Avangarda amazones", kas jaunā skatījumā parādīja krievu avangarda mākslinieču Olgas Rozanovas, Natālijas Gončarovas, Varvaras Stepanovas, Aleksandras Eksteres, Ļubovas Popovas, Natālijas Udaļcovas daiļradi. Nevarētu teikt, ka šo lielisko mākslinieču daiļrade iepriekš nebūtu zināma vai pētīta. Tomēr "amazoņu izstāde" spoži demonstrēja to, ka jau 20. gadsimta sākumā sieviete ne tikai varēja būt izcila mākslinieka sieva, mūza vai klusa palīga lomas izpildītāja, bet arī pati spēja kļūt par mākslinieci, kuras ieguldījums – vismaz krievu avangarda mākslas vēsturē – ierakstāms līdzās viņas "liktenīgā" vīrieša devumam. Izcils piemēri – Varvara Stepanova un Aleksandrs Rodčenko, Nadežda Udaļcova un Aleksandrs Drēviņš.
Tagad nenoliedzami kā atklājums pētnieku un skatītāju uzmanībai tiek nodota cita radošā savienība – Gustavs Klucis un Valentīna Kulagina.
No 12. marta līdz 30. maijam Ņujorkā, Starptautiskajā Fotogrāfijas centrā (International Center of Photography, 1133 Avenue of the Americas) iekārtota izstāde "Gustavs Klucis un Valentīna Kulagina. Starp publisko un privāto". Izstādei ir atlasīti gandrīz divi simti abu mākslinieku darbu no ievērojamām ASV un Eiropas kolekcijām – Productive Arts, Merrill Berman Collection, Howard Greenberg Gallery, Priska Pasquer Gallery, Museum fūr Gestaltung (Cīrihe).
Valsts Mākslas muzejs šajā izstādē piedalās ar piecpadsmit izciliem Gustava Kluča darbiem, to vidū – "Dinamiskā pilsēta"
(1919), ilustrācija I. Ļebedinska grāmatai "Nedēļa" (1924), divas ilustrācijas Vladimira Majakovska poēmai "Vladimirs Iljičs Ļeņins" (1924), uzmetums plakātam "Sociālistiskā rekonstrukcija"
(1927), pieci maketi "Spartakiādes" pastkartēm. Savukārt divas Gustava Kluča fotomontāžas ir no Latvijas Kara muzeja krājumiem: dizaina projekts "RKP (Strādnieku un zemnieku partija)" – ilustrācijas žurnālam "Jaunā Gvarde" – un ilustrācija Majakovska poēmai "Vladimirs Iljičs Ļeņins"(abi – 1924). |
|
Gustavs Klucis un Valentīna Kulāgina. Ap 1920.
Gustavs Klucis. Valentīna Kulagina. ILUSTRĀCIJA V. Gornija grāmatai "PETJAŠ". 1926
Gustavs Klucis. Ilustrācija Vladimira Majakovska poēmai "Vladimirs Iļjičs Ļeņins". 1925
Gustavs Klucis. Sociālistiskā rekonstrukcija. 1927
Valentīna Kulagina. Ceļam.1929
Valentīna Kulagina. Starptautiskā sieviešu diena ir proletariāta cīņas diena. 1929
Valentīna Kulagina. Starptautiskā sieviešu diena. 1930
Gustavs Klucis. Noformējums A.Petrova grāmatai "Pašmācība muzejā". 1930
Gustavs Klucis. Dņeprogress. 1932
|
| Izstādi veidojusi mākslas zinātniece Margarita Tupicina, kas jau
ilgi pēta dažādus padomju mākslas vēstures periodus. Darbs pie doktora
disertācijas par 20. gs. 20.–30. gadu fotomākslu viņai deva iespēju
padziļināti pētīt ļoti daudzu iepriekš nenovērtētu mākslinieku un
fotogrāfu darbus. 80.–90. gadu mijā Margarita Tupicina bija viena no
Gustava Kluča darbu apzinātājām ASV muzejos un privātkolekcijās. Viņas
raksts par Gustava Kluča pašportretiem, kas izmantoti viņa politiskajos
plakātos, atrodams tā saucamajā Kaseles katalogā, kas 1991. gadā vācu
valodā izdots sakarā ar Kluča darbu retrospekciju Museum Fridericianum.
Zināmā mērā "Avangarda amazones" Margaritai Tupicinai kļuva par vēl
vienu pamudinājumu apzināt gan Valentīnas Kulaginas mantojumu, gan arī
veidot viņas darbu skati kopā ar pasaulē pazīstamā dzīvesbiedra Gustava
Kluča darbu izstādi. Šī izstāde ir divu mākslinieku dialogs par jaunās
mākslas, it īpaši konstruktīvisma, ideāliem, idejām un praksi, kas tika
plaši un daudzveidīgi realizēta tieši fotomontāžās – plakātos, grāmatu
dizainā, izstāžu un pilsētu noformējumos.
Kad notika abu mākslinieku pirmā tikšanās? Par to uzzinām no Valentīnas
Kulaginas dienasgrāmatām, ko viņa rakstīja visu mūžu. Gustavs
Klucis bija septiņus gadus vecāks par lauku skolotāja meitu, kas
dzimusi 1902. gadā Maskavas guberņas Kļinas pagastā. 1919. gadā pēc
vidusskolas beigšanas septiņpadsmitgadīgā meitene dodas uz Maskavu un
iestājas Valsts Brīvo radošo darbnīcu (VHUTEMAS) glezniecības nodaļā.
Ar Gustavu Kluci – VHUTEMAS "sarkanā iesaukuma" kursu studentu – viņa
iepazīstas 1919./1920. gada ziemā. "Vidēja auguma, kalsnējs,
gaišmatains, zilām acīm, pareiziem sejas vaibstiem – viņš radīja
iespaidu par sevi kā par cilvēku ar stingru, pat skarbu raksturu. (..)
Viņš bija ļoti centīgs, mērķtiecīgs, organizēts.. daudz lasīja un
strādāja.." – tā Valentīna raksturojusi nākamo dzīvesbiedru savos
pierakstos.
Klucim tas bija ļoti sarežģīts analītiskais daiļrades posms. Viņš bija
tikai četrus gadus jaunāks par El Ļisicki un Aleksandru Rodčenko, bet
tolaik mākslā četri gadi bija vai vesels laikmets. Tieši
tādēļ Klucim bija daudz intensīvāk vispirms jāapgūst un tikpat strauji
jāatmet vecais un tūlīt vienlaikus jārada gan sava, no kolēģiem
atšķirīga konstruktīvisma teorētiskā bāze, gan arī jāatrod tai savs
praktiskais pielietojums. Mākslinieks par šo savas dzīves posmu
rakstīja: "Es izvirzīju sev noteiktu uzdevumu – intensīvā darbā
izsmelt visus strāvojumus, "ismus" un tādējādi atbrīvoties no
pagātnes un vecās skolas nastas un atrast jaunas formas tagadnei."
Tas ir mākslinieka "Dinamisko pilsētu" un "Konstrukciju" laiks, ko,
neraugoties uz savu jaunību, Valentīna Kulagina apguva ar tikpat
lielu degsmi un aizrautību: 1921. gada 1. februārī tika noslēgta
komunista, pēdējā kursa studenta Gustava Kluča un VHUTEMAS
sagatavošanas kursu studentes Valentīnas Ņikiforovnas Kulaginas
laulība. Kopš šīs dienas viņas dzīve tika pilnīgi pakārtota vīra darba
ritmam, grafikam un uzdevumiem. Paralēli studijām (tās izdevās pabeigt
krietni vēlāk – tikai 1929. gadā) un daudz intensīvāk nekā mācību
uzdevumus Valentīna atbalstīja dzīvesbiedra radošā darba procesu.
Šajā jaunrades procesā publiskā un privātā robežas bija ļoti nosacītas.
Zīmīgi, ka "atbrīvoties no pagātnes nastas" un abstraktām formām
Klucim palīdzēja arī Ļeņina nāve. Tas bija darbs pie fotomontāžām –
ilustrācijām grāmatām, kuras lielos vairumos tika izdotas pēc vadoņa
nāves. Tieši 1924. gadā Gustavs Klucis sāka intensīvi nodarboties ar
fotografēšanu un ar dzīvesbiedri apsprieda visus savus nodomus.
Kādā vēstulē, kas rakstīta 1924. gada 26.
augustā, Klucis rakstīja sievai: "Es sāku strādāt pie biedra Grigorija
Zinovjeva sarakstītās RKP vēstures. Es izmantošu fotogrāfijas, ko esmu
uzkrājis lielos daudzumos. Svētdien es uzņēmu virkni labu kadru:
atrodoties Sarkanajā laukumā, es fotografēju atlētu parādi. Tagad man
jāuzņem strādnieki un Sarkanās armijas
kareivji. Viņi būs apmierināti."
Tālāk tajā pašā vēstulē mākslinieks sievai pastāsta, ka viņas
seja likās piemērota, lai kādā fotomontāžā personificētu jaunu
strādnieci. Turpmāk šādos radošos nolūkos Klucis nereti
publiskoja savas ģimenes locekļu fotogrāfijas, izmantodams
Valentīnas, sievasmātes, sievasbrāļa un citu ģimenes locekļu attēlus
gan grāmatu ilustrācijās, gan plakātos. Izstādei atlasīta vesela virkne
mākslinieka darbu, kuros redzama viņa ģimene, kas ne tikai tieši, bet
arī šādā mākslinieciskā veidā pievienojās jaunās varas atbalstītāju
pulkam. Klucis sevi un ģimeni uzskatīja par svarīgiem jaunas sociāli
politiskās vides pārveidošanas darbiniekiem. Tādēļ "atbrīvošanās no
pagātnes nastas" nozīmēja arī to, ka konkrēts cilvēks varēja zaudēt
veco "saturu un būtību" un atbilstoši jaunajiem uzdevumiem zem
jauniem lozungiem pildīt aktuālas politiska notikuma "noformējuma"
jeb reprezentācijas dalībnieka funkcijas. Šos publiskā un privātā
organizācijas jaunos likumus, Gustava Kluča vārdiem runājot, bija
noteikusi "jaunā sociālā iekārta un jaunā tēlainība".
Jā, tieši fotogrāfija un fotomontāža ir ne tikai visas izstādes, bet,
ja tā var teikt, šīs ģimenes – mākslinieku – daiļrades centrālā
ass. Fotomontāžu viņi abi izmantoja ļoti plaši un daudzveidīgi, tādēļ
izstādē veidotas atsevišķas tematiskas sadaļas, kas parāda
mākslinieku ieguldījumu grāmatu grafikā, plakātā, izstāžu un
pilsētvides noformējumā.
Un tomēr izstādei ir izteikti politisks raksturs, jo citu 20. gs. 20.
gadu mākslinieku konstruktīvistu vidū Gustavs Klucis būtu raksturojams
kā visradikālākais jaunās ideoloģiskās varas piekritējs. Mākslinieks,
būdams uzticams, nelokāms komunists, par savas mākslas
galveno misiju uzskatīja nevis "dzīves atainošanu", bet gan "
ideoloģiskās dzīves atklāsmi mākslinieciskiem līdzekļiem". Pēc 1924.
gada pieauga cīņa ar "formālistisko metodi", un šim aicinājumam
mākslinieks pats arī sekoja. Gustava Kluča fotomontāžas visai
ātri zaudē konstruktīvas uzbūves skaidrību. Aizvien biežāk viņa
darbos gandrīz visu laukumu aizpilda fotogrāfiju fragmenti –
cilvēku grupu un atsevišķu cilvēku joslas. Šie monumentalizētie "masu
skati" kalpoja par izteiksmīgu un nepieciešamu vizuālo fonu politisko
vadoņu – Ļeņina, Staļina, Marksa – portretiem. Pēc 1931. gada,
kad partija īpaši sāka sekot tiražētai masu produkcijai, kad pieauga
"partijas loma mākslas un kultūras dzīvē", tika radīta noteikta
vizuālā shēma aktuālu politisko norišu reprezentācijai. Arī Klucis bija
spiests to pieņemt. Saskaņā ar partijas direktīvām tauta, ierindas
partijas biedri, cilvēku rindas tika parādītas skatījumā no augšas.
Turpretī gigantiskā vadoņa galva vai figūra – attēlota skatā no
apakšas, kas tādējādi radīja vēl monumentālāku iespaidu. (Starp citu,
šī vizuālā shēma skaidri nolasāma jau 1928. gadā Gustava Kluča
spartakiādei veltītajās atklātnēs). Kopš 30. gadu sākuma tā tika
pieņemta par obligātu.
Kā zināms, Gustavs Klucis strādāja ļoti daudz un intensīvi.
Bieži vienlaikus noritēja darbs pie vairāku grāmatu ilustrācijām,
plakātiem, izstāžu dizaina. Nereti darba apjoms bija tik liels, ka
projektu īstenoja mākslinieku brigādes. Tomēr viņam bija vairāki ļoti
tuvi palīgi. Kopš 1924. gada par tādu kļuva Sergejs Seņkins, ar
kuru kopā Gustavs Klucis strādāja pie ilustrācijām Majakovska
poēmai "Vladimirs Iljičs Ļeņins". Arī Valentīna Kulagina bieži
palīdzēja īstenot ieceres. 1926. gadā viņi kopīgi veidoja ilustrācijas
V. Gornija grāmatai "Petjaš". Grūti noteikt katra personīgo
ieguldījumu kopējā darba radīšanā. Iespējams, ka tieši dzīvesbiedres
ietekmē šīs fotomontāžas izceļas ar perfekti līdzsvarotām
attiecībām starp krāsu plaknēm un tukšajiem laukumiem. Baltas, tukšas
papīra lapas virsmas tīrība un neskartība rada īpašu spriedzi un atklāj
grāmatas notikumu dramatismu mazā zēna cīņā ar jaunās varas
ienaidniekiem.
Kopš 1925. gada Valentīna Kulagina grāmatu grafikā strādāja arī
patstāvīgi (VHUTEMAS viņa bija grafikas nodaļas studente). Viņas
labākajam veikumam pieder ilustrācijas Alekseja Kurčoniha grāmatām
"Jeseņina melnais noslēpums" un "Neizdotais Hļebņikovs". Kopš 1928.
gada viņa bieži palīdzēja Gustavam Klucim veidot izstāžu
noformējumus. Te varētu minēt viņas dizainu un ieguldījumu
Padomju mākslas izstādē Ķelnē 1929. gadā (kopā ar Kluci, Seņkinu, El
Ļisicki).
Tomēr visplašāk pazīstami ir Valentīnas Kulaginas plakāti "1905.
gads – ceļš uz Oktobri", "Ceļam"(abi – 1929) un
"Starptautiskā Sieviešu diena"(1930), kuros viņa ar lielu
patosu un atbildības izjūtu apliecināja sieviešu vienlīdzību Padomju
Savienībā. Pēc 1931. gada viņa, tāpat kā Gustavs Klucis, bieži saņēma
izdevniecības IZOGIS pasūtījumus. Tas bija labi apmaksāts darbs. Taču
sieviešu vienlīdzība īstenībā bija daudz prozaiskāka. Lai arī Staļins
apgalvoja, ka "sieviete kolhozā (arī rūpnīcā, fabrikā utt.- I. B.) ir
liels spēks", tomēr par šo "spēka pielikšanu" sievietes nesaņēma
vienādu algu ar vīriešiem. Mākslinieces dienasgrāmatā 1924. gada 26.
novembrī ir ieraksts, kurā viņa ar neslēptu sarūgtinājumu min faktu, ka
par vienu un to pašu darbu viņa saņem piecas reizes mazāku atalgojumu
nekā vīrs – Gustavs Klucis. Tā bija viena no nedaudzajām reizēm, kad
māksliniece sūrojās par savu likteni.
Taču parasti dzīvesbiedru starpā valdīja vienprātība. Nereti viņi
izmantoja vienu un to pašu motīvu vai fotogrāfisko materiālu, taču
katrs izvēlējās savu risinājuma variantu. To īpaši varam vērot 20. gadu
beigās, kad Valentīna Kulagina reāli sāka apzināties savas kā
mākslinieces radošās potences. Tā, piemēram, ja salīdzinām abu
mākslinieku plakātus ar līdzīgiem motīviem (Kluča plakāta skice
"Sociālistiskā rekonstrukcija", Kulaginas plakāta "Ceļam"
varianti), tad skaidri redzama radošo rokrakstu atšķirība. Kluča
plakātos dominē fotogrāfija. Teksts un krāsa ir svarīgi, taču ne
noteicošie kompozīcijas komponenti. Klucis meistarīgi sakārto,
samontē fotogrāfijas dažādos mērogos, līdz tās rada telpas un dziļuma
iespaidu. Turpretī Kulaginas pieeja ir daudz gleznieciskāka,
"stājnieciskāka". Lai arī par pamatu kalpo fotogrāfija, kas
ļauj daudz vieglāk atrisināt plānu kārtojumu, tomēr vajadzīgo sižetu
viņa parasti uzglezno. Arī centrālā figūra kompozīcijā
lielākoties ir gleznota. Traktējuma dekorativitāte mazliet asociējas ar
tolaik populārā Art Deco stilistiskajiem paņēmieniem. Varbūt ši
nosacītība deva viņai iespēju "neapaudzēt" savas kompozīcijas
ar saturiski mazsvarīgām, naturālistiskām detaļām. Gustava Kluča
īpaši pēc 1935. gada radītajos plakātos vērojama kompozīcijas
pārblīvētība, ko acīmredzot noteica aizvien jaunas partijas direktīvas
politiskā plakāta (īpaši ar Staļinu) jomā.
Izstāde Ņujorkā pavisam nedaudz iepazīstina ar Valentīnas
Kulaginas radošo darbību pēc 1938. gada – pēc vīra aresta un nāves
(nošaušanas) 1938. gada 26. februārī Maskavā, Butovas poligonā.
Māksliniece nodzīvoja ilgāk par savu vīru gandrīz piecdesmit
gadus un pārstāja radoši strādāt. Dažkārt gleznoja savam priekam, taču
izstādēs nepiedalījās. Viena audzināja dēlu un godprātīgi strādāja
algotu darbu: bija māksliniece noformētāja Vissavienības tautas
sasniegumu izstādē, pēc tam zīmēja sludinājumus un stendus Maskavas
universitātē... 1987. gadā Gustava Kluča atraitne aizgāja mūžībā,
tā arī saglabājot ticību vīra viltus miršanas apliecībai, ko viņa
saņēma tikai 1956. gadā – astoņpadsmit gadus pēc viņa nāves. Tajā tika
apgalvots, ka Gustavs Gustavovičs Klucis miris 1944. gada 16. martā ar
sirds nepietiekamību kādā Vidusāzijas darba nometnē...Vēl tagad šī
informācija nereti parādās pat prestižos mākslas izdevumos un
enciklopēdijās! Dēls – 1935. gadā dzimušais Eduards Kulagins – un citi
piederīgie patiesību par Gustava Kluča nāves apstākļiem, vietu un laiku
uzzināja tikai 90. gadu sākumā..
Valentīna Kulagina nebija kareivīgā krievu avangarda amazone. Liktenis
viņai bija lēmis būt līdzās izcilam māksliniekam, izteiktam līderim.
Vīram blakus viņa nemitīgi kaldināja savu profesionālo
meistarību, taču nepaspēja izaugt līdz tik unikālai personībai,
lai viņas vārds jau uzreiz būtu ierakstīts mākslas vēsturē
līdzās vīram – māksliniekam. Izstāde mēģina labot šo vēsturisko
netaisnību. Taču publiskais un privātais šajā radošajā savienībā tika
veidots pēc nežēlīgiem un reizē savam laikam tik raksturīgajiem
vienotības likumiem. Vara, māksla, politika, mīlestība – viss
bija vienā nedalāmā kopumā. Par to arī vispirms ir izstāde un ar
traģismu apvītais šīs ģimenes stāsts.
|
| Atgriezties | |
|