GAUSAIS ĢĒNIJS Bils Viola Helēna Demakova Šīs piezīmes būs par mūsdienu ģēniju, renesanses tipa meistaru – mākslinieku, poētisku tekstu autoru un zināmā mērā pētnieku (mākslas vēsturnieku, antropologu, sociologu) Bilu Violu. Amerikāņu kolēģi man daudzkārt norādījuši, ka viņa vārdu izrunā Bils Vaijola. Tomēr Eiropas un Latvijas mākslas vidē viņš jau ir iesakņojies kā Viola, un lai tā paliek arī šoreiz.
Ceru, lasītāju nemulsinās, ka renesanse tiek attiecināta uz amerikāņu mākslinieku. Laba gaume prasa pierakstīt Amerikas Savienotajām Valstīm visus šodienas grēkus un nekulturālības, nevis izcelt neapšaubāmās izcilības. Kas pamato apgalvojumu par Bila Violas ģenialitāti? Tikai viņa mākslas darbi, vēriens, arī teksti. Te nekavējoties rodas vēlme pārfrāzēt Imanta Lancmaņa 1990. gadā uzrakstītās apceres par Bruno Vasiļevski nosaukumu "Pārdomas pēc izstādes, pastiprinātas ar mākslinieka citātiem". (Mani dīvaini saviļņoja abu meistaru iniciāļu sakritība – arī manis bezgalīgi cienītais Latvijas mākslinieks ir B.V.) Arī turpmākās rindas tiks pastiprinātas ar mākslinieka, šoreiz – Bila Violas citātiem. Savukārt izstāde, pēc kuras radušās pārdomas, ir tikko kā 2004. gada sākumā noslēgusies lielā Bila Violas darbu skate The Passions Londonas Nacionālajā galerijā. Turpat netālu Londonā mūsdienu mākslas muzeja Tate Modern pastāvīgajā ekspozīcijā redzama liela (piecdaļīga) Bila Violas videoinstalācija "Pieci eņģeļi tūkstošgadei". Viņa darbi bijuši klātesoši daudzās lielajās mūsdienu mākslas izstādēs. Violas videoinstalācijas un videofilmas kā apjomīga viņa daiļrades retrospekcija apceļojušas daudzus pasaules muzejus. ASV paviljonā Venēcijas biennālē viņa mākslu varēja ieraudzīt 1995. gadā.
Par Bilu Violu ir rakstīts daudz, un tie ir ļoti labi teksti. Citējot pa teikumam no tiem, grūti pierādīt šo apgalvojumu, taču visi teorētiķi, kas rakstījuši par Violu, to darījuši ļoti pārliecinoši. Vai iespējams pateikt ko jaunu, kas atšķirtos no iepriekš sacītā? Godīgi atbildot, jāteic, ka tas ir neiespējams uzdevums, pa spēkam vien māksliniekam – konģeniālam teorētiķim.
Tomēr Latvijā kopumā ir bijusi atšķirīga pieredze, līdz ar to arī akcenti turpmākajā tekstā kārtosies, ievērojot šo atšķirību. Tās neapšaubāmi būs subjektīvas pārdomas. To pieticīgais mērķis, ņemot vērā Latvijas jaunajā mākslā pieaugošo interesi par digitālo video, ir pastāstīt par lielisku mūsdienu videomākslinieku, kuru gribas saukt par ģēniju.
|
|
Bils Viola. "Melnais video - tēla mirstīgums".
Pieci enģeļi tūkstošgadē. 2001
Neredzamais kvintets. 2000
Parādīšanās. 2002
Sešas galvas. 2000
Bils Viola sarunā ar aktieriem.
Violas studija "Katrīnas istabas" uzņemšanas laikā. 2001
|
| Bils Viola ir ņujorkietis, studējis Ņujorkas Syracuse universitātē
vizuālās un skatuves mākslas. Kopš 1981. gada viņš dzīvo
Dienvidkalifornijā – tur, kur notiek postošie ugunsgrēki, etniskie un
sociālie nemieri, labas mākslas izstādes Losandželosas Laikmetīgās
mākslas muzejā, un tur, uz kurieni 60. gados devās daudzi citu un
citādu dzīves veidu un stilu meklētāji – dzenbudisti, homoseksuāļi,
hipiji, arī jaunās, elektroniskās mūzikas adepti. Atkal, gluži kā par
Fluxus kustību, jāraksta par jaunās mākslas dzimšanu no eksperimentālās
mūzikas gara. 60. gados Kalifornijas intelektuālajā vidē laikam bija
kaut kas no Mikelandželo Antonioni filmas Zabriski Point gaisotnes, ko
Rīgā tuvāk iepazinām 2001. gadā Laikmetīgās mākslas centra lielprojektā
"Mūsdienu utopija". Tātad daudz vārdu, kreisas teorijas un galu galā
neīstenojušās utopijas.
Bils Viola Dienvidkalifornijā ieradās krietni vēlāk – tad, kad šī
eksotiskā pavalsts sāka veidoties par jauno tehnoloģiju centru. Gausums
ir viņa mākslas raksturotājs, taču viņš neko nav nokavējis. Viola dzīvo
tur, kur kādreiz atradās Meksika un kur šodien ir daudz meksikāņu. Viņa
mākslu nevar iekļaut nekādos politiskos rāmjos. Viņš ir tik slavens,
tik īpatnējs, tik ļoti piederīgs visu turīgāko un medijos klātesošāko
mākslas institūciju izstādēs un kolekcijās, ka "tauta" izliekas viņu
neredzam. Ja kādu šodien var uzskatīt par elitāru, tad tas ir Bils
Viola.
Losandželosas milzu izstādes "Darināts Kalifornijā. Māksla, tēls un
identitāte. 1900– 2000" katalogā nebija neviena viņa darba attēla.
Kataloga indeksā saskatīju, ka viņš šajā izstādē bijis pārstāvēts tikai
ar vienu nelielu darbiņu. Hermanis Hese laikam teiktu, ka tas ir
raksturīgi feļetonisma laikmetam. Velkot paralēles – Kalifornijas
oficiālais mākslas tēls bez Bila Violas līdzinās abu lielāko Latvijas
dienas laikrakstu jūsmai par populistiskajām mūsu valsts "Rudens"
izstādēm...
No 1972. līdz 1974. gadam Bils Viola bijis Nam Džun Paika asistents, kā
arī strādājis kopā ar mākslinieku Pēteru Kempusu. No 1973. līdz
1980. gadam studējis pie komponista Deivida Tjūdora. No 1974. līdz
1976. gadam bija videoprodukciju tehniskais direktors organizācijā
Art/Tapes/22 Florencē.
Bils Viola un Brūss Naumans, kurš ASV dzīvo turpat netālu – Ņūmeksikā,
ir divas dzīvas leģendas, par kurām domājot nepārņem skumjas. Kad
robežas bija ciet, sirds sarāvās sāpēs, uzzinot, ka cits pēc cita
nepelnīti agri ir aizgājuši Roberts Smitsons, Endijs Vorhols, Jozefs
Boiss. Viņus vairs nesatikt, neaprunāties. Vai tas ir nepieciešams?
Iespējams, tas skan provinciāli, taču man tagad šķiet svarīgi
satikt gan Bilu Violu, gan Brūsu Naumanu. Tas liktos nozīmīgi
ikvienam rakstītājam, kurš padziļināti vēlas pētīt kāda mākslinieka
daiļradi. Atminos, kāda splīna sajūta pārņēma Hardiju Lediņu pēc 1992.
gada Kaseles documenta. Viņš teica: "Viss. Esmu saticis Loriju
Andersoni. Pēc kā vēl tiekties?" Laikam jau viņš visu par Loriju
Andersoni bija uzrakstījis.
Pirmā asociācija, mēģinot aprakstīt izjūtas, kuras rodas, domājot par
Bila Violas mākslu, ir šāda: 1996. gada 30. maijā Pedvāles zemi un
debesis pārklāja melni dūmi. Tie mutuļojoši un lēni piepildīja telpu
starp Ojāra Feldberga skulptūrām, tad aizložņāja līdz mums, izstādes
"Geo-Ģeo" atklāšanas viesiem, un pēc tam pakārās iepretim saulei.
Viss – nulle un tumsa. Tad tie izklīda, atkal lēni un it kā nejauši.
Tikpat lēni un it kā nejauši, tomēr bezgala mokoši drīzumā nebūtībā
aizdevās mākslinieks Aigars Sparāns, kurš radīja šo gaistošo mākslas
darbu. Aigara Sparāna dūmu darbs bija tikpat netverams kā Bila Violas
videodarbi – skatītājs tos ierauga kā laikā saspiestus, tad laikā
izstieptus eksistences acumirkļus. Arī Bilam Violam ir tikai mazu
daļiņu blīvums. Šodien daļiņas kustas, tu tās ieslēdz, rīt tās var
nebūt. Tāpat kā var nebūt viss pārējais. Un tomēr nojaušams, ka kaut
kas paliks un būs. Kas? Kādēļ cilvēks to nojauš?
Par to ir Bila Violas māksla – par rašanos, izzušanu un apzināšanās
mirkļiem pa vidu nebeidzamajai laika cilpai, kas modernajās digitālajās
tehnoloģijās kustas gluži kā budistu lūgšanu dzirnaviņas. Apzināšanās
Violam nav intuitīva. Tā ir lēnas, ilgas, rūpīgas izpētes auglis, kurā
viena cilvēka pieredzei ir pakārtota un tomēr izšķiroša nozīme. Kamēr
apkārt desmitiem mākslinieku dekonstruē attēlus un tekstus, viņš
vizuāli apcer patiesības, kuras pieņemts saukt par mūžīgām. Kamēr
vieni runājuši par mākslas nāvi vai identitātes krīzi, viņš domājis un
lasījis par satori un koānu.
Viņš ilgi uzturējies Zālamana salās, kur pētījis tradicionālo deju un
mūziku. Dzīvojis Javā, Tibetā, Japānā un Ziemeļāfrikā. 1980.–1981. gadā
Japānā Viola studēja tradicionālo kultūru un modernās
videotehnoloģijas. Daijens Tenka, dzen meistars un gleznotājs, kļuva
par Violas un viņa sievas Kiras Perovas skolotāju. Veidojot savu pēdējo
lielo darbu ciklu The Passions, Viola daudz pētījis viduslaiku mistiķu
sacerējumus un dzīvesstāstus.
Diezin vai Viola uzskatāms par mistiķi mūsdienu mākslā, jo viņa
interešu loks ir daudz plašāks. Karlsrūes Mākslas un mediju centra
izdotajā katalogā lasām vienu no daudzajiem uzskaitījumiem, kas tieši
ir ietekmējis Violas pasaules uztveri un līdz ar to mākslu: "Īpaši
mani ir ietekmējušas Kendzo Tanges grāmatas par japāņu budistu dārziem,
Dover izdevums ar Rūmī Masnavi 19. gadsimta Vainfīlda tulkojumā,
Nonesuch pasaules izpētes plašu sērija ar Āzijas mūziku, īpaši ar
baliešu un javiešu gamelānu mūziku, Penguin kabatas formāta izdevums ar
Laodzi "Daodedzin", ko es visur nēsāju līdzi, Junga/Viljama “I dzin”
un P.D. Uspenska "Visuma jaunais modelis", kas ir savveida Austrumu
filozofijas un ezoteriskās tradīcijas apkopojums, izdots 1931. gadā,
tajā ietilpst arī Einšteina "jaunā" fizika.."3
Ko darījis Bils Viola? No visa lasītā vislabāk atmiņā palicis tas, ka
viņš veselu dienu sēdējis kokā un vērojis dabu. Kokā viņš satika
vāveri, un viņam likās, ka vāvere viņu ir pazinusi. Vēl viņš apraksta
satikšanos ar dzeloņcūku, braucot ar automašīnu. Viņam šķita, ka
dzeloņcūka, lēni aizsoļojot pa ceļu, izstaro cēlu apmierinātību par
to, ka viņa ar savu vareno adatu spēku ir uzveikusi/apstādinājusi
uzbāzīgo, lielo, rūcošo radījumu.
Viola ir lielisks rakstītājs – tagad man liekas, ka 50. Venēcijas
biennālē skatāmais kanādietes Janas Sterbekas videodarbs "No šejienes
uz turieni", kurā sunītis mežā nejauši satiek dzeloņcūku, bija Bila
Violas stāstiņa vizuāls atveidojums. Vēl viņš apraksta delfīnus. Viņš
to dara, lai saprastu, kas cilvēku padara par cilvēku. Kādi ir kultūras
nosacījumi? Kādi ir uzvedības modeļi? Kādas domas un garīgā pieredze
cilvēku izveidojusi par cilvēku? Kādi refleksi un kāda evolūcija, kādas
emocijas un kāda uztvere? (Viola studējis pat Darvinu.)
Mākslinieka daiļrades pētnieks Rolfs Lauters apgalvo: "Violas pasaules
koncepcija pamatojas idejā par sākotnēji harmonisko veselumu, kurā
dominē cilvēka un dabas savstarpēja vienība."4 Tas nav nekas jauns,
tāda ir bijusi mākslinieku attieksme gadsimtu garumā. Jauna ir šāda
nedaudz naiva vaļsirdība laikmetīgajā mākslā.
Zinot kaut nedaudz par Bilu Violu, top skaidrs, ka viņa darbi –
skaisti, noslēpumaini – nav dekorācija un nav pat īpaši estētiskas
dabas produkts. Tā ir cilvēka izpētes laboratorija, kurā strādā ar
eksaktām, lai arī tēlainām metodēm, kas, izmantojot ļoti progresīvas
tehnoloģijas, nodrošina (arī) pabeigtu mākslas darbu tapšanu.
Bils Viola nav gribējis pārveidot pasauli. Tikai sevi un tos, kas
ļaujas viņa mākslai. Es piederu pie tiem, kas tic Violam, ka mākslai
piemīt dziedinošs spēks. Viņš pats, apbrīnas pilns, studējis, kādēļ ir
uzgleznots Matisa Grīnevalda t.s. Izenheimas altāris. Ar vienu nolūku –
dziedināt slimos. Vai arī jums nav gadījies, ka līdz spēku izsīkumam
klīstat cauri lielām izstāžu platībām, kājas vairāk neklausa, prāts
neko nereģistrē un tad kaut kas pēkšņi notiek? Spēki atjaunojas, jo
kaut kur sirds un prāta apvidū sāk valdīt līksmība. Ir satikts labs
mākslas darbs.
Violas aizraušanās ar Kasparu Dāvidu Frīdrihu mani biedēja. Romantisms
mūsdienās un piedevām Amerikā likās pirmais solis kiča virzienā. Bet
romantisma ārējo saldo skaistumu viņa darbos nomāc ķermeņi. Violas
filmētie ķermeņi nav perfekti Rietumu masu kultūras skaistuma paraugi.
Arī mēs, skatītāji, lielākoties neesam fiziski "perfekti". Asinis un
sviedri ietilpst Violas darbos, tie ir mūsējie, jo mēs viņa vēlīnajos
darbos kļūstam par to sastāvdaļu. Mēs ar saviem ķermeņiem ieejam
aptumšotā telpā, un lielie videoekrāni kļūst par mūsu vieliskajiem un
garīgajiem pagarinājumiem.
Arī skaņa neitralizē kiču. Skaņa pēc viņa skolotāja Nam Džun Paika,
skaņa pēc Keidža, skaņa pēc visas Kalifornijas – tagadējās viņa
dzīvesvietas – eksperimentālās mūzikas pieredzes mazina banalitāšu
ielaušanās iespēju. Tomēr kiča briesmas pastāv. Ar bažām gaidu katru
viņa nākamo perfekto mākslas darbu. Jo tā mūsdienās nedara: bez
distances, bez ironijas, bez sociālā komentāra, bez bailēm no skaistā.
Mūsdienās “nedrīkst” būt tik naivs. Violas dramaturga
spējas/teatrālisms un ticība garīgumam man atgādina to noskaņu, kādā
norit sarunas ar Ilmāru Blumbergu. Arī Blumberga māksla balansē uz
bīstamas robežas. Arī Blumbergs tagad laužas kino un skaņas laukos.
Kādēļ Violu var uzskatīt par naivu? Viens piemērs. Viņš, cita
starpā, raksta par ikonām, par to (vidus)laiku, kad "Āzijas un Eiropas
māksla atradās uz kopīga pamata"5. Un viņš apgalvo, ka "nebija
nepieciešami mākslas kritiķi, jo īsteni ticīgie jau pirmajā acu
uzmetienā pateica, vai darbs bija kvalitatīvs. Mākslinieki radīja savus
darbus Dievam, nevis mākslas pasaulei.."6
Te nekavējoties atminējos reiz lasīto 18. gadsimta japāņu karavadoņa
Sigenori Čikamacu stāstus par tējas ceremoniju, kuros viņš nievājoši
izsakās par mākslas darbu izmantošanu ceremonijā to zemās kvalitātes
dēļ: " Senās dienās bieži tika lietoti dažādi Ķīnas un Japānas
glezniecības un rakstu meistardarbi. Tādējādi ir jāizvairās no
atsevišķu paraugu aizspriedumainas imitācijas. Vispār jau dzen
priesteru kaligrāfija lielākoties ir neticami slikta un to nav vērts
ievērot, jo viņi nestudē mākslu rūpīgi."7
Savukārt budisma un tā mākslas pētnieks Ļevs Gumiļevs, rakstot par
Austrumu ikonām, iedrošinās runāt par gluži laicīgām lietām:
"Glezniecības izmantošana aģitācijas nolūkos ir plaši izplatīta
parādība, un nav nekas dīvains, ka mēs ar to sastopamies senajā
Tibetā."8
Taču Viola ir nesatricināms. Viņš tic lielajām patiesībām un saka:
"Vienīgā iespēja, ka mēs, cilvēki, varētu būt nemirstīgi, rodama
atkārtojumā un rituālā. Mēs visi tiecamies pieskarties mūžībai. Mēs
cenšamies to darīt, nemitīgi atkārtojot darbības, vai nu tās būtu
veikušas dievišķas būtnes kā Svētā ģimene, vai arī mūsu senči,
vai arī tie būtu īpaši rituāli akti kā dabas ciklu un mūsu vietas tajā
apzināšanās. Arī bioloģiskais reproducēšanās akts ietilpst šajā
kategorijā. Tādējādi mēs savienojamies ar plašāku laika lauku. Tādēļ
Buda tik ļoti uzsvēra darbību – rezultāts mūs pārdzīvos."9
Manuprāt, pats Bils Viola fotogrāfijās pēc izskata līdzinās dzen
mākslinieka Ļana Kai (Liang Kai) 13. gadsimtā ar tušu gleznotajam
dzejniekam Li Po. Cienījams, nopietns, nedaudz korpulents. Viola gan ir
dzimis 1951. gadā. Vai tās ir koncepcijas un teksti, kas padara viņa
mākslu tik fascinējošu? Drīzāk jau ne. Izcili ir paši videodarbi, to
intensīvā iedarbība, taču, zinot darbu tapšanas kontekstu, tie kļūst
daudzslāņaināki.
Visprecīzāko apzīmējumu, ko esmu dzirdējusi, attiecinātu uz Violas
mākslu, latviski izteikusi māksliniece Līga Marcinkeviča, kura arī
strādā ar digitālo video. Līga Marcinkeviča saka, ka Violas darbi ir
"gausināti". (Šādu vārdu lieto Ievas Rubezes filmētais Kurzemes
ekstrasenss videodarbā "Medicīna".) Tas nozīmē – tie ir palēnināti.
Marcinkeviča arī saka, ka Violas video "uzsver mirkļa pilnvērtību".
Gausinājuma un mirkļa pilnības iespaidu grūti aprakstīt vārdiski, taču
to var mēģināt, atminoties konkrētus darbus.
Londonas Nacionālās galerijas The Passions ekspozīciju ievadīja
Venēcijā ASV paviljonā 1995. gadā redzētais darbs "Sveicināšanās". Tā
ir viena no tipiskajām Violas "dzīvajām bildēm" – Tableaux Vivants.
Liela, koša kā itāļu renesanses glezna, kurā izmaiņas/ kustība notiek
ļoti lēni. Prototips ir 202 x 156 cm liels Jakopo Karruči, (pazīstams
kā Pontormo, 1495–1557) darbs, kuru itāliešu mākslinieks gleznoja
neliela ciemata baznīcai netālu no Florences. Sižets ir ņemts no Lūkas
evaņģēlija, tas ir brīdis, kad Marija apmeklē Elizabeti. Savukārt
Violas darbā tiekas trīs sievietes. Pareizāk sakot – sākotnēji
sveicinās un pārmij kādu vārdu divas, tad pievienojas trešā. Vecākā
sieviete uzzina, ka divas jaunākās ir stāvoklī. Viola uz 35 mm filmas
uzfilmējis 45 sekundes, bet video apstrādē materiāls ir "izstiepts"
līdz 10 minūtēm. Redzams katrs žests, katra sejas muskuļa izmaiņa. Lēni
atklājas satraukuma, sajūsmas, konfliktu nianses. Mākslas darbā
sasveicināšanās tiek pētīta kā arhetipiska akcija.
Visa Londonas izstāde bija veidota no "dzīvajām bildēm", kuras
kompozicionāli atgādināja viena vai otra vecmeistara darbu. Nelielas
"glezniņas" mijās ar lieliem, iespaidīgiem videoekrāniem. Tumšās
zāles šķita esam ne tikai muzeja, bet arī kāda pētnieciska institūta
telpas. Vēlīnais Viola strādā ar aktieriem, daudz ar tiem mēģina, veido
interjerus, visu to filmē un beigās attēlus apstrādā elektroniski.
Ko es neizlasīju visos daudzajos tekstos par Violas darbiem? To, ka
viņa darbi parāda – kaislību mājvieta ir ķermenis. Videodarbos ar aci
neieraudzīt nekādu apslēptu garīgumu, to var tikai nojaust. Ir tikai
virsma, ārišķība, un cilvēka ķermeņa ārpuse izspēlē kaislības gluži kā
viduslaiku vai renesanses gleznās. Violas kaislību kopšana ir viņa
māj-turība. Māju, namu, klīstot pa pilsētu, var uztvert arī kā fasādi.
Un tomēr arī fasāde ir saistīta ar mājas neironiem, asinsriti,
smadzenēm un atmiņu. Ķermenī un mājā var piedzimt jūtas un idejas.
Domājot par Violu, es sapratu, kur maldījies gudrais Andrejs Grants.
Viola ir vairāk dzen sekotājs nekā Grants. Grants pirms gadiem
divpadsmit man reiz teica, ka atspere ir identa sev nesaspringtā
stāvoklī. (Tagad Andrejs Grants ir viens no retajiem Rīgas cilvēkiem,
kurš pazīst un ļoti ciena Bila Violas darbus.) Viola savā darbu ciklā
The Passions pēta ekstrēmus. Strādājot ar profesionāliem aktieriem un
performanču māksliniekiem, viņš filmējis cilvēku sejas un augumus, tad
filmēto materiālu palēninājis jeb gausinājis. Videodarbi atklāj
emocijas negaidītu sāpju, pēkšņa izbīļa, sajūsmas, izbrīna brīžos.
Dzen teorētiķis Sudzuki raksta, ka "uz jautājumu "Kas ir dzen?"
meistars atbild: "Verdoša eļļa virs kvēlojošas liesmas." Mums jāiziet
cauri šai apsvilinošajai pieredzei, pirms dzen mums uzsmaida un saka,
ka "šeit ir tavas mājas".10 Cituviet Sudzuki saka – lai
sasniegtu dzen satori jeb atklāsmi, ir jāiziet "cauri vētrām,
zemestrīcēm, kalnu nogruvumiem".11 Vēl cituviet dzen skolotājs teic,
ka "pasaule tiem, kuri sasnieguši satori, vairs nav tā pati vecā
pasaule; pat ar visām tās plūstošajām straumēm un degošajām liesmām tā
nekad nebūs tāda pati." Vai tas neatgādina tādu kā Šekspīra vai
"Burvju flautas" maksimu? Nē, tas tiešām ir dzen, un Viola ir
studējis, nevis vienkārši palasījis par dzen.
Iepriekš piesauktās degošās liesmas un plūstošā straume, kuras
aprij cilvēku, ir viena Bila Violas videoekrāna divas puses 1996. gada
mākslas darbā "Šķērsošana". No vienas puses skatītājs redz, kā lēnām,
pilienu pa pilienam, līdz beidzot ar varenu straumi ūdens aprij
vīrieti. Tas ir aktieris, kurš līdzinās pašam Bilam Violam. Tikmēr otrā
ekrāna pusē viņu aprij uguns liesmas. Viola saka, ka "pašiznīcināšanās
kļūst par nepieciešamu līdzekli transcendences un atbrīvotības
sasniegšanai"12.
Tie ir tikai pārgudri vārdi, kuri, neraugoties uz to izteicēja
izglītotību, "mūs netuvinās mūsu īstenajai būtībai", kas ir viens šī
raksta sākumā izvēlētais moto. Šādi un citi izteikumi un citāti, kas
nebūt neliecina par lielu viedumu, nav nekāds labas mākslas garants.
Bet Bils Viola, neraugoties uz bieži, manuprāt, naivu, garlaicīgu un
pat murgainu teoriju piesaukumu, tomēr ir izcils, pat vairāk nekā
izcils mākslinieks. Man ir pamatotas aizdomas, ka Bila Violas
darbi mūs ir ļoti pietuvinājuši cilvēka un viņa radītā fenomena –
mākslas izpratnei. |
| Atgriezties | |
|