Bernārs Sordē pirms ierašanās Rīgā strādājis Francijā, Beļģijā, ASV,
Brazīlijā, Alžīrijā, Krievijā... Tiem, kas šopavasar Dzelzceļa vēstures
muzejā redzēja viņa gleznu izstādi, pārsteigums bija viņa radītās
mākslas profesionalitāte un emocionālā intensitāte. Lai arī Sordē kunga
ikdiena ir cieši saistīta ar, mūsuprāt, no mākslas atsvešināto
ekonomikas un sociālo sfēru, viņš ne tikai pietuvojas mākslai kā
pašizteiksmes veidam, bet spēj ieraudzīt un izskaidrot mākslas nozīmīgo
lomu valsts attīstībā.
Studija: Mūsu
saruna notiek tikai dažas dienas pirms vēsturiskā 1. maija datuma, kad
Latvija kļūs par pilntiesīgu Eiropas Savienības dalībvalsti. Kā jaunais
statuss ietekmēs Lavijas un Eiropas Savienības mākslu attiecības?
Bernārs Sordē: Francijā pirms
trīsdesmit gadiem pārsvarā lasīja franču sarakstītās grāmatas, šodien
pats par sevi saprotams šķiet fakts, ka jāorientējas procesos, kuri
notiek Eiropā, ka citam citu jāiepazīst. Un šķiet – ir jūtama vēlēšanās
to darīt. Runājot konkrēti par Latviju, par Eiropas un Latvijas
savstarpējo ietekmi, man jāsaka, ka, pētot Latvijas akadēmiskās skolas
attīstību ne tikai brīvvalsts, bet arī Padomju savienības okupācijas
laikā, novēroju, ka tā vienmēr spējusi pretoties Pēterburgas, Maskavas
un citu skolu ietekmei, sagalabājot savu stilu un domāšanas veidu. Man
šķiet, šī pretošanās spēja ir ļoti svarīga arī Eiropā. Francijā pašlaik
ļoti būtiska ir spēja pretoties amerikāniskās kultūras ietekmei.
Domāju, ka Latvija varētu iemācīt Eiropai gatavību cīnīties, spēju
nostāties “pret”, paziņot, ka mēs esam pret svešas kultūras ietekmi,
pret sveša domāšanas veida dominanti.
Studija: Jūs
minējāt Franciju. Pirms Otrā pasaules kara Parīzi dēvēja par mākslu
galvaspilsētu, bet pēckara periodā par tādu kļuva Ņujorka. Arī
mūsdienās pēdējā ir saglabājusi savu statusu, lai arī tai bieži vien
līdzās min Londonu. Kas notika ar Parīzi?
B.S.: Jā, tā ir patiesība. To
var dēvēt arī par ASV uzvaru. Patiesībā šo faktu ir grūti
izprast, jo kreatīvie procesi Francijā pēc kara bija fascinējoši. Tas
bija ļoti intensīvs laiks. Problēmas sakne drīzāk meklējama apstāklī,
ka Parīze bija ļoti radoša vieta ar tradicionāliem galeristiem. Ņujorka
modernizēja mākslas tirgu, turienes kritiķi un galeristi pasaulē sāka
īstu amerikāņu mākslas ofensīvu. Tur darbojās arī daudzi kādreizējie
Eiropas kolekcionāri, piemēram, Matisa dēls dzīvoja Ņujorkā, to pašu
var teikt arī par itālieti Leo Kastelli. Vienlaikus franču kolekcionāri
sāka lūkoties Ņujorkas virzienā un vairs neprotežēja mākslu Parīzē. Bet
to pašu var attiecināt arī uz Berlīni, Milānu, Madridi...
Studija: Jūs,
būdams profesionāls ekonomists, lielu vērību veltāt mākslai. Esat,
piemēram, projekta “Jauno mediju skola” iniciators. Tā bāze esot
Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļa. Pastāstiet
sīkāk par šī projekta ideju un mērķiem!
B.S.: Šī projekta galvenās
sastāvdaļas ir māksla, jaunās tehnoloģijas un ekonomika. Mūsu pasaule
attīstās tik ātri, ka ir vajadzīgs instruments, kas atvieglotu cilvēka
adaptāciju šai procesā, palīdzētu tam pielāgoties. Man šķiet, māksla
varētu būt šāds instruments, un vairākās valstīs tā par tādu ir
kļuvusi. Kā piemēru atkal minēšu Franciju, kur tādas izteikti
industriālas pilsētas kā Valansjēnas tēls uzplaukstošās mākslas un
dizaina ietekmē tika kardināli mainīts.
Es ļoti ceru, ka Latvija sapratīs – savas ekonomiskās aktivitātes
jāvirza nevis uz ārpasaules pasūtījumu izpildīšanu, bet gan uz
pētījumiem, kas palīdzētu noskaidrot pārējās pasaules vajadzības. Lai
radītu to, kas nepieciešams citiem, to, kas, pēc Latvijas uzskatiem,
vajadzīgs citām valstīm. Gluži vienkāršs piemērs – tā, kā to dara
Parīzē, Milānā vai Londonā, kuru modes industrija kontrolē pasauli,
ievērojot būtisko priekšnoteikumu, ka katrā valstī piedāvājums ir
specifisks, respektējot lokālās tradīcijas un īpatnības. Runa jau nav
tikai par modi, bet gan par jebkuru multimediālu nozari. Es esmu
pārliecināts, ka arī Latvija ir spējīga iekļauties pasaules tirgos ar
saviem jauninājumiem. Un mākslas iesaistīšana ir ļoti būtisks
priekšnoteikums Latvijas veiksmīgai turpmākai attīstībai.
Runājot par “Jauno mediju skolas” projektu, ceru – vadošie Latvijas
uzņēmumi sapratīs, ka šāds ceļš ir vienīgais pareizais. Par šo projektu
nopietni ieinteresējusies arī Jaņa Rozentāla mākslas vidusskola un
citas mākslas un dizaina skolas. Es vēlos šai sadarbībā iesaistīt arī
Latvijas Universitāti, jo esmu dziļi pārliecināts, ka bez mākslas
universitāte nevarēs gūt vajadzīgos panākumus starptautiskajā vidē.
Vārds “māksla” ir Francijas lielākās un svarīgākās augstskolas
nosaukumā – “Mākslas un ražošanas augstskola” – kā pierādījums
tam, cik māksla ir svarīga. Es varētu retoriski vaicāt, kālab
universitāte izstrādā jaunas programmas un tehnoloģijas, ja tās
programmā nav iekļauts mākslas komponents? Būtisks šai kontekstā ir
fakts, ka, Latvijai iekļaujoties Eiropā, radikāli mainīsies situācija
izglītības jomā – jaunieši brīvi varēs izvēlēties, kurā no augstskolām
studēt. Un šī izvēle būs atkarīga no izglītības kvalitātes, no tā, cik
konkrētā mācību iestāde ir mūsdienīga salīdzinājumā ar citām
augstskolām. Latvijai ir jāizdara pareizā izvēle, lai tā spētu iekarot
savu tirgus daļu Eiropā, un šai izvēlei ir jābūt multimediālai: māksla,
ekonomika, izglītība.
Studija: Padomju
gados mākslinieka profesija tika vērtēta ļoti augstu, šobrīd tā, šķiet,
zaudējusi prestižu sabiedrības acīs. Cik vērtīgs ir mākslinieks Eiropā,
kāds ir viņa statuss?
B.S.: Tomēr jāatceras, ka
padomju laikā mākslinieka statusu garantēja viņa kalpošana valdošajai
ideoloģijai. Runājot par mākslinieka statusu plašākā skatījumā, domājot
par valsti un kultūru globālā mērogā, es uzskatu, ka mākslai cilvēka
mūža izglītībā ir viena no lielākajām lomām, tāpēc ir tik svarīgi, lai
valsts tai veltītu pietiekami lielu vērību, arī sadalot savu budžetu.
80. gados, Miterāna valdīšanas laikā, Francijā pēc valsts pasūtījuma
tika uzbūvēts daudz jaunu ēku, pasūtījumus saņēma ne tikai franču
mākslinieki un dizaineri, bet arī cittautieši. Es gribu uzsvērt faktu,
ka valsts bija īpaši uzmanīga pret radošo aspektu, piešķirot
pasūtījumu. Man šķiet, ka jebkurā budžetā, lai arī par ko mēs runātu –
par automašīnu ražošanu, metro būvēšanu –, kreatīvajam darbam jebkurā
jomā jāsaņem pietiekami daudz līdzekļu.
Svarīgi paturēt prātā, ka māksla nedrīkst būt atkarīga tikai no
sponsoriem. Valstij jābūt pirmajai, kas piešķirs līdzekļus nozīmīgiem
un vērtīgiem projektiem, tai jārūpējas par to, lai pēc māksliniekiem
būtu pieprasījums. Tas, kurš tiks pieprasīts vairāk, jau atkarīgs
no daudziem citiem faktoriem.
Savulaik es pats mēģināju cīnīties par mākslinieka statusu Francijā,
minot Japānas piemēru, kas man šķiet ļoti saistošs. Lai arī, iespējams,
mazliet pārspīlēts. Japāna ļoti cenšas saglabāt savas pagātnes
tradīcijas, mākslinieka statuss tur ir ļoti interesants – izcils
mākslinieks vai amatnieks tiek uzskatīts par dzīvu dārgakmeni, par
staigājošu dimantu. Valsts, tiklīdz tā šo cilvēku atzinusi par ļoti
vērtīgu, piešķir mūža pabalstu ar nosacījumu, ka mākslinieks savā
darbnīcā izglītos arī skolniekus. Tas ir mākslinieka ieguldījums valsts
bagātības papildināšanā. Runa ir ne tikai par vizuālo mākslu, bet par
dažādām kultūras sfērām – par teātri, dejas mākslu utt. Ir tikai dažas
nianses manis stāstītā sakarā – šiem dzīvajiem dārgumiem ir ļoti grūti
izbraukt no valsts. Viņi tiek uzskatīti par tik dārgiem, ka ir bailes
tos zaudēt. Bet man ļoti vērtīga šķiet pati ideja – mākslinieks ir
dārgums. Jāatzīst gan, ka Francija neakceptēja šādu nostāju.
Studija: Jūs
esat arī apjomīgas mākslas kolekcijas īpašnieks. Patlaban daļa no tās
apskatāma kolekcionāru namā pie Bastīlijas Parīzē. Pirmais darbs, ko
jūs iegādājāties, piederēja Frānsisam Bēkonam... Pēc kādiem principiem
veidojat šo kolekciju?
B.S.: Toreiz, kad nopirku savas
kolekcijas pirmo darbu, Bēkona māksla nebija pazīstama un plaši zināma.
Vismaz ne tai vidē, kur es augu, – tur zināja tādus māksliniekus kā
Pablo Pikaso un Fernāns Ležē. Tā bija sagadīšanās, ka es iepazinos ar
Bēkonu, apmeklējot viņa izstādi. Un arī tas, cik mēs savā
pasaulsredzējumā izrādījāmies tuvi. Tas man bija pārsteigums gluži
tāpat kā atklājums, cik lieliski mēs ar Bēkonu sapratāmies kādā no
sarunām.
Būtiski piezīmēt, ka mana kolekcija nav kolekcija ierastā nozīmē. Es
nekolekcionēju to, kas guvis vispārēju ievērību, vismaz man nav tāda
mērķa. Krāju to cilvēku darbus, ar kuriem izjūtu garīgu un intelektuālu
tuvību, ar kuriem pats esmu bijis personīgi pazīstams un kurus dažkārt
varbūt arī esmu atbalstījis grūtos brīžos. Mana kolekcija izceļas ar
to, ka tajā atrodami tādu mākslinieku darbi, kurus ne vienmēr izvēlas
muzeji, veidojot mūsdienu mākslas kolekcijas. Jo visām šīm institūcijām
Kultūras ministrija nosūta ieteicamo mākslinieku sarakstus, tālab nav
jābrīnās, ka visos muzejos apskatāma vienu un to pašu autoru māksla. Es
uzskatu, ka ne vienmēr tikai tā, kas atrodama muzejos, ir augstvērtīga
un interesanta māksla. Protams, to nevarētu attiecināt, piemēram, uz
Polu Reberolu, kura darbi skatāmi ļoti daudzos muzejos un prestižās
galerijās. Kopumā manā kolekcijā ietilpst aptuveni 350 mākslas darbi –
daži autori pārstāvēti ar 10 vienībām, bet ir arī tādi, no kuru mākslas
redzami pat simt darbi. Tur ir gan mans draugs Pols Reberols, gan Pužē.
Es gribu uzsvērt, ka šī kolekcija nepaliks manas ģimenes īpašumā, daļa
no tās tiks nodota Pola Reberola muzeja pārziņā. Iespējams, daļa
papildinās arī kāda cita muzeja krājumu.
Domājot par Latviju, man ir radusies ideja, ko varētu formulēt kā darbu
aizdošanu. Es domāju, pastāv iespēja vienoties ar kādu no Vācijas vai
Francijas muzejiem, ka viņi aizdod mākslu no savas kolekcijas, tādu
mākslu, kas garantē apmeklētāju pieplūdumu.
Studija: Tas skan visai utopiski. Arī tāpēc, ka Rīgā nav izstāžu telpu.
B.S.: Šāds muzejs nebūtu
noteikti jāiekārto muzejam paredzētā telpā. Varētu kā 70. gados
Losandželosā muzeju iekārtot kādā rūpnīcā, to vienkārši izremontējot.
Ir nepieciešama vieta, kur varētu šīs sadarbības rezultātu ievietot.
Tas ļautu cilvēkiem no visas Eiropas tiekties, lai redzētu šo muzeju.
Tā Latvija un Rīga iesaistītos Eiropas apritē.
Parasti pilsēta, izlemjot par muzeja nepieciešamību, sāk ar ēkas būvi.
Es uzskatu – ja ir ko rādīt, tad jūs varat rīkoties kā Losandželosas
mākslas muzejs, kas izvietoja savu kolekciju vecā tekstilrūpnīcā. Tā
kļuva par ļoti apmeklētu vietu, jo tur bija brīnišķīgi mākslas darbi.
Var minēt arī kādu citu piemēru – Gugenheima muzejs Bilbao ir mākslas
darbs pats par sevi, savukārt tā iekšējais saturs nebūt nav tik
veiksmīgs. Ja jūs paskatāties uz Luiziānu Dānijā – pašā ēkas veidolā –
galu galā nav it kā nekā tik fascinējoša, tā ir pavisam vienkārša būve.
Man šķiet, ka pārspīlējumi nav nepieciešami, jo vissvarīgākais tomēr ir
muzeja saturs un veids, kā tas tiek demonstrēts skatītājiem. Bet vai
reāli ir iespējams iegūt šādu ekskluzīvu saturu?
Visiem muzejiem ir darbu uzglabāšanas problēmas. Daudzi bagāti cilvēki
ir teikuši, ka viņi nekad nav redzējuši izstādītu to, ko paši
dāvinājuši. Franču mūziķis Bulēzs izdarīja dāvinājumu privātam Mūzikas
muzejam Bāzelē, Šveicē. Kad viņam uzdeva jautājumu, kālab viņš tā
rīkojās, jo bija taču iespēja nodod to visu bibliotēkā Parīzē, kam ir
tik sena vēsture un kas darbību sākusi jau 16. gadsimtā, viņš
atbildēja, ka studenti nekad tādā gadījumā nevarētu piekļūt šiem
manuskriptiem. Tieši tālab viņš labprātāk izvēlas mazāku muzeju ar ļoti
tiešu specializāciju. Man šķiet, ka vissvarīgāk ir sniegt iespēju
piekļūt eksponātiem.
Studija: Jūs
minējāt tikšanos ar Frānsisu Bēkonu. Jūs esat Pola Reberola tuvs
draugs, savulaik esat ticies arī ar Pablo Pikaso, labs paziņa jums ir
Žans Pols Gotjē. Šie visi ir ļoti zīmīgi pasaules mākslas vēstures
vārdi, patiesībā – daļa no viņiem ir leģendas. Ko jums pašam devuši šie
kontakti?
B.S.: Tie man palīdzēja daudz
ko saprast ātrāk, īsi sakot – ietaupīja laiku. Jūs lietojāt apzīmējumu
– leģendas. Patiesībā, vienmēr esmu bijis pārsteigts par to, cik man
viņi ir bijuši pieejami, tāpēc laikam neesmu uztvēris tos kā leģendas,
lai arī šis apzīmējums atbilst patiesībai. Man bija draugs, kas ļoti
tuvu pazina Pikaso, tādējādi ceļš bija vaļā. Reberols ir pilnīgi cita
tipa cilvēks nekā Pikaso. Svarīgi ir tas, ka viņš ietekmēja ne tikai
manu izpratni par glezniecību, bet arī manu pasaulsizpratni. Viņš ir kā
ozols, viņš patiesi ir kā vīrs no meža – tik ļoti ciešas ir viņa
attiecības ar dabu. Mēs daudz esam runājušies un pavadījuši kopā
laiku, mums ir līdzīga izpratne par to, kas ir svarīgs un kas
mazāk svarīgs.
Runājot par modi un jūsu pieminēto Gotjē, jāatzīst, ka 80. gadu beigās
biju pārliecināts, ka arī mode ir mākslas veids. Toreiz izmantoju savus
talantus un arī nedaudz naudas, lai uzbūvētu “šovrūmu” dizaineram. Tas
notika 90. gadu sākumā, kad sapratu, ka mode nav īsta māksla, tā tomēr
laikam ir kaut kas cits. Tā ir industrija, kas nemitīgi pieprasa kaut
ko jaunu. Tas nenozīmē, ka dizaineri nenodarbotos ar jaunradi, bet
māksla jau nav tikai jaunrade. Tas ir kaut kas vairāk. Šo atšķirību ir
grūti izteikt vārdos, iespējams, mode ir sava laika teātris. Bet māksla
ir ārpus laika. Mēs ar Gotjē esam daudz diskutējuši par šo tēmu.
Studija: Šopavasar
jūs pārsteidzāt Rīgas publiku, piesakot sevi arī kā gleznotāju – ļoti
vitālu, laika garu jūtošu, spēcīgu emociju pārpilnu un arī ļoti
talantīgu. Šķiet, radīšanas nepieciešamību sevī pats esat raksturojis
vislabāk, lietojot apzīmējumu – dzemdības. Savukārt jūsu ikdiena
saistīta ar darbu Eiropas Komisijas delegācijā Latvijā, konsultējot
Latvijas valdību un biznesmeņus ekonomikas jautājumos. Jūsu dzīve paiet
stingri ierobežotā ierēdnieciskā režīmā. Vai jūs nemoka iekšējas
pretrunas?
B.S.: Dzemdības ir ļoti ātras,
bet bērna gaidīšana ir ilgs process. Ja es tagad iedomājos par to, ko
vēl gribētu radīt, tad apzinos, ka šo bērnu nēsāju jau ļoti ilgi.
Par manu Eiropas ierēdņa darbu jāteic – katra nākamā darba diena
atšķiras no iepriekšējās. Un manā darbā pastāv kreatīvās aktivitātes
iespējas – veidot kaut ko jaunu katru dienu. Man jāmeklē jauni problēmu
risinājuma veidi, citas formas. Katras jaunas dienas domāšanas veids
atšķiras no aizvadītās dienas. Tādējādi neuzskatu, ka starp manām
radošajām aktivitātēm un ikdienas darbu pastāvētu pretrunas. Jo arī
darbā Eiropas Komisijā pastāv radošais aspekts. Vēl jāpiebilst, kas
viss, ko esmu darījis, šos gadus strādājot Latvijā, bija virzīts uz to,
lai cilvēkus rosinātu domāt citādāk, radošāk. Man šķiet, ka arī
mākslinieka uzdevums ir likt cilvēkiem domāt citādāk.
Studija: Kad jūs uzgleznojāt savu pirmo gleznu, un kāds bija iemesls tās tapšanai?
B.S.: Grūti pateikt, kad
tas notika, jo es vairs neatceros, kad sāku nodarboties ar mākslu. Man
ir sajūta, ka vienmēr esmu zīmējis, ka caur šo mediju parasti esmu
izteicis savas domas un ļoti sarežģītas parādības un idejas.
Studija: Tomēr, cik noprotu, šī bija pirmā reize, kad savu mākslu rādījāt publikai. Vai nav neaizsargātības sajūta?
B.S.: Lai cik dīvaini arī būtu,
es neizjūtu šo ielaušanos, jo esmu uzbūvējis savveida mūri pret
skatītājiem. Drīzāk jūtos it kā izolēts no viņiem. Man negribas ar
viņiem kontaktēties, lai sniegtu jelkādus paskaidojumus. Varbūt varu
iedod dažus atslēgas vārdus, jo apzinos, ka ir grūti uztvert šos
darbus. Bet patiesībā – starp mani un viņiem ir distance. Lai
nenotiktu šī ielaušanās manā iekšējā pasaulē. |