DABA VIDE CILVĒKS Artis Svece, Pēteris Bankovskis |
|
Gints Mālderis. SKANSTAS IELAS MAZDĀRZIŅI. 2003; Holgers Elers. neRAŽA. 2003; Kaspars Podnieks. 8. SAEIMA. 2003
Dita un Anta Pences. MANTOJUMS. 2004
Kaspars Podnieks. GOTIŅA. 2003
F5 SPĒKA MANDALA. 2004
Ieva Jerohina. ZENTA. 2004
Ingūna Elere. APBURTAIS LOKS. 2004
Izolde Cēsniece. NAFTA. BENZĪNS. AMONJAKS. ANNA. 2004
Sandra Millere, Ilgvars Gradovskis. RE+ANIMATIO.2003
Sandra Millere, Ilgvars Gradovskis. RE+ANIMATIO.2003
Sandra Millere, Ilgvars Gradovskis. RE+ANIMATIO.2003
|
| “Viena lieta ir novērtēt mūsu tēlotājas mākslas veikumu, kas ir darīts
un ir pazīstams darbs. Otra – nostādīt to pasaules problēmu priekšā,
kas nav darīts un tāpēc – nepazīstams darbs.”
Ojārs Ābols. “Cilvēka vieta uz mūsu nemierīgās planētas”
Jāsaka, pats jutos pārsteigts, ka Latvijas Mākslinieku savienības
rīkotās izstādes nosaukums “Daba. Vide. Cilvēks” man likās visai
intriģējošs. Īsti nevarēju saprast, kāpēc. Lai gan par dabas tēmu
mākslā esmu interesējies personiskā hobija līmenī, tas nešķita īstais
izskaidrojums. Man nav arī nekādu siltu jūtu pret 1984. gada izstādi,
kuras jubilejai bija veltīta šī, 2004. gada, izstāde. Arvien vairāk
uzzinu par darbiem, kas tolaik bija skatāmi Pēterbaznīcā, bet tā arī
nespēju saprast, vai oriģinālo “Daba. Vide. Cilvēks” esmu vai neesmu
redzējis. Tomēr, lasot pirmās izstādes iniciatora Ojāra Ābola rakstu
(pārpublicēts “Studijas” 2004. gada aprīļa–maija numurā), radās sajūta,
ka vārdi par latviešu mākslas nostādīšanu pasaules problēmu priekšā
trāpa mērķī. Tieši tas mani piesaistīja – štrunts ar mazajām formām,
“Rīgai 800” un futūristisku interjeru dekorācijām, man nevajag
atgādināt arī to, ka mūsu mākslinieki spēj būt asprātīgi, gaumīgi un
vērīgi, viņi ir apguvuši visu mūsdienu mākslas izteiksmes līdzekļu
paleti un prot pārvērst mākslas darbā katru sava noskaņojuma niansi, –
bet kā ar “pasaules problēmām”, kā ar ekoloģisko un biotehnoloģisko
katastrofu draudiem, kā ar globālajiem procesiem, kas rausta kopā veco
pasauli, galu galā: kā viņi izjūt dinamisko un pārmaiņām piesātināto
laiku, kāds raksturīgs šodienas Latvijai?
No vienas puses, tam, ko kāds iedomājas, izdzirdot izstādes nosaukumu,
nav pilnīgi nekādas nozīmes. Turklāt šīs izstādes kurators nebija Ojārs
Ābols, bet gan Inese Baranovska. Es nevaru arī zināt, cik lielā mērā
1984. gada izstāde bija atbilstoša Ābola iecerēm, jo viņš bija jau
miris un ideju realizēja citi. Vai šāda izstāde vispār bija iespējama?
Atkal nezinu, lai gan skaidrs, ka ar spēku nostādīt mākslu “pasaules
problēmu” priekšā nevar. Rezultāts ir viegli paredzams – vai nu tā
kļūst pompoza un reproducē no visiem saukļiem pašus banālākos, vai arī
noslēdzas sevī un ierastajā manierē ķiķina, šņukst, kaut ko pikti zem
deguna bubina un smiltīs atrastam korķītim pievērš lielāku uzmanību
nekā visām pasaules problēmām kopumā. Kaut kas līdzīgs notiek arī tad,
ja senāk radītus darbus ieliek kādas konkrētas tēmas kontekstā, – šāds
konteksts var nepamatoti akcentēt vienu no iespējamām interpretācijām
un traucēt pamanīt mākslas darba daudznozīmību. Turklāt, ja izceltais
aspekts nav šķitis īpaši būtisks pašam māksliniekam, tad it kā lieki
būtu pārmest iztēles trūkumu vai nespēju iedziļināties tēmā.
Arī izstādē “Daba. Vide. Cilvēks” ir iespējams spēlēt spēli: “Nomaini
nosaukumu un paskaties, kas notiks.” Teiksim, es diezgan viegli varu
iedomāties lielāko daļu no tajā redzamajiem darbiem izstādītus zem
devīzes “Mūsdienu utopija”, “Valsts” vai, teiksim, “Dzīve pēc nāves”,
un katrs no nosaukumiem piešķirtu citu nozīmi gan Ginta Māldera
fotografētajiem mazdārziņu īpašniekiem, gan Kaspara Podnieka “Gotiņai”,
gan Izoldes Cēsnieces “Nafta. Benzīns. Amonjaks. Anna”, gan visiem
citiem.
No otras puses, šādas grupu izstādes parasti spēj piesaistīt publikas
uzmanību tieši dēļ kopīga uzstādījuma – grupēšanas principa. Protams,
princips varētu būt arī “Labākie Eiropas mākslinieki” vai “Gleznas, kas
uzgleznotas šīgada februāri”, vai “Neko tādu jūs līdz šim nebūsit
redzējuši”, bet izstādi, kurā vienkārši būtu savākti kaut kādi nejauši
izvēlēti darbi, diez vai varētu saukt par interesantu un veiksmīgu.
Atbildība par tēmas iemiesošanu ekspozīcijā pirmām kārtām, bez šaubām,
gulstas uz kuratora pleciem, bet arī mākslinieks ir atbildīgs par to,
kādā kontekstā ļauj ievietot savus darbus. Var jau būt, ka 1984. gadā
šis nosaukums kalpoja vienīgi kā “Trojas zirgs” (Intervija ar Jāni
Borgu “Studijas” 2004. gada aprīļa–maija numurā), ar kura palīdzību
Pēterbaznīcā iedabūt jauna veida mākslu, bet 2004. gadā nekādi Trojas
zirgi nebija vajadzīgi. Katrā ziņā man grūti atrast iemeslus, kas man
liegtu izstādes tēmu uztvert nopietni un “Arsenālā” redzētos darbus
uzlūkot izstādes “Daba. Vide. Cilvēks” kontekstā.
Cita lieta, ka šo vārdu savienojumu var izprast ļoti dažādi, un to
saistīt tieši ar “pasaules problēmām” nav īsti pamata, tomēr ideja par
latviešu mākslas nostādīšanu vai nostāšanos pasaules problēmu priekšā
ļauj pamanīt, manuprāt, gana nozīmīgus šīs izstādes aspektus.
Skaidrs, ka nav iespējams pateikt, ko vajadzētu uz papīra lapas
uzzīmēt, lai skatītājs varētu droši paziņot: jā, mākslinieks ir
nostājies pasaules problēmu priekšā. Tomēr kaut ko pateikt var.
Pirmkārt šis jēdziens ietver norādi uz universālo un globālo. Ja
palūkojamies uz izstādē redzamajiem darbiem, tie lielākoties ir
piesaistīti ļoti konkrētam un lokālam kontekstam. Es šeit nedomāju
tikai darbus, kas veltīti Skanstes ielas mazdārziņiem (Gints Mālderis
un Holgers Elers) vai Sedas purva apstrādātājiem (Kaspars Goba), bet
arī Eiropas Savienībai (Ingūna Elere) vai, piemēram, ierēdņu
ieviestajiem aizliegumiem (Andris Vītoliņš). No vienas puses, var
teikt, ka sabiedrības vienaldzība pret invalīdiem ir universāla (Kirils
Panteļejevs), ka jebkuru pilsētvidi raksturo tādas parādības kā bomži
(Kristaps Epners novēro, kā viņš raksta, “pilsētas sanitārus”) un
mākslas sadursme ar patērētāju kultūru ir nepārprotami fundamentāla
tēma 20. gs. mākslā (Iveta Laure un Kirils Panteļejevs). No otras, šie
darbi neatsaucas uz globālo, tēli un norādes, ko tie izmanto, taisnā
ceļā mūs nosūta pie diskusijām vietējos medijos, mūsu ikdienas
pieredzes (un, manuprāt, diezgan konvencionālas tās interpretācijas,
vismaz pārsteigumu izstādē bija visai maz).
Pievēršanās lokālajam kontekstam ir dabiska vairāku iemeslu dēļ. Dabas
vispār, cilvēka vispār, globālu un fundamentālu pasaules problēmu tēma
mākslas pasaulē tiek uztverta ar zināmām aizdomām. Intelektuāļi
izvairās runāt par cilvēces un kultūras krīzēm. Tās pieder pie lielo
stāstījumu tradīcijas, ko tik daudz ir kritizējuši tā sauktie
postmodernisti. Žana Fransuā Liotāra darbs “Postmodernais stāvoklis”
iznāca tieši pirms ceturtdaļgadsimta un pāris gadus pirms tam, kad
Ojārs Ābols “Literatūrā un Mākslā” publicēja rakstu “Cilvēka vieta uz
mūsu nemierīgās planētas”. Varbūt pat varētu teikt, ka mēs dzīvojam
laikmetā, kad mākslā vairs nav iespējami vēstījumi par cilvēci un
kosmosu, labākajā gadījumā tajā atklājas stāsti par kopienām un vidi,
kurās tās dzīvo. Piemēram, Kaspara Gobas fotogrāfijas ir interesantas
tādā ziņā, ka tās mūsu skatienu fokusē uz nelielu cilvēku grupu, par
kuras eksistenci liela daļa Latvijas iedzīvotāju droši vien pat
nenojauš un kura izrādās gana eksotiska, vismaz fotogrāfa komentāri to
tādu parāda. Tomēr grūti šajos attēlos saskatīt humānistu patosu vai
eksistenciālas pārdomas. Tas, protams, nav pārmetums.
Problēma vienīgi tā, ka līdzās plurālismam un pasaules daudzējādības
izjūtai mūsu dzīvi raksturo aizvien lielāka apziņa par ikviena cilvēka
atkarību no globālajiem dabas, vēstures, sociālajiem procesiem. Līdzās
daudzējādībai pastāv kustība, saistība un mijiedarbība. Vides jēdziens,
kas mūsdienās nomaina dabas jēdzienu, ietver šo atkarības,
mijiedarbības, iesaistītības aspektu. Arī šo jēdzienu var skaidrot kā
noteikta diskursa vai vēstījuma sastāvdaļu, tomēr izvairīties no tā ir
grūti.
Protams un bez šaubām, tas neuzliek nekādus pienākumus mākslai un
māksliniekiem, tomēr, ja šie mūsdienu pasaules aspekti mākslā tiktu
ignorēti, tā (pretēji vairāku filosofu apgalvojumiem) varētu arī kļūt
par otršķirīgu cilvēka pašapziņas un pašizziņas veidu. Vismaz nāktos
konstatēt, ka ir daudz ļoti būtisku jautājumu, par kuriem mākslai
atšķirībā no zinātnes nav ko teikt.
Līdz šādām romantiskām vīzijām aizdomājos tāpēc, ka mani pārsteidza,
cik ļoti izstādē redzamie darbi bija vērsti uz pagātni un savā ziņā
konservatīvi. Arī to var uztvert kā mēģinājumu aptvert mūsdienu
pasauli, vienīgi ar tāda kā nolieguma palīdzību. Māksliniekus interesē
iekonservētais laiks, cilvēki, kas nav iekļāvušies mūsdienu pasaulē,
vietas un ļaudis, kas lemti iznīcībai, personīgie un universālie
pirmsākumi (Evelīna Deičmane, Kristaps Epners), arī atgriešanās pie
baroka paraugiem šajā kontekstā šķiet zīmīga (Sandra Millere un Ilgvars
Gradovskis). Zināmas šaubas par pagātni izrādīja vienīgi Anta un Dita
Pences. Ievas Jerohinas “Zentā” šī noskaņa, šķiet, pārvēršas cietā
matērijā un gandrīz vai ar roku aptaustāma. Varētu jau teikt, ka
izstādes vairāk attēlo kuratoru, nevis mākslinieku izjūtu, bet mans
personīgais iespaids neliecina, ka ārpus šīs izstādes daudz kas būtu
citādāk.
Bet gribas arī ko citu. Gribas nevis nostalģiju, bet jaunu valodu
jaunam laikmetam. Un te nu pēdējā piebilde. Ironija ir mūsdienu mākslai
ļoti raksturīga un padara to interesantu, aizraujošu un patīkamu. Tomēr
ironijai ir viens trūkums. Arī tā ļoti reti kad spēj piedāvāt jaunu
valodu, lielākoties tā balstās noliegumā. Un, manuprāt, ir brīži, kad
ar to nepietiek. Tāpēc es skatos uz Laures un Panteļejeva “maiznieku”
un domāju, ka (atkal), no vienas puses, nav jau slikti, pavārs ir
smieklīgs, ironija šķiet skaidra, bet, no otras, nekas jau cits man nav
izstādīts apskatīšanai kā plastmasas maiznieks, kādu izliek pie
maiznīcām. Tāpat ir skaidri redzams, ka “Spēka mandala” nekādu spēku
nedod. Un tā ir tā būtiskā atšķirība starp budistu mandalām un F5
mandalu. No kaķu barības veidota mandala patiešām ir asprātīgs tēls, ko
ir iespējams visvisādi apspēlēt, un var jau teikt, ka “viss ir priekš
kaķiem”, bet, ja to attiecina uz mākslu, tad neviens cits kā pats
mākslinieks var radīt kaut ko, kas nav priekš kaķiem. Es neticu
mandalas spēkam, bet apbrīnoju tos anonīmos māksliniekus, kuri radīja
tādu pasaules formulu, kas spēja aizraut cilvēkus gadsimtiem ilgi. Diez
vai tā notiks ar maiznieku vai kaķu barības mandalu. Ironiju galu galā
var uzskatīt arī par nespēka pazīmi.
FORMĀLĀ LOĢIKA
Izstāde patīkami pārsteidza uz visai pretrunīgas izjūtas raisošā 1984.
gada izstādes retrospektīvā daudzinājuma fona. Ar nolūku rakstu
vārdu “patīkami”, jo šis vārds asociējas ar kaut ko diezgan mierīgu,
siltu, varbūt pat ērtu, katrā ziņā – samērojamu ar cilvēka vispār jau
paniecīgo mērogu.
Viscaur jūtamā klasicizējoša antropologa pieeja, kas visspilgtāk
izpaudās Kaspara Gobas darbā “Purva valsts”, tomēr nebija gluži
atsvešināti pētnieciska. Mākslinieki netiecās aplūkojamos “citu sugu”
vai “svešu cilšu” pārstāvjus uzdurt uz kniepadatām vai ievietot
formalīnā, bet gan pavēsi, tomēr ieinteresēti aplūkoja tos attiecīgajam
īpatnim raksturīgā vidē (piemēram, Ieva Jerohina videodarbā “Zenta” vai
Gints Mālderis fotosērijā “Skanstes ielas mazdārziņi”). Man patika, ka
šie nosauktie mākslinieki neuztiepj ideoloģiju un netaisa
“publicistiku” atklātā, akcionistiem raksturīgā manierē, bet gan pamet
vien pa kādam mājienam. Liekas, izstādes dalībnieku vairākumam tuva ir
vecumvecā mākslas saistība ar amatniecību, respektīvi, mākslas darbs
viņu izpratnē nav plika pašizpausme vai vēstījums “par katru cenu”, bet
tiklab arī ir labi uztaisīts priekšmets, kura gatavošanā būtiska nozīme
ir tradīcijai un pieredzei. Šajā ziņā kā izcils piemērs minama Sandras
Milleres un Ilgvara Gradovska krāsaino fotogrāfiju sērija Re+animatio.
Uzstādījumi, kas veidoti no jūras izskalotiem cilvēku darbības
pārpalikumiem, ir gluži vienkārši skaistas klusās dabas. Pēc gadiem
simt vai divsimt skatītājam būs gluži vienalga, kas ir tur attēlotie
priekšmeti, viņam nebūs ne jausmas, ka tie ir atkritumi, bet
kompozīcijas veidotas kā asi “environmentālisma” garā ieturētas
kritikas piesātināti komentāri par cilvēka un dabas vides attiecībām
21. gadsimta sākumā. Nākotnes skatītājs, ja tāds būs un ja šie darbi
saglabāsies tik ilgi, šīs klusās dabas uztvers kā tiešu klasiskās 17.
gadsimta manieres turpinājumu. Tikpat klasisku tradīciju, tiesa gan,
pilnīgi no citas zemeslodes malas, turpina F5 (Ieva Rubeze, Līga
Marcinkeviča, Mārtiņš Ratniks un Ervins Broks) savā “Spēka mandalā”,
kas veidota pēc analoģijas ar Tibetas mūku attiecīgiem rituāliem
darinājumiem, tikai no sausās kaķu barības. Darbs līdzīgi kā tibetiešu
smilšu darinājumi ir tieši tikpat atsvešināts no eiropeiskas
vispārpieņemtības, tā piedāvātā simboliskā (šajā gadījumā arī
nepārprotami ironiskā) jēga uztverama tikai prātnieciski. Tāds
perfekcionistisks vingrinājums formālajā loģikā (latviešu mākslā, starp
citu, pareti sastopama parādība). Uz formālo loģiku atvedināma arī
Izoldes Cēsnieces instalācija “Nafta. Benzīns. Amonjaks. Anna”, kas var
tikt uztverta kā plakātisks sociālās kritikas darbs, taču tādā gadījumā
“uztvērējam” jābūt gluži bezjūtīgam, jo šī instalācija kā materiālu
atlases ziņā, tā uzbūvē un kustības un skaņas partitūrā ir izcili
subjektīva, turklāt estetizēti klusināta emociju pārraide. Izstāde
kopumā bija un ir nopietns pretarguments vulgāro dekonstruktīvistu un
konceptuālistu mediju pseidovalstības iniciētajai tiecībai pēc
“laikmetīgā”. |
| Atgriezties | |
|