MAINĪGĀ VALSTS Irēna Bužinska Precīzi pēc diviem gadiem atkal esmu Ņujorkā. Neviļus – pati iepriekš neplānojot brauciena laiku – esmu nokļuvusi šajā pilsētā tieši tad, kad Amerikāņu mākslas jeb Vitnija muzejā durvis ver 2004. gada biennāle. Iepriekšējās – 2002. gada biennāles koncepcija izrādījās tik pārliecinoša, ka arī nākamās sagatavošana, mākslinieku un darbu atlase atkal tika īstenota vienīgi pašu spēkiem. Pat vēl vairāk! Iepriekšējās biennāles kuratores Krisija Ailisa (Chrissie Iles) un Debra Singere (Debra Singer) atkārtoti tika uzaicinātas izstrādāt izstādes koncepciju. Spēcīgo duetu papildināja vēl viena pašmāju kuratore – Šemina M. Momina (Shamin M. Momin). Līdz ar to 2004. gada biennāles koncepciju, tās "mugurkaulu, miesu un asinis" radīja trīs dažādu paaudžu sievietes, kuras, pusotra gada laikā visā valstī apmeklējot gandrīz 500 mākslinieku darbnīcas, 108 māksliniekus uzaicināja piedalīties izstādē. Ekspozīcijā bija pārstāvētas visas mākslas jomas – sākot ar glezniecību un beidzot ar video un kino. 2002. gada biennāle fascinēja ar jauno tehnoloģiju pārliecinošu īpatsvaru laikmetīgās mākslas kontekstā, savukārt šoreiz dominēja tradicionālie mākslas veidi – glezniecība un tēlniecība. Īpaši izcēlās zīmējumi, piemēram, Pola Makartija tipisku amerikāņu pilsētu ainavu fragmenti. |
|
Kuratores: Krisija Ailisa, Debra Singere un Šemina M. Momina
Mels Bočners. NEKAS. 2003
Alekss Hejs. PELĒKAIS KOKS. 2003
Roberts Mengolds. VERTIKĀLĀ GLEZNA NR. 1. 2002
Eriks Svensons. XXX. 2001
Sems Grīns, Bils Sīgels. BERNARDĪNE DORNA, GRUPAS THE WEATHER UNDERGROUNS DALĪBNIECE. 2003
Katrīna Salivena. LEDUS DREIFS FRANČA JOZEFA ZEMĒ. 2003
Jutaka Sone. LIELCEĻA KRUSTOJUMS 110-105. 2002
|
| Lai arī "laba gaume prasa pierakstīt Amerikas Savienotajām Valstīm
visus šodienas grēkus un nekulturālības" (Helēna Demakova), radās
iespaids, ka amerikāņi – vismaz Vitnija biennāles gadījumā –
grēko arī paši. Izstāde jau kopš tās pirmsākumiem 1932. gadā tikusi gan
patiesi mīlēta, gan tikpat lielā mērā nīsta. Neraugoties uz šo
pretrunu, biennāle pārtapusi arī par ierindas amerikāņu kultūras dzīves
neatņemamu sastāvdaļu, jo katrs sevi cienošs pilsonis (iespējams,
vismaz ziņkārības vadīts) dodas to apmeklēt, lai pats personīgi
nepalaistu garām iespēju kļūt par presē kritizēto visjaunāko mākslas
norišu aculiecinieku.
Kādas pārmaiņas un jaunumus dokumentēja (lietojot amerikāņu pieņemto
šīs skates nosaukumu) 2004. gada biennāle, kuras atklāšana notika 11.
martā – precīzi 30 mēnešus jeb divarpus gadus pēc 11. septembra
notikumiem? (Tā bija zīmīga un, kā vēlāk
izrādījās, iepriekš plānota un pārdomāta sakritība.) Izstādes
atklāšanas vakara norišu izklāsts un balli apmeklējušo slavenību
uzskaitījums vietējā Ņujorkas pilsētas TV kanālā un presē mijās ar
reportāžām no Madrides, kur rīta agrumā teroristi, uzspridzinot
pasažieru vilcienu, bija veikuši jaunu nežēlīgas vardarbības aktu, kas
prasīja 191 cilvēka dzīvību. Šī kārtējā traģēdija vēl vairāk
apliecināja izstādes koncepcijas aktualitāti: 2004. gada biennāle, kas
tika iecerēta kā dažādu paaudžu mākslinieku transnacionāla radoša
manifestācija, dialogs, pieredzes apmaiņa par ikdienišķu dzīvi
karojošas valsts statusā, vispirms mēģināja maksimāli precīzi
dokumentēt pārmaiņas sabiedrības noskaņojumā un tā svārstības pēdējo
divu gadu laikā. Visu acu priekšā, dziedātāja Boba Dilana vārdiem
runājot, kaut kas šajā pasaulē bija "nogājis greizi". Amerikāņiem vēl
pirms iepriekšējās biennāles savās mājās nācās saskarties ar teroru.
Laikposmā starp divām biennālēm Amerikas Savienotās Valstis uzsāka karu
Irākā un atkal bija spiestas pieradināties dzīvot karojošas valsts un
paaugstinātas bīstamības apstākļos. Tādēļ varbūt neviļus nacionālās
pašeksaminēšanas reflektējošais noskaņojums izstādē bija kondensējies
tādā kā negāciju pārvarēšanas mēģinājumā. Mākslas darbiem – vismaz
daļai – vajadzēja apliecināt savu pieredzi tikt galā ar šo nostalģisko,
nereti depresīvo noskaņojumu.
Izstāde parādīja, ka ne tikai ASV, bet visā pasaulē 21. gadsimta sākumā
katastrofāli samazinājies optimisms un pozitīvisms, ko nomainījušas
bailes un nedrošība. To izraisījis ne tikai 2001. gada 11. septembrī
pārdzīvotais, bet arī ekonomiskā krīze, iepriekš uzticamu firmu un
kompāniju grandioza mēroga finansiālo mahināciju skandāli. Izrādījās,
ka visi 20. gadsimta pēdējās desmitgadēs pieņemtie secinājumi par
stabilitāti bijuši nepietiekami pārdomāti un pārsteidzīgi. Liekas,
vērtīgākais, ko sniedza šīgada Vitnija biennāle, ir alternatīvu
meklējumi šodienas situācijai, lai rastu tālākas attīstības
perspektīvas nākotnē. Paradoksāli, bet šīs alternatīvas tika meklētas
20. gs. 60. gadu otrās puses un 70. gadu sākuma kultūras slānī, kad
amerikāņu sabiedrība piedzīvoja Vjetnamas karu, cīņu par rasu un
dzimumu reālu vienlīdzību, kad liela sabiedrības daļa ieņēma aktīvas
pozīcijas valsts politiskā klimata veidošanā. Arī tad notika valdības
darbības nemitīga preparēšana. Šodienas kuratoru aizkustinošie
mēģinājumi vismaz daļēji reanimēt 60. gadu radošās inteliģences
radikālismu, kas tolaik atrada sev piemērotas spilgtas izpausmes formas
performancē, dejā, eksperimentālajā kino, arī tradicionālajos mākslas
veidos – glezniecībā, tēlniecībā un grafikā –, šajā Vitnija biennālē
manifestējās gan ar 20. gadsimta otrās puses megazvaigžņu Jajoi
Kusamas, Jona Meka, Deivida Hoknija, Pola Makartija darbu klātbūtni,
gan ar iepriekš mazāk zināmu 60. gadu mākslas līderu reprezentēšanas
"aktivizāciju" šodienas kontekstā. Tā, piemēram, varētu minēt
gleznotāju Melu Bočneru (Mel Bochner, dz. 1940), kurš līdzās Donaldam
Džadam, Denam Greiemam un Robertam Smitsonam minimālisma intelektuālos
sasniegumus transformēja daudzās gleznās – sērijās ar tekstiem un
uzrakstiem, kuru saturiskā, konceptuālā jēga dominēja pār gleznu
materialitāti un krāsu kvalitātēm.
Tikpat leģendāra personība 60. gadu kultūrā bija Alekss Hejs (Alex Hay,
dz. 1930), kas kopā ar Robertu Raušenbergu, Džonu Keidžu, Biliju
Klīveru (Klūver) veidoja novatoriskus iestudējumus ar dejas, teātra un
skaņas efektu apvienojumu. Paralēli Alekss Hejs radīja gleznas –
objektus, eksperimentējot ar dažādu krāsu sajaukumiem, kombinējot
papīru, dažādus audeklus, to faktūras. Kopš 1969. gada mākslinieks
distancējās no mākslas norisēm, lai tikai 90. gadu beigās atkal
pievērstos glezniecībai.
Ideālu, absolūtu formu un virsmu pētniecībai atbilstoši minimālisma
estētikai ir veltīta Roberta Mengolda (Robert Mangold, dz. 1937) radošā
darbība, kurš Vitnija biennālē bija pārstāvēts ar sev tik raksturīgajām
vertikāli akcentētajām kompozīcijām, t.s. kolonnām. Tomēr šie
mākslinieki ilustrēja, ja tā var teikt, absolūtā līdzsvara, pozitīvisma
un ideālas harmonijas meklējumus, pretstatot tos šodienas
nenoteiktībai, lēmumu, situāciju un izjūtu nepārtraukti mainīgajam un
biedējošajam haosam, ko savukārt dokumentēja vairāki citi mākslinieki.
Freda Tomazelli (Fred Tomaselli, dz. 1956) psihodēliskā glezniecība,
Erika Svensona (Erik Swenson, dz. 1972) absurdās, reāli neeksistējošo,
taču naturālistiski atveidoto dzīvnieku figūras apliecināja mūsdienu
sabiedrības neartikulētas uzvedības un uztveres iespējas. Fascinējošu
šo pašu neskaidrā jeb nezināmā klātbūtni dokumentēja japāņu izcelsmes
mākslinieks Jutaka Sone (Jutaka Sone), kurš vēlas radīt ainavu, kas
pārsteidz ar savām neierastā un nezināmā robežām, kamēr projektā
vienlaicīgi saglabājas cilvēka klātbūtnes iespējamība. Viņa
instalācijas "Lielceļa krustojums 110–105" centrā atradās uz koka
postamenta novietots, marmorā kalts lielceļa krustojums noteiktā
mērogā. Klasiskajai tēlniecībai tik neierastais sižets eksponēts tikpat
neierastā, maksimāli dabiskiem džungļu apstākļiem pietuvinātā vidē, kas
radīta, izmantojot biezu kūdras slāni kā grīdas segumu un piepildot
telpu ar neskaitāmiem tropiskiem ziediem un augiem. Kārtējo reizi tieši
glezniecībā un tēlniecībā tika revidētas tradīciju un inovāciju
attiecības, kuras rezultējās sekmīgā abstraktās glezniecības un
klasisko motīvu konservatīvisma pārvarēšanā. Tieši 60. gados mākslas
procesi ASV iezīmējās ar tikpat radikālu, nereti nesaudzīgu mākslas
robežu paplašināšanu. Tika revidētas realitātes un mākslas darba
savstarpējās attiecības. Iespējams, tieši tādēļ daudziem 60. gadu
beigās un 70. gados dzimušajiem māksliniekiem ir saistoša gan vecākās
paaudzes jaunībā pieredzētā sociālā aktivitāte, viņu politiskie uzskati
un pārliecība, gan radošo eksperimentu nereti šokējošā atklātība un
nepakļāvība iepriekš pieņemtiem kanoniem.
Mākslinieki Sems Grīns (Sam Green, dz. 1966) un Bils Sīgels (Bill
Siegel, dz. 1962) veikuši ilgu pētījumu par 60. gadu beigās darbojušos
radikālo, kreisi noskaņoto jauniešu grupu The Weather Underground.
Izstādē tika eksponēta vienīgi neliela daļa no piecu gadu laikā
savāktajiem materiāliem – grupas biedru jaunības laika fotogrāfijas no
policijas arhīviem. Fotogrāfiju sēriju papildināja filma, kurā
dokumentāli amatieru filmu kadri montēti ar pērn veiktajām intervijām,
kurās bijušie aktīvisti dalās pārdomās par tālaika ideāliem un sekojušo
vilšanos. Mākslas projekta autori Grīns un Sīgels cenšas rast atbildi,
kā amerikāņu sabiedrība dzīvoja Vjetnamas kara apstākļos un kā šī
garīgā pieredze varētu būt noderīga mūsdienu situācijā.
Nostalģija. Laikam viens no svarīgākajiem šīgada Vitnija biennāles
atslēgas vārdiem. Āķītis, uz kura ērti un izdevīgi paust savu
neapmierinātību, vilšanos un nedrošību. Tā ir savveida nostalģija pēc
savas valsts drošības neaizskaramības. Nostalģija atjaunot valsts labo
tēlu. Šīs pasaules bagātākās, drošākās valsts primitivizētā, idealizētā
fasāde 21. gadsimta sākumā kārtējo reizi pamatīgi nolupusi. Neglābjami.
Strauji. Vienā dienā un pat konkrētā laikā. Līdzīgas izjūtas – kā
liecina izstādes koncepcija – amerikāņu sabiedrībai bijušas raksturīgas
jau iepriekš. Cenšoties nekoķetēt un nemaskēties ar pārspīlētu
godīgumu, amerikāņi vēlas vispirms sev radīt jaunas ilūzijas, jaunu
mītu vai vismaz saskatīt jauna mīta uzcelšanas perspektīvas. Izrādās,
ka mīta celšanas pamatiem lieti noder citu valstu (īpaši bijušo
Austrumeiropas valstu) pieredze sociālistiskās sistēmas sabrukuma
periodā.
Šādas izjūtas plašā diapazonā piedāvā serbu izcelsmes
mākslinieces Marinas Abramovičas videoinstalācija "Paļaujieties uz
mums", kurā darbība risinās bijušajā Dienvidslāvijā. Projekcija notiek
uz pieciem dažādos līmeņos novietotiem ekrāniem. Pirmajā attēlots
Belgradas ANO vārdā nosauktās skolas koris, kas dzied ANO himnu –
slavinājumu "neieņemamam brīvības kalnam". Ieģērbta melnā tērpā ar
abās pusēs shematiski attēlotiem skeletiem, kori diriģē pati
māksliniece. Videoinstalācija būtībā asociatīvi tēlainā valodā vēsta
par Dienvidslāvijas 20. gadsimta otrās puses traģiskajiem notikumiem.
Eiropā – tieši Dienvidslāvijā – uz reliģisko konfliktu pamata
izraisījās karš. 1999. gadā ASV bombardēja Belgradu. Tad ANO solīja
"savu palīdzīgo roku" (kā sacīts himnas vārdos), taču palīdzība te
tika saņemta tikai daļēji. ANO karaspēka klātbūtne Serbijā pēc kara
Kosovā nav attaisnojusies. Drīz pēc tam ASV neieklausījās ANO lēmumos
un pasaules protestos neuzsākt karu Irākā. Dienvidslāvija var būt
spilgts piemērs tam, kā visatļautības un totalitāras varas priekšā
sabrūk jelkādi ideāli un ticība. Marinas Abramovičas tērps ar skeletiem
simbolizē gan šīs valsts, gan pasaules vilšanos. Videoinstalācijas
psiholoģisko un emocionālo iespaidu paspilgtina darbības norise citos
ekrānos. Divos ekrānos redzami pusaudži – zēns un meitene, kuri dzied
senas dienvidslāvu tautasdziesmas par zaudētas mīlestības izraisītajām
sirdssāpēm. Ceturtajā ekrānā skatāms fragments no dienvidslāvu
zinātnieka Nikolasa Teslera eksperimentiem ar apaļas formas stikla
bumbu un elektrību. Stikla lodei vajadzēja simbolizēt atjaunošanos,
taču tā pārāk spēcīga elektriskā lādiņa iespaidā saplīst... Piektajā
ekrānā redzama liela staraina zvaigzne, ko izveidojuši kora dalībnieki.
Tās vidū ar to pašu "skeletaino" tērpu atrodas māksliniece. Zvaigzne
ir bijušās sociālistiskās Dienvidslāvijas simbols. Marinas Abramovičas
pieredze un secinājumi ir izteikti nihilistiski. Māksliniece apgalvo,
ka, skatoties vai nu pagātnē, vai nākotnē, visur redzama un jūtama
nāves klātbūtne. Šodiena ir patiesa, un tā ir neiepriecinoša –
mēs pašreiz atrodamies nāves aplī...
"Mainīgās valstis" – tā savu eseju nosaukusi viena no Vitnija
biennāles kuratorēm Krisija Ailisa. "Ledus dreifs Franča Jozefa zemē"
– tā saucas lieliskais mākslinieces Katrīnas Salivenas (Catherine
Sullivan) video. Būtībā abas sievietes darbos izklāsta pārdomas par
mainīgo realitāti, kurā nepārtraukti jāmeklē līdzsvars starp labo un
ļauno. Salivena savu video veidojusi pēc Venjamina Kaverina romāna
"Divi kapteiņi" motīviem. Romāns kalpoja par pamatu pirmā krievu
mūzikla Nord-Ost libretam. Kā zināms, Maskavā 2002. gada oktobrī tieši
šīs izrādes laikā teātra zālē iebruka čečenu teroristi.
Videoinstalācija fascinēja ar melnbaltā kino tradīcijās izturētu
perfektu stilistiku, kas atbilda arī 30. gadiem – laikam, kad
krievu rakstnieks sarakstīja savu romānu. Tas savukārt bija Staļina
represiju laiks. Viss ir tik mainīgs pat viena darba vēsturē. Šo
nenoteiktību un neskaidrību akcentēja aktieru uzspēlētais teatrālisms,
kā arī acīmredzamā neatbilstība izvēlētajām lomām.
Nekad iepriekš man nebija nācies kādas valsts apmeklējuma laikā
tik bieži un daudz piedalīties improvizētās "politpārrunās". Satiekot
draugus, paziņas un tikko iepazītus cilvēkus, bija jāuzklausa amerikāņu
komentāri par savas valsts politiku, katra personīgais viedoklis par
notiekošo un to, "ko dara Bušs". Nekad iepriekš man nebija nācies tik
bieži izklāstīt savas domas nevis par Ņujorkas muzejos redzēto, bet –
skatījumā no malas – par pasaules bagātākās lielvalsts "nesmuko
uzvedību". Amerikāņi joprojām izjūt diskomfortu, iejūtoties "sliktā
tēvoča" lomā, un meklē savas uzvedības un rīcības alternatīvus
modeļus.
Pasaule nav tik aprobežota, lai nesaprastu Amerikā un sev apkārt
notiekošo. Tomēr ir jāpaplašina savas sapratnes robežas, lai tajā
iekļautu "neslēpti apjukušā amerikāņa" tēlu. Taču es personīgi to
lieliski saprotu un pieņemu – atceroties savas izjūtas PSRS apstākļos
Afganistānas kara laikā un uzklausot stāstu par Starptautiskā
Fotogrāfijas centra darbinieka kaimiņu – jaunu puisi, kurš no
Irākas (kā sākotnēji vēstīja oficiālie papīri) atgriezās tikai
"viegli ievainots", zaudējis vienu roku un kāju...
"Apvienotās Nācijas ir kā plats brīvības bulvāris" – vēsta ANO himnas
vārdi. Varētu piebilst, ka ne velti organizācijas sēdeklis atrodas
pasaules demokrātijas citadelē – Amerikas Savienotajās Valstīs. Tiesa,
šo vārdu himnā vēl nav. |
| Atgriezties | |
|