ATGRIEŠANĀS PUBERTĀTES VECUMĀ, TIKAI BEZ HORMONU VĒTRĀM Alise Tīfentāle |
|
Keita Votersa
Franks Bauers
Leopolds Rabuss
Baraks Reizers
Norberts Bauers
Jenss Hausmanis. GALVA. 2001
Pēters Rūzams. SARUNĀ. 2004
Lage Opedāls. PRODUKCIJA. 2000
|
| Atcerēties pusaudža gadus lika ne jau kāds zinātnisks TV raidījums par
hormonu lomu cilvēka ķermenī, bet gan jaunās mākslas mese Art Frankfurt
(5.–10. maijs), kurā galerijas no Rietumeiropas un dažas arī no citiem
reģioniem piedāvāja skatītājiem un pircējiem to, ko uzskatīja par
daudzsološu, jaunu un upcoming. Un vēl atklājums – no kluba līdz morgam
(vai otrādi) nav nemaz tik tālu, kā šķiet. Vismaz mākslā.
Sēžu kafejnīcā, kur izstādes apmeklētāji dzer kafiju un ēd bulciņā
iespraustas desiņas, un domāju par to visu, ko tikko redzēju un kāpēc
to pašu gribēja redzēt tik daudz cilvēku. Vispirms jautājums – kāpēc
ļaudis daudz labprātāk iet uz kino vai izlasa kādu romānu, nevis
apmeklē laikmetīgās mākslas izstādi? Iespējams, tāpēc, ka kinofilmā vai
romānā ir kāds stāsts par dzīvi – par būtisko, turklāt saprotams bez
īpašas atšifrēšanas. Var saskatīt sižetu, dažādus uzvedības modeļus,
drāmas, varbūt pat klusībā identificēties ar kādu personāžu vai
iedomāties kādu situāciju savā personīgajā dzīvē. Ja vēl tiek piedāvāts
kāds negaidīts, ne pārāk banāls notikumu pavērsiens, gandarījums ir jo
lielāks. Formālais uzstādījums šādā aspektā pat nav noteicošais – tāds
pats interešu apmierinājuma faktors darbojas gan ar “Gredzenu
pavēlnieku”, gan Holivudas trilleri, gan ar de Lillo, gan Akuņina
romāniem. Un otrs jautājums – kāpēc cilvēki tikpat labprāt skatās arī
to, ko galerijas bija atvedušas uz Art Frankfurt? Iespējams, tāpēc, ka
arī šeit bija stāsts par dzīvi – par būtisko. Turklāt saprotams bez
īpašas atšifrēšanas. Protams, es runāju par reālismu un visiem 19 tā
paveidiem, kas acīmredzami vēl joprojām Rietumeiropā ir modē. Manuprāt,
būt modē nav slikti. Es nebūt nedomāju, ka vārdu salikums “komerciāli
veiksmīgs mākslinieks” vienmēr būtu jāizrunā un jāraksta ar nicīgu
vīpsnu. Ja māksla ir pieprasīta, ja cilvēki vēlas to ne tikai
apskatīties un aizmirst, labākajā gadījumā iegādājoties katalodziņu
pašķirstīšanai un parādīšanai draugiem, bet gan paturēt savā tuvumā un
aplūkot ilgstoši – tas ir apbrīnojami. Tas nozīmē, ka šī māksla ir
izrādījusies kādam nepieciešama un kādu varbūt pat dara laimīgu, vismaz
laimīgāku. Tas nozīmē, ka šī māksla apmierina kādu būtisku vēlmi – gan
individuālu, gan visai sabiedrībai attiecīgā laikposmā raksturīgu. Tas
nenozīmē, ka tā būs mūžīga. To, kas no tā visa kļūs par klasiku, mēs
uzzināsim pēc daudziem gadiem. Šoreiz es runāju par šodienu. Par šo
mirkli, kad izstāžu zāles kafejnīcā noskatos uz to, ko priecīgie
apmeklētāji aiznes sev līdzi uz mājām.
Stāsti par dzīvi jeb 19 reālisma paveidi
Tieši “īstās” dzīves nojaušamā klātbūtne varētu būt viens no iemesliem,
kādēļ pēdējo pārdesmit gadu laikā bija vērojama gluži vai neticama
vairāk vai mazāk dokumentālas fotogrāfijas popularitāte mākslā. Pašlaik
šķiet, ka mākslinieki ir apzinājuši savas iespējas izteikties ar
fotogrāfijas līdzekļiem, un, piemēram, tai pašā Art Frankfurt daudz
vairāk bija pārstāvēti mākslinieki, kuri dažādos veidos mēģina panākt
to pašu rezultātu ar glezniecības līdzekļiem. Es nezinu, vai šodien ir
iespējams un ir jēga runāt par foto-, hiper-, ultra-, mega-, turbo- un
citiem reālismiem. Ir jēga runāt par fotogrāfijai tuva, bet ne
identiska attēla radīšanu glezniecībā. Ir jēga meklēt to nezināmo, kas
uzgleznotai fotogrāfijai piešķir kādu pievienoto vērtību vai vismaz
rada ilūziju par tādas esamību.
Svarīgi ir tas, ka glezniecība, kura nav zaudējusi interesi par
realitātes attēlošanu, ir tieši tas, ko cilvēki – tie, kuri mākslu mīl,
nevis ar to nodarbojas vai kritizē, – vēlas redzēt. Un gleznotāji arī
ļoti labprāt turpina klasiskās tradīcijas – tikai tagad viņi iziet
plenērā nevis ar eļļas krāsu kasti un saliekamo molbertu, bet gan ar
kvalitatīvu fotoaparātu un dodas nevis uz kādu romantisku lauku
nostūri, bet gan uz vēl romantiskāku pilsētas centru vai nomali. Jo
romantisks var būt tas, kas saistās ar kādām patīkamām atmiņām, ar
bērnību, ar iemīlēšanos, ar zaudējumiem, ar piedzīvojumiem un pēkšņām
atklāsmēm. Un ar mums tas viss ir noticis pilsētā, nevis laukos. Fons –
līdz nelabumam skaistas meitenes un puiši smaržu un apakšveļas reklāmas
plakātos, stilīgas mašīnas, vientuļi benzīntanki, laipni aicinošas
viesnīcu izkārtnes, visuresošais asfalts, betons, stikls un metāls.
Saulrieta atspulgs kokakolas glāzē, tās īpašās kafejnīcas lete un
spogulis aiz tās, tramvaja pietura, ielas stūris, kur satikties. Arī
tad, ja kāds svešinieks (šajā gadījumā – kāds no jaunajiem,
daudzsološajiem gleznotājiem) rāda savu tramvaja pieturu, savas atmiņas
par to, – skatītājs tās ļoti labi saprot.
Jā, tas varbūt ir jau salkani. Bet, par spīti visam, man liekas, ka šīm
gleznām ir jēga kaut vai tādā ziņā, ka tās tomēr runā. Tās runā par to
pašu “dzīvi” – par to, ko mēs visi tik ļoti vēlamies paturēt savos
ģimenes fotoalbumos vai stāstos par ceļojumiem, tajos priekšmetos, ko
ap sevi izkārtojam un ko nekad nebūtu ar mieru izmest. Protams, šādu
priekšmetu nozīme izgaisīs kā nebijusi reizē ar mani, bet tieši šajā
izmisīgajā vēlmē satvert, pieturēt zūdošo fizisko realitāti arī slēpjas
uzgleznoto momentuzņēmumu skaistums. Daži no tiem varbūt pat paliks
kādā muzejā kā laikmeta liecība par šodienas cilvēka samērā
pieticīgajām garīgajām vajadzībām, pārējie klusi un pašsaprotami zaudēs
savu vērtību tāpat kā viss pārējais modē esošais. Tomēr interese par
īsto dzīvi un mēģinājumi risināt attiecības ar to mākslā man liekas
daudz cienījamāki par “mākslīgās mākslas” intelektuālo asprātību (ko
parasti veido video + objekts) vai jau pārdzīvotu tehnisku paņēmienu
nebeidzamu variēšanu (arī Art Frankfurt pārstāvētajās galerijās netrūka
nedz Bāzelica, nedz Lika Tijmansa un citu mūsdienu klasiķu sekotāju).
It īpaši, ja runājam par mākslu mājas lietošanai, – tā māksla, kas
radīta ar pārcilvēka misijas apziņu, nav domāta mājās turēšanai, tā ir
piedzīvojums, ar ko tu vari satikties, bet ne paturēt fiziskā veidā.
Turēt mājās Maļeviču vai Rotko nav nepieciešams, ja vien to nepieprasa
sociālais statuss.
Bezrūpīgie smiekli
Paralēli saldajam sentimentam, kas patiesībā nemaz nav tik salds (jo
īstais saldums taču zudis, palikuši vien suvenīri – momentuzņēmumi), uz
to pašu dzīvi var palūkoties kā uz bezrūpīgu joku. Kā uz Aspazijai
piezīmētām ūsām literatūras mācību grāmatā, piemēram. Plakātu, komiksu
un karikatūru estētika ir atsevišķi aplūkojama kultūra, kuras divdomīgo
sakaru ar mākslu aizsāka tās pašas ūsas, tikai uz Monas Lizas sejas.
Popārtam raksturīgā vēlme pasmieties par labklājību, vienlaikus pēc tās
tiecoties, ir aktuāla vēl joprojām. Mākslinieki labprāt kopē komiksus,
kariķē kinozvaigznes un rada fantastiskus tēlus, ko var dēvēt par
traģikomiskiem – tie var kļūt traģiski vai komiski atkarībā no
skatītāja garastāvokļa. Šādas mākslas dzīvotspēju pārsteidzoši pierāda
arī ne pavisam ne komerciālas izstādes – piemēram, vienlaicīgi ar Art
Frankfurt pilsētas laikmetīgās mākslas galerijā Portikus tika atklāta
Volfganga Tillmaņa kūrētā izstāde Inventory / Scott King / Donald
Urquhart, kurā cienījamais mākslinieks iepazīstina publiku ar trim
britu autoriem, kuri, viņaprāt, veido potenciālu pretspēku jau
apnikušajam Young British Art rokrakstam. Viens no šiem māksliniekiem
Donalds Urkharts bija izstādījis tušas zīmējumu kolekciju – absurdas,
ļaunas, politiski nekorektas karikatūras par seksu, vardarbību,
nacismu, invaliditāti un tā tālāk. Par tādām lietām parasti joko
neganti, neapmierināti un dumpīgi pusaudži, sazīmējot mācību grāmatās
un piezīmju burtnīcās pie krusta piesistu Hitleru, neiespējamas
pornogrāfiskas ainiņas vai karaļa Edvarda laika sievieti ar vienu kāju,
kurai labpatīkas nogalināt trušus ar pātagu, jo pavasaris viņu
garlaiko. Tillmaņa izvēli, protams, pamato stilīgums – Urkharts ir
Londonas kluba The Beautiful Bend īpašnieks un ar savu zīmējumu
kserokopijām esot dekorējis kluba telpas.
Galu galā – kāds tam visam sakars ar pubertāti?
Atskatoties uz to, kas palicis atmiņā no Art Frankfurt, šķiet, ka šeit
gaisā bija jūtama izteikta vēlēšanās jokot par visu un vienlaicīgi
uzlūkot apkārtni ar romantisku sapņu aizmiglotu skatienu, skatīties uz
dzīvi kā uz skaistu brīnumu, kā uz laimes solījumu nākotnē. Tas viss
atgādina pieauguša, mazliet noguruša un stresa nomākta pilsoņa
acumirklīgu vēlmi atgriezties bērnībā, pusaudža gados, jo hormonu
vētras un viss pārējais nepatīkamais jau pietiekami labi aizmirsies.
Palikušas vien atmiņas par bezrūpīgu, skaistu, sapņu pilnu eksistenci,
kad likās – viss, kas būs, būs labs. Kad par visu samaksāja vecāki, ne
par ko nebija jāuzņemas atbildība, nekas nesāpēja un viss darbojās.
Tāpēc arī 19 reālisma paveidi meklē ceļu, kā panākt, lai glezna būtu
ļoti tuva fotogrāfijai, no kuras neapšaubāmi gleznota, bet lai tomēr
tai piemistu papildu mistiskā vērtība (var to dēvēt arī par
sentimentu) – momentuzņēmums ar glezniecības līdzekļiem ir padarīts
līdzīgs vīzijai, kurā pieaugušais un atbildīgais var atgriezties
bērnības sapņu bezsvara stāvoklī. Vienlaicīgi šis
pieaugušais ārpus mājas labprāt ļaujas arī šokēšanai – līdz 15.
augustam Frankfurtes Modernās mākslas muzejā skatāma meksikāņu
mākslinieces Terēzas Margoljesas (Teresa Margolles) personālizstāde
Muerte sin fin. Viens no darbiem – Aire – ir tukša telpa ar mitru
gaisu. Uzraksts liecina, ka tajā tiek izsmidzināts ūdens, kurā Mehiko
pilsētas morgā mazgāti līķi pirms sekcijas. Ignorējot fizioloģiskā
efekta lētumu, varētu teikt, ka arī tas ir vēl viens stāsts par to pašu
īsto dzīvi.
Keita Votersa
BEIBES MEŽĀ. 2003
Audekls, eļļa
Franks Bauers
TIMS UN MELĀNIJA. 2003
Audekls, eļļa
Leopolds Rabuss
XXX. 2003
Audekls, eļļa
Norberts Bauers
T KREKLS 1
2004
Papīrs, akrils
Baraks Reizers
KOSMOSS. 2004
Audekls, eļļa
Pēters Rūzams. SARUNĀ. 2004
Audekls, eļļa
Jenss Hausmanis. GALVA. 2001
Audekls, eļļa
Lage Opedāls. PRODUKCIJA. 2000
Alumīnijs, eļļa |
| Atgriezties | |
|