sieviešu lietas Vilnis Vējš Katrīnas Neiburgas māksla ir vienkārša un skaidra, bet saprotami izteikties par to ir tikpat kā neiespējami. Jo vēlamo iedziļināšanos, darbu nozīmes atburšanu apgrūtina ne tikai mākslas valodas izsmalcinātība un autores personības noslēpumi, kam tā arī būtu jābūt, bet – tikpat lielā mērā – lokālā konteksta neskaidrība un iespējamās analīzes atskaites punktu ļodzīgums. Mēģināšu paskaidrot: nav jābūt apveltītam ar pārdabisku redzi, lai pamanītu, ka trīs asis, ap kurām rotē Neiburgas vēstījums, ir feminisms, sociālā kritika un komunikācija. Mēs esam pieraduši, ka frāzes par patērētājsabiedrību, "džendera" pētniecību un savstarpējas saprašanās veicināšanu žvadz ikkatrā rakstā, kas veltīts norisēm pasaules mākslā. Mēs tās jau vairs neuztveram nopietni. Mums liekas, ka, klausoties par kārtējo sociālkritisko, feministisko projektu, dzirdam tikai profesionāla žargona piesātinātu small talk. Mēs neesam pamanījuši, ka minētie problēmu arhipelāgi patiešam ir neizsīkstošs iedvesmas avots māksliniekiem un teorētiķiem it visur, izņemot Latviju. |
|
Projekta “Tējas sēne” laikā 2001. gadā
SATIKSME
No izstādes Real Face galerijā “Noass” 2000. gadā
Videoprojekcijas
Videoprojekcijas
BURVJU LIETAS
KAS MEITENĒM SOMIŅĀS?
|
| Tomēr centīšos neizplūst vispārinājumos, iekams neesmu pateicis kaut ko
konkrētu, pat personisku. Lai iepazīstinātu jūs ar Katrīnu, pastāstīšu,
kā ar viņu iepazinos es. Protams, man šis stāsts liekas zīmīgs.
Pagājušā gadsimta beigās, strādājot kādā reklāmas aģentūrā, tiku
iesaistīts modeles meklējumos vērienīgai kampaņai. Kolēģis – dizainers,
arī pazīstams dīdžejs – ieteica, ka vajagot uzaicināt uz provēm
Kačiņu. Kačiņa atnāca, nofotografējās un tūliņ pēc tam devās uz
Zviedriju studēt mākslu. Latvijā vēl pusgadu uz visiem reklāmas stabiem
bija redzams attēls, kurā brīnumdaiļa meitene ar baudu tuvina lūpām
kafijas tasīti. Mājsaimnieces kafiju pirka, pārdošana veicās,
internacionālās kompānijas bosi bija apmierināti. Redziet, Katrīna
Neiburga ir personiski pazīstama ar realitāti, kurā visu nosaka
manipulācijas ar plašsaziņas līdzekļiem, sociālo lomu spēles un
sievietes tēla ekspluatācija komerciālos nolūkos – feminisma uzbrukumu
iecienītais mērķis. Es gribu teikt, ka Katrīna Neiburga pārstāv
paaudzi, kas dzīvo pasaulē, kuras grimases latviešu māksla iepazīst
tikai pamazām, kā taustoties, šausmu un sajūsmas apdullināta.
1999. gadā pēc četriem Latvijas Mākslas akadēmijas Pedagoģijas nodaļā
pavadītiem gadiem Katrīna Neiburga devās uz Stokholmu, kur studēja
videomākslu profesora Ebertharda (Eberthard) vadībā. Tas nebija gluži
unikāls gadījums – turpat jau bija mācījies mediju mākslinieks Jānis
Garančs, tomēr mājās palicēju interese Katrīnai bija pievērsta.
Jāatzīmē – līdzīgi kā Pēterim Ķimelim, kas reizē ar Katrīnu
iestājās turpat un darīja apmēram to pašu, kļūstot par viņas ilggadēju
cīņubiedru. Gadu Stokholmā Katrīna raksturo kā laiku, kad no viņas kā
studentes pirmoreiz prasīta patstāvīga domāšana, sniedzot visus
nepieciešamos instrumentus ideju realizācijai. Katrīna apguva
videomākslai vajadzīgās profesionālās iemaņas, bet viņas jaunrade
izpaudās kā darbs pie pirmā konceptuālā projekta, kas vēlāk tika
izstādīts arī Rīgā, laikmetīgās mākslas galerijā “Noass” (Real Face,
2000), un vīdžejošana kopā ar Pēteri Ķimeli. No vīdžejošanas es maz ko
saprotu, zinu tikai, ka tā ir klubu kultūrā dzimusi un vēlāk arī
interneta vidē izplatījusies vizuālās improvizācijas forma, kurā
tiek miksētas, tas ir, uz līdzenas vietas montētas, elektronisku attēlu
plūsmas, tādējādi radot skatāmu komentāru mūzikai. Svarīgi, ka vīdžejs
(Vj) ir tipiska jaunāko laiku kulta figūra, kultūras hibrīds, kas
vienlīdz piederīgs kā izklaidei, tā mākslai, tas ir gan industrijas
produkts, gan opozicionārs, kurš provocē patēriņu un iezīmē mākslas
tendences. Ar šo darbošanos Katrīna un Pēteris bija pieprasīti Vācijā
un gana novatoriski pat Stokholmai, kas ļāva piedalīties dažādās
konferencēs, Zviedrijas ekspozīciju Hannoveres izstādē EXPO ieskaitot.
Pēc atgriešanās Latvijā Katrīna Neiburga turpināja studijas Mākslas
akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļā, 2002. gadā iegūstot maģistra
grādu. Viņas līdzdalība vietējā mākslas dzīvē nav pārāk intensīva, taču
ļoti pamanāma. Vēl 2000. gadā Katrīna inficē savus kolēģus Pēteri
Ķimeli un Kasparu Vanagu ar ideju par tējas sēni, kas pāraug
konceptuālā, procesuālā projektā, un pati tējas sēne tiek kā
kontrabanda (tiešā nozīmē – maisiņā uz mākslinieces krūtīm)
nogādāta Stokholmā, bet projekts – izvērsts Rīgā un IBID galerijā
Londonā, kas ieinteresēta Baltijas mākslā, un galu galā saņem Gada
balvu par novatorismu mākslā. Katrīna ir dalībniece vienā no visu laiku
pārliecinošākajiem Latvijas laikmetīgās mākslas notikumiem – kuratora
Kaspara Vanaga Party Animals – Animals Farm (2001), kurā piedalās ar
vistu aizsardzībai veltītu darbu “Viss.tas”. 2002. gadā Katrīna ir
iniciatore projektam “Sestais elements”, kurā kopā ar Moniku Pormali
iesaista neskaitāmas latviešu mākslinieces un saņem Gada balvu par
labāko multimediju projektu. Katrīna piedalās izstādēs “Nekā personīga”
Brēmenē (2002) un “Adaptācija” Tallinā (2003), gadskārtējā
Latvijas Laikmetīgās mākslas centra sarīkojumā “re:publika” Rīgā (2003)
un izstādē 2 SHOW Viļņā (2003–2004). Šajās un vēl citās izstādēs
redzamas Katrīnas videofilmas “Kas meitenēm somiņās?” (2002) un “Burvju
lietas” (2003). Joprojām turpinās darbs pie video Traffic. Paralēli
Katrīna piedalās pavisam cita veida projektos – ar videoprojekcijām
papildina Andra Freiberga veidoto scenogrāfiju operām “Klīstošais
holandietis” (Dallhalla, 2002; Rīga, 2003) un “Toska” (2004).
Kur te sociālā kritika, feminisms, komunikācija? Lai paskaidrotu
Katrīnas Neiburgas darbu vēstījuma savrupību, nepieciešama atkāpe
latviešu mākslas ideoloģijas nostādnēs laikā, kad jaunā dāma studē
ārzemēs un vēlāk izrādās tik ļoti nepieciešama Latvijas laikmetīgās
mākslas reprezentācijai.
Jau izsenis ir pazīstams uzskats, ka latviešiem ar “sieviešu jautājumu”
viss ir kārtībā, sākot ar literatūrā pazīstamajiem mātišķības
cildinājumiem un beidzot ar Valsts prezidenti. Latviešu kultūrā un
mākslā sievietes pārstāvētas jo kupli, ja iedomājamies kaut vai
skaistās, gudrās rakstnieces un gleznotājas. Tomēr par viņu sievišķību
visbiežāk atceras sieviešu žurnāli (no skaistuma atvasinot gudrību un
otrādi, kaut gan nav dzirdēts, ka mākslinieki vīrieši tiktu apjūsmoti
vēdera muskulatūras dēļ), kurpretī nopietnās sarunās par mākslu
dzimumsocialitāte (prof. Jāņa Nameiša Vēja ieteikts latviskojums angļu
vārdam gender) tiek pilnībā ignorēta kā nepiedienīgs temats. Arī pašas
mākslinieces izturas aizdomīgi pret vēlmi saskatīt viņu darbos kādu
specifisku, sievietes īpašās pieredzes inspirētu vēstījumu, akceptējot
vienīgi vispārcilvēciskā, eksistenciālā skatījumā balstītas
intepretācijas vai, dažos gadījumos, mītisku sievietes – mātes tēla
glorifikāciju. Simptomātiski, ka jaunu ceļu meklējumi mākslā
lielākoties tomēr saistāmi ar vīriešu aktivitātēm, jo sievietes (ar
vīriešu atbalstu) savu līdztiesību iztēlojas kā atšķirību noklusējumu,
nevis iemeslu kreatīvai ekspansijai. Analizēt latviešu mākslu
dzimumsocialitātes diskursā nav ne šī raksta mērķis, ne tā autoram pa
spēkam, jo vispārējā klusumā vārdi “feminisms” un gender neizbēgami
raisa negatīvu reakciju kā svešas, naidīgas ideoloģijas iebrukuma
vēstneši (vienalga, vai apdraudējums tiek asociēts ar bijušās Padomijas
sievietēm – montāžniecēm vai bezsirdīgām karjeristēm kaut kur
Rietumos). Latvijā mākslai veltītajās publikācijās ikkatra pieskaršanās
dzimumsocialitātei tradicionāli pārmetas uz gluži opozicionāra vārda
sex nozīmju (bioloģiskais dzimums, dzimumattiecības) apcerēšanu un
izraisa kaut ko līdzīgu Strindberga “dzimumu kara” parodijai – tādu kā
ķīvēšanos, apcelšanos, ka sievietes ir, lūk, šādas un tādas, bet
vīrieši – vēl sliktāki (sk. diskusijas presē par izdevumiem Feministica
Lettica, 2000–2001). Protams, tas tikai atbilst latviešu kultūras
pēdējo divdesmit gadu vērtīborientācijas maģistrālei, kurā vienīgā
akceptējamā minoritāte var būt paši latvieši (kam nepieciešamais
konteksts – lielo nāciju apdraudējums), kurā sabiedrības spēks tiek
saskatīts individuālu vai grupu mērķu noraidījumā vispārības (tautas?)
interešu vārdā utt. Lai pārtrauktu šo spriedelēšanu un vienlaikus
attaisnotu to, paskatīsimies Katrīnas Neiburgas filmas. Tajās sievietes
dzīvo realitātē, kas maz līdzinās garīguma apdvestām sfērām, kurās mīt
stiprās latviešu mātes, vai meža nostūriem, kuros latviešu rakstnieces
šos pasaku tēlus izdomā.
“Kas meitenēm somiņās?” un “Burvju lietas” vislabāk skatīties
secībā, kas pretēja to rašanās hronoloģijai. Jo, kā tas mākslā bieži
mēdz būt, vēlāk uzņemtajā filmā izsvērti aplūkotas cēloņsakarības, kas
veidojušas pirmajā darbā fiksēto ainu. “Burvju lietas” ir struktūrā
vienkārša filma, kuras žanrs ir neslēpta parodija, bet patoss vairāk
velk uz antiutopijas pusi. Proti, Katrīna Neiburga izveidojusi kaut ko
līdzīgu izstieptam televīzijas komercsižetam, kurā patērētājam
(protams, sievietei, precētai, ar vidējiem vai vidēji augstiem
ienākumiem, kā to parasti definē mārketinga stratēģijās) tiek
piedāvātas dažādas lietas – pilnīgi nepieciešamas, lai radītu ģimenes
pavarda mājīgumu, ideālas attiecības ar partneri, ērtības sev un viņam.
Neiburga filmā apgalvo, ka tas iespējams pat meža vidū, proti, pašās
piedāvātajās lietās slēpjas pilnīgas laimes iespēja. Tātad filmā
redzams, kā Viņš un Viņa dodas izbraukumā pie dabas krūts, un viņiem
līdzi ir visas tās brīnišķīgās lietas, ko ik vakarus piedāvā TV Shop
reklāmās. Figūru pārveidojoša veļa, locītavu sargi, keramikas sunītis,
kas signalizē par svešinieka tuvošanos, saliekams žodziņš, dzirdi
pastiprinošs aparāts, pārvietojama meteoroloģiskā stacija, tualetes
papīra turētājs ar iebūvētu radio un vēl, un vēl, pat plastmasas
vardīte, kas pa dienu uzkrāj gaismu un naktī spīd. Neiburga uzdod
vienkāršu jautājumu – kā būtu, ja būtu? Tādā sablīvējumā, kāds redzams
filmā, brīnišķīgās lietas rada baisu iespaidu, ko vēl pastiprina
diktora (televīzijā bieži dzirdētā Jura Kalniņa balss)
superoptimistiski lasītie reklāmas teksti. Protams, auditorijā, šo
filmu skatoties, parasti skan smiekli – par ko gan pārvērstos dzīve, ja
mēs visiem šiem piedāvājumiem ticētu... Bet vai tad neticam?
“Kas meitenēm somiņās?” rāda savdabīgu turpinājumu. Neiburga lūdz klubu
tualetēs satiktām sievietēm parādīt somiņu saturu – ne jau visu, bet
pašu svarīgāko. Jo somiņā jau parasti nēsā līdzi lietas, kas tik tiešam
var būt vajadzīgas katru mīļu brīdi. Sievietes ir atsaucīgas un starp
ikdienišķiem priekšmetiem – higiēnas un kosmētikas piederumiem –
ceļ laukā īstas pērles. Turklāt visbūtiskākie mirkļi filmā ir tie, kad
sievietes ne tikai atļauj ieskatīties savā intīmajā teritorijā, bet ar
prieku rāda sev būtiskos niekus un komentē tos. Modeļi – visdažādākie:
kāda meitene uzsver savas kosmētikas brendus, piebilstot, ka visi no
Parīzes, cita lepojas ar puisi, kas “labi dejo un ir OK”, kā īpašas
ekstras pat tiek izrādīta intelektuāla rakstnieka grāmata un Helēnas
Heinrihsones rokraksta paraugs. Un gluži negaidītā kārtā šis it kā
nepretenciozais “pētījums” atsedz dziļāku, eksistenciālu mūsdienīgas
sievietes pašsajūtas šķautni – dažādu firmu izstrādājumi ir līdzās
mīļoto vīriešu fotogrāfijām un talismaniem – figūriņām vai krikumiem,
kam puspajokam, pusnopietni tiek piedēvētas maģiskas spējas darīt
laimīgu. Komentāros ekscentriski jaucas māņticība un reklāmas frāzes,
kas jau iefiltrējušās ikdienas leksikā. Kāda dāma rāda smaržas un
paskaidro – lai pievilinātu vīriešus, un, izrādās, viņai līdzi ir arī
vesela okultās literatūras bibliotēka, kurā pastāstīts viss par dzīvi
un doti praktiski padomi, kā ietekmēt likteni. Globālās industrijas
mārketinga manipulāciju skaidrāku manifestāciju grūti iedomāties –
intervēto sieviešu (droši vien tāpat kā visu citu Latvijā)
pašidentifikācija ir būtiski atkarīga no viņām atvēlētās lomas
plašsaziņas līdzekļos, mediju realitātē, kas uzticīgi kalpo preču
ražotāju mērķiem. Pat sadzīves feminisms – glancētu žurnālu lappusēs
lasāmie psihologu padomi “mīlēt sevi” – rezultējas ar lepnumu
izrādītās mašīnas atslēgās. Un cita feminisma jau mums it kā nav.
Projekts “Tējas sēne” savulaik bija krietni izvērstāks, par to
“Studijā” jau rakstījusi Ieva Auziņa (2001. gada februāris–marts).
Neiburgas vēlāko darbu kontekstā īpaši izgaismojas interese par
sabiedrības apziņā nomaļā, aktualitāšu izstumtā fenomena dzīvotspēju.
Jo tējas sēne – dzīvais organisms, kas, mērķtiecīgi audzēts un dalīts,
it kā palīdz cilvēkiem dzīvot, prezentēts mākslas darba formātā,
iemanto neskaitāmas simboliskas slodzes, iegūst izdzīvotāja un
autsaidera, opozicionāra, robežpārkāpēja, solidaritātes un ticības
apliecinājuma lomu. Šajā gadījumā vēlreiz der atgādināt projekta
duālistiskās attiecības ar komunikācijas problēmām – ievietojot sēni
speciāli izveidotā veikalā, izdodot tai veltītu avīzi, izstrādājot
plaša patēriņa produkta cienīgu reklāmas kampaņu, patiesībā tiek
realizēta vēl viena ironiska utopija – marginālais veidojums, kas
reprezentē nelielas, noslēgtas un “sēnes ticībā” vientuļas ļaužu grupas
intereses, iegūst publicitāti un statusu, kurš tam “nepienākas”. Tomēr
šis ironiskais komentārs, kas relativizē citu – jaudīgas ideoloģiskas
mašinērijas apkalpotu produktu patieso vērtību, laikā, kad pārticības
kārā sabiedrība reklāmā saskatīja progresīvu spēku, varbūt tika
uztverts ne kā kritiska parodija, bet kā optimistisks solījums
minoritātēm, “smadzeņu skalošanas” attaisnojums.
Tieši komunikācijas mehānismu nepilnības latviešu mākslas sabiedrības
saskarsmē padara problemātisku Katrīnas Neiburgas darbu adekvātu
izvērtējumu – jo izteikti sociālie, pētnieciskie, provokatīvie darbi
nevar tikt uzskatīti par noslēgtām estētiskām sistēmām. Tie paredz
sabiedrisku rezonansi, kas diemžēl jūtami pietrūka lieliski iecerētajam
projektam “Sestais elements”. Perfekti tika īstenots komunikācijas
iekšējais loks – latviešu māksliniecēm atvēlot veselu viesnīcu,
burtiski un simboliski ļaujot tām apdzīvot šo “viesu teritoriju”
pēc saviem ieskatiem. Tomēr no māksliniecēm neatkarīgu iemeslu dēļ
projekta īslaicība un ģeogrāfiskā izolācija neļāva to integrēt plašākas
sabiedrības uzmanības lokā. Līdzīgi 2003. gada Laikmetīgās
mākslas centra organizētās mākslas aktivitātes pilsētvidē –
“re:publika” – palika lokāla “mākslas dzīves” notikuma līmenī. Katrīna
Neiburga tajā īstenoja vēl vienu feministisku un sociāli pētniecisku
provokāciju – aizlienējot vecu taksometru, viņa iejutās šoferīša lomā
un, izmantojot sabiedrībā grūti akceptējamo jaunas–skaistas–sievietes–
taksistes tēlu, izraisīja sarunas ar pasažieriem, kas tika fiksētas
videoierakstā. Projekta procesuālā daļa ir īstenota, iespējams, ka
sekos filma, kas tiks piedāvāta plašākai auditorijai.
Katrīna Neiburga formāli nav vientuļa latviešu mākslā – savulaik Ingas
Šteimanes vadībā darbojās projekts “Sieviešu līga”, kas vismaz tēžu
līmenī sacījās pievēršamies feminisma problemātikai. Helēna Demakova
kaut ko līdzīgu saskatījusi Kristianas Dimiteres daiļradē. Katrīna
Neiburga izceļas ar konsekvenci, fokusējot uzmanību uz būtnēm, kas,
Tenesija Viljamsa vārdiem runājot, “visu mūžu ir atkarīgas no citu
cilvēku laipnības”. Tomēr šādas ievirzes māksla pieprasa sabiedrības
vēlmi ieskatīties savos atspulgos vai, mazākais, interesi pašai par
sevi.
|
| Atgriezties | |
|