JAUNATKLĀJOT RĪGU Laura Beldavs Raiens Hobss (Ryan Hobbs) nesen pabeidzis Krenbrukas (Cranbrook) Mākslas akadēmiju Blūmfīldhilsā (Bloomfield Hills), kas atrodas Detroitas nomalē Mičiganas štatā. Viņš ir speciālists dizaina jomā, it īpaši vides dizaina izstrādē, kā arī jautājumā par arhitektūras un telpas ietekmi uz cilvēku uzvedību. Aizraušanās ar telpas izpratni radīja interesi par tipoloģiju un to, kā atstarpes starp burtiem spēj ietvert sevī informāciju. Raiens Hobss ir instalāciju mākslinieks, kas atrod un izmanto visdažādākos priekšmetus, pēc intuīcijas piešķirot tiem jaunas nozīmes un funkcijas.
Tagad Raiens ir ieradies Rīgā kā Fulbraita (Fulbright) stipendijas mākslinieks. Sadarbībā ar arhitektiem Gunāru Birkertu, Māri Kārkliņu un Ināru Kārkliņu (pēdējie divi pārstāv arhitektūras firmu FORMA) viņš strādā pie Venēcijas biennālei paredzēta projekta, kurā ietverts jautājums par arhitektūru un telpu starp Ventspili, Liepāju un Rīgu. Hobsa projekts dokumentēs viņa izpratni par Rīgas arhitektūru un tās saistību ar burtveidolu. |
|
Laika apstākļi spēj ietekmēt telpas izjūtu. Katru rītu Hobss fotografēja sevi, lai dokumentētu savu pašsajūtu.
Hobss ir arī instalāciju mākslinieks. Spilveni, kas veidoti no Bībeles (Braila rakstā) lapām, izstādīti visdažādākajos veidos.
Lielākais objekts tiek pretstatīts abstrahētajai detaļai.
|
| Vai jūs kādreiz esat domājuši par telpu, kurā dzīvojat? Varbūt jūs
neatšķiraties no vairuma cilvēku, kas vienmēr steidzas, lai paspētu uz
nākamo satikšanos, vai ir pārāk nomākti ar dzīves problēmu risināšanu,
lai pamanītu apkārt notiekošo. Šogad mākslinieks Raiens Hobss Latvijā
vēlas apstāties, lai vērotu un dokumentētu telpu un kustību
galvaspilsētā ar nolūku no jauna iepazīstināt rīdziniekus ar viņu
pilsētu.
"Valoda ir indivīda personības izteiksmes forma." Arī vietām ir sava
izteiksmes forma. Hobss apgalvo, ka katrai vietai ir kāds
"nospiedums", kas ir vienreizējs, un nav iespējams to radīt no jauna
kādā citā vietā. Kā mēs atklājam šo "nospiedumu"? Balstoties uz Hobsa
novērojumiem un apkopoto informāciju, mēs iepazīstam Rīgu jaunā
perspektīvā, kas viņa arhitektūras un tipoloģijas pētījumos apvieno un
savij divdimensiju un trīsdimensiju telpu.
Pirms ierašanās Latvijas galvaspilsētā Hobss par Rīgu zināja tikai tik
daudz, cik bija lasījis internetā. Fotoattēls ar Vanšu tiltu iedvesmoja
Hobsu radīt šo dokumentācijas projektu un pieteikt to kā Krenbrukas
Mākslas akadēmijas projektu Fulbraita stipendijai. Pieteikšanas process
mēdz būt nogurdinošs un var ilgt vairākus mēnešus. Priekšlikums par
projekta izstrādi tika iesniegts komisijai 2002. gada vasarā Krenbrukas
Mākslas akadēmijā. Komisija izskatīja projekta priekšlikumu, un ar
kritiskām piezīmēm un labojumiem tas tika atdots atpakaļ autoram. Pirms
projekta galavarianta iesniegšanas, viņa priekšlikums tika izskatīts
vēl divas reizes. Tikai trīs no piecdesmit iesniegtajiem priekšlikumiem
apstiprināja, un viens no tiem bija arī Raiena Hobsa projekts.
Sākotnēji savā projektā Raiens vēlējās dokumentēt "nospiedumu", ko
rada Rīga un tās iedzīvotāju kustība, "izdarot secinājumus par telpu
un novietojumu un to saistību ar topogrāfiju". Tālāk šī informācija
tiktu attiecināta uz to, kā tiek ietekmēta tipoloģija un kāda savukārt
ir tās ietekme uz dizainu. Šo savdabīgo interpretāciju veidotu pašu
rīdzinieku attieksme pret pilsētas arhitektūru, izmantojot vizuālo
dokumentāciju un atzīmējot kartē pārvietošanās kustību. Arhitektu
iesaistīšanās radošajā procesā mazliet mainīja projekta sākotnējo
ievirzi.
Pētot Rīgas centru, Hobss ir atklājis dizaina elementus, ko slēpj ēku
konstrukcijas, kurām mēs ik dienas ejam garām. Viņš nolēma pievērst
uzmanību nevis rīdzinieku, bet gan savai attieksmei. Katru dienu Raiens
Hobss izvēlas kādu objektu, lai ar digitālo kameru fiksētu tā
izpausmes. Tie var būt tikai oranžas krāsas priekšmeti vai, piemēram,
durvju stenderes. Sīkumi, ko ikdienā mēs nepamanām, bet tieši šīs ir
tās nianses, kuras viņš vēlas novērot un dokumentēt. Savā darbā Raiens
Hobss norāda, ka šādu elementu kopums izskaidro jēdziena "nospiedums"
būtību. Sākumā viņš telpā izvēlas lielāku objektu, lai vērotājs varētu
novietot šo priekšmetu atpazīstamā kontekstā. Tālāk dokumentēto
elementu detaļas tiek abstrahētas, iekļaujot deformētas dažādu nokrāsu
formas datorgrafikas programmās. Lielākais objekts tiek pretstatīts
abstrahētajai detaļai, lai rosinātu vērotāju saskatīt mijiedarbību
starp šiem abiem priekšmetiem, kā arī radīt jaunu vērotāja dzīves
telpas interpretāciju.
Nākamais solis Raiena Hobsa dizaina izstrādē ir uzzīmēt Rīgas
divdimensiju karti, kā arī attēlot to ēku un ielu kontūras, kurās viņš
ir bijis. Šis rūpīgi izstrādātais plāns ieskicē visas arhitektūras
formas un attālumus starp tām. Attālums starp formām Raienam Hobsam arī
izraisa vislielāko interesi, jo viņam ir sajūta, ka informācija ir
tieši šajā zonā. Tas, ko šī informācija atklāj cilvēkam, kurš atrodas
šādā starptelpā, ir pakļauts cilvēka paša interpretācijai gluži kā
pauzes un klusuma brīži divu cilvēku sarunā.
Nākamais uzdevums ir atšifrēt karti, salīdzinot ēku kontūras ar burtu
formām. Ēku kontūras veidos jaunas rakstzīmes, kuras Raiens Hobss
izmantos kādā citā projektā. Dizainā viņš izmanto burtu formas kā
vizuālus elementus, kurus vēlāk abstrahējot redzama parasti paliek
tikai kāda burta daļa. Raiens Hobss raksta dzeju un pievērš uzmanību
arī dzejoļa formai, lai atspoguļotu šo savu filozofisko pieeju. Tiek
ievērotas atstarpes starp vārdiem un izteicieniem, tādējādi izceļot
kādu noteiktu ideju.
Vēl Raiens Hobss ir apkopojis informāciju par laika ziņām
fotografēšanās dienās, lai parādītu, ka arī laika apstākļi spēj
ietekmēt telpas izjūtu. Tādēļ katru rītu viņš fotografēja sevi, lai
dokumentētu savu pašsajūtu.
Hobsu ietekmējuši daudzi mākslas virzieni, bet īpaši būtu jāizceļ
holandiešu dizaina māksla. Droog Desgin un lot/ek ir divas dizaina
studijas, kas izmanto visdažādākos priekšmetus un atrod tiem jaunu
pielietojumu, pārveidojot to formu. Mākslinieki Mona Hātouma (Mona
Haatoum) un Anišs Kapūrs strādā lielos trīsdimensiju objektos. Mona
Hātouma atveido mājsaimniecības priekšmetus pārsteidzoši lielos
izmēros. Vēl viņai ir raksturīgi izvēlēties sadzīves priekšmetus, kurus
parasti lieto vai izmanto sievietes, liekot skatītājam palūkoties uz
tiem no citas perspektīvas. Anišs Kapūrs ir radījis konusveidīgus
mākslas objektus, kas, novietoti pilsētas ielās netālu no ēkām, it kā
rada spriedzi starp funkcionāliem un nefunkcionāliem objektiem. Šādu
nefunkcionālu objektu uzstādīšana rosina mūs arī pārdomāt to, kā tiek
izmantota ēkai apkārt esošā telpa.
Milzīgu ietekmi uz Raiena Hobsa darbu atstājis goda profesors Jēlas
universitātē Edvards Tafts (Edward Tufte). Universitātē viņš pasniedz
dizaina kursus un statistiku. Viņš nopietni pievērsies jautājumam, kā
pēc iespējas vizuāli efektīvāk izkārtot informāciju. Parasti kā piemērs
tiek minēta rūpīgi izstrādātā Londonas metro karte. Edvards Tafts savu
darbu veltījis tam, lai uzlabotu informācijas izkārtojumu slimības
vēstures aprakstos – piemēram, pacienta slimības vēstures aprakstā
iekļaut ne tikai ārstu ierakstītās piezīmes, kas vairāk saprotamas
medicīnas darbiniekiem, bet arī pievienot nelielu grafiku, kas sniegtu
vizuālu informāciju par pacienta veselības stāvokli, lai ārsti
nepārprastu aprakstā sniegto informāciju. Tafts izsaka kritiskas
piezīmes par MS PowerPoint programmu, kā arī līdzīgām šāda veida
datorprogrammām, kas vienkāršo informāciju līdz tādai pakāpei, ka rodas
grūtības to uztvert. Tafts uzskata, ka pārmērīgas informācijas
vienkāršošanas dēļ tiek sagrozīti statistiskie dati, jo telpiskā un
verbālā domāšanā ir panākts kompromiss. Piemēram, vēsturisko faktu
iekalšana. Nekādas grūtības nesagādā atcerēties tādu vēsturisku
notikumu kā Nīla Ārmstronga lidojums uz Mēnesi 1969. gadā, taču
neskaidri ir priekšnoteikumi, kas padara šo gadījumu neizmirstamu.
Daudzus faktus ir vieglāk atcerēties ar ikonu vai simbolu palīdzību,
taču ir fakti, kuriem nepieciešams plašāks skaidrojums, kas var būt arī
teksta formā.
Raiena Hobsa darbā bez arhitektūras un dizaina ir arī citas dimensijas.
Kā instalāciju māksliniekam Raienam ir saistoši pārveidot neparastus
priekšmetus. Nesen sava mākslas darba radīšanai viņš izmantoja Bībeli
Braila rakstā. Grāmatas lapas bija biezas un samērā lielas, un Braila
rakstā iespiestie alfabēta burti uz baltās lapas radīja savdabīgu
faktūru. No lapām viņš nolēma izveidot spilvenus. Tie tika izstādīti
dažādos veidos – kaudzē salikti cits uz cita vai galerijas telpā vienā
rindā pielīmēti pie sienas. Neparasto materiālu izvēle – biezās Bībeles
lapas un mīkstais pildījums – un to izmantošana ikdienā lietojama
priekšmeta radīšanai rosina skatītājus neskaitāmām interpretācijām.
Garastāvokļa maiņa ir lielisks pamudinājums mākslinieka darbā. Arī
Raiens Hobss apstiprina šo faktu, stāstot par saviem iepriekš
veidotajiem mākslas darbiem. Reiz, aizkaitināts par to, ka viņa mākslas
studijā bijusī draudzene atstājusi segu, viņš dusmu uzplūdā sagrieza to
mazākos gabalos, sarullēja un apsēja ar virvi, starp sagrieztajiem
segas gabaliem ieliekot aprakstītas papīra lapas. Pirmā impulsa
iespaidā tika izveidoti vairāki līdzīgi saiņi, kas pēcāk pārtapa citos
mākslas darbos.
Kādam citam projektam viņš smēlās iedvesmu, atrodot iepakojumu ar
speciāliem plastmasas maisiņiem, kurus izmanto policija, lai glabātu
tajos izšauto patronu čaulītes un citus neliela izmēra priekšmetus.
Dzīvojot Montānas štatā, kur medības un ieroči ir dzīvesveids, atrast
šādu iepakojumu nav nekas pārsteidzošs. Raienam Hobsam par to ir sava
interpretācija. No preses izdevumiem viņš uz mazām papīra strēmelēm
izrakstīja mūsdienu ļaunākās slimības un atkarības, piemēram, AIDS un
narkotiku lietošanu. Papīra strēmeles tika ievietotas kapsulās, kas
pildītas ar caurspīdīgu gēlu, tā, lai uz strēmelēm uzrakstītie vārdi
būtu salasāmi. Kapsulas ielika jau minētajos plastmasas maisiņos.
Veidojot instalāciju, maisiņus izstādīja vienā līnijā, tādējādi īpaši
aktīvi pievēršot skatītāja uzmanību mūsdienās svarīgiem jautājumiem.
Krenbrukas Mākslas akadēmija ir vadošā mākslas, dizaina un arhitektūras
skola ar salīdzinoši nesenu vēsturi. 20. gadsimta sākumā turīgs
laikraksta magnāts Džordžs Gohs (George Gough) un viņa sieva Elena Būta
(Ellen Booth) nolēma izveidot mākslinieku darbnīcu, lai ietekmētu
Amerikas vidi, iekļaujot mākslu ikdienas dzīvē. Pazīstamais somu
arhitekts Eliels Sārinens atbalstīja šos centienus un kļuva par
akadēmijas pirmo rektoru. Sārinenam bija plaši sakari mākslinieku
aprindās, tas ļāva piesaistīt māksliniekus un amatniekus no Eiropas,
lai izveidotu stipru starpnozaru mākslinieku kopienu. Šī prakse
akadēmijā saglabājās kā raksturīga mācību procesa ievirze arī turpmāk,
tādēļ jau kopš akadēmijas pirmsākumiem tika piesaistīti un sagatavoti
daudzi slaveni mākslinieki, piemēram, Čārlzs Īmzs (Charles Eames),
Maija Grotela (Maija Grotell), Karls Milss (Carl Milles) un Ēro
Sārinens. Mūsdienās Krenbrukas Mākslas akadēmija piedāvā studiju
programmas mākslā un arhitektūrā, kā arī dod iespēju mācīties kopā ar
māksliniekiem.
Vai jūs kādreiz esat domājuši par telpu, kurā dzīvojat? Varbūt jūs
neatšķiraties no vairuma cilvēku, kas vienmēr steidzas, lai paspētu uz
nākamo satikšanos, vai ir pārāk nomākti ar dzīves problēmu risināšanu,
lai pamanītu apkārt notiekošo. Šogad mākslinieks Raiens Hobss Latvijā
vēlas apstāties, lai vērotu un dokumentētu telpu un kustību
galvaspilsētā ar nolūku no jauna iepazīstināt rīdziniekus ar viņu
pilsētu.
"Valoda ir indivīda personības izteiksmes forma." Arī vietām ir sava
izteiksmes forma. Hobss apgalvo, ka katrai vietai ir kāds
"nospiedums", kas ir vienreizējs, un nav iespējams to radīt no jauna
kādā citā vietā. Kā mēs atklājam šo "nospiedumu"? Balstoties uz Hobsa
novērojumiem un apkopoto informāciju, mēs iepazīstam Rīgu jaunā
perspektīvā, kas viņa arhitektūras un tipoloģijas pētījumos apvieno un
savij divdimensiju un trīsdimensiju telpu.
Pirms ierašanās Latvijas galvaspilsētā Hobss par Rīgu zināja tikai tik
daudz, cik bija lasījis internetā. Fotoattēls ar Vanšu tiltu iedvesmoja
Hobsu radīt šo dokumentācijas projektu un pieteikt to kā Krenbrukas
Mākslas akadēmijas projektu Fulbraita stipendijai. Pieteikšanas process
mēdz būt nogurdinošs un var ilgt vairākus mēnešus. Priekšlikums par
projekta izstrādi tika iesniegts komisijai 2002. gada vasarā Krenbrukas
Mākslas akadēmijā. Komisija izskatīja projekta priekšlikumu, un ar
kritiskām piezīmēm un labojumiem tas tika atdots atpakaļ autoram. Pirms
projekta galavarianta iesniegšanas, viņa priekšlikums tika izskatīts
vēl divas reizes. Tikai trīs no piecdesmit iesniegtajiem priekšlikumiem
apstiprināja, un viens no tiem bija arī Raiena Hobsa projekts.
Sākotnēji savā projektā Raiens vēlējās dokumentēt "nospiedumu", ko
rada Rīga un tās iedzīvotāju kustība, "izdarot secinājumus par telpu
un novietojumu un to saistību ar topogrāfiju". Tālāk šī informācija
tiktu attiecināta uz to, kā tiek ietekmēta tipoloģija un kāda savukārt
ir tās ietekme uz dizainu. Šo savdabīgo interpretāciju veidotu pašu
rīdzinieku attieksme pret pilsētas arhitektūru, izmantojot vizuālo
dokumentāciju un atzīmējot kartē pārvietošanās kustību. Arhitektu
iesaistīšanās radošajā procesā mazliet mainīja projekta sākotnējo
ievirzi.
Pētot Rīgas centru, Hobss ir atklājis dizaina elementus, ko slēpj ēku
konstrukcijas, kurām mēs ik dienas ejam garām. Viņš nolēma pievērst
uzmanību nevis rīdzinieku, bet gan savai attieksmei. Katru dienu Raiens
Hobss izvēlas kādu objektu, lai ar digitālo kameru fiksētu tā
izpausmes. Tie var būt tikai oranžas krāsas priekšmeti vai, piemēram,
durvju stenderes. Sīkumi, ko ikdienā mēs nepamanām, bet tieši šīs ir
tās nianses, kuras viņš vēlas novērot un dokumentēt. Savā darbā Raiens
Hobss norāda, ka šādu elementu kopums izskaidro jēdziena "nospiedums"
būtību. Sākumā viņš telpā izvēlas lielāku objektu, lai vērotājs varētu
novietot šo priekšmetu atpazīstamā kontekstā. Tālāk dokumentēto
elementu detaļas tiek abstrahētas, iekļaujot deformētas dažādu nokrāsu
formas datorgrafikas programmās. Lielākais objekts tiek pretstatīts
abstrahētajai detaļai, lai rosinātu vērotāju saskatīt mijiedarbību
starp šiem abiem priekšmetiem, kā arī radīt jaunu vērotāja dzīves
telpas interpretāciju.
Nākamais solis Raiena Hobsa dizaina izstrādē ir uzzīmēt Rīgas
divdimensiju karti, kā arī attēlot to ēku un ielu kontūras, kurās viņš
ir bijis. Šis rūpīgi izstrādātais plāns ieskicē visas arhitektūras
formas un attālumus starp tām. Attālums starp formām Raienam Hobsam arī
izraisa vislielāko interesi, jo viņam ir sajūta, ka informācija ir
tieši šajā zonā. Tas, ko šī informācija atklāj cilvēkam, kurš atrodas
šādā starptelpā, ir pakļauts cilvēka paša interpretācijai gluži kā
pauzes un klusuma brīži divu cilvēku sarunā.
Nākamais uzdevums ir atšifrēt karti, salīdzinot ēku kontūras ar burtu
formām. Ēku kontūras veidos jaunas rakstzīmes, kuras Raiens Hobss
izmantos kādā citā projektā. Dizainā viņš izmanto burtu formas kā
vizuālus elementus, kurus vēlāk abstrahējot redzama parasti paliek
tikai kāda burta daļa. Raiens Hobss raksta dzeju un pievērš uzmanību
arī dzejoļa formai, lai atspoguļotu šo savu filozofisko pieeju. Tiek
ievērotas atstarpes starp vārdiem un izteicieniem, tādējādi izceļot
kādu noteiktu ideju.
Vēl Raiens Hobss ir apkopojis informāciju par laika ziņām
fotografēšanās dienās, lai parādītu, ka arī laika apstākļi spēj
ietekmēt telpas izjūtu. Tādēļ katru rītu viņš fotografēja sevi, lai
dokumentētu savu pašsajūtu.
Hobsu ietekmējuši daudzi mākslas virzieni, bet īpaši būtu jāizceļ
holandiešu dizaina māksla. Droog Desgin un lot/ek ir divas dizaina
studijas, kas izmanto visdažādākos priekšmetus un atrod tiem jaunu
pielietojumu, pārveidojot to formu. Mākslinieki Mona Hātouma (Mona
Haatoum) un Anišs Kapūrs strādā lielos trīsdimensiju objektos. Mona
Hātouma atveido mājsaimniecības priekšmetus pārsteidzoši lielos
izmēros. Vēl viņai ir raksturīgi izvēlēties sadzīves priekšmetus, kurus
parasti lieto vai izmanto sievietes, liekot skatītājam palūkoties uz
tiem no citas perspektīvas. Anišs Kapūrs ir radījis konusveidīgus
mākslas objektus, kas, novietoti pilsētas ielās netālu no ēkām, it kā
rada spriedzi starp funkcionāliem un nefunkcionāliem objektiem. Šādu
nefunkcionālu objektu uzstādīšana rosina mūs arī pārdomāt to, kā tiek
izmantota ēkai apkārt esošā telpa.
Milzīgu ietekmi uz Raiena Hobsa darbu atstājis goda profesors Jēlas
universitātē Edvards Tafts (Edward Tufte). Universitātē viņš pasniedz
dizaina kursus un statistiku. Viņš nopietni pievērsies jautājumam, kā
pēc iespējas vizuāli efektīvāk izkārtot informāciju. Parasti kā piemērs
tiek minēta rūpīgi izstrādātā Londonas metro karte. Edvards Tafts savu
darbu veltījis tam, lai uzlabotu informācijas izkārtojumu slimības
vēstures aprakstos – piemēram, pacienta slimības vēstures aprakstā
iekļaut ne tikai ārstu ierakstītās piezīmes, kas vairāk saprotamas
medicīnas darbiniekiem, bet arī pievienot nelielu grafiku, kas sniegtu
vizuālu informāciju par pacienta veselības stāvokli, lai ārsti
nepārprastu aprakstā sniegto informāciju. Tafts izsaka kritiskas
piezīmes par MS PowerPoint programmu, kā arī līdzīgām šāda veida
datorprogrammām, kas vienkāršo informāciju līdz tādai pakāpei, ka rodas
grūtības to uztvert. Tafts uzskata, ka pārmērīgas informācijas
vienkāršošanas dēļ tiek sagrozīti statistiskie dati, jo telpiskā un
verbālā domāšanā ir panākts kompromiss. Piemēram, vēsturisko faktu
iekalšana. Nekādas grūtības nesagādā atcerēties tādu vēsturisku
notikumu kā Nīla Ārmstronga lidojums uz Mēnesi 1969. gadā, taču
neskaidri ir priekšnoteikumi, kas padara šo gadījumu neizmirstamu.
Daudzus faktus ir vieglāk atcerēties ar ikonu vai simbolu palīdzību,
taču ir fakti, kuriem nepieciešams plašāks skaidrojums, kas var būt arī
teksta formā.
Raiena Hobsa darbā bez arhitektūras un dizaina ir arī citas dimensijas.
Kā instalāciju māksliniekam Raienam ir saistoši pārveidot neparastus
priekšmetus. Nesen sava mākslas darba radīšanai viņš izmantoja Bībeli
Braila rakstā. Grāmatas lapas bija biezas un samērā lielas, un Braila
rakstā iespiestie alfabēta burti uz baltās lapas radīja savdabīgu
faktūru. No lapām viņš nolēma izveidot spilvenus. Tie tika izstādīti
dažādos veidos – kaudzē salikti cits uz cita vai galerijas telpā vienā
rindā pielīmēti pie sienas. Neparasto materiālu izvēle – biezās Bībeles
lapas un mīkstais pildījums – un to izmantošana ikdienā lietojama
priekšmeta radīšanai rosina skatītājus neskaitāmām interpretācijām.
Garastāvokļa maiņa ir lielisks pamudinājums mākslinieka darbā. Arī
Raiens Hobss apstiprina šo faktu, stāstot par saviem iepriekš
veidotajiem mākslas darbiem. Reiz, aizkaitināts par to, ka viņa mākslas
studijā bijusī draudzene atstājusi segu, viņš dusmu uzplūdā sagrieza to
mazākos gabalos, sarullēja un apsēja ar virvi, starp sagrieztajiem
segas gabaliem ieliekot aprakstītas papīra lapas. Pirmā impulsa
iespaidā tika izveidoti vairāki līdzīgi saiņi, kas pēcāk pārtapa citos
mākslas darbos.
Kādam citam projektam viņš smēlās iedvesmu, atrodot iepakojumu ar
speciāliem plastmasas maisiņiem, kurus izmanto policija, lai glabātu
tajos izšauto patronu čaulītes un citus neliela izmēra priekšmetus.
Dzīvojot Montānas štatā, kur medības un ieroči ir dzīvesveids, atrast
šādu iepakojumu nav nekas pārsteidzošs. Raienam Hobsam par to ir sava
interpretācija. No preses izdevumiem viņš uz mazām papīra strēmelēm
izrakstīja mūsdienu ļaunākās slimības un atkarības, piemēram, AIDS un
narkotiku lietošanu. Papīra strēmeles tika ievietotas kapsulās, kas
pildītas ar caurspīdīgu gēlu, tā, lai uz strēmelēm uzrakstītie vārdi
būtu salasāmi. Kapsulas ielika jau minētajos plastmasas maisiņos.
Veidojot instalāciju, maisiņus izstādīja vienā līnijā, tādējādi īpaši
aktīvi pievēršot skatītāja uzmanību mūsdienās svarīgiem jautājumiem.
Fulbraita stipendiju saņēmušais Raiena Hobsa projekts tiks izdota kā grāmata, kurā varēs apskatīt mākslinieka fotogrāfijas ar viņa izvēlētajiem objektiem Rīgā un viņa jaunizveidoto burtveidolu. Tā kā viņš pēta sakarības starp trīsdimensiju un divdimensiju telpu un attīsta jaunu pētniecisko mākslas nozari, savu izstāžu apmeklētājiem viņš atklās jaunu telpas un kustības izjūtu un tās ietekmi uz mūsu dzīvi.n
No angļu valodas tulkojusi Dagnija Puķe
|
| Atgriezties | |
|