VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Spāņu fotogrāfija savā nodabā
Laima Slava
Rosu Olivaresu (Rosa Olivares), spāņu fotožurnāla Exit redaktori un izdevēju, pirmoreiz satiku Berlīnē, kur Gētes institūts bija aicinājis fotožurnālu izdevējus, lai tie savstarpēji palīdzētu veidot stabilu sakaru tīklu ar fotogrāfiju saistītiem izdevumiem. Rosa teica, ka galvenais viņas mērķis, tur ierodoties, ir meklēt savam žurnālam izplatīšanas iespējas. "Nu ko, ja jau pasaulē tik labi zināms žurnāls to uzskata par problēmu, tad par ko lai runājam mēs," es toreiz nodomāju. Taču žurnāls Exit, lai arī neapšaubāmi elitārs izdevums (tas iznāk četras reizes gadā un ik reizi veltīts vienai noteiktai tēmai, piemēram, jaunākais – klusajai dabai; tas izvēlas tikai un vienīgi fotogrāfijas mākslas aspektu, aplūkojot šo tēmu visplašākā pasaules aktuālo fotogrāfijas tendenču rakursā, tā tirāža ir 10 000 eksemplāru, un tas maksā 10 EU), ir veidots kā komerciāls projekts un patiesi arī pastāv, pateicoties saviem abonentiem Eiropā un ASV, kā arī pircējiem lielajās mākslas mesēs, kā Art Basel (arī Maiami), ko Rosa uzskata par sev vislabvēlīgāko, izdevīgāko vietu ("Tur nāk pirkt mākslu, un mans žurnāls ir vairāk mākslas žurnāls, tā izvēle nav fotožurnālistika, tādēļ normālos fotosaietos tam nav tādas piekrišanas"). Ieejot šīgada Paris Photo Luvras pazemes labirintos zem Karuseļa arkas, pirmais, ko ieraudzīju, protams, bija fotožurnālu stends, bet tā priekšplānā – Exit ar spāņu programmai veltītiem izdevumiem. Tas arī saprotams, jo šogad Spānija te bija īpaši uzaicinātais viesis. Taču to, ka tieši Rosa Olivaresa ir arī spāņu īpašās programmas kuratore šeit, izlasīju tikai pēc tam, kad jau bija sarunāta intervija. Šīgada mese bija savā kvalitātes un dažādības ziņā vienkārši žilbinoša (ne velti nupat jau tiek uzsvērts, ka Paris Photo, kas aizsākās ne īpaši sen – 1997. gadā, ir iekarojis fotopasaulē gada nozīmīgākā notikuma vietu). 90 galerijas un 16 izdevēji, turklāt 72% dalībnieku ir ārzemnieki. Forumā piedalās 22 franču galerijas, 20 galerijas no ASV, 11 – no Vācijas, sešas no Holandes, vairākas galerijas no Šveices, Austrijas, Itālijas, Japānas utt. Spāņu māksla savu vitalitāti šeit demonstrēja ar 14 uzaicinātām galerijām un aptuveni 60 māksliniekiem. Arī galveno balvu (12 000 EU), ko piešķir kompānija BMW, ieguva mākslinieks Antoni Goikolea (Anthony Goicolea) ar darbu "Spoku kuģis" – sirreāli romantisku, taču tehniski perfekti izzīmētu, vērienīgu ainavu ciparu tehnikā, ko prezentēja Luisa Adelantado (Luis Adelantado) galerija no Valensijas, taču šo ziņu es izlasīju, jau atgriezusies mājās.

 
Fotogrāfija mūžībai
Alise Tīfentāle
Kas kopīgs nekustamajam īpašumam ar gaistošu acumirkli, kurš notverts uz fotonegatīva?

Par to saruna ar nekustamo īpašumu kompānijas “Latio” direktoru Edgaru Šīnu, jo tieši viņa personīgā ieinteresētība melnbaltās fotogrāfijas kultūras saglabāšanā un attīstībā ir iemesls gan vēsturisku fotoattēlu publicēšanai, gan arī jauno Latvijas fotogrāfu darba novērtēšanai.

 
Fotogrāfija ar vācu kvalitātes zīmi
Alise Tīfentāle