VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
KERAMIKAS KRĀSAS
 
 
Kāds būs 21. gadsimta mākslinieks? Universāls visās jomās kā renesanses dižgari – diezin vai. Mākslas vēsturē gan netrūkst piemēru, kur māksli-nieks spējis sevi vienlīdz spilgti izteikt ja ne gluži dažādās dzīves jomās, tad dažādos mākslas veidos gan. Mūsdienās universālā cilvēka tēls vairs nav īsti aktuāls. Tomēr arī šaura specializācija viena žanra ietvaros nav pārāk bieži sastopama parādība.
Kādreiz mākslinieki tika aicināti uz radošām nometnēm Jūrmalā un arī citur, lai nodotos kādai citai mākslinieciskai izpausmei, kaut vai vienkārši porcelāna apgleznošanai. Arī mūsdienās, kad šādas nometnes ir kļuvušas par retumu, vajadzība pamēģināt roku citā materiālā ir tikpat aktuāla. Viena no iespējām ir sākt apgleznot keramikas traukus. Kādas problēmas! Tomēr, ja šādus gleznojumus izpilda ar parastām eļļas vai akrila krāsām, šķīvītis vai krūzīte zaudē savu lietošanas funkciju. Šāds priekšmets nav mazgājams. Otrs ceļš ir doties pie kāda profesionāla keramiķa un pastrādāt viņa darbnīcā. Taču par šādu labvēlību nemaz tik bieži nedzird. Risinājums ir izvēlēties speciālas keramikas krāsas, kas būtu pietiekami noturīgas un vienlaikus to nostiprināšanai nebūtu vajadzīgas augstas temperatūras krāsnis vai cita īpaša tehnoloģija.
Šādas krāsas piedāvā vācu firma MARABU. Marabu keramikas krāsa (Marabu Ceramica) ir paredzēta keramikas un stikla priekšmetu apgleznošanai. Tai ir 39 toņi 15 un 50 ml pudelītēs, arī trīs metāliskie toņi – zelta, sudraba un vara. Ir arī 10 toņu kontūrkrāsas, kas pildītas mazās tūbiņās ar slaidu uzgali un paredzētas vilkšanai tieši no tūbiņas. Šīs kontūrkrāsas klājas uz priekšmeta, saglabājot nelielu reljefu papildu efekta radīšanai, un tām ir veseli četri metāliskie toņi.
Keramikas krāsu lietošanas tehnoloģija ir pavisam vienkārša.
1. Uz iepriekš nomazgātas un attaukotas virsmas uzklāj krāsu, izmantojot jebkuru paņēmienu, ieskaitot atspiedumus un tupināšanu.
2. Ļauj krāsai četras stundas istabas temperatūrā apžūt.
3. Gleznojumu nostiprina, to karsējot 30 minūtes 160–170 C temperatūrā parastā mājas cepeškrāsnī. Ja ir apgleznots stikla priekšmets, tad to vajadzētu ievietot aukstā cepeškrāsnī, sasniegt nepieciešamo temperatūru, 30 minūtes karsēt un lēni atdzesēt, nevirinot cepeškrāsns durvis. Tas nepieciešams, lai izvairītos no stikla plīšanas, strauji mainot tā temperatūru.
Pēc “apcepšanas” krāsa veido gludu, spīdīgu virsmu, gandrīz glazūras efektu. Gleznojuma noturība pret mazgāšanu ir ļoti laba, un, ja priekšmets karsēts maksimālā temperatūrā, to var mazgāt pat trauku mazgājamā mašīnā. Vienīgi karstam otrajam ēdienam vajadzētu izvēlēties neapgleznotus šķīvjus.
Nekur gan nav teikts, ka katram gleznotājam ir jāglezno arī uz traukiem, bet īsts mākslinieks ir mākslinieks arī pavisam vienkāršās lietās.


Jānis Trops,
“RRB materiāli māksliniekiem” galerijā “M6”,
Mārstaļu ielā 6

 
Atgriezties